پارچه شناسی

با فاکتورهای موثر بر قیمت پارچه ژاکارد و کاربردهای آن آشنا شوید

کمتر کسی این روزها می تواند ادعا کند که اسم پارچه ژاکارد را نشنیده است. ژاکارد یکی از معروف ترین پارچه های موجود در بازار محسوب می شود. این پارچه به دلیل تنوع بالایی که دارد، می تواند نظر تمامی اقشار جامعه را با هر سلیقه ای جلب نماید. کافی است یک بار برای خرید این پارچه به بازار مراجعه کنید تا متوجه شوید تنوع پارچه ژاکارد تا چه اندازه زیاد است. همه شما به خوبی می دانید که قیمت تمامی نمونه های تولید شده و موجود در بازار به یک اندازه نیست. اما این موضوع که قیمت پارچه ژاکارد بر چه پایه و اساسی تعیین می شود، سوالی است که شاید ذهن شما را به خود درگیر کند. به همین دلیل در ادامه این مقاله قصد داریم این موضوع را به طور کامل بررسی کنیم.

پارچه ژاکارد مجلسی

پارچه ژاکارد چیست؟

پارچه-ژاکارد-چیست؟

قبل از آشنایی با عوامل تاثیرگذار بر قیمت پارچه ژاکارد لازم است ابتدا بررسی کنیم که پارچه ژاکارد چیست. ژاکارد به بیانی ساده به نوعی پارچه بافته شده می گویند که با استفاده از تکنیک بخصوصی که به بافت ژاکارد معروف است، تولید می شود. بافت ژاکارد این امکان را فراهم می کند تا طرح ها و نقش های دلخواه خود را به راحتی بر روی پارچه پیاده کنند. در بافت پارچه ژاکارد تار و پود به صورت جداگانه کنترل می شوند و افکت های متنوعی را تولید می کنند.

الیاف پارچه ژاکارد چیست؟

یکی دیگر از نکات مهمی که باید حتما با آن آشنا شوید تا بتوانید قیمت پارچه ژاکارد را بهتر بررسی کنید، الیاف آن است. در فرآیند تهیه و تولید پارچه ژاکارد از الیاف متنوعی استفاده می شود. در نتیجه تولید کنندگان پارچه می توانند تصمیم بگیرند از چه الیافی در محصولات خود استفاده کنند. به طور معمول از الیافی مثل پنبه، ابریشم و پلاستیک، بیشترین بهره را برای تولید پارچه ژاکارد می برند.


بیشتر بخوانید: 6 مدل شومیز شلوار مجلسی شیک برای خانم های خاص پسند


چرا قیمت پارچه های ژاکارد متفاوت است؟

در این بخش قصد داریم بررسی کنیم که چرا قیمت پارچه ژاکارد در فروشگاه های مختلف متفاوت است. حتما برای شما نیز سوال ایجاد شده است که چه پارامترهایی قیمت پارچه ژاکارد را تعیین می کنند. پس اگر قصد دارید با این عوامل به طور کامل آشنا شوید، بهتر است تا پایان این بخش با ما همراه باشید.

کیفیت بافت و اهمیت آن

کیفیت-بافت-و-اهمیت-آن

تراکم بافت پارچه های ژاکارد با یکدیگر متفاوت است. بعضی از آن ها بافت درشتی داشته و به سرعت با اجسام خارجی نخکش می شوند. اما پارچه های ژاکاردی که بافت ریزی دارند در برابر فشار و اجسام تیز مقاوم هستند. در نتیجه قیمت پارچه های ژاکاردی که گرماژ بالاتری دارند و بافت آن ها ریزتر است به مراتب بیشتر خواهد بود.

تاثیر جنس الیاف بر قیمت پارچه ژاکارد

همانطور که گفته شد الیاف به کار رفته در پارچه های ژاکارد می تواند متفاوت باشد. در پارچه ژاکارد از یک الیاف خالص استفاده نمی شود. معمولا در این پارچه ترکیبی از الیاف پنبه، ابریشم و پلاستیک به کار می رود. هر چقدر درصد ابریشم استفاده شده بیشتر باشد، مسلما قیمت پارچه ژاکارد تولید شده نیز بیشتر می شود. از طرفی به خوبی می دانید که الیاف پلاستیکی قیمت کمی دارند. در نتیجه اگر در فرآیند تولید پارچه ژاکارد از پلاستیک به عنوان الیاف اصلی با درصد زیاد استفاده شود، قیمت تمام شده پارچه مورد نظر کمتر خواهد بود.

هزینه بر بودن طرح ها و رنگ های خاص

هزینه-بر-بودن-طرح-ها-و-رنگ-های-خاص

شاید کمتر کسی بداند که طرح و رنگ پارچه ژاکارد چقدر می تواند در قیمت آن تاثیرگذار باشد. بافندگان پارچه می گویند هزینه تولید پارچه های ژاکاردی که در آن ها از طرح های خاص استفاده شده به مراتب بیشتر از دیگر پارچه ها است.

هزینه های جانبی در تولید

هزینه های جانبی یکی از تاثیرگذارترین عوامل در قیمت پارچه ژاکارد است. عواملی مثل هزینه نیروی کار، انرژی، استهلاک دستگاه ها و دیگر هزینه های جانبی در قیمت پارچه ژاکارد تاثیر می گذارد. برای مثال در کشورهای پیشرفته هزینه نیروی کار و انرژی خیلی بیشتر از کشورهای دیگر است. در نتیجه طبیعی است که قیمت پارچه ژاکارد تولید شده در این کشورها بیشتر نیز باشد.

قیمت پارچه ژاکارد و ارتباط آن با تکنولوژی تولید

قیمت-پارچه-ژاکارد-و-ارتباط-آن-با-تکنولوژی-تولید

پارچه ژاکارد سالیان زیادی است که در دنیای نساجی وجود دارد. هزینه تولید این پارچه در زمان های گذشته بسیار زیاد بوده است. استفاده از ماشین های بافندگی قدیمی و سرعت کم دستگاه ها باعث می شد قیمت پارچه ژاکارد بالاتر از حد معقول باشد. با آمدن ماشین آلات پیشرفته و فناوری های جدید، هزینه تمام شده این پارچه برای تولیدکنندگان بسیار کمتر شده است. در نتیجه امروزه می توانید این پارچه را با هزینه کمتری از فروشگاه های پارچه تهیه کنید.

قیمت پارچه ژاکارد مجلسی

برندها و کشور های مطرح و قیمت های متفاوت آن ها

برندها-و-کشور-های-مطرح-و-قیمت-های-متفاوت-آن-ها

همه شما به خوبی می دانید که اسم یک برند و کشور چقدر می تواند در قیمت محصولات آن تاثیرگذار باشد. کشورهای مطرح و کارخانه های معروف مسلما پارچه های خود را با قیمت بالاتری در بازار عرضه می کنند. در نتیجه اگر قصد دارید در هزینه های خود صرفه جویی کنید بهتر است از محصولات باکیفیت اما تولید شده توسط برندهای بدون اسم و رسم استفاده کنید.

مقدار سفارش و تاثیر آن در قیمت پارچه ژاکارد

یکی از چیزهایی که در قیمت پارچه ژاکارد تاثیر زیادی می گذارد، مقدار سفارش افراد است. این موضوع نه تنها در مورد پارچه ژاکارد که در مورد بیشتر پارچه ها صحت دارد. اگر قصد دارید پارچه ژاکارد را به قیمت مناسب تر بخرید، بهتر است آن را به صورت عمده تهیه کنید. معمولا خریدهای عمده دارای تخفیف بوده و برای تولیدی های لباس یک فرصت مناسب محسوب می شوند. خرید عمده پارچه از پارچه نگار می تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. کافی است یک بار خرید عمده پارچه از پارچه نگار را امتحان کنید، آنگاه متوجه خواهید شد قیمت پارچه ژاکارد چقدر برای شما مناسب تر محاسبه می شود.

هزینه حمل و نقل و واردات بر قیمت پارچه ژاکارد

هزینه-حمل-و-نقل-و-واردات-بر-قیمت-پارچه-ژاکارد

زمانی که یک پارچه در داخل کشور تولید می شود، بسیاری از هزینه ها حذف شده و قیمت تمام شده پارچه نسبت به نمونه های خارجی تا حدودی کاهش می یابد. هزینه های مرتبط با حمل و نقل، گمرک و واردات تاثیر زیادی بر قیمت نهایی پارچه ژاکارد می گذارند. هرچقدر یک پارچه در کشورهای دورتر تولید شده باشد زمانی که به مقصد نهایی می رسد، هزینه تمام شده آن بیشتر خواهد بود.

نوسانات و شرایط بازار

شرایط بازار می تواند در نوسانات و قیمت پارچه ژاکارد تاثیر زیادی بگذارد. به بیانی می توان گفت چیزی که قیمت یک محصول را تعیین می کند، میزان عرضه و تقاضا برای آن است. زمانی که یک محصول در بازار کم می شود، قیمت آن به یکباره افزایش پیدا می کند. در مورد پارچه ژاکارد و قیمت آن نیز این موضوع صادق است. در زمان هایی که صادرات افزایش پیدا می کند و جلوی واردات این پارچه گرفته می شود، قیمت پارچه ژاکارد به یکباره افزایش پیدا خواهد کرد.

از پارچه ژاکارد چه استفاده هایی می شود؟

حال که با عوامل تاثیرگذار بر قیمت پارچه ژاکارد آشنا شدید، حتما می توانید بهتر برای خرید این پارچه تصمیم بگیرید. در این لحظه ممکن است برای شما سوال ایجاد شده باشد که از پارچه ژاکارد در کجاها استفاده می شود. در ادامه با کاربردهای این پارچه آشنا خواهید شد.

لباس های ژاکارد، کالکشنی جذاب و لوکس

لباس-های-ژاکارد،-کالکشنی-جذاب-و-لوکس

اصلی ترین کاربرد پارچه ژاکارد مربوط به استفاده از این پارچه در صنعت پوشاک می شود. از این پارچه برای تولید مانتو، کت، شلوار، دامن و جلیقه می توانید بهره ببرید. ژاکارد به دلیل داشتن فرم لوکس و آهار بالای خود برای دوخت آیتم های مجلسی و رسمی یک گزینه ایدئال محسوب می شود. از طرفی پارچه ژاکارد چروک پذیری بسیار کمی دارد. در نتیجه می تواند استایل شما را در بلند مدت به خوبی حفظ کند.

خرید پارچه ژاکارد مجلسی

مبلمان و دکوراسیون داخلی

مبلمان-و-دکوراسیون-داخلی

یکی از مهم ترین ویژگی های پارچه ژاکارد مقاومت و دوام بالای آن است. همین ویژگی این پارچه را به یک گزینه ایدئال برای تهیه مبلمان و دکوراسیون داخلی تبدیل می کند. به خوبی می دانید که برای دوخت والان های پرده به پارچه ای احتیاج دارید که چروک پذیری کمی داشته باشد. از طرفی پارچه هایی که گرماژ و وزن کمی دارند به هیچ عنوان برای دوخت والان مناسب نیستند. اکثر پارچه های ژاکارد معمولا ضخامت زیادی دارند و برای این کار یک گزینه بسیار مناسب هستند. برای دوخت کوسن و مبل نیز می توانید مستقیما به سراغ پارچه ژاکارد بروید. پارچه ژاکارد ثبات رنگ و کیفیت فوق العاده ای دارد. به همین دلیل نگرانی از بابت خراب شدن بالشتک ها و روکش مبل نخواهید داشت.

استفاده برای دوخت کیف و کفش

استفاده-برای-دوخت-کیف-و-کفش

برای دوخت کیف و کفش نیز در بسیاری از موارد از پارچه ژاکارد استفاده می شود. پارچه ژاکارد به ندرت دچار نخکش شدن می شود. استفاده از این پارچه در تولید کیف و کفش، کیفیت و طول عمر آن ها را تضمین می کند. از طرفی این پارچه در رنگ ها و طرح های متفاوتی تولید می شود. در نتیجه استفاده از آن در کیف و کفش می تواند کار شما در ست کردن لباس راحت تر کند.

لوازم جانبی و اکسسوری ها

لوازم-جانبی-و-اکسسوری-ها

اکسسوری ها تاثیر بسیار زیادی در زیباتر دیده شدن استایل افراد دارد. برای مثال استفاده از کروات، شال و روسری می تواند به طور کلی استایل شما را متحول کند. از پارچه ژاکارد برای تولید این اکسسوری ها به فراوانی استفاده می شود.

منبع: https://fabcurate.com/blogs/news/exploring-jacquard-fabric-properties-production-and-applications#:~:text=The%20cost%20of%20Jacquard%20fabric,basic%20woven%20or%20printed%20fabrics.

3.3/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا