پارچه شناسی

پارچه ترگال چیست و چه کاربردهایی دارد

امروزه در دنیای نساجی تنوع پارچه ها به شدت افزایش یافته است. بعضی از این پارچه ها  برای شما آشنا بوده و بعضی دیگر را ممکن است نشناسید. یکی از پارچه هایی که احتمالا تا الان اسم آن را شنیدید و یا حداقل یک بار از آن استفاده کردید، پارچه ترگال است. ترگال از دیرباز در دنیای پارچه ها حضور داشته و یکی از پارچه های پرفروش محسوب می شود که می توانید آن را در اکثر فروشگاه ها پیدا کنید. امروز و در اینجا قصد داریم با ویژگی های این پارچه و کاربردهای آن بیشتر آشنا شویم. اگر به دنبال یک پارچه کاربردی با قیمت مناسب هستید، خواندن این مقاله می تواند به شما کمک زیادی بکند.

پارچه-ترگال

پارچه ترگال چیست؟

قبل از اینکه به سراغ ویژگی های ترگال برویم لازم است در ابتدا به این سوال که پارچه ترگال چیست، پاسخ دهیم. به طور کلی می توان گفت پارچه ترگال در انواع متفاوتی تولید می شود. ترگال ساده و کجراه از معروف ترین مدل های آن است. این پارچه به دلیل ویژگی های به خصوصی که دارد در صنایع مختلف استفاده می شود. ترگال انواع متفاوتی دارد. در ادامه با دو نمونه مهم از این پارچه آشنا خواهیم شد.

تفاوت-ترگال-ساده-و-کجراه

یکی از پرفروش ترین مدل های ترگال، ترگال ساده است. پارچه ترگال تخت بافت یا بافت ساده، یکی از محبوب ترین پارچه های موجود در بازار است. این پارچه بافت مربعی دارد. ترگال کجراه از مهم ترین رقیب های ترگال ساده است. ترگال کجراه همانطور که از نام آن پیدا است، خطوط مورب و برجسته ای دارد. به طور کلی می توان گفت پارچه ترگال کجراه و ساده ویژگی های کاملا مشابهی دارند. تنها تفاوت این دو پارچه در بافت و وزن آن ها است. وزن ترگال کج راه نسبت به ترگال ساده بیشتر است. این موضوع به دلیل تراکم بیشتر ترگال کج راه است.


بیشتر بخوانید: 6 مدل مانتو خنک برای استایل محرم تابستان 1403


با ویژگی های ترگال آشنا شوید

برای آشنایی بیشتر با ترگال لازم است ویژگی های این پارچه را بهتر بشناسید. ترگال ویژگی هایی دارد که آن را به یکی از پرفروش ترین پارچه های بهاره تبدیل کرده است. در ادامه ویژگی های این پارچه را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

وزن و ضخامت

پارچه ترگال به هیچ عنوان بدن نما نیست. یکی از نگرانی های افراد هنگام استفاده از پارچه هایی با رنگ روشن این است که بعد از پوشیدن ممکن است پارچه سایه بیندازد. پارچه ترگال این ویژگی را ندارد. به راحتی می توانید از رنگ های روشن این پارچه نیز بدون آستری استفاده کنید.

الیاف ترگال

الیاف-ترگال

یکی از مهم ترین ویژگی های پارچه که تاثیر زیادی در کیفیت آن دارد، الیاف آن است. ترگال از الیاف پلی استر ویسکوز و نخ فلامنت تهیه می شود. بسته به کارخانه تولیدکننده این پارچه درصد پلی استر و ویسکوز آن می تواند متفاوت باشد. درصد معمول این دو الیاف برای پارچه ترگال چیزی حدود (65-75) درصد پلی استر و (25-35) درصد ویسکوز است. به همین دلیل ترگال ویژگی های مثبت هر دو الیاف را دارد.

مقاومت و دوام بالا

همانطور که گفته شد پارچه ترگال از دو الیاف پلی استر و ویسکوز تهیه شده است. به همین دلیل این پارچه مقاومت و دوام بالایی دارد. هر چقدر الیاف مصنوعی موجود در یک پارچه بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر سایش نیز بیشتر می شود. از دیگر ویژگی های ترگال مقاومت آن در برابر پرزدهی و گلوله شدن است.

ثبات رنگی بالا

از دیگر ویژگی هایی که باعث می شود یک پارچه محبوبیت بالایی داشته باشد و طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کند، ثبات رنگی بالای آن است. جالب است بدانید رنگ های به کار رفته در پارچه ترگال پایداری بالایی دارند. به همین دلیل به راحتی در اثر شستشو یا اتوکشی از کیفیت آن ها کم نمی شود.

شستشو و نگهداری آسان

از دیگر ویژگی های مهم پارچه ترگال نگهداری آسان آن است. این پارچه شستشوی بسیار راحتی دارد. ترگال برای شستشو به یک شوینده ملایم و آب ولرم نیاز دارد. برای اتوکشی این پارچه بهتر است از درجه حرارت ملایم پارچه استفاده کنید. در زمان اتوکشی از یک پارچه تمیز سفید به عنوان واسطه بین اتو و پارچه ترگال بهره ببرید. این کار باعث می شود بر روی پارچه اصلی شما رد اتو باقی نماند.

 ایستایی پارچه ترگال

 ایستایی

یکی دیگر از نکاتی که قبل از خرید پارچه باید به آن دقت داشته باشید، ایستایی و آهار آن پارچه است. در مورد پارچه ترگال نیز لازم است بدانید که این پارچه آهار متوسطی دارد. ترگال ریزش خیلی زیادی ندارد، اما نمی توان گفت که این پارچه خشک و محکم است. به همین دلیل می توانید از آن برای دوخت اکثر مدل ها استفاده کنید.

خرید پارچه ترگال

چروک پذیری کم

یکی دیگر از نقاط قوت پارچه ترگال که می توان به آن اشاره کرد، چروک پذیری کم آن است. از ترگال برای استفاده روزانه، لباس کار و غیره به فراوانی استفاده می شود. یکی از علت های این محبوبیت چروک پذیری کم این پارچه است. کافی است کمی از این پارچه را در مشت خود فشار داده و بعد رها کنید. به خوبی متوجه خواهید شد که چروکی بر روی پارچه ایجاد نشده و سریعا به حالت اولیه خود باز می گردد.

کشسانی کم

پارچه ترگال کشسانی ندارد. این جمله به این معنا است که ترگال نه در راستای طول و نه در جهت عرض کشیده نمی شود. اگر این پارچه را لمس کنید به خوبی متوجه بافت قوی و محکم آن می شوید. همین ویژگی باعث می شود ترگال طول عمر زیادی داشته باشد و به راحتی دفرمه نشود.

قیمت پارچه ترگال چقدر است؟

بعد از آشنایی با پارچه ترگال مطمئنا در ذهن شما اولین سوالی که ایجاد می شود این است که قیمت پارچه ترگال چقدر است. در جواب این سوال باید بدانید که ترگال قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه ای دارد. از آنجایی که یکی از مهم ترین الیاف این پارچه نخ فلامنت است و این نخ قیمت بسیار کمی دارد، قیمت پارچه ترگال نیز بسیار مناسب است. هر چقدر مقدار نخ فلامنت در پارچه تولید شده بیشتر باشد قیمت آن کمتر نیز می شود. با این حال قیمت پارچه ترگال به عوامل دیگری مثل شرکت تولید کننده، فروشگاه  ارائه دهنده و گرماژ پارچه نیز بستگی دارد.

اگر قصد دارید این پارچه را با قیمت مناسب تری تهیه کنید، بهتر است به سراغ فروشگاه های معتبر بروید. خرید عمده پارچه از پارچه نگار نیز یکی دیگر از راه هایی است که می توانید با آن در هزینه های خود صرفه جویی کنید. خرید عمده پارچه از پارچه نگار می تواند هزینه های شما را کاهش دارده و تجربه یک خرید باکیفیت و قیمت مناسب را برای شما رقم بزند.

کاربردهای ترگال

با مطالعه ویژگی های این پارچه مطمئنا مشتاق شدید که بدانید از این پارچه بیشتر برای دوخت چه آیتم هایی استفاده می شود. در ادامه با کاربردهای ترگال و مصارفی که از آن بیشتر استفاده می شود، آشنا خواهیم شد.

یونیفرم های پزشکی و اتاق عمل

یونیفرم-های-پزشکی-و-اتاق-عمل

همانطور که در بخش ویژگی های ترگال مطالعه کردید، این پارچه دوام و کیفیت بالایی دارد. به همین دلیل از آن در تولید یونیفرم و لباس کار استفاده زیادی می شود. یکی از عمده استفاده هایی که از پارچه ترگال می شود، تولید یونیفرم های پزشکی است. معمولا این لباس ها روزانه نیاز به شستشو داشته و در معرض آسیب زیادی قرار دارند. پارچه ترگال طول عمر این لباس ها را افزایش می دهد. از آنجایی که چروک پذیری این پارچه بسیار کم است، برای استفاده در تایم طولانی مناسب است.

قیمت پارچه ترگال

فرم مدرسه با پارچه ترگال

فرم-مدرسه-با-پارچه-ترگال

برای تولید فرم مدارس نیز از ترگال استفاده زیادی می شود. فرم مدارس باید با پارچه ای تولید شود که به آسانی دچار خرابی، پرزدهی و نخکش شدن نشود. ترگال همه این خصوصیات را دارد. چروک پذیری کم این پارچه از دیگر نقاط قوت آن برای تولید فرم مدارس است. ترگال در انواع طرح ها و رنگ ها تولید می شود. در نتیجه تولیدکنندگان لباس می توانند با آن انواع فرم مدارس را تهیه کرده و به فروش برسانند. قیمت مناسب و معقول این پارچه از دیگر دلایلی است که تولیدکنندگان تمایل به استفاده از آن دارند.

مانتو بلند با پارچه ترگال

مانتو-بلند-با-پارچه-ترگال

از دیگر آیتم هایی که می توانید با این پارچه تهیه کنید، مانتو بلند است. از مدل های اورسایز این پارچه در فصل بهار می توانید استفاده کنید. در نظر داشته باشید که اگر برای پارچه ترگال آستری در نظر بگیرید، این پارچه می تواند یک گزینه مناسب برای روزهای خنک پاییز باشد. از آنجایی که ترگال خرابی و پرزدهی بسیار کمی دارد، می تواند به عصای دست شما برای محل کار یا دانشگاه تبدیل شود. دوخت آسان این پارچه از دیگر نقاط قوت آن است. در نتیجه با حداقل مهارت در خیاطی نیز می توانید آن را تهیه کرده و بدوزید. پارچه ترگال قیمت بسیار مناسبی دارد. در نتیجه اگر در خیاطی مبتدی هستید، می تواند یک گزینه مناسب برای دوخت های اولیه شما باشد.

منبع: https://hywell.en.made-in-china.com/product/gFaxpHjdEYWZ/China-Tergal-Fabric.html

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا