روش های مراقبتی از پارچه

راهنمای معنای علائم شستشوی لباس + عکس

یکی از مهم ترین نکات مراقبت از لباس، شستشوی اصولی آن است. روش شستشوی لباس های مختلف با توجه به جنس پارچه و بافت آن متفاوت است. نکته قابل توجه در حین شستشو و فرآیندهای بعدی آن مثل خشک کردن و اتوکشی آسیب نرساندن به ساختار و بافت لباس است. بنابراین باید به این نکته توجه کنید که در حین شستشن لباس ها آن ها را تحت کشش و یا فشار بیش از حد قرار ندهید. همچنین به علائم شستشوی لباس خود دقت کنید و بر اساس دستورالعمل ذکر شده روی لباس آن را بشویید.

به طور کلی، پارچه های مختلف با توجه به الیافی که در ساختارشان استفاده می شود، روش شستشوی متفاوتی دارند. به عنوان مثال اگر می خواهید لباسی که از پارچه نخی دوخته شده را بشویید، نباید از مواد سفید کننده در حین کار استفاده کنید. همچنین اگر قصد شستن یک لباس دوخته شده با پارچه ژاکارد یا پارچه کار شده مجلسی را دارید، بهتر است آن را با دست بشویید. در این مطلب قصد داریم درباره علائم شستشوی لباس و معنای آن ها صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

نخی-ساده

علائم شستشوی لباس چه معنایی دارند؟

وقتی که لباس جدیدی می خرید، قبل از هر چیزی باید به علائم شستشوی آن توجه کنید. این علائم به شما می گویند که به چه صورتی از لباس خود مراقبت کنید. با رعایت این نکات می توانید برای مدت طولانی لباس های خود را صحیح و سالم نگه دارید و از آن ها استفاده کنید. اما شاید وقتی به علامت های موجود روی لباس ها توجه کنید، معنی بعضی از آن ها را متوجه نشوید. در ادامه معنای هر یک از علائم شستشوی لباس را بررسی می کنیم.

انتخاب نوع شستشوی لباس

انتخاب چرخه شستشوی مناسب و این که لباستان را با دست بشویید یا با ماشین لباسشویی یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. علائم شستشوی لباس در این بخش با یک وان نشان داده می شوند که روی آن علامت های مختلفی است. مهم ترین نمادهای مربوط به انتخاب نوع شستشو عبارتند از:

  • شستشو در ماشین لباسشویی: وقتی که روی برچسب مراقبتی لباس شما یک وان کشیده شده باشد، یعنی می توانید لباس را با ماشین بشویید. این علامت نشان می دهد که شستشوی لباس در ماشین با استفاده از دما و چرخه نشان داده شده توسط سایر نمادها بی خطر است.
  • شستشوی دستی: وجود یک وان و دستکش در علائم شستشوی لباس به این معنی است که شما باید حتما لباس را با دست بشویید. این نماد برای لباس های ظریف دوخته شده از پارچه هایی مثل سیلک و پنبه اعمال می شود. در صورتی که ماشین لباسشویی شما چرخه شستشوی دستی دارد، ممکن است شستشو با ماشین در چرخه شستشوی دستی هم بی خطر باشد.

انتخاب نوع شستشوی لباس

  • نشویید: یک وان که روی آن ضربدر باشد به معنی این است که نباید لباس را در ماشین یا وان بشویید. بلکه باید آن را به خشک شویی بسپارید.
  • فقط خشکشویی: علامت خشک شویی یک دایره توخالی است. لباس هایی که فقط خشک شویی می شوند باید برای پاک کردن کثیفی یا سایر لکه ها به خشکشویی سپرده شوند.
  • خشک شویی نشود: علامت روی این لباس ها از یک دایره و ضربدر تشکیل می شود. لباس‌ های دارای این علامت باید با ملایم‌ ترین حالت ماشین لباسشویی شسته شوند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با برند هرمس و هر چه باید در مورد آن بدانید


انتخاب دمای شستشوی لباس

یکی از مهم ترین علائم شستشوی لباس، علامت مربوط به دمای مناسب آب است. شستن لباس در آب با دمای مناسب بر تمیزی لباس ها در طول شستشو و ماندگاری آن‌ها تاثیر می گذارد. دمای آب با دایره های تو پر درون وان مشخص می شود. وان همراه با یک نقطه تو پر به معنی شستشوی لباس با آب سرد و در محدوده دمایی 18 تا 30 درجه سانتی گراد است. همچنین وان با دو و سه نقطه تو پر به ترتیب به معنی شستشو با آب گرم و داغ است. حداکثر دمای آب در این دو حالت به ترتیب باید 40 و 50 درجه سانتی گراد باشد.

انتخاب دمای شستشوی لباس

انتخاب چرخه شستشوی لباس در ماشین لباسشویی

یکی دیگر از علائم شستشوی لباس که ممکن است معنای آن را ندانید، علامت مربوط به چرخه شستشوی ماشین لباسشویی است. هر لباس با توجه به جنس و ضخامتی که دارد باید با یک چرخه خاص از ماشین لباسشویی شسته شود. بسیاری از ماشین ‌های لباسشویی مدرن دارای تنظیمات چرخه ‌ای متنوعی هستند. نمادهای مربوط به این چرخه ها بسیار ساده هستند. چرخه های شستشو با یک وان و صفر، یک یا دو خط زیر آن نمایش داده می‌ شوند. یک وان به تنهایی به معنی چرخه معمولی است. همچنین وان با یک یا دو خط به ترتیب به معنی چرخه پرس دائمی و چرخه ظریف است.

انتخاب چرخه شستشو مناسب

چرخه معمولی برای اکثر لباس ها مثل انواع تیشرت، شلوار جین، جوراب و … مناسب است. چرخه پرس دائمی برای لباس های تولید شده از پارچه های مصنوعی استفاده می شود. در این چرخه از آب گرمتر استفاده شده و از چروک شدن لباس جلوگیری می شود. همچنین چرخه ظریف برای شستشوی لباس های حساس استفاده می شود.

خرید پارچه نخی ساده

علائم مربوط به خشک کردن لباس

بعد از شستشو نوبت به خشک کردن لباس می رسد. توجه به علائم مربوط به خشک کردن بعد از شستشوی لباس اهمیت ویژه ای دارد. تنظیم نادرست خشک کن می تواند باعث جمع شدن یا آسیب دائمی لباس شود. علائم خشک کردن لباس از یک دایره درون مربع تشکیل می شوند. یک دایره درون مربع نشان می دهد که شما می توانید از خشک کن استفاده کنید. همچنین اگر  یک ضربدر روی این علامت قرار بگیرد، یعنی به هیچ وجه نمی توانید از خشک کن استفاده کنید. در این حالت باید لباس خود را در هوای آزاد خشک کنید. این علامت بیشتر روی لباس های دوخته شده از مواد طبیعی مثل پارچه لینن دیده می شود.

علائم مربوط به خشک کردن لباس

علامت Hang to Dry برای لباس هایی استفاده می شود که باید در سایه و دور از تابش مستقیم آفتاب آویزان شوند. همچنین علامت Dry Flat برای لباس هایی استفاده می شود که برای خشک شدن باید روی یک سطح صاف پهن شوند. این علامت برای لباس های دوخته شده از پارچه بافت استفاده می شود. علامت Do Not Wring یکی دیگر از علائم شستشوی لباس است. این علامت به معنی خودداری کردن از فشار دادن پارچه برای خروج آب اضافی است. علاوه بر این، تنظیمات مربوط چرخه های خشک کن مورد استفاده هم شبیه به چرخه های شستشو است.

دمای مناسب خشک شدن

برای نشان دادن دمای خشک کن، از نقاط توپر استفاده می شود. علامت خشک کن به تنهایی یعنی لباس برای خشک شدن به دمای خاصی نیاز ندارد. علامت خشک کن با یک نقطه به معنی استفاده از گرمای کم است. همچنین علامت خشک کن با دو نقطه به معنی استفاده از گرمای متوسط است. خشک با سه نقطه به معنی استفاده از دمای خیلی بالا و خشک کن با یک دایره تو پر بزرگ به معنی خشک کردن بدون دما است.

دمای مناسب خشک شدن

اصول استفاده از مواد سفید کننده در زمان شستشو

اگر می خواهید از سفید کننده استفاده کنید، باید به برچسب مراقبت از لباس توجه کنید. مجوز استفاده از مایع سفید کننده در علائم شستشوی لباس با یک مثلث نشان داده می شود. همچنین اگر مجاز به استفاده از سفید کننده نباشید روی لباستان یک مثلث همراه با یک ضربدر خواهید دید. تشخیص این علائم می تواند لباس شما را از آسیب دائمی توسط سفید کننده های حاوی کلر نجات دهد.

اصول استفاده از مواد سفید کننده در زمان شستشو

قیمت پارچه نخی

علائم مربوط به اتوکشی لباس

اتوکشی آخرین مرحله شستشوی لباس ها است. در این فرآیند چروک لباس ها با استفاده از دمای اتو کاملا صاف می شود. بنابراین مهم است که از دمای مناسب برای جنس و ظرافت لباس استفاده کنید. وجود نمادی با شکل اتو در علائم شستشوی لباس به معنی مجوزی برای اتوکشی است. همچنین تعداد نقاط تو پر موجود روی اتو نشان دهنده دمای مورد استفاده هستند. یک، دو و سه نقطه به ترتیب نشان دهنده استفاده از دمای کم، متوسط و زیاد هستند. همچنین یک ضربدر روی اتو به این معنی است که نباید از اتو استفاده کنید و یک ضربدر زیر اتو به این معنی است که نباید از بخار در حین اتوکشی استفاده کنید.

اتوکشی لباس

سخن پایانی

همان طور که دیدید، در این مطلب درباره علائم شستشوی لباس و معنی هر کدام از آن ها صحبت کردیم. به طور کلی، علائم مربوط به نگهداری از لباس به سه بخش شستشو، خشک کردن و اتوکشی تقسیم می شوند. در هر کدام از این بخش ها مواردی از جمله چرخه های شستشو و خشک کردن، دمای آب در حین شستشو، دمای خشک کن، نحوه شستشو و یا خشک کردن، استفاده یا عدم استفاده از سفید کننده ها و یا دمای اتوی مورد استفاده ذکر شده است.

هر لباس با توجه به جنس پارچه و همچنین بافت و میزان ظرافت آن یک دستورالعمل شستشوی مجزا دارد. به عنوان مثال لباس های دوخته شده از پارچه توری که بسیار حساس و ظریف هستند، باید تا حد امکان با دست و یا چرخه ظریف ماشین لباسشویی شسته شوند. شستشوی لباس طبق علائم موجود روی آن باعث می شود که لباس های شما برای مدت طولانی تری سالم و قابل استفاده باشند.

منبع: https://tide.com/en-us/

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا