پارچه شناسی

انواع پارچه حریر و کاربردهای آن را بشناسید

پارچه حریر یکی از جذاب ترین پارچه های مجلسی موجود در بازار است. این پارچه انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. اغلب پارچه های حریر زیردست بسیار نرم، لطیف و سطح شفافی دارند. از انواع پارچه حریر اغلب برای دوخت لباس های مجلسی و رسمی استفاده می شود. لباس های دوخته شده با این پارچه به دلیل ریزش مطلوب آن، تنخور بسیار زیبایی خواهند داشت.

حریر شیفون را شاید بتوان به عنوان شناخته شده ترین پارچه حریر موجود در بازار معرفی کرد. علاوه بر این، پارچه های کرپ حریر، حریر طرحدار، حریر ژاکارد، حریر ارگانزا، حریر آمبره و حریر شاین دیگر انواع پارچه حریر را تشکیل می دهند. شما می توانید از این پارچه ها برای دوخت پیراهن های مجلسی کوتاه و بلند، مدل های مختلف دامن، شومیز و حتی اکسسوری های متنوع استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم درباره انواع مختلف پارچه حریر و کاربردهای آن ها صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

خرید پارچه حریر

حریر چیست؟

قبل از این که درباره انواع پارچه حریر صحبت کنیم، بهتر است با ماهیت کلی آن آشنا شویم. به طور کلی، حریر یکی از پارچه های مجلسی و خاص شناخته شده در صنعت مد و فشن است. این پارچه بسیار ظریف بوده و سطح صاف و شفافی دارد. اما شفافیت آن به دلیل تراکم پایین یا فاصله نخ های تار و پود نیست. بلکه به دلیل استفاده از الیاف و نخ های ظریف، سطح آن هم شفاف و صیقلی به نظر می رسد.

حریر چیست؟

این پارچه از قرن های گذشته برای دوخت لباس های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. گفته می شود که اولین پارچه های حریر در اواسط قرن چهاردهم میلادی در کشورهای ایتالیا و فرانسه تولید شدند. امروزه پارچه حریر به دلیل بافت و ظاهر خاصی که دارد بسیار مورد توجه طراحان و استایلیست های مشهور قرار گرفته است. آن ها از انواع پارچه حریر در طراحی مجموعه های خاص خود استفاده کرده و لباس های زیبایی را به بازار عرضه می کنند.


پیشنهاد ما: بهترین پارچه ها برای دوخت مانتو عبایی را بشناسید


انواع پارچه حریر

پارچه حریر انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها کاربرد خاص خود را دارند. این پارچه ها را می توان با طیف گسترده ای از الیاف طبیعی و مصنوعی تولید کرد. در گذشته تنها از الیاف ابریشمی برای بافت حریر استفاده می شد. اما امروزه از الیاف مصنوعی مختلف از جمله پلی استر و نایلون برای بافت حریر استفاده می شود. هر کدام از این پارچه ها ظرافت، طرح بافت و ظاهر متفاوتی دارند. بنابراین می توان آن ها را به گروه های مختلفی تقسیم کرد. در ادامه شناخته شده ترین انواع پارچه حریر را به شما معرفی می کنیم.

حریر شیفون، یکی از مشهورترین انواع پارچه حریر

پارچه حریر شیفون شناخته شده ترین نوع حریر در بازار است. در واقع وقتی که از پارچه حریر صحبت می شود، آنچه که به ذهن ما می آید، تصویری از حریر شیفون است. این پارچه بسیار لخت، نرم و لطیف بوده و سطح آن حالت شفاف و بدن نمایی دارد. بنابراین برای استفاده از این پارچه و دوخت پوشاک باید از پارچه های دیگری به عنوان آستر استفاده شود.

حریر شیفون، یکی از مشهورترین انواع پارچه حریر

بافت این پارچه به صورت تافته یا ساده است. شما می توانید از پارچه حریر شیفون برای دوخت طیف گسترده ای از لباس های مجلسی مثل پیراهن، شومیز و دامن های خاص و زیبا استفاده کنید. همچنین می توانید از ترکیب این پارچه با سایر پارچه ها مثل ساتن، کرپ یا پارچه های کار شده مجلسی لباس های خاص و جذابی را بدوزید. فروشگاه پارچه نگار، امکان خرید عمده پارچه شیفون با رنگ های متنوع را برای شما فراهم کرده است.

کرپ حریر، لطیف و زیبا 

یکی دیگر از انواع شناخته شده پارچه حریر، کرپ حریر است. پارچه کرپ حریر بافت و ظاهری شبیه به پارچه کرپ دارد. در واقع برای بافت این پارچه از نخ های تابدار و طرح بافت کرپ استفاده شده است. اما سبکی، ظرافت و لطافت این پارچه شبیه به پارچه حریر است. به همین منظور به آن کرپ حریر گفته می شود. بر خلاف سایر انواع حریر، پارچه کرپ حریر بدن نما نیست. بنابراین به آسترکشی نیازی نخواهد داشت. شما می توانید با استفاده از این پارچه جذاب به راحتی انواع شومیز، پیراهن، دامن و حتی مانتو و رویه های مجلسی خاص و زیبا را بدوزید.

پارچه کرپ حریر

حریر ژاکارد، یک پارچه خاص و جذاب

یکی از جذاب ترین انواع پارچه حریر، حریر ژاکارد است. در ساختار این پارچه طرح و نقش های پیچیده و زیبا بافته شده اند. بنابراین، این پارچه ظرافت و لطافت حریر و پیچیدگی و لوکس بودن ژاکارد را همراه با هم دارد. پارچه حریر ژاکارد یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت لباس های مجلسی لوکس و خاص است. بافت این پارچه در بخش هایی که طرح خاصی قرار نگرفته ساده و بدن نما است. بنابراین برای دوخت لباس با استفاده از آن باید از آسترهایی مثل ساتن یا استات استفاده کنید. بعضی از مدل های این پارچه با نام حریر اشکی نیز شناخته می شوند.

حریر ژاکارد، یک پارچه خاص و جذاب

حریر ارگانزا، یکی از انواع پرکاربرد پارچه حریر 

ارگانزا یکی از انواع پارچه حریر است که به صورت عمده برای دوخت لباس های مجلسی استفاده می شود. این پارچه بسیار نرم و سبک است. از جمله ویژگی های بارز حریر ارگانزا می توان به ایستایی خشک و آهاردار آن اشاره کرد. این پارچه از الیاف مصنوعی مثل نایلون و پلی استر استفاده می شود و قیمت نسبتا مناسبی نسبت به پارچه های حریر ابریشمی دارد.

ارگانزا

در بافت پارچه ارگانزا، نخ های تابدار بر اساس یک طرح بافت ساده یا تافته کنار هم قرار می گیرند. این پارچه ظاهر نسبتا براقی داشته و در بعضی موارد نور را منعکس می کند. توجه داشته باشید که حریر ارگانزا به دلیل نرمی و لطافت زیادی که دارد مستعد چروک های زیادی است. اما نگران نباشید، این چروک ها را می توان با یک اتوکشی ساده و با دمای پایین به راحتی از بین برد. علاوه بر این، حریر ارگانزا هم مثل سایر پارچه های حریر شفاف و بدن نما است. بنابراین به آسترکشی نیاز دارد.

قیمت پارچه حریر ارگانزا

حریر طرحدار، جذاب و پر نقش و نگار 

حریر طرحدار یکی از زیباترین انواع پارچه حریر است. طرح های مختلفی مثل نقش انواع گل، پرنده و یا اشکال هندسی و فانتزی با تکنیک چاپ سابلیمیشن روی این پارچه چاپ می شوند. این پارچه بسیار نرم، لطیف و نازک بوده و یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت لباس های تابستانه شاد و رنگارنگ به شمار می رود.

حریر طرحدار

شما می توانید با استفاده از پارچه حریر طرحدار طیف گسترده ای از استایل های کژوال و مجلسی را طراحی کنید. این پارچه متریال مناسبی برای دوخت انواع شومیز و پیراهن تابستانه به شمار می رود. همچنین می توان از این پارچه برای تولید اکسسوری هایی از جمله انواع شال، روسری یا باندانا استفاده کرد. فروشگاه پارچه نگار امکان خرید عمده پارچه حریر طرحدار را برای مزون ها و تولید کنندگان پوشاک و اکسسوری فراهم کرده است.

حریر آمبره، خاص و کمیاب 

حریر آمبره یکی از کمیاب ترین انواع پارچه حریر موجود در بازار است. ظاهر این پارچه به صورتی است که شما یک طیف تیره تا روشن از یک رنگ مشخص را روی آن مشاهده می کنید. از این پارچه می توان برای دوخت دامن یا پیراهن های بلند مجلسی استفاده کرد. افکت رنگی این پارچه باعث می شود که ظاهر لباس شما شیک و متفاوت به نظر برسد. علاوه بر این، از پارچه حریر آمبره در تولید منسوجات خانگی مثل پرده هم استفاده می شود.

آمبره

خرید پارچه حریر مجلسی

حریر شاین، یکی از زیباترین انواع پارچه حریر

یکی دیگر از انواع پارچه حریر که در صنعت مد و فشن طرفداران زیادی دارد حریر شاین است. این پارچه دارای جلوه براق و شاین است. از حریر شاین به صورت عمده برای دوخت لباس عروس و یا لباس های مجلسی مجلل استفاده می شود. شما می توانید با ترکیب این پارچه با پارچه هایی مثل سیلک یا ساتن یک لباس مجلسی بسیار جذاب داشته باشید.

حریر شاین

با انواع پارچه حریر چی بدوزیم؟

همان طور که گفتیم، پارچه حریر انواع مختلفی دارد. هر کدام از این پارچه ها را می توان برای یک کاربرد مشخص استفاده کرد. به طور کلی، پارچه حریر برای دوخت انواع لباس های مجلسی کوتاه و بلند، شومیز و بلوزهای خاص و زیبا، مدل های مختلف دامن مجلسی و مانتوها و رویه های مجلسی استفاده می شود. این پارچه را می توان برای دوخت اکسسوری هایی مثل انواع شال، روسری و مینی اسکارف، تل و گل سر و همچنین باندانا و دستمال گردن هم استفاده کرد. همچنین پارچه حریر را می توان به عنوان یکی از اصلی ترین مواد برای دوخت لباس عروس معرفی کرد.

با انواع پارچه حریر چی بدوزیم؟

علاوه بر این، انواع پارچه حریر گزینه های مناسبی برای ترکیب با سایر پارچه های مجلسی و طراحی لباس های جذاب و مد روز به شمار می روند. شما می توانید از این پارچه همراه با پارچه هایی مثل ژاکارد، کرپ، سیلک و ساتن استفاده کنید و یک اوت فیت مجلسی شیک و خاص داشته باشید.

سخن پایانی

همان طور که دیدید، در این مطلب درباره انواع پارچه حریر و کاربردهای آن ها صحبت کردیم. حریر یکی از پارچه های مجلسی محبوب و پرطرفدار است. این پارچه دارای ویژگی هایی از جمله ظرافت، زیردست نرم و لطیف و سطح شفاف و نسبتا بدن نما است. شیفون، کرپ حریر، حریر ژاکارد، حریر ارگانزا، حریر طرحدار، حریر آمبره و حریر شاین از جمله مشهورترین انواع پارچه حریر موجود در بازار به شمار می روند.

از پارچه حریر می توان برای دوخت طیف گسترده ای از لباس های زنانه استفاده کرد. مدل های مختلف لباس مجلسی، پیراهن، شومیز، دامن و  اکسسوری های مختلف از جمله کاربردهای متداول پارچه حریر به شمار می روند. علاوه بر این، پارچه حریر به عنوان یکی از اصلی ترین پارچه ها برای دوخت لباس عروس شناخته می شود. فروشگاه پارچه نگار امکان خرید عمده پارچه حریر را برای شما فراهم کرده است. بنابراین می توانید با مراجعه به این فروشگاه، انواع پارچه حریر با طرح و رنگ های متنوع را مشاهده و خریداری کنید.

منبع: https://sewport.com/

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا