روش های مراقبتی از پارچه

راهنمای مراقبت و شستشوی لباس مشکی

همانطور که می دانید یکی از چیزهایی که در زیباتر دیده شدن ظاهر افراد تاثیر بسیار زیادی دارد، کیفیت لباس هایی است که در استایل آن ها استفاده شده است. به همین دلیل اکثر افراد معتقدند مراقبت درست از لباس تاثیر بسیار زیادی در زیباتر دیده شدن آن دارد. در نتیجه افراد نمی توانند با انتخاب یک پارچه گران قیمت و مدل شیک، زیبایی استایل خود را در بلند مدت تضمین کنند. پس چیزی که در اینجا بیشتر از سایر گزینه ها خود را نشان می دهد، مراقبت درست از لباس و پارچه به کار رفته در آن است. از جمله پارچه هایی که به شدت در معرض خطر هستند، پارچه مشکی است. پارچه مشکی از هر جنس و مدلی که باشد به مراقبت های به خصوصی احتیاج دارد. یکی از مهم ترین نکته هایی که باید در این بین به آن توجه بیشتری شود، شستشوی لباس مشکی است.

نکات مهم شستشوی لباس مشکی که نمی دانستید

از آنجایی که بسیاری از افراد از روش درست شستشوی لباس مشکی آگاهی ندارند در این مقاله قصد داریم به طور کامل راجع به آن صحبت کرده و ابهامات احتمالی که ممکن است در ذهن شما ایجاد شود را برطرف کنیم. پس اگر دوست دارید از این لحظه به بعد از لباس های مشکی خود درست مراقبت کنید، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

قبل از شستشو لباس ها را تفکیک کنید

یکی از نکاتی که باید حتما قبل از شستشوی لباس مشکی مد نظر داشته باشید این است که احتمال دارد پارچه های مشکی رنگ دهی داشته باشند. در نتیجه اگر این لباس ها با پارچه های رنگی در کنار هم شسته شوند، احتمال خرابی لباس های روشن بسیار زیاد است. با رعایت چند نکته، شستشوی لباس های مشکی به راحتی انجام می شود. برای شروع بهتر است لباس‌های خود را بر اساس رنگ و نوع پارچه مرتب کنید. به یاد داشته باشید که چون انبوهی از لباس های مشکی دارید، نباید همه آن ها را با هم داخل لباسشویی بیندازید. نوع پارچه می تواند بر نوع شستشوی یک لباس تاثیر بگذارد. همچنین در نظر داشته باشید که هر تکه لباس چقدر کثیف است. لباس های خیلی کثیف را با لباس هایی که فقط نیاز به آبکشی دارند، نشویید.

قبل-از-شستشو-لباس-ها-را-تفکیک-کنید

برچسب لباس را با دقت بخوانید

اگر لباس خود را دوخته شده تهیه کردید، معمولا در پشت یقه یا درز پهلوی لباس نکات مهم برای نگهداری بهتر از آن آورده شده است. بر روی این برچسب ها نکاتی در مورد شستشو، خشک کردن، اتوکشی و غیره نوشته می شود. بعضی از لباس ها فقط باید با آب ولرم و به صورت دستی شسته شوند. برای مثال پارچه هایی مثل پارچه کار شده مجلسی را اگر با ماشین لباس شویی بشویید دفرمه می شود. از طرفی پارچه ای مثل پارچه خز که پرزهای برجسته ای دارد، به هیچ عنوان از روی پارچه نباید اتوکشی شود. همچنین برای شستشوی یک کت و شلوار مشکی که با پارچه فاستونی دوخته شده است، باید حتما از خشکشویی ها کمک بگیرید. تمامی این موارد مهم بر روی برچسب لباس حک شده که باید آن ها را حتما مد نظر داشته باشید.

برجسب-لباس-را-با-دقت-بخوانید


پیشنهاد خواندنی: 6 مدل مانتو کتی مشکی جدید + عکس


لباس مشکی را به شکل پشت و رو بشویید

طبق تجربه و بررسی های انجام شده زمانی که لباس مشکی را به شکل وارونه درون ماشین لباسشویی می اندازید، کیفیت آن بهتر حفظ می شود. علت این موضوع کاملا مشخص است. لباس ها درون ماشین لباسشویی با یکدیگر اصطکاک دارند. به همین دلیل به یکدیگر برخورد کرده و به مرور زمان قسمت هایی از آن ها ساییده می شود. این ساییدگی ممکن است خود را به شکل رنگ پریدگی در لباس نیز نشان دهد. اما زمانی که لباس را به شکل وارونه درون ماشین لباسشویی می گذارید، می توانید به طور کامل از این مشکل جلوگیری کنید.

لباس-مشکی-را-به-شکل-وارونه-بشویید

قبل از شستشوی لباس مشکی لکه ها را برطرف کنید

یکی دیگر از چیزهایی که می تواند در کیفیت پارچه لباس مشکی تاثیر زیادی داشته باشد، کم کردن تایم شستشوی آن است. برای این کار لازم است تا قبل از شستشو لکه های سطحی و آلودگی ها را برطرف کنید. برای مثال هر چقدر از تایم شستشوی لباس های مجلسی کاهش دهید، می توانید طول عمر و زیبایی آن ها را بیمه کنید. در نتیجه بهتر است قبل از شستشوی پارچه هایی مثل پارچه ساتن، پارچه گیپور، پارچه کار شده مجلسی، پارچه پولکی و دیگر پارچه هایی قیمتی ابتدا محل آلودگی را تمیز کرده و سپس برای شستشوی لباس مشکی خود اقدام کنید.

قبل-از-شستشوی-لباس-مشکی-لکه-ها-را-برطرف-کنید

از دور شستشوی آهسته کمک بگیرید

همانطور که گفته شد لباس های موجود در ماشین لباسشویی در طول شستشو با یکدیگر برخورد دارند. در نتیجه اگر لباس ها از یک جنس پارچه نباشند، پارچه ظریف تر دچار آسیب دیدگی می شود. برای مثال پارچه ای مثل پارچه گیپور یا پارچه شانل جزو پارچه های حساس طبقه بندی می شوند. این پارچه به سرعت دچار پارگی و پرزدهی می شوند. به همین دلیل نباید با پارچه هایی سنگینی مثل پارچه کرپ یا پارچه چرم برخورد زیادی داشته باشند. یکی از چیزهایی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند، شستشوی لباس مشکی با دور کم است. این موضوع باعث می شود لباس ها با شدت کمتری به یکدیگر برخورد کنند.

از-دور-شستشوی-کم-کمک-بگیرید

به دمای آب دقت داشته باشید

دمای آب از دیگر مسائلی است که می تواند در زمان شستشو به شدت بر کیفیت لباس مشکی شما تاثیر بگذارد. در نتیجه با توجه به جنس لباس مشکی خود دمای آب را تنظیم کنید. اکثر افراد معتقدند آب سرد می تواند از محو شدن و رنگ پریدگی پارچه های مشکی جلوگیری کند. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که آنزیم های موجود در مواد شوینده به قدر کافی در آب سرد فعال نمی شوند. از طرفی آب داغ نیز می تواند بافت پارچه را دفرمه کند. این موضوع در لباس هایی با پارچه بافت مشهودتر است. درنتیجه بهتر است در این زمینه میانه رو بوده و آب سرد یا ولرم را اولویت قرار بدهید.

خرید پارچه ژاکارد مانتویی

به-دمای-آب-دقت-داشته-باشید

ماشین لباسشویی را با لباس سنگین نکنید

حتما برای شما نیز پیش آمده است که بعد از شستشوی حجم زیادی از لباس متوجه این موضوع بشوید که بعضی از آن ها به درستی تمیز نشدند. این موضوع به این خاطر است که حجم و وزن لباس ها با جذب آب بیشتر می شود. در نتیجه امکان تکان خوردن و شستشوی درست آن ها دیگر میسر نیست. به همین خاطر توصیه می شود که کمی از حجم مخزن ماشین لباسشویی را خالی بگذارید. با این کار باعث می شوید امکان حرکت و شستشوی لباس ها ممکن شود.

ماشین-لباسشویی-را-با-لباس-سنگین-نکنید

شوینده مناسب شستشوی لباس مشکی را بشناسید

برای شستشوی لباس مشکی شوینده های مایع نسبت به شوینده های پودری ارجحیت دارند. شوینده های ملایم از باقی ماندن شوینده و ایجاده لکه های سفید بر روی لباس شما جلوگیری می کنند. در نتیجه بهتر از یک شوینده مایع ملایم و رقیق برای شستشوی لباس مشکی خود بهره ببرید. هرچقدر مقدار آنزیم های موجود در شوینده شما کمتر باشد، سلامت لباستان در بلند مدت بهتر تضمین می شود. شوینده هایی که درون آن ها سفیدکننده وجود دارد، به هیچ عنوان برای شستشوی لباس مشکی مناسب نیستند.

شوینده-مناسب-شستشوی-لباس-مشکی-را-بشناسید

در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان شوینده را به شکل مستقیم بر روی لباس ها نریزید. این کار باعث می شود به یکباره قسمتی از لباس شما در معرض مواد شوینده با غلظت زیاد قرار گیرد. در صورت استفاده از ماشین لباس شویی می توانید از مخزن های مخصوص مواد شوینده بهره ببرید. اگر قصد دارید شستشوی لباس مشکی خود را با دست انجام دهید، ابتدا مواد شوینده را در آب حل کرده و سپس لباس ها را در مخلوط آب و مواد شوینده قرار دهید.

قیمت پارچه ژاکارد ابریشم ترک

در ریختن مواد شوینده زیاده روی نکنید

این تصور اشتباه در بعضی افراد وجود دارد که فکر می کنند هرچقدر مقدار مواد شوینده را افزایش دهند، لباس های آن ها بهتر و تمیزتر شسته می شود. امروزه به خوبی می دانید که این طرز فکر اشتباه است. در نظر داشته باشید، استفاده از مواد شوینده به مقدار زیاد باعث ایجاد سفیدک و لکه بر روی لباس شما می شود. بهتر است ابتدا مطالب نوشته شده بر روی شوینده انتخابی خود را بخوانید. معمولا در این برچسب ها مقدار مورد نیاز شوینده برای شستشو با ماشین لباسشویی آورده شده است. در صورت شستشوی دستی یک قاشق غذاخوری از شوینده را با آب ترکیب کرده و سپس لباس ها را به آن اضافه کنید.

در-ریختن-موارد-شوینده-زیاده-روی-نکنید

قدرت نرم کننده پارچه را نادیده نگیرید

نرم کننده می تواند اصطکاک بین پارچه ها را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. در نتیجه با استفاده از نرم کننده کیفیت رنگ پارچه بهتر حفظ می شود. از طرفی نرم کننده پارچه می‌تواند لباس را با هر بار شستشو تازه ‌تر و نرم‌ تر کند. بسیاری از مواد شوینده با نرم کننده پارچه عرضه می شوند. بنابراین بررسی کنید که آیا شوینده انتخابی شما این کار را انجام می دهد. این ویژگی در زمان شستشوی لباس های پشمی بیشترین کمک را به شما می کند. پارچه های پشمی، مثل پارچه بافت و پارچه شانل در صورت اصطکاک با پوست جرقه های کوچکی ایجاد می کنند. اگر در زمان شستشوی این پارچه ها از نرم کننده ها استفاده کنید، این مشکل نیز حل می شود.

قدرت-نرم-کننده-پارچه-را-نادیده-نگیرید

استفاده از خشک کن را فراموش کنید

استفاده از خشک کن با سایش مکرر پارچه ها مساوی است. اگر این کار مرتبا انجام شود ممکن است حتی باعث ایجاد پارگی آن ها نیز بشود. بعد از شستشوی لباس مشکی بهترین گزینه برای خشک کردن آن استفاده از نور غیر مستقیم خورشید است. نور خورشید اگر به طور مستقیم به لباس ها بتابد می تواند باعث پوسیدگی الیاف و رنگ پریدگی لباس بشود. در نتیجه سعی کنید لباس ها را به صورت وارونه و دور از نور مستقیم خورشید، خشک کنید. در صورتی که لباس مشکی شما وزن زیادی دارد، بهتر است آن را آویزان نکنید. آویزان کردن لباس های سنگین باعث دفرمه شدن آن ها می شود.

استفاده-از-خشک-کن-را-فراموش-کنید

انتخاب درست تایم اتوکشی و نحوه آن از واجبات است

به عنوان آخرین نکته لازم است روش درست اتوکشی هر پارچه را به درستی بررسی کنید. برای پارچه هایی که چروک پذیری بسیار کمی دارند، بهتر است این مرحله را به طور کامل فراموش کنید. حرارت به خودی خود بافت لباس را خراب کرده و باعث کم شدن طول عمر آن می شود. در صورتی که مجبور شدید از اتو برای صاف کردن لباس خود استفاده کنید، حتما این کار را با درجه حرارت کم و به کمک یک پارچه عایق حرارت انجام دهید.

نکات مهم شستشوی پارچه های مشکی خاص

  • لباس هایی که با پارچه پشمی، مثل پارچه شانل دوخته شدند باید حتما با دست شسته بشوند. این پارچه ها برای شستشو فقط به آب ولرم و مقدار کمی مواد شوینده نیاز دارند.
  • شستشوی لباس مشکی مجلسی باید با دست انجام شود. استفاده از ماشین لباسشویی کیفیت این پارچه را به مراتب کم می کند.
  • برای شستشوی پارچه های پشمی، مثل پارچه بافت، پارچه شانل و پارچه کشمیر از نرم کننده کمک بگیرید.
  • به هیچ عنوان لباس های زبر و برجسته مثل لباس هایی با پارچه پولکی یا پارچه مجلسی کار شده را با لباس هایی که بافت نرم و لطیفی دارند در یک مخزن یا لگن قرار ندهید.
  • اتوکشی پارچه هایی مثل پارچه خز را از پشت لباس انجام بدهید.

منبع: https://www.wikihow.com/Wash-Dark-Clothes

4.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا