پارچه شناسی

پارچه بوکله چیست و چه کاربردهایی دارد

در دنیای نساجی امروز پارچه های زیادی وجود دارد. هر کدام از آن ها ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود را داشته و با دیگری متفاوت هستند. آشنایی با پارچه های مختلف به شما کمک می کند تا بتوانید در زمان خرید بهترین تصمیم را بگیرید. با نزدیک شدن به فصل پاییز اهمیت پارچه های گرم و ضخیم چندین برابر می شود. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از محبوب ترین پارچه های پاییزه صحبت کنیم. اسم پارچه بوکله ممکن است تاکنون به گوش شما خورده باشد. این پارچه در بعضی از موارد با پارچه شانل و پارچه تدی اشتباه گرفته می شود. اما پارچه بوکله با این دو پارچه تفاوت داشته و ویژگی های مختص به خود را دارد. آشنایی با این پارچه و کاربردهای آن باعث می شود بتوانید از آن در جای درست بهره ببرید.

الیاف و بافت پارچه بوکله را بهتر بشناسید

نخ بوکله یکی از معروف ترین نخ ها در دنیای نساجی محسوب می شود. برای تولید این نخ در گذشته از الیاف پشم استفاده می کردند. امروزه اما فرآیند تولید این نخ کاملا تغییر کرده و در آن از انواع الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. بافت نخ بوکله آن را نسبت به سایر نخ ها متمایز می کند. در بافت این نخ از حلقه های زنجیره وار بلند استفاده می شود. بسته به نوع نخ و کارخانه ریسندگی آن اندازه این حلقه ها متفاوت خواهد بود. در فرآیند تولید پارچه بوکله نیز از همین نخ استفاده می کنند.

ویژگی های پارچه بوکله چیست؟

حال که با الیاف و بافت این پارچه آشنا شدید لازم است در مورد ویژگی های آن نیز اطلاعات کافی را کسب کنید. در ادامه تمامی ویژگی های این پارچه به طور کامل آورده شده است. تا پایان این مقاله با تمام این ویژگی ها آشنا خواهید شد.

ظاهر خاص و متفاوت این پارچه

اگر تاکنون پارچه بوکله را از نزدیک دیده و آن را لمس کرده باشید به خوبی می دانید که این پارچه سطح صافی ندارد. سطح پارچه بوکله با گره های برجسته پر شده است. همین ویژگی بوکله را نسبت به سایر پارچه ها متمایز می کند. این موضوع به خاطر بافت گره ای و زنجیره وار پارچه بوکله است.

ظاهر-خاص-و-متفاوت-این-پارچه

بافت نرم و لطیف

با توصیف ظاهر و بافت رویی پارچه بوکله ممکن است تصور کنید که این پارچه بافت خشنی دارد و حتما باید از آستری برای آن استفاده کنید. اما این طرز فکر چندان صحیح نیست. بافت و زیردست بوکله بسته به کارخانه تولید کننده آن متفاوت خواهد بود. با این حال معمولا این پارچه بافت نرمی داشته و نیازی به آسترکشی ندارد.


بیشتر بخوانید: پارچه کرپ لمه چیست + ایده دوخت


ضخامت زیاد پارچه بوکله

پارچه بوکله به عنوان یک پارچه گرم پاییزه با ضخامت زیاد شناخته شده است. ضخامت زیاد این پارچه به نخ به کار رفته در آن باز می گردد. همانطور که گفته شد برای بافت این پارچه از نخ بوکله استفاده می شود. این نخ ضخامت زیادی دارد. به همین دلیل پارچه نهایی یعنی پارچه بوکله نیز ضخامت زیادی خواهد داشت. در نتیجه بوکله یک پارچه جذاب و فوق العاده برای پاییز است.

ضخامت-زیاد-پارچه-بوکله

ایستایی مناسب و مطلوب پارچه بوکله

از جمله مهم ترین ویژگی های یک پارچه آهار و ایستایی آن است. اکثر پارچه های زمستانه آهار زیادی دارند. به همین دلیل امکان دوخت بیشتر مدل ها با آن ها وجود ندارد. در مورد بوکله اما موضوع کاملا متفاوت است. پارچه بوکله ریزش مناسبی دارد. در نتیجه می توانید از آن برای دوخت انواع مدل لباس ها استفاده کنید.

کاربردی بودن این پارچه

یکی از مهم ترین ویژگی های بوکله کاربردی بودن آن است. از پارچه بوکله در تولید کت های زنانه و مردانه، پالتوهای زمستانه و مانتوهای پاییزه به فراوانی استفاده می شود. از بوکله نه تنها در استایل های روزمره که حتی در استایل های رسمی نیز استفاده می کنند. این پارچه نه تنها در صنعت پوشاک که حتی در تولید مبلمان نیز کاربرد دارد. به بیانی می توان گفت بسته به بافت و الیافی که در این پارچه استفاده می شود کاربرد آن متفاوت خواهد بود.

کاربردی-بودن-این-پارچه

دوخت و اتوکشی آسان

کافی است یک بار دوخت پارچه بوکله را امتحان کرده باشید تا بتوانید تصدیق کنید که کار با این پارچه چقدر آسان است. بوکله به هیچ عنوان در زمان برش زدن تکان نمی خورد. به همین دلیل نگرانی از بابت خراب شدن لبه پارچه نخواهید داشت. تنها نکته ای که باید حتما به آن توجه داشته باشید، اندازه سوزن است. برای دوخت پارچه بوکله باید حتما از سوزن هایی با سایز بزرگ استفاده کنید. همانطور که گفته شد این پارچه چروک پذیری بسیار کمی نیز دارد. از اینرو در بیشتر مواقع نیازی به اتوکشی نیست. با این حال در صورت نیاز می توانید به راحتی با استفاده از درجه حرارت ملایم اتو، اقدام به اتوکشی این پارچه بنمایید.

چروک پذیری کم و ناچیز

هر چقدر که مقدار الیاف طبیعی موجود در یک پارچه بیشتر باشد احتمال چروک شدن آن نیز افزایش پیدا می کند. با این حال در مورد پارچه بوکله قضیه متفاوت است. حتی اگر در تولید این پارچه از الیاف طبیعی زیادی هم استفاده شده باشد باز هم جای هیچ نگرانی نیست. بافت منحصر به فرد این پارچه به گونه ای است که از چروک شدن آن تا حد زیادی جلوگیری می کند.

چروک-پذیری-کم-و-ناچیز

قیمت مناسب و مقرون بصرفه پارچه بوکله

یکی دیگر از نقاط قوت بوکله که آن را به یک پارچه پرطرفدار تبدیل کرده، قیمت مناسب است. پارچه بوکله در مقایسه با دیگر پارچه های زمستانه قیمت مناسب تری دارد. هرچقدر درصد الیاف مصنوعی این پارچه بالاتر برود، قیمت آن کمتر می شود.

خرید پارچه بوکله

نکات مهم در زمان مراقبت و خریداری این پارچه

حال که با ویژگی های بوکله آشنا شدید وقت آن رسیده تا در مورد روش های نگهداری آن نیز اطلاعات و نکات لازم را کسب کنید. آگاهی از روش های مراقبت این پارچه باعث می شود بتوانید طول عمر آن را افزایش بدهید. در زمان خرید نیز لازم است چند نکته مهم را مد نظر داشته باشید تا بعدا با مشکل روبرو نشوید. در ادامه تمامی این نکات آورده شده است.

لباس های بوکله را در کاور قرار بدهید

به خوبی می دانید که پارچه هایی با بافت برجسته و درشت بیشتر در معرض نخکش شدن هستند. پارچه بوکله نیز بافت برجسته ای دارد. در نتیجه احتمال اینکه در اثر تماس با اجسام زبر دچار نخکش شدن بشود، زیاد است. به همین دلیل بهتر است آن را در کاورهای پارچه ای قرار بدهید تا در کمد لباس با سایر پارچه ها در تماس نباشد.

لباس-های-بوکله-را-در-کاور-قرار-بدهید

قبل از استفاده از آبرفت آن مطمئن شوید

همانطور که قبلا گفته شد الیاف اصلی این پارچه پشم است. از آنجایی که احتمال کوتاه شدن الیاف پشمی بعد از شستشو کم نیست، بهتر است این پارچه را چند سانتی متر زیادتر تهیه کرده و قبل از استفاده تست آبرفت را بر روی آن انجام بدهید.

مراقب دفرمگی این پارچه باشید

پارچه های سنگین با بافت درشت بعد از شستشو آب زیادی جذب می کنند. این موضوع باعث می شود وزن لباس شما افزایش پیدا کند. در نتیجه اگر لباس های خود را برای خشک کردن به بند آویزان کنید، امکان دفرمه شدن آن زیاد می شود. به همین خاطر بهتر است لباس هایی که در آن ها از پارچه بوکله استفاده شده را بر روی یک سطح صاف پهن کرده تا آب آن خارج شود.

مراقب-دفرمگی-آن-باشید

از کشیدن بیش از حد اتو بر روی پارچه خودداری کنید

همانطور که قبلا هم گفته شد پارچه بوکله چروک پذیری بسیار کمی دارد. با این حال اگر مجبور به اتوکشی شدید بهتر است این کار را به آرامی و با حوصله انجام بدهید. برای این کار کافی است اتو را از پشت پارچه به آرامی بر روی آن پرس کرده و بردارید.

قیمت پارچه بوکله

کاربردهای پارچه بوکله

از پارچه بوکله این روزها برای مصارف مختلفی استفاده می شود. مهم ترین کاربرد این پارچه برای تولید پوشاک است. به همین خاطر قصد داریم شما را با چند آیتم هیجان انگیز که می توانید در آن ها از پارچه بوکله بهره ببرید آشنا کنیم.

کت های اورسایز پاییزه با پارچه بوکله

اگر از طرفداران مد و فشن باشید به خوبی می دانید که این روزها کت های اورسایز تا چه اندازه ترند شده و محبوبیت دارند. از این کت ها در استایل های کژوال و رسمی پاییزه می توانید بهره ببرید. کافی است کت اورسایز خود را با شلوارهای بگ و کتونی ست کرده و یک استایل کژوال جذاب برای خود رقم بزنید. برای ساخت یک استایل رسمی می توانید از ست کت و شلوار در کنار این کت های اورسایز کمک بگیرید. برای تکمیل استایل خود بهتر است به سراغ کفش یا چکمه های پاشنه بلند بروید.

کت-های-اورسایز-پاییزه-با-پارچه-بوکله

برای دوخت کت اورسایز پاییزه باید به گرما و ضخامت پارچه انتخابی خود توجه داشته باشید. یکی از بهترین پارچه هایی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند، پارچه بوکله است. پارچه بوکله بسیار خوش دوخت بوده و اگر تازه کار هستید بهترین گزینه برای شما می تواند همین پارچه باشد.

مانتوهای ضخیم و شیک با یقه انگلیسی

مانتو کتی یکی دیگر از آیتم های ضروری است که می توانید آن را در کمد لباس اکثر خانم ها پیدا کنید. مانتوهای کتی ضخیم در فصل پاییز فروش بالایی دارند. استفاده از کاپشن در این فصل کاربردی ندارد و خانم ها به دنبال لباسی هستند که بتواند آن ها را گرم نگهداشته و زیبایی استایل آن ها را نیز تضمین کند. مانتو کتی می تواند به خوبی این کار را برای شما انجام دهد. برای دوخت مانتو کتی معمولا از یقه انگلیسی استفاده می شود.

مانتوهای-ضخیم-و-شیک-با-یقه-انگلیسی

حالت رسمی و شیک یقه انگلیسی می تواند استایل شما را سکه دار کند. دوخت این یقه کار آسانی نیست. در نتیجه برای دوخت آن باید توانایی و مهارت لازم را کسب کنید. برای دوخت این مدل مانتو کتی پاییزه باید به سراغ پارچه های ضخیم با آهار مناسب بروید. پارچه بوکله یکی از بهترین گزینه ها برای این کار است. این پارچه دوخت آسانی دارد و در نتیجه زمان دوخت یقه انگلیسی شما را به زحمت نمی اندازد.

پالتوهای زمستانی جذاب با پارچه بوکله

آیتم پالتو در فصل زمستان کاربرد بیشتری دارد. پالتوها معمولا به شکل بلند و اورسایز طراحی می شوند. بسته به سلیقه خود می توانید از مدل یقه های مختلف برای آن بهره ببرید. برای ست کردن پالتوهای بلند چکمه های بلند بهترین گزینه هستند. استفاده از تکنیک ترکیب پارچه در دوخت پالتو کاری مرسوم و جذاب است.

پالتوهای-زمستانی-جذاب-با-پارچه-بوکله

برای دوخت پالتو معمولا از پارچه های ضخیم در کنار پشم شیشه و آستری استفاده می شود. در نتیجه دوخت آن کار آسانی نیست. پارچه انتخابی شما باید این امکان را برایتان فراهم کند تا بتوانید از آستری در کنار آن استفاده کنید. پارچه بوکله می تواند این کار را برای شما انجام بدهد. از طرفی این پارچه در کنار آستری آهار لازم برای دوخت پالتو را دارد. بوکله به راحتی با پارچه ها دیگر ترکیب شده و ظاهر جذابی را در نهایت به شما ارائه می دهد. در نتیجه بهتر است برای یک بار هم که شد دوخت پالتو با پارچه بوکله را امتحان کنید.

منبع: https://www.kinnls.com/boucle-fabric/

3.5/5 - (15 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا