روش های مراقبتی از پارچه

چطور از پارچه های طبیعی بیشتر مراقبت کنیم

پارچه هایی که امروزه در صنعت پوشاک مورد استفاده هستند، به دو گروه طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. برای تهیه پارچه های طبیعی از الیاف با منشاء گیاهی یا جانوری استفاده می شود. پارچه هایی مثل پشم، ابریشم و چرم از جمله پارچه های ارگانیک با منشاء جانوری به حساب می آیند. در مقابل پارچه هایی مثل پنبه، لینن و کنف از جمله پارچه های طبیعی با منشاء گیاهی هستند.

لباس های دوخته شده با پارچه های طبیعی طرفداران زیادی دارند. زیبایی، راحتی پوشش و ضد حساسیت بودن از جمله ویژگی های بارز این لباس ها به شمار می روند. علاوه بر این، این پارچه ها دوستدار محیط زیست هستند و روند تولید آن ها آسیب کمتری به طبیعت وارد می کند. برای این که بتوانید برای سال های طولانی از پارچه های ارگانیک استفاده کنید، باید نکات مربوط به مراقبت از هر کدام از آن ها را بدانید. در این مطلب قصد داریم درباره اصول مراقبت از پارچه های طبیعی صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

خرید پارچه لینن گلدار

پارچه طبیعی چیست؟

به پارچه هایی که از منابع گیاهی یا جانوری تهیه می شوند، پارچه طبیعی یا ارگانیک گفته می شود. پارچه های گیاهی را می توان از الیاف موجود در گل، برگ و یا ساقه گیاهان مختلف به دست آورد. به عنوان مثال پارچه لینن از الیاف موجود در ساقه گیاه کتان تهیه می شود.

پارچه طبیعی چیست؟

پارچه های جانوری را هم می توان با استفاده از پشم، مو، پوست یا پیله آن ها تهیه کرد. پارچه پشمی یکی از مشهورترین پارچه های جانوری است. این پارچه با استفاده از پشم بدن جانورانی مثل گوسفند، بز، شتر و … تولید می شود. به خاطر داشته باشید که تولید پارچه های طبیعی سخت، زمان بر و پر هزینه است. بنابراین قیمت این پارچه ها نسبت به پارچه های مصنوعی و ترکیبی موجود در بازار بیشتر خواهد بود. فروشگاه پارچه نگار طیف گسترده ای از پارچه های طبیعی باکیفیت را در اختیار شما قرار می دهد.


پیشنهاد ما: پارچه لینن نچرال برای دوخت کت و شلوارهای مد 1403


ویژگی های پارچه های طبیعی

وقتی که درباره پارچه های طبیعی حرف می زنیم، همیشه خصوصیات مشابهی به ذهنمان می آید. پارچه هایی که از طبیعت به دست می آیند از جمله بهترین مواد برای دوخت لباس های راحت و زیبا به شمار می روند. از جمله ویژگی های بارز این پارچه ها می توان به آبدوستی و جذب رطوبت بالا، راحتی پوشش مناسب و همچنین استحکام و دوام قابل توجه آن ها اشاره کرد. دسته ای hc پارچه های طبیعی، مثل پارچه های چرمی و ابریشمی، ظاهر لوکس و جذابی دارند. از این پارچه ها برای دوخت لباس های مجلسی خاص و گران قیمت استفاده می شود. در مقابل، پارچه هایی مثل پنبه و لینن از جمله پارچه های طبیعی با قیمت مناسب تر هستند که برای دوخت لباس های کژوال و روزمره استفاده می شوند.

ویژگی های پارچه های طبیعی

شما می توانید از پارچه های ارگانیک در شرایط آب و هوایی متفاوت استفاده کنید. به عنوان مثال پارچه پشمی برای دوخت لباس های زمستانه استفاده می شود. زیرا این پارچه عایق بسیار خوبی برای سرما به حساب می آید. همچنین پارچه لینن گزینه خوبی برای دوخت لباس های تابستانه است. زیرا این پارچه طبیعی سبک، نازک و خنک است. همچنین به دلیل جذب رطوبت بسیار خوبی که دارد عرق بدن را جذب کرده و احساس راحتی مطلوبی را برای شما ایجاد می کند.

چطور از پارچه های طبیعی مراقبت کنیم؟

هر کدام از پارچه های طبیعی، با توجه به ساختار و ویژگی هایی که دارند به مراقبت های خاصی نیاز پیدا می کنند. بنابراین دانستن نکات مراقبتی مربوط به هر یک از آن ها به شما کمک می کند تا بتوانید برای مدت طولانی تر از لباس های ارگانیک خود استفاده کنید. در ادامه نکات مراقبتی مربوط به هر یک از پارچه های طبیعی را بیان می کنیم.

لینن، یک پارچه طبیعی پرطرفدرا

پارچه لینن یکی از پرطرفدارترین پارچه های طبیعی موجود در بازار است. این پارچه را می توان در گروه پارچه های طبیعی گیاهی قرار داد. الیاف مورد استفاده برای بافت پارچه لینن از ساقه گیاه کتان به دست می آیند و ریشه سلولزی دارند. امروزه اغلب لباس های بهاره و تابستانه ترند شده در بازار با این پارچه دوخته می شوند.

لینن، یک پارچه طبیعی پرطرفدرا

پارچه لینن بسیار محکم و بادوام بوده و جذب رطوبت و راحتی بسیار زیادی دارد. با رعایت نکات زیر می توانید از این پارچه طبیعی و زیبا بیشتر مراقبت کنید:

  • برای شستشوی پارچه لینن از آب سرد یا ولرم استفاده کنید.
  • برای شستشوی لینن با ماشین لباس شویی، از دور آهسته ماشین و همچنین یک شوینده ملایم استفاده کنید.
  • در شستشوی این پارچه طبیعی از سفید کننده ها و یا شوینده های خیلی قوی استفاده نکنید.
  • برای خشک کردن این پارچه، می توانید از خشک کن استفاده کنید، اما بهتر است قبل از اینکه کامل خشک شود آن را از خشک کن خارج کنید.
  • این پارچه چروک پذیری بالایی دارد، بنابراین پیشنهاد می شود زمانی که کمی رطوبت دارد، با دمای متوسط اتوکشی شود.

خرید پارچه لینن طرح دار

چرم، انتخابی خاص و لاکچری

پارچه چرمی یکی دیگر از پارچه های طبیعی پرطرفدار است. این پارچه منشاء جانوری داشته و از فرآوری پوست حیوانات مختلف تولید می شود. چرم طبیعی یکی از لوکس ترین پارچه های بازار است که در تهیه انواع کت، پالتو، کیف، کفش و … استفاده می شود.

چرم، انتخابی خاص و لاکچری

برای این که لباس چرمی شما برای مدت طولانی شکل اولیه اش را حفظ کرده و سالم بماند باید یاد بگیرید که چگونه از آن مراقبت کنید. بعضی از مهم ترین نکات برای مراقبت از پارچه چرم عبارتند از:

  • برای تمیز کردن پارچه چرمی، مخلوط صابون و آب ولرم را با استفاده از پارچه نرم روی لباس خود بکشید و از خیساندن کامل پارچه خودداری کنید.
  • وقتی لباس چرمی شما خشک شد، آن را با یک پارچه نخی نرم و خشک جلا دهید.
  • از قرار دادن چرم در زیر نور مستقیم خورشید یا گرمای شدید خودداری کنید.
  • از خیساندن چرم یا هرگونه تماس آن با اجسام تیز خودداری کنید.
  • هرگز از مواد شوینده، آمونیاک، روغن، پولیش، لاک و غیره برای لباس های چرمی خود استفاده نکنید.

پشم، پارچه ارگانیک مخصوص روزهای سرد

وقتی که صحبت از پارچه پشمی می شود، ناخودآگاه کت و پالتوهای زمستانه به ذهنمان می آیند. پارچه پشمی با استفاده از الیاف تهیه شده از پشم و موی جانوران مختلف تهیه می شود. این پارچه عایق بسیار خوب گرما است و برای دوخت انواع کت، مانتو و پالتوهای پاییزه و زمستانه مناسب خواهد بود.

پشم، پارچه ارگانیک مخصوص روزهای سرد

پارچه پشمی به دلیل الیاف بلندی که در ساختارش وجود دارند، بسیار محکم و با دوام است. نکات مراقبتی از این پارچه زیبا و خاص عبارتند از:

  • پارچه پشمی را با دست و در دمای حدود 30 درجه سانتی گراد بشویید.
  • برای شستشوی این پارچه طبیعی از مواد شوینده ملایم استفاده کرده و از به کاربردن سفید کننده ها و شوینده های قوی خودداری کنید.
  • اگر لباس پشمی شما قابل شستشو با ماشین لباس شویی است، آن را به تنهایی و با دور آهسته ماشین بشویید.
  • بعد از شستشو، لباس پشمی خود را روی یک سطح صاف و دور از نور مستقیم آفتاب خشک کنید.
  • در حین شستشو لباس پشمی را بیش از اندازه فشار ندهید.
  • اگر روی لباس پشمی تان پرزهای گلوله گلوله ایجاد شد، آن ها را با استفاده از تیغ های ظریف و یا دستگاه های پرزگیر جدید به آرامی از روی پارچه جدا کنید. مراقب باشید که در حین کار به سطح پارچه آسیب نرسد.

قیمت پارچه لنین

ابریشم، یکی از لوکس ترین پارچه های طبیعی

ابریشم یکی از پارچه های طبیعی با قدمت تاریخی بسیار طولانی است. این پارچه از دوران باستان توسط افراد مختلفی استفاده می شد. در ابتدای تولید به دلیل فرآیند تولید سخت و زمان بر و قیمت بالا تنها توسط اشراف زادگان و پادشاهان استفاده می شد. امروزه هم این پارچه قیمت بالاتری نسبت به سایر پارچه های طبیعی موجود در بازار دارد و برای دوخت لباس های مجلسی خاص استفاده می شود.

ابریشم، یکی از لوکس ترین پارچه های طبیعی

برای استفاده طولانی مدت از پارچه ابریشمی لازم است با نکات مربوط به مراقبت از آن توجه ویژه ای داشته باشید. بعضی از این نکات عبارتند از:

  • برای شستشوی پارچه ابریشمی در درجه اول به برچسب مراقبتی آن دقت کنید.
  • پارچه ابریشمی را در آب سرد و با دست بشویید.
  • ابریشم طبیعی ممکن است در حین شستشو کمی رنگ بدهد. بنابراین قبل از شستشوی این پارچه، ثبات رنگی آن را تست کنید.
  • اگر پارچه ابریشمی شما لکه شد، کل لباس را بشویید و از شستن جداگانه لکه خودداری کنید. زیرا ممکن است آن نقطه بعد از شستشو رنگ متفاوتی از کل لباس داشته باشد.
  • بعد از شستشوی پارچه ابریشمی با احتیاط آن را فشار دهید و از کشیدن و پیچ و تاب دادن آن خودداری کنید.
  • برای خشک کردن پارچه های ابریشمی از خشک کن استفاده نکنید.
  • پارچه های ابریشمی بعد از شستشو چروک های کمی پیدا می کنند. برای رفع این چروک ها لباس را در حالت مرطوب و با دمای کم، اتو کنید.

پنبه، پرکاربردترین پارچه طبیعی

پارچه نخی یا پنبه ای یکی از پرطرفدارترین پارچه های طبیعی موجود در بازار است. از پارچه های پنبه ای برای تولید طیف گسترده ای از لباس ها استفاده می شود. این پارچه انواع مختلفی داشته و به شکل های مختلف برای تولید لباس در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد. پارچه های پنبه ای بادوام و مستحکم هستند.

پنبه، پرکاربردترین پارچه طبیعی

نکاتی که برای مراقبت بیشتر از این پارچه ها باید رعایت کنید، عبارتند از:

  • پارچه پنبه ای را با آب سرد و دست و یا دور آهسته ماشین لباس شویی بشویید.
  • قبل از شستشوی لباس های پنبه ای، آن ها را بر اساس رنگشان دسته بندی کنید.
  • تا حد امکان از استفاده از خشک کن خودداری کرده و لباس های پنبه ای را در هوای آزاد خشک کنید.
  • پارچه پنبه ای چروک پذیری بالایی دارد. بنابراین لازم است آن را وقتی که هنوز کاملا خشک نشده با دمای متوسط، اتوکشی کنید.

سخن پایانی

همان طور که دیدید، در این مطلب درباره نکات مراقبتی از پارچه های طبیعی صحبت کردیم. به طور کلی، هر پارچه ای که از منابع گیاهی یا جانوری تهیه شده باشد، یک پارچه طبیعی است. پارچه های طبیعی ویژگی های مطلوب زیادی از جمله جذب رطوبت و راحتی پوشش، دوام بالا، زیردست نرم و لطیف و … دارند. بنابراین می توان از آن ها برای دوخت طیف گسترده ای از لباس های زیبا و راحت با سبک های متنوع استفاده کرد. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه پارچه نگار به انواع مختلف پارچه های طبیعی جذاب و خاص دسترسی پیدا کنید.

برای مراقبت از لباس های دوخته شده با پارچه های طبیعی در درجه اول به برچسب مربوط به نگهداری و مراقبت از لباس دقت کنید. همچنین توجه داشته باشید که در زمان شستشوی این پارچه ها از آب سرد و شوینده های ملایم استفاده کنید. این لباس ها را در هوای آزاد و دور از نور مستقیم خورشید خشک کرده و از کشیدن و فشار دادن بیش از حد آن ها خودداری کنید. برای اتوکشی پارچه های طبیعی از دمای کم تا متوسط اتو استفاده کنید. همچنین می توانید برای جلوگیری از آسیب دیدن سطح آن ها در زمان اتوکشی یک پارچه تمیز روی آن ها قرار دهید. با رعایت این نکات می توانید از لباس طبیعی خود برای سال های طولانی استفاده کنید و از زیبایی و راحتی آن لذت ببرید.

منبع: https://espyexperience.com//

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا