ترفند دوخت

تکنیک‌ های دوخت پارچه خز

به علت نا آگاهی از تکنیک دوخت پارچه خز اصولاً خیاط‌ها در دوخت و برش آن دچار مشکل می‌شوند و به‌دنبال پارچه‌ های جایگزین می‌گردند. دوخت لباس با پارچه خز آسان‌ تر از چیزی است که فکرش را بکنید. پارچه خز یک انتخاب خاص ، همه‌ کاره و بادوام است.

جایگزین کردن پارچه‌ دیگری به‌جای خز اصولاً چون با طرح لباس سازگاری ندارد باعث بی کیفیت شدن لباس می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم که تکنیک‌ دوخت پارچه خز را آموزش دهیم. که دوخت و برش پارچه خز را بسیار راحت می‌کند. با یادگیری تکنیک های دوخت پارچه خز به‌ جای چالش می‌توان به دوخت این پارچه به چشم یک موهبت نگاه کرد.

در خصوص پارچه خز می‌توان گفت کار با این پارچه بسیار راحت و در عین‌حال ظرافت و تکنیک‌ های دوخت خاص خود را دارد. دوخت خز بسیار سرگرم‌ کننده است. یادگیری تکنیک‌ های دوخت و برش پارچه خز بسیار کاربردی می‌باشد و کار ما را در خلق یک اثر هنری بسیار آسان می‌کند.

تنها با رعایت چند نکته مهم که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم شما می‌توانید یک خیاط حرفه‌ای در زمینه پارچه خز بشوید.

۳۰ تکنیک‌ دوخت پارچه خز

 

مشخص کردن جهت پرزها در تکنیک دوخت پارچه خز

جهت پرزهای پارچه خز | پارچه نگار

خز یک پارچه بافتنی است، بنابراین در درجه اول برای یک خیاط مهم است که تمامی پرزهای پارچه خز را صاف کند تا همگی در یک راستا قرار گیرند. جهت قرار گرفتن تمام قطعات الگو باید در یک راستا چیده شوند. این کار سبب می‌شود که تمام تکه‌ها در یک راستا باشند و در هنگام دوخت در جهت درست قرار گیرند و همه پرزها به یک سمت باشند.

برای مثال باید بسیار مراقب باشید که سمت راست لباس برعکس سمت چپ آن روی پارچه خز نیوفتد چون در برش خز جهت پرزها مهم است. ابتدا باید اطمینان حاصل کنیم که الگوها به‌درستی روی پارچه قرار گرفته‌اند. در اصطلاح خیاط‌ها، خواب پارچه برای برش خز مهم است. با دست کشیدن ساده بر روی این پارچه، یک بار از پایین به بالا و بلعکس متوجه تفاوت خز با دیگر پارچه‌ها خواهید شد.

جهت پرزهای خز اصولا باید از سمت بالا به‌ سمت پایین لباس باشد. وقتی از سمت بالا به سمت پایین دست میکشید باید همه پرزهای خز در یک راستا و مرتب قرار گیرند. حتما قبل از شروع انجام کار یک بار تمامی پرزهای پارچه را با دست صاف کنید.

بر روی قسمت پشتی پارچه خز جهت پرزها را علامت بزنید

مشخص کردن خواب پرزها از پشت پارچه خز

ازآنجایی‌که سطح رویه پارچه خز پرزهای نسبتا بلندی دارد، راحت‌تر است که خز را برگردانید و از پشت جهت آن را مشخص کنید. با استفاده از یک صابون خیاطی و یا با یک خودکار به‌راحتی می‌توان جهت پرزهای خز را به وسیله پیکان مشخص کرد. از سمت بالا به پایین، در جهتی که پرزهای پارچه خز را در روی پارچه مرتب کردید، پیکان‌هایی را مشخص کنید.

مشاهده تمام طرح های پارچه خز

الگو را به پشت پارچه خز بیندازید

منتقل کردن الگو رو به پشت پارچه

هیچگاه خز را از روی پارچه برش نزنید، این کار باعث اشتباه شما در تشخیص جهت درست الگو میشود. برای برش این پارچه الگو را به پشت پارچه بیندازید و با این روش از برش اشتباه جلوگیری کنید.

برش به صورت تک لا، بهترین تکنیک دوخت پارچه خز

یک لا برش زدن پارچه خز

خز به‌علت ضخامت زیاد آن باید به‌صورت تک لایه برش شود. اگر به‌صورت دولا آن را برش دهید ممکن است باعث جابجایی و لغزش پارچه شود و الگوی آن بهم بریزد. پارچه را یک‌لا به پشت پهن کنید، هر کدام از الگو ها را دوبار باید برش بزنید. الگو را روی پارچه خز بیندازید، یک بار سمت راست را برش بزنید سپس الگو را برداشته برعکسش کنید و سمت چپ لباس را برش بزنید.

الگو را به‌جای سنجاق با کلیپس محکم کنید

استفاده از کلیپس بجای سنجاق

پارچه خز به علت بافت بخصوصی که دارد ضخیم تر از پارچه‌های عادی موجود در بازار است. به دلیل ضخامت پارچه، هنگام سنجاق زدن اگر با احتیاط اینکار را نکنید ممکن است باعث آسیب رسیدن به آن شود. پس بهتر است به‌جای سنجاق از کلیپس‌های مخصوص خیاطی استفاده کنید و با استفاده از آن‌ها الگو را بر روی پارچه محکم کنید.

اگر کلیپس ندارید و یا به هر دلیلی می‌خواهید از سنجاق استفاده کنید سنجاق ها را در قسمت فاصله درزها فیکس کنید تا به بدنه پارچه آسیب نرسد.

در تکنیک دوخت پارچه خز از خودکار به جای صابون استفاده کنید

استفاده از خودکار بجای صابون خیاطی

اصولاً از پشت خز به‌‌علت بافتنی بودن آن و خطوط رنگی خط صابون مشخص نمی‌شود شما می‌توانید با استفاده از یک خودکار خطوط اطراف الگوی خود را مشخص کنید. بهتر است از خودکاری استفاده کنید که رنگ آن قابل تشخیص از دیگر خطوط لباس باشد تا در هنگام برش دچار مشکل نشوید.

پارچه خز را از پشت برش بزنید

برش زدن به وسیله تیغ

هنگامی‌ که پشت پارچه و جهت پرزها را مشخص کردید در مرحله بعد پارچه را از پشت برش بزنید. به‌عبارتی هنگامی‌که برش می‌زنید حتما مطمئن شوید که پارچه از پشت و قسمت بافتنی خود برش خورده‌است.


مقاله پیشنهادی: پیشنهاد پارچه زمستانه بر اساس ترند پاییز و زمستان 20/21


در هنگام برش پارچه خز مواظب پرزها باشید

دقت در برش پرزها

درهنگام برش خز فقط قسمت بافتنی و نازک پشتی پارچه را برش بزنید و مواظب باشید که پرزها را نچینید. پس قیچی را از میان پرزها عبور دهید و مراقب پرزهای روی پارچه باشید.

از قیچی مناسب و تیز برای برش پارچه خز استفاده کنید

قیچی مناسب برش

سعی کنید برش پارچه خود را حتما با یک تیغه تیز انجام دهید تا از پاره شدن و خورد شدن پارچه جلوگیری شود. همه ابزارها برای برش خز مناسب نیستند. ابزاری که برای برش این پارچه استفاده میکنید باید تیز و برنده باشد.

پارچه خز را بلند کنید و بدون گرفتن پرزها قسمت پشتی پارچه را برش بزنید. این کار باعث می‌شود که قسمت‌هایی که پرز کوتاه‌تری دارند بریده نشوند و لباس جلوه زیباتری پیدا کند.

تکنیک دوخت پارچه خز به‌سبک اروپایی ها

برش به سبک اروپایی ها

برای جلوگیری از کش آمدن پارچه در هنگام برش، خطوط پارچه را از پشت صاف کنید. این امر برای خز که جزء پارچه‌های بافتنی است بسیار مهم است. زیرا کمی کشیده می‌شود و با صاف کردن مرتب پارچه از کش آمدن و پایین و بالا شدن پارچه جلوگیری میکنید. برای حل این‌موضوع در بعضی مجلات اروپایی پیشنهاد می‌شود که نوار چسب‌های پهنی را به پشت پارچه بچسبانید و سپس برش بزنید. با این روش خز صاف و محکم می‌شود و دیگر تکان نمی‌خورد.

از شر پرزهای اضافی راحت شوید

حتما پس از برش پارچه خز متوجه خرد شدن پرزهای در لبه مرزی پارچه می‌شوید. این پرزها باید دور ریخته شوند تا جلوه بدی به لباس ندهند و محیط کار را بهم ریخته نکنند. پس‌ از برش هر قطعه از پارچه آن را در جایی بتکانید تا باعث آشفتگی نشود.

از ریشه بندی خبری نیست

در دوخت خز نیازی به ریشه بندی نیست، چون خز یک پارچه بافتنی است و لبه‌های آن دچار پارگی نمی‌شود. به‌همین سبب پارچه خز را می‌توان بدون ریشه بندی با یک دوخت ساده یا زیگزاگ توسط چرخ به‌هم وصل کرد.

در تکنیک دوخت پارچه خز دو تکه‌ی پارچه خز را به هم وصل کنید

سجاق زدن پارچه خز

دو تکه خز را با کوک یا سنجاق بهم وصل کنید. حتما قبل‌ از شروع کار با چرخ‌خیاطی دو تکه‌ی خز را که می‌خواهید باهم چرخ‌ کنید، اول با کوک یا سنجاق‌های که با فاصله کم از هم قرار دارند به‌‌یکدیگر وصل کنید.

اگر خز را بدون کوک یا سنجاق زیر پایه‌ی چرخ‌خیاطی قرار دهید، به‌علت ضخامت پارچه، شروع به لغزش می‌کند و جای کوک‌ها تکان خواهد خورد.

دیدن همه پارچه های زمستانه

از تکه‌های پارچه‌ خز به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده کنید

برای اطمینان خاطر اول دو تکه خز اضافی را به‌هم بچسبانید و چند سانتی‌متر با چرخ بدوزید سپس اندازه کوک‌ها و تنظیمات چرخ‌خیاطی را کنترل کنید. پس از اطمینان خاطر از تنظیمات چرخ‌خیاطی شروع به دوخت لباس کنید. با این کار اگر تنظیمات چرخ‌خیاطی شما مناسب نباشد، بدون اینکه به لباس آسیبی وارد شود متوجه می‌شوید.

نوع نخ خود را حرفه‌ای انتخاب کنید

نخ نیز در دوخت پارچه خز بسیار حائز اهمیت است. به‌ علت اینکه خز کمی ضخیم تر از پارچه های معمولی می‌باشد، اگر با نخ معمولی دوخت آن را شروع کنید باعث پارگی نخ و یا کشیدگی در پارچه میشود. برای دوخت این پارچه‌ها معمولاً از نخ‌های پلی استر یا پنبه استفاده می‌شود. نوع نخ باید با نوع پارچه مطابقت داشته باشد.

از سوزن ضخیم استفاده کنید

سوزن مناسب دوخت پارچه خز

حتما قبل از شروع به دوخت، سوزن چرخ‌خیاطی خود را کنترل کنید. نوع سوزن برای پارچه‌های متفاوت فرق می‌کند. نوع سوزن باید متناسب با نوع پارچه انتخاب شود. شماره سوزنی که برای دوخت خز توصیه میشود معمولا ۶۵/۹ تا ۷۵/۱۱ می‌باشد.

فاصله کوک‌ها را زیاد کنید

هنگام دوخت، دستگاه چرخ‌خیاطی خود را روی کوک درشت تنظیم کنید و طول کوک‌ها را افزایش دهید. دستگاه را روی درجه سه و نیم قرار دهید و در صورت کم بودن بازهم درجه آن را زیاد کنید. معمولاً ازنظر خیاطان حرفه‌ای درجه دوخت خز باید به گونه ای باشد که در هر اینچ ۱۲ کوک زده شود.

در تکنیک دوخت پارچه خز، به‌ جای دوخت ساده از زیگزاگ استفاده کنید

می‌توانید به جای کوک ساده در امتداد لبه پارچه از زیگزاگ استفاده کنید. برای اینکار باید هنگام دوخت خز آن را با دقت زیاد کنترل کنید که تکان نخورد. با این روش هنگامی‌که پارچه خز را باز می‌کنید و برمی‌گردانید روی پارچه بسیار تمیز خواهد بود و از کلفت شدن در زیر پارچه نیز جلوگیری می‌شود و دوخت بسیار زیبایی و تمیزی به ارمغان خواهد آمد.

تکنیک دوخت پارچه خز با کوک مستقیم و ساده

اگر از دوخت ساده برای پارچه خز استفاده می‌کنید پرزها را مرتب به سمت داخل پارچه هدایت کنید و از کشیدن پارچه جلوگیری کنید. سعی کنید به‌صورت یکنواخت پارچه را به‌زیر پایه چرخ‌خیاطی هدایت کنید تا از کیست خوردن و چروک شدن در محل درز جلوگیری کنید.

از هر دو دست برای کنترل پارچه کمک بگیرید

تکنیک های دوخت پارچه خز

برای این‌که پارچه تکان نخورد با یک دست پارچه را در پشت پایه چرخ‌خیاطی و با دست دیگر در جلوی پایه چرخ‌ محکم نگه دارید. آرام پای خود را روی پدال گذاشته سپس با نیروی یکسان هر دو دست خورد را حرکت دهید و شروع به دوخت کنید. این کار را آهسته انجام دهید تا بتوانید با کنترل هر دو دست پارچه را به زیر پایه هدایت کنید.

برای خلق این اثر هنری عجله نکنید

دوخت خز نیازمند صبر و حوصله زیاد است، برای این منظور با فاصله‌های کم خیاطی را متوقف کنید. اصولاً بعد از دوخت چند سانتی‌متر باید پایه چرخ‌خیاطی را بلند کنید، هر دو لایه پارچه خز را صاف کنید. مجدداً پایه را پایین بیاورید و شروع به دوختن کنید. این کار از کیست خوردن و جمع شدن پارچه جلوگیری می‌کند و نتیجه کار شما را بی‌نظیر میکند.

مراقب چروک‌های مزاحم باشید

اگر درز لباس چروکیده شد و یا پارچه خز چین خورد، کشش نخ را کمتر کنید. از پایه‌ هایی که مخصوص چندین لایه پارچه ضخیم مانند پارچه خز می‌باشد استفاده کنید. این کار باعث میشود تا فشار پایه کاهش یابد و خز راحت‌تر زیر پایه چرخ‌خیاطی حرکت کند.

پرزهای گیر افتاده بین درزها را آزاد کنید

پس از دوخت این پارچه با چرخ‌خیاطی ممکن است پرزهای لبه لباس در بین درزها اسیر شوند. شما میتوانید با استفاده از یک سنجاق پرزهای کناره‌ی دو پارچه خز را که بین درزها گیر کرده‌اند بیرون بکشید.

از چسب نواری پهن کمک بگیرید

اگر از زیگزاگ ساده می‌خواهید برای دوخت خز استفاده کنید، برای لبه‌های بریده‌شده از چسب نواری پهن استفاده کنید. با استفاده از چسب نواری در لبه‌های برش خورده خز پرزهای آن در قسمت‌های شل شده جمع می‌شود و باعث حفظ خزه‌ها در اطراف درزها می‌شود. اینکار سبب می‌ شود که تا قبل از دوخت درزهای خز، پرزهای آن مرتب جدا نشود و لبه‌های پارچه خالی از پرز نشود.

قبل استفاده از چرخ‌خیاطی بر روی لبه درزها چسب بچسبانید و چند بار با دست روی آن بکشید سپس از روی پارچه خز چسب را بکنید. مشاهده خواهید کرد که اضافه‌های پرزهای پارچه خز بر روی چسب می‌چسبد و اینکار دوخت را برای شما راحت‌تر می‌کند.

استفاده از چسب نواری پهن، بهترین تکنیک دوخت پارچه خز

اگر از دوخت ساده استفاده می‌کنید، بعد از تمام شدن کار با چرخ‌خیاطی، یک نوار چسب پهن بر روی درز لباس بچسبانید. چند بار با کف دست محکم بر روی چسب نواری دست بکشید، سپس با استفاده از یک قیچی تیز اضافه‌های پارچه را که از زیر درز به چسب نواری چسبیده است را جدا کنید تا ضخامت در لبه‌های درز کمتر شود.

از نوار اریب استفاده کنید

در هنگام دوخت سجاف از نوارهای اریب برای درزها استفاده کنید. این کار باعث تمیزی لباس شما و زیبایی دوچندان در دوخت شما می‌شود.

در پرس کردن وسواسی نباشید

از پرس کردن بیش‌از حد این پارچه جلوگیری کنید. زیرا باعث خط افتادن و یا برق افتادن خز می‌شود و ممکن است آن‌ها را بسوزاند. در صورت ضرورت حتما این کار را از پشت پارچه انجام دهیم. روی پرزدار را بر روی یک سطح ناصاف مانند یک سطح سوزنی قرار دهید. اتو را به‌صورت ‌مداوم بر روی پارچه بگذارید و بردارید و از عقب و جلو کردن اتو بپرهیزید.

یکبار برای همیشه پارچه خز خود را پرس کنید

از پشت پارچه به قسمت اضافه‌ درزها می‌توانید چسب مایع مخصوص بزنید تا از بلند شدن درزها جلوگیری کنید. با این کار درزهای خز تا ابد پرس می‌شوند و دیگر نیازی به پرس کردن مستمر ندارند.

نگران خرابی پرزهای نباشید

برس کشیدن پرزها

اگر بعد از اتو کردن پرزهای خز، از آسیب دیدن اصلا نگران نباشید. کمی به کف دست خود آب بپاشید و با نوک انگشتان خود آن‌ها را مرتب کنید. این کار را می‌توانید با یک برس نرم نیز انجام دهید.

نکته کلیدی آخر تکنیک دوخت پارچه خز، برای داشتن یک اثر هنری

 

در آخر برای تمیزتر شدن دوخت خود می‌توانید به زیر پارچه خز آستر بدوزید. این کار جلوه لباس شما را در چشم هر بیننده‌ای دو چندان می‌کند.

با رعایت این تکنیک های دوخت پارچه خز، دیگر در برش و دوخت مشکلی نخواهید داشت و با آرامش خاطر از دوخت لباس خود نهایت لذت را خواهید برد.

 

منبع: Www.Shannonfabrics.com

4.3/5 - (86 امتیاز)

نوشته های مشابه

9 دیدگاه

  1. ممنون از اطلاعات خیلی مفید و کاربردی ک در اختیار کاربران گذاشتید. من بخاطر اینکه اطلاعی از نحوه دوخت خز نداشتم سفارش دوختش رو رد کردم اما با خوندن این مطالب دوس دارم ک حتما امتحانش کنم. ??
    لطفا راجب پارچه جیر هم مطلب بزارید من شنیدم ک دوختش خیلی سخته، و چقد دوس دارم ک ازش لباس داشته باشم?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا