پارچه شناسی

پارچه آستر چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

در بسیاری از موارد پیش آمده است که نام یک پارچه برای شما آشنا بوده اما آگاهی لازم و کافی در مورد ویژگی ها و کاربردهای آن پارچه را ندارید. پارچه آستر یکی از آن پارچه ها است. آستری پارچه ای است که بیشتر در داخل و زیر لباس استفاده می شود. این پارچه به یک نوع خاص محدود نمی شود. امروزه آستری در انواع مختلف و با ویژگی های متفاوتی تولید شده و در بازار به فروش می رسد. آشنایی با انواع آستری به شما کمک می کند تا بتوانید پارچه مناسب و دلخواه خود را به آسانی انتخاب کرده و خریداری کنید. در این مقاله سعی داریم در مورد انواع آستری، ویژگی ها و کاربردهای آن ها صحبت کنیم. در نتیجه اگر قصد دارید در زمان خرید پارچه آستر به اشتباه دچار نشوید، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

خرید-پارچه-آستری-پونژه

 پارچه آستر چه کاربردی دارد؟

پارچه-آستر-چه-کاربردی-دارد؟

از پارچه آستر در بیشتر مواقع به عنوان پارچه مکمل استفاده می شود. این پارچه بسته به ویژگی و جنسی که دارد، کاربردهای متنوعی نیز خواهد داشت. در ادامه با معروف ترین کاربردهای آستری آشنا خواهیم شد.

ایجاد پوشش در پارچه های بدنما

ایجاد-پوشش-در-کنار-پارچه-های-بدنما

یکی از معروف ترین و مشخص ترین کاربردهای پارچه آستر، استفاده از آن در زیر پارچه های بدن نما است. برای مثال پارچه هایی مثل پارچه تور، پارچه گیپور، پارچه کار شده مجلسی، پارچه ژاکارد ارگانزا و غیره بدن نما بوده و به تنهایی قابل استفاده نیستند. پارچه آستر در قسمت زیرین این پارچه ها به کار رفته و این مشکل را به طور کامل حل می کند.

ایجاد آهار و ایستایی بیشتر

ایجاد-آهار-و-ایستایی-بیشتر

از دیگر کاربردهای پارچه آستر که از آن استفاده زیادی می شود، امکان ایجاد آهار و ایستایی بیشتر به کمک این پارچه است. معمولا از این ویژگی پارچه آستر در کت، دامن و پالتو استفاده می شود. پارچه هایی مثل پارچه کرپ کنزو، پارچه کرپ مازراتی، پارچه کرپ باربی، پارچه ژاکارد، پارچه فوتر، پارچه شانل و غیره، آهار بالایی دارند. اما اگر در کنار این پارچه ها از آستری نیز استفاده شود، این خشکی و ایستایی بیشتر نیز خواهد شد. در نتیجه فرم نهایی لباس زیباتر به نظر خواهد رسید.


پیشنهاد ما: فرم بدن خود را بشناسید و بر اساس آن لباس بپوشید


ایجاد ضخامت و گرمای بیشتر

ایجاد-ضخامت-و-گرمای-بیشتر

معمولا از پارچه هایی مثل پارچه شانل، پارچه خز، پارچه فوتر و دیگر پارچه ها در دوخت پالتو استفاده می شود. این پارچه ها به خودی خود ضخامت بالایی داشته و می توانند از عبور هوای سرد به داخل لباس جلوگیری کنند. همانطور که گفته شد از آستری در پالتو نیز به فراوانی استفاده می شود. کمتر پالتویی را می توانید در بازار پیدا کنید که در آن از آستری استفاده نشده باشد. علت این امر نیز کاملا مشخص است. پارچه آستری به عنوان یک لایه اضافه تر می تواند ضخامت پالتو دوخته شده را بیشتر کند.

خرید پارچه آستری پونژه

ویژگی های پارچه آستر چیست؟

ویژگی-های-پارچه-آستر-چیست؟

آستری باید ویژگی های مشخصی داشته باشید تا بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. در ادامه این ویژگی ها را بررسی خواهیم کرد.

نرمی و لطافت

نرمی-و-راحتی-بالا

پارچه آستری باید نرم و لطیف باشد. این پارچه در لایه زیرین لباس به کار می رود. در نتیجه به صورت مستقیم با پوست شما در تماس است. به همین دلیل باید نرم و لطیف باشد تا به پوست شما آسیب وارد نکند.

قابلیت تنفس پذیری مطلوب

قابلیت-تنفس-پذیری-مطلوب

پارچه آستر باید قابلیت تنفس پذیری زیادی داشته باشد. به طور کلی با استفاده از آستری ضخامت لباس شما بیشتر می شود. در صورتی که آستری انتخابی شما تنفس پذیری مناسبی نداشته باشد، باعث تعریق بیش از اندازه شما می شود. پارچه آستری مناسب باید تنفس پذیری مناسبی داشته باشد تا بتواند به خوبی رطوبت را از سطح پوست شما خارج کرده و باعث خنک شدن شما بشود.

سبکی و وزن کم

همانطور که گفته شد با استفاده از آستری یک لایه اضافه به لباس شما اضافه می شود. اگر وزن آستری انتخابی شما زیاد باشد به وزن کلی لباس افزوده شده و باعث سنگینی بیش از اندازه آن می شود.

جذب رطوبت مناسب

جذب-رطوبت-مناسب

پارچه آستری باید جذب رطوبت بالایی داشته باشد. در غیر این صورت رطوبت بر روی پوست باقی می ماند. پارچه هایی که در آن ها از الیاف طبیعی استفاده شده باشد می توانند رطوبت را به خوبی جذب کنند.

قیمت پارچه آستری پونژه

ضد الکتریسته ساکن

یکی از چیزهایی که باعث می شود آستری انتخابی شما قیمت بالاتری داشته باشد، ضد الکتریسته بودن آن است. این ویژگی باعث می شود از ایجاد جرقه های کوچک بر روی لباس شما جلوگیری شود.

انعطاف پذیری بالا

انعطاف-پذیری-بالا

از آنجایی که آستری در زیر پارچه اصلی قرار می گیرد اگر انعطاف پذیری زیادی نداشته باشد، باعث ایجاد پف در زیر لباس شما می شود. در نتیجه یک آستری مطلوب باید انعطاف بالایی داشته باشد تا به خوبی با حرکات بدن شما هماهنگ شده و جلوی حرکات شما را نگیرد.

نگهداری آسان

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که می توانید آن را در بیشتر پارچه های آستری پیدا کنید، راحتی نگهداری آن ها است. پارچه های آستری معمولا چروک پذیری بسیار کمی دارند. در نتیجه نیاز به اتوکشی زیادی نخواهند داشت. از طرفی معمولا پارچه های آستری از نفوذ آب به درون لباس جلوگیری می کنند. در نتیجه به ندرت لکه می شوند و نیاز به شستشوی زیاد نیز ندارند.

ضد حساسیت

پارچه آستری به طور مستقیم با پوست افراد در تماس است. در نتیجه باید ضد حساسیت باشد تا از ایجاد آسیب های پوستی جلوگیری به عمل آورد. وجود الیاف مرغوب در این پارچه ها می تواند به خوبی این انتظار را برآورده کند.

انواع پارچه آستر را بشناسید

پارچه آستر در انواع متفاوتی تولید می شود. الیاف به کار رفته در این پارچه ها متفاوت بوده و بالطبع ویژگی و کاربردهای آن ها نیز متفاوت است. در ادامه با انواع آستری بیشتر آشنا خواهیم شد.

پارچه آستر پنبه ای، نرم و لطیف

پارچه-آستر-پنبه-ای،-نرم-و-لطیف

یکی از معروف و پرفروش ترین پارچه های آستری، آستر پنبه ای است. پارچه آستر پنبه ای لطافت و خنکی بی نظیری دارد. همانطور که از اسم این پارچه مشخص می باشد، الیاف اصلی به کار رفته در این پارچه پنبه است. در نتیجه برای پوست های حساس یک گزینه ایدئال محسوب می شود. معمولا در لباس های کودکان از این پارچه استفاده می کنند. قیمت مناسب این پارچه از دیگر نکات مثبت آن تلقی می شود. پارچه هایی که در آن ها از الیاف طبیعی استفاده می شود، معمولا آبرفت دارند. در نتیجه توصیه می شود که قبل از دوخت پارچه آستر پنبه ای حتما تست آبرفت را بر روی آن انجام دهید.

باتیست، ترکیبی از الیاف مختلف

باتیست،-ترکیبی-از-الیاف-مختلف

اگر به دنبال یک پارچه با قیمت مناسب هستید، بهتر است برای یک بار هم که شده پارچه آستر باتیست را امتحان کنید. این پارچه از الیاف مختلفی تهیه می شود. استفاده از الیاف مصنوعی قیمت پارچه را به مراتب کاهش می دهد. برای مثال در این پارچه از الیافی مثل پنبه، کتان، پشم و پلی استر استفاده می شود. در تولید پارچه باتیست الیاف پنبه بیشترین کاربرد را دارد. به خوبی می دانید که پنبه از قابلیت تنفس پذیری بسیار بالایی برخوردار است. در نتیجه از تعریق بیش از اندازه و ایجاد رطوبت بر روی پوست شما جلوگیری می کند. آستری باتیست بسیار نرم و سبک بوده و باعث احساس سنگینی بر روی پوست شما نمی شود. از این پارچه می توانید برای دوخت لباس های مجلسی و لباس های شب کمک بگیرید.

آستر ابریشمی، لوکس و گران قیمت

آستر-ابریشمی،-لوکس-و-گران-قیمت

ابریشم یکی ماده گران قیمت است که در تولید پارچه ها استفاده می شود. آستر ابریشمی نیز یکی از گران قیمت ترین آستری های موجود در بازار است. این پارچه دارای ظاهری درخشان و براق است. نرمی و لطافت زیاد از دیگر مشخصه های الیاف ابریشم محسوب می شود که در این پارچه نیز وجود دارد. آستری ابریشمی برای پارچه های بدن نمای مجلسی استفاده می شود. پارچه حریر، پارچه گیپور و پارچه مجلسی کار شده از جمله پارچه هایی هستند که برای لباس های مجلسی به فراوانی استفاده می شوند. این پارچه ها بدن نما بوده و به تنهایی قابل استفاده نیستند. در کنار این پارچه ها از آستری های بی کیفیت نمی توان استفاده کرد. این پارچه بهترین گزینه برای ترکیب شدن با پارچه های مجلسی است.

 پارچه آستر ساتن، پرفروش و محبوب

پارچه-آستر-ساتن،-پرفروش-و-محبوب

یکی از پارچه هایی که حتما تاکنون آن را دیدید و یا از آن استفاده کردید، پارچه آستر ساتن است. ساتن به پارچه های گفته می شود که از نرمی و لطافت بالایی برخوردار بوده و شاین دار هستند. آستر ساتن نیز به همین شکل است. این پارچه ظاهر براق و شاین داری دارد. نرمی و لطافت بالای این پارچه از دیگر ویژگی های است که افراد را برای خرید آستری ساتن ترغیب می کند. این پارچه قادر است جلوه و جذابیت لباس شما را چندین برابر کند. به بیانی آستر ساتن، لباس شما را سکه دار می کند. از آستر ساتن بیشتر در لباس های مجلسی و شب استفاده می شود.

پلی استر، استحکام و مقاومت فوق العاده

پلی-استر،-استحکام-و-مقاومت-فوق-العاده

پارچه آستر پلی استر یکی از محکم ترین آستری های موجود در بازار است. همانطور که از اسم این پارچه مشخص است، الیاف به کار رفته در این پارچه پلی استر است. به خوبی می دانید که الیاف مصنوعی مثل پلی استر مقاومتی به مراتب بیشتر از الیاف طبیعی دارند. به همین دلیل آستر پلی استر می تواند به خوبی در برابر کشش، سایش و پارگی مقاومت کند. الیاف پلی استر ممکن است شدت تعریق بدن شما را افزایش دهند. به همین دلیل از این پارچه بیشتر در لباس های زمستانی استفاده می شود. آستر پلی استر برای دوخت کت، کاپشن و پالتوهای زمستانی یک گزینه ایدئال است. این پارچه می تواند به خوبی با پارچه هایی مثل پارچه کشمیر، پارچه فوتر و پارچه خز ترکیب شده و ایستایی آن ها را افزایش دهد.

پارچه آستر پشم شیشه، جلوگیری از نفوذ آب

پارچه-آستر-پشم-و-شیشه،-جلوگیری-از-نفوذ-آب

از پشم شیشه بیشتر در لباس هایی استفاده می شود که مناسب برای روزهای سرد سال است. این پارچه می تواند به خوبی جلوی نفوذ آب را بگیرد. در نتیجه برای استفاده در ارتفاعات و کوهنوردی یک گزینه ایدئال است. آستر پشم شیشه جزو معدود آستری های است که به عنوان لایه رویی در لباس استفاده می شود. از این پارچه معمولا در کوله پشتی، کاپشن، پافر و پالتو استفاده می شود. از آستر پشم و شیشه می توانید در کنار پارچه آستر پلی استر استفاده کرده و یک پافر جذاب و ضد آب را برای خود فراهم کنید. پشم و شیشه وزن بسیار کمی دارد. در نتیجه به هیچ عنوان باعث سنگین شدن لباس شما نمی شود.

منبع: https://www.canvasetc.com/choose-the-best-lining-fabrics-for-your-clothes/

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا