پارچه شناسی

با انواع پارچه دورس آشنا شوید

دورس یکی از انواع پارچه های پاییزه و زمستانه است که ضخامت زیادی دارد و روی ماشین گردباف تولید می شود. ساختار حلقوی این پارچه باعث می شود که هوا داخل آن حبس شود. بنابراین به خوبی از بدن شما در برابر سرما محافظت می کند. انواع پارچه دورس را می توان با توجه به جنس، تراکم و ضخامت آن ها دسته بندی کرد. امروزه به صورت عمده از نخ پنبه برای تهیه پارچه دورس استفاده می شود. به کار بردن این الیاف باعث می شود که لباس دوخته شده راحتی پوشش بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، پارچه های دورس موجود در بازار از الیاف دیگری مثل پلی استر، ویسکوز، لاکرا و … هم تولید می شوند که هرکدام ویژگی های مخصوص خود را دارند. در این مطلب قصد داریم درباره انواع پارچه دورس، ویژگی ها و کاربردهای آن ها صحبت کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

پارچه-دورس

پارچه دورس چیست؟

پیش از آن که انواع پارچه دورس را معرفی کنیم، باید با ساختار این پارچه آشنا شویم. بنابراین کار خود را با پاسخ به این سوال که پارچه دورس چیست؟ شروع می کنیم. دورس نوعی پارچه گردباف نخی است که ضخامت بیشتری نسبت بقیه پارچه های نخی دارد. پارچه های گردباف یا تریکو یکی از پرمصرف ترین پارچه های لباسی موجود در بازار هستند. این پارچه ها ویژگی های مثبت زیادی دارند که از جمله آن ها می توان به کشسانی، انعطاف پذیری، راحتی و گرما اشاره کرد.

پارچه دورس چیست؟

برای بافت پارچه دورس از الیاف طبیعی و مصنوعی مختلفی استفاده می شود. در بافت بعضی از این پارچه ها از نخ کش یا لاکرا هم استفاده می شود که باعث افزایش کشسانی می شود. شما می توانید با استفاده از این پارچه ها انواع مختلف لباس ورزشی، هودی، شلوار، سویشرت و پیراهن پاییزه و زمستانه را بدوزید. امروزه پارچه های دورس تنوع بسیار زیادی دارند که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد.

قیمت پارچه دورس برای هودی

انواع پارچه دورس

انواع پارچه دورس

با توجه به جنس الیاف، ضخامت و وزن پارچه، می توان انواع پارچه دورس را طبقه بندی کرد. پارچه دورس پنبه ای یکی از پرطرفدارترین پارچه های موجود در بازار است. شما می توانید از این پارچه برای طراحی انواع استایل های اسپرت و کژوال استفاده کنید. علاوه بر این، دورس دو نخ و سه نخ هم از انواع رایج پارچه دورس در بازار هستند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی پارچه نگار انواع پارچه دورس را مشاهده و خریداری کنید.

دورس سه نخ؛ یکی از بهترین انواع پارچه دورس 

دورس سه نخ؛ یکی از بهترین انواع پارچه دورس 

دورس سه نخ یکی از متداول ترین و معروف ترین نوع پارچه دورس موجود در بازار است. در بافت این پارچه از سه نخ استفاده می شود که یکی از آن ها پنبه است. پارچه دورس سه نخ ضخامت، استحکام و گرمای بیشتری نسبت به دورس دو نخ دارد. بنابراین از این پارچه برای دوخت لباس های پاییزه و زمستانه استفاده می شود.

دورس دو نخ

دورس دو نخ یکی از متداول ترین انواع پارچه دورس در بازار است. در بافت این پارچه از دو نوع نخ استفاده می شود که عمدتا یکی از آن ها پنبه است. ضخامت پارچه های دورس دو نخ از سایر پارچه های دورس کمتر است. این پارچه برای دوخت انواع مختلف ست های ورزشی، لباس های خانگی و بهاره مناسب خواهد بود.


بیشتر بخوانید: با معایب پارچه دورس آشنا شوید


دورس پنبه

دورس پنبه

یکی از رایج ترین موادی که برای بافت پارچه های دورس استفاده می شود، نخ پنبه است. پارچه های دورسی که به صورت 100 درصد از نخ پنبه تهیه شوند، به عنوان مرغوب ترین نوع دورس شناخته می شوند. پارچه های دورس پنبه ای جذب رطوبت و راحتی پوشش بسیار خوبی دارند. دوام این پارچه ها بسیار بالا بوده و ظاهر آن ها در طول زمان تغییری نمی کند. علاوه بر این، پارچه های دورس پنبه ای کشسانی کمتری نسبت به سایر انواع دورس دارند، زیرا از نخ های کشسان در بافت آن ها استفاده نمی شود. این پارچه ها برای دوخت انواع هودی شلوار اسپرت و سویشرت های کژوال مناسب خواهد بود.

دورس ملانژ

دورس ملانژ یکی از انواع پارچه دورس است که به طور عمده برای تولید لباس های ورزشی زنانه استفاده می شود. این پارچه از نخ های ملانژ بافته می شود. نخ های ملانژ به صورت ترکیبی از الیاف سفید و رنگ شده تولید می شوند. بنابراین پارچه های دورس ملانژ هم رنگی مشابه نخ های ملانژ دارند. استفاده از نخ ملانژ برای تهیه این پارچه باعث کمتر شدن قیمت آن نسبت به دورس پنبه ای می شود. از پارچه دورس ملانژ برای تهیه انواع شلوار گرم کن، کلاه، دستکش و … استفاده می شود.

دورس سه نخ ملانژ لاکرا

همان طور که از اسم این پارچه مشخص است، در بافت آن از نخ های پنبه، ملانژ و لاکرا استفاده می شود. استفاده از نخ های ملانژ در این پارچه باعث کاهش هزینه های تولید می شود. همچنین استفاده از نخ های لاکرا باعث افزایش کشسانی و انعطاف پذیری این پارچه خواهد شد. از دورس سه نخ ملانژ لاکرا برای دوخت انواع هودی و سویشرت زمستانه استفاده می شود.

دورس پنبه لاکرا

دورس پنبه لاکرا یکی از انواع پارچه دورس است که به صورت ترکیبی، از الیاف پنبه و لاکرا بافته می شود. این پارچه بسیار مرغوب و باکیفیت است. ضخامت و راحتی پوشش مناسب باعث می شود که این پارچه یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت لباس های زمستانی باشد.

دورس پلی استر

یکی از الیاف مصنوعی متداولی که برای بافت پارچه های دورس استفاده می شود، پلی استر است. پارچه های دورس پلی استری قیمت مناسب تری نسبت به سایر پارچه های دورس موجود در بازار دارند. این پارچه ها جذب رطوبت پایین تری نسبت به دورس پنبه ای دارند. از دورس پلی استر برای دوخت انواع بلوز، شلوار و سوئیشرت استفاده می شود.

خرید پارچه نخ پنبه دورس

دورس گلکسی

پارچه دورس گلکسی یکی از متداول ترین انواع پارچه دورس است که برای دوخت لباس های ورزشی استفاده می شود. در بافت دورس گلکسی از فیلامنت الیاف مصنوعی استفاده می شود. دورس گلکسی یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت لباس های پاییزه است.

پارچه گلکسی

دورس سلانیک

یکی دیگر از انواع پارچه دورس که امروزه در بازار به فروش می رسد، دورس سلانیک است. معمولا این پارچه های دورس وارداتی هستند و از کشور ترکیه وارد ایران می شوند. این پارچه ها کیفیت بسیار بالایی داشته و قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع پارچه دورس دارند. از پارچه های سلانیک برای دوخت سوئیشرت و هودی شلوارهای ضخیم و باکیفیت استفاده می شود.

دورس پشت پنبه

دورس خار خورده یا پشت پنبه یکی از پرطرفدارترین پارچه های دورس بازار است. این پارچه نسبت به انواع دیگر پارچه دورس گرم تر بوده و سطح داخلی آن بسیار نرم و راحت است. در روند تولید پارچه دورس پشت پنبه، پشت پارچه خار زنی شده و به صورت کرکی در می آید. از این پارچه ها می توانید برای دوخت انواع مختلف لباس های گرم استفاده کنید.

ویژگی های کاربردی انواع پارچه دورس

ویژگی های مثبت انواع پارچه دورس باعث شده که طرفداران زیادی داشته باشند. به طور کلی، پارچه های دورس با توجه به جنس الیاف مورد استفاده در بافتشان خصوصیات متفاوتی دارند. برخی از بارزترین ویژگی های دورس که باعث محبوبیت و کاربرد زیاد آن شده عبارتند از:

  • انعطاف پذیری بسیار بالا
  • محافظت فوق العاده از بدن در برابر سرمای هوا
  • استحکام و دوام بسیار خوب
  • چروک پذیری پایین و عدم نیاز به اتوکشی
  • امکان چاپ طرح های مختلف روی پارچه
  • قیمت مناسب نسبت به کیفیت

شما می توانید از طریق مراجعه به فروشگاه اینترنتی پارچه نگار علاوه بر انواع پارچه دورس، به سایر پارچه های پاییزه و زمستانه هم دسترسی داشته باشید.

انواع پارچه دورس چه کاربردهایی دارند؟

همان طور که در قبل گفتیم، پارچه دورس برای دوخت انواع مختلف لباس های پاییزه و زمستانه استفاده می شود. بنابراین می توانید انواع شلوار، سویشرت، بلوز، هودی، لباس ورزشی، گرم کن، لباس ورزشی و … را با این پارچه ها بدوزید. لباس ها و استایل هایی که با پارچه دورس طراحی می شوند همیشه کاربردی هستند و از مد نمی افتند. همچنین کیفیت آن ها به صورتی است که برای سال های طولانی شکل خود را حفظ کرده و خراب نمی شوند. بنابراین بسیاری از لباس های زمستانی که امروزه مورد استفاده عموم جامعه قرار می گیرند از انواع پارچه دورس تهیه می شوند. شما می توانید پارچه دورس مورد نظرتان را در فروشگاه اینترنتی پارچه نگار انتخاب و خریداری کنید.

سخن پایانی

همان طور که دیدید در این مطلب درباره انواع پارچه دورس، ویژگی ها و کاربردهای آن صحبت کردیم. پارچه دورس نوعی پارچه تریکو ضخیم است که با طیف گسترده ای از الیاف طبیعی و مصنوعی تولید می شود. انواع پارچه دورس وزن ها و ضخامت های مختلفی دارند. به طور کلی، پارچه های دورس بسیار راحت، نرم، انعطاف پذیر و با دوام هستند. همچنین به دلیل ساختار بافت حلقوی به کار برده شده در آن ها، گرمای خوبی هم دارند. بنابراین این پارچه ها برای دوخت انواع لباس های پاییزه و زمستانه، از جمله هودی، شلوار، سویشرت و بلوز مناسب خواهند بود. پارچه های دورسی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند تنوع بالایی در طرح و رنگ دارند. همچنین می توان تصاویر مختلفی را روی آن ها چاپ و به زیبایی آن ها اضافه کرد. فروشگاه اینترنتی پارچه نگار با ارائه انواع پارچه دورس به شما همراهتان خواهد بود.

منبع: https://blog.treasurie.com/what-is-fleece/

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا