پارچه شناسی

پارچه دانتل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دانتل یکی از پارچه های جذاب و خاص مورد استفاده در دنیای مد و فشن است. زیبایی، ظرافت و تنوع گسترده در طرح‌ های دانتل باعث شده که این پارچه جایگاه ویژه‌ ای در صنعت پوشاک پیدا کند. دانستن این نکته که پارچه دانتل چیست و چه ویژگی هایی دارد، به طراحان لباس کمک می کند تا بتوانند از این پارچه خاص به درستی استفاده کنند. در حقیقت، دانتل پارچه ای شبیه به تور است که معمولا با استفاده از نخ های ظریف از جمله ابریشم، پنبه و یا نخ های مصنوعی بافته می شود. از جمله ویژگی های خاص این پارچه می توان به ظرافت و زیبایی منحصر به فرد، استحکام خوب، تنوع در طرح و رنگ و نرمی و لطافت اشاره کرد.

امروزه از دانتل برای دوخت طیف گسترده ای از لباس های زنانه استفاده می شود. دوخت انواع شومیز، پیراهن و دامن های مجلسی از جمله اصلی ترین کاربردهای پارچه دانتل به شمار می روند. همچنین از پارچه دانتل سفید به صورت گسترده برای دوخت مدل های مختلف لباس عروس استفاده می شود. علاوه بر این، شما می توانید از طرح های مختلف دانتل به عنوان خرجکار برای لباس های خود استفاده کرده و زیبایی آن ها را چندین برابر کنید. در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که پارچه دانتل چیست و چه کاربردهایی دارد. پس تا انتها همراه ما باشید.

پارچه دانتل چیست؟

پارچه دانتل یکی از پارچه های مجلسی مشهور و پر استفاده بین طراحان لباس است. دانتل پارچه ای شبیه به تور است که با طرح بافت های ظریف و خاص تولید می شود. دانتل اصولا به روشی خاص تولید می‌ شود که در آن طرح‌ های برجسته بافته می‌ شوند تا جلوه‌ ای سه‌ بعدی و لوکس را به نمایش بگذارند. امروزه طراحان مد و فشن به این پارچه لوکس و زیبا توجه ویژه ای دارند. پارچه دانتل در گذشته با استفاده از نخ های ابریشم ظریف و نرم تولید می شد. علاوه بر ابریشم نخ پنبه ظریف و مرغوب و نخ های تهیه شده از الیاف مصنوعی هم از جمله مواد اولیه مناسب برای بافت پارچه دانتل به شمار می روند.

پارچه دانتل چیست؟

امروزه این پارچه با طرح و رنگ های مختلفی در بازار وجود دارد. هر کدام از طرح ها و رنگ های دانتل برای دوخت لباس خاصی مناسب هستند. شما می توانید از این پارچه جذاب و خاص برای دوخت پیراهن های مجلسی ماکسی و مینی، لباس عروس های خاص و زیبا و همچنین شومیز و بلوزهای کژوال استفاده کنید. اگر دوست دارید پارچه دانتل را با متراژ بالا خریداری کنید، می توانید با استفاده از امکان خرید عمده پارچه در پارچه نگار، گزینه های مورد نظرتان را مشاهده و خریداری کنید.


پیشنهاد ما: بررسی استایل سارا بهرامی، بازیگر سریال بازنده


تاریخچه دانتل

حالا که متوجه شدیم پارچه دانتل چیست، بهتر است اطلاعاتی از تاریخچه این پارچه جذاب داشته باشیم. دانتل تاریخچه‌ ای طولانی دارد که به قرون وسطی باز می‌ گردد. در ابتدا، این پارچه به صورت دست بافت تولید می‌ شد. در آن دوران تنها افراد ثروتمند و اشراف اجازه استفاده از پارچه دانتل را داشتند. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور ماشین‌ های بافندگی در قرن 19، تولید پارچه دانتل به صورت وسیع‌ تر ممکن شد. بنابراین از آن زمان این پارچه به مصرف عمومی‌ تری دست پیدا کرد و طیف گسترده ای از افراد جامعه از آن استفاده کردند.

تاریخچه

امروزه پارچه دانتل به صورت عمده با استفاده از تکنیک بافندگی حلقوی و همچنین نخ های مصنوعی بافته می شود. بنابراین قیمت آن نسبت به پارچه های دانتل اولیه بسیار کمتر است. پارچه های دانتل مصنوعی دارای استحکام بالا و کیفیت قابل قبولی هستند. امروزه دانتل یکی از محبوب ترین پارچه ها بین خانم های شیک پوش است. با استفاده از این پارچه می توان طیف گسترده ای از لباس های مجلسی و رسمی خاص را دوخت.

انواع پارچه دانتل

پارچه دانتل انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها برای دوخت لباس های خاصی استفاده می شوند. در یک دسته بندی کلی، پارچه های دانتل موجود در بازار را می توان به سه دسته تقسیم کرد که در ادامه آن ها را به شما معرفی می کنیم.

دانتل ساده 

پارچه دانتل ساده با استفاده از طرح بافت های ساده تولید می شود. این پارچه را به صورت عمده برای دوخت پیراهن های مجلسی و همچنین خرج کار مورد استفاده برای تزئین این لباس ها به کار می برند. ذکر این نکته ضروری است که اگر قصد دارید با استفاده از پارچه دانتل ساده کل لباس خود را بدوزید، برای زیر آن به آستر نیاز دارید. پیشنهاد می شود که از انواع پارچه ساتن و یا سیلک به عنوان آستر دانتل استفاده کنید. فروشگاه پارچه نگار امکان خرید عمده پارچه دانتل ساده را برای شما فراهم می کند.

دانتل ساده

قیمت پارچه دانتل کشی

دانتل گل برجسته

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که پارچه دانتل گل برجسته چیست و چه تفاوتی با دیگر انواع دانتل دارد. دانتل گل برجسته یکی از زیباترین مدل های دانتل است. این پارچه دارای طرح های برجسته ای است که جذابیت آن را چندین برابر کرده و به آن جلوه لوکسی می دهند. از این پارچه به صورت عمده به عنوان خرجکار در بخش های خاص لباس استفاده می شود. به عنوان مثال می توان از دانتل گل برجسته برای قسمت بالاتنه و یا آستین های لباس عروس استفاده کرد.

دانتل گل برجسته

دانتل طرحدار

پارچه دانتل طرحدار یکی از محبوب‌ ترین انواع دانتل است که به خاطر طرح‌ های جذاب و متنوعش، مورد توجه بسیاری از طراحان و مصرف‌ کنندگان قرار می گیرد. از این مدل دانتل به صورت عمده برای دوخت لباس عروس و لباس های مجلسی خاص استفاده می شود. طرح های متنوع و همچنین استحکام بالا در کنار ظرافت و زیبایی از جمله ویژگی های این نوع از پارچه دانتل به شمار می روند.

دانتل طرحدار

خرید پارچه دانتل ترک

پارچه دانتل و گیپور چه تفاوت هایی دارند؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پارچه دانتل و گیپور را با هم اشتباه بگیرید. اما به نظر شما تفاوت پارچه دانتل و گیپور در چیست؟ این دو پارچه از جنبه های مختلفی با هم متفاوت هستند. یکی از تفاوت های عمده این دو پارچه در زمینه بافت آن ها است. زمینه پارچه دانتل توری است. یعنی طرح های موجود روی این پارچه به وسیله یک زمینه توری به هم دیگر وصل می شوند. اما این زمینه توری برای پارچه گیپور وجود ندارد. در پارچه گیپور طرح های مختلف بافته شده و به صورت ساده به هم دیگر وصل می شوند. همین مسئله باعث می شود که ظاهر پارچه دانتل ظریف تر و شیک تر باشد.

تفاوت پارچه دانتل و گیپور چیست؟

یکی دیگر از تفاوت های دانتل و گیپور نخ های مورد استفاده برای بافت آن ها است. برای بافت پارچه دانتل از نخ های ظریف ابریشم، پنبه یا پلی استر استفاده می شود. اما برای بافت پارچه گیپور از نخ های ضخیم تری استفاده می شود. بنابراین طرح های بافته شده روی دانتل ظریف تر از گیپور هستند. پارچه دانتل به صورت عمده برای دوخت لباس شب های خاص و لوکس استفاده می شود. از پارچه گیپور هم علاوه بر دوخت لباس های مجلسی برای دوخت بلوز و شومیزهای کژوال و روزمره استفاده می شود.

کاربردهای پارچه دانتل

پارچه دانتل را می توان در طیف گسترده ای از کاربردها مورد استفاده قرار داد. اصلی ترین کاربرد دانتل دوخت لباس های مجلسی و همچنین لباس شب است. علاوه بر این، دانتل گزینه ایدئالی برای دوخت لباس عروس های خاص و لوکس به شمار می رود. بنابراین شما می توانید با استفاده از مدل های مختلف دانتل لباس های خاص و جذابی را طراحی کرده و در مجالس مهم بدرخشید.

کاربرد

یکی دیگر از کاربردهای عمده پارچه دانتل، استفاده به عنوان خرجکار است. پارچه دانتل یکی از بهترین گزینه ها برای اضافه کردن جزئیات شیک به لباس های معمولی است. شما می توانید از این پارچه خاص در قسمت آستین، یقه، سینه و … شومیز و بلوزهای معمولی استفاده کنید. با این کار جذابیت لباس شما چندین برابر می شود. علاوه بر این، از پارچه دانتل برای تهیه اکسسوری های مختلفی مثل تور عروس و گل سر استفاده می شود.

سخن پایانی

همان طور که دیدید، در این مطلب درباره این که پارچه دانتل چیست و چه کاربردهایی دارد، صحبت کردیم. دانتل نوعی پارچه توری است که با استفاده از تکنیک بافندگی حلقوی تولید می شود. در حال حاضر این پارچه با استفاده از نخ های پنبه، ابریشم و پلی استر بافته می شود. طرح های مختلف و گل های جذاب در پارچه دانتل روی یک بستر توری ظریف قرار می گیرند. بنابراین، این پارچه جذاب بسیار ظریف و خاص است. از جمله ویژگی های برجسته پارچه دانتل می توان به طرح بافت های ریز و جذاب، تنوع، لطافت، دوام و استحکام قابل قبول اشاره کرد.

پارچه دانتل نه تنها نمادی از زیبایی و ظرافت است، بلکه کاربردهای گسترده ‌ای در دنیای مد و فشن دارد. با انتخاب صحیح و استفاده خلاقانه از این پارچه، می توان لباس‌ های زیبایی را خلق کرد. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه پارچه نگار به انواع پارچه دانتل با طرح و رنگ های مختلف دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید با استفاده از امکان خرید عمده پارچه، پارچه های دانتل زیبا و خاص را به مقدار زیاد تهیه کرده و محصولات جذابی را تولید کنید.

منبع: https://sewport.com/fabrics-directory/lace-fabric

3.2/5 - (50 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا