روش های مراقبتی از پارچه

رازهایی که درباره اتوکشی پارچه چرم باید بدانید!

پارچه چرم یکی از شیک ترین و محبوب ترین پارچه هایی است که برای دوخت لباس از آن استفاده می شود. یکی از چالش هایی که در استفاده از لباس چرم همواره برای افراد وجود دارد، اتوکشی پارچه چرم است. برای اتوکشی لباس های چرم ابتدا باید به نوع چرم موردنطر توجه کرد زیرا هرنوع چرم، تکنیک اتوکشی خاص خود را دارد.

خرید پارچه چرم پالتویی

نکات اتوکشی انواع چرم

به طور کلی سه نوع چرم وجود دارند که از نظر اتوکشی هر کدام متفاوت از یکدیگر هستند. این دو نوع چرم طبیعی و چرم مصنوعی می باشند. در این مقاله به تکنیک های اتوکشی پارچه چرم مصنوعی می پردازیم.

طرز اتوکشی هرکدام از انواع چرم به صورت کلی یکسان است ولی تکنیک ها و جزئیات خاص خود را دارد. به عنوان مثال برای اتوکشی چرم طبیعی بهتر است برای جلوگیری از آسیب و سوختگی، پارچه ای پنبه ای روی آن پهن شود. پارچه پنبه ای به عنوان مانع عمل می کند و از تماس مستقیم اتو و چرم جلوگیری می کند. ساختار چرم مصنوعی به گونه ای است که میتوان از لایه زیرین بدون استفاده از پارچه ای مجزا اتوکشی را انجام داد.

 نکته ای که باید درخصوص اتوکشی چرم مورد توجه قرار گیرد این است که درصورتی که لباس چرم شما بر اثر رطوبت و یا گرما تغییر شکل داده باشد، قابل اصلاح و اتوکشی نیست. به عنوان مثال پالتویی چرم که بر اثر رطوبت و گرما چروکیده شده و تغییر شکل داده است را حتی با اتوکشی نمی توان به شکل اولیه خود بازگرداند.


محتوای مرتبط:  برای آگاهی از آخرین ترندهای امسال با پارچه چرم اینجا را کلیک کنید.


رفع چروک های لباس چرم با استفاده از سشوار

هنگام اتوکشی لباس چرم دما را روی کم و متوسط تنظیم کنید. اتو را به آرامی بر روی قسمت های چروک چرم قرار دهید. قسمت بخار اتو را به هیچ عنوان فعال نکنید. رصوبت و گرما باعث آسیب جدی به چرم می شوند. درصورتی که امکان استفاده از اتو را نداشتید، می توانید از سشوار استفاده کنید. سشوار را با فاصله از چرم به صورت مداوم عقب و جلو ببرید. برای رفع چروک های لباس در هنگام استفاده از سشوار، دست خود را به ارامی بر روی لباس بکشید. پس از اتو لباس را در جای خشک و خنک آویزان کنید.

نکات طلایی اتوکشی پارچه

اغلب چروک ها و آسیب هایی که برای پارچه های چرمی به وجود می آید، نتیجه ی مراقبت غلط از پارچه است. با آگاهی عدم آگاهی از اصول نگهداری انواع پارچه است.

اصول شستشوی پارچه چرم

شستشوی پارچه چرم به صورت دستی و ماشین لباس شویی انجام می شود. در شستشوی چرم طبیعی باید نهایت دقت انجام شود. با آگاهی از اصول شستشوی پارچه چرم باید به اینکار اقدام کرد. در خصوص شستشوی پارچه های چرم طبیعی، بهتر است شستشوی پارچه را به خشک شویی بسپارید. شست و شوی چرم توسط خشکشویی اصولی تر است و مانع آسیب به بافت پارچه می شود. اگر به هر دلیلی امکان شستشوی لباس توسط خشکشویی نبود، با رعایت اصولی می توان شستشو را در خانه به صورت های مختلف انجام داد.

قیمت پارچه چرم

 

 قبل از شستشوی لباس دکمه دار با ماشین لباسشویی ابتدا همه ی دکمه های آن را ببندید. بستن دکمه های لباس باعث می شود پارچه در هنگام چرخش و شستشو در ماشین لباس شویی تغییر شکل ندهد. برای شستشوی لباس چرم به وسیله ی ماشین لباس شویی از پودر لباسشویی استفاده نکنید. آنزیم های موجود در پودر لباسشویی باعث آسیب به بافت پارچه می شوند. برای شستشو بهتر است از شوینده های ملایم نظیر شامپو برای این منظور استفاده شود.

شست و شوی لباس های پاییزه

اگر لباس چرم خود را با آب داغ بشویید موجب آسیب به بافت و حالت پارچه می شود. دمای آب نباید از 30 درجه بیشتر باشد. توجه داشته باشید که به هیچ وجه ماشین لباس شویی را در حالت خشک کن قرار ندهید. فرآیند خشک شدن لباس در ماشین لباسشویی باعث چروک دائمی پارچه و لباس شما می شود. به صورت کلی شستشوی مداوم و زیاد چرم به وسیله ی ماشین لباس شویی چندان توصیه نمی شود.

شست و شوی پارچه چرم به روش دستی

در صورتی که قصد دارید لباس چرم خود را بدون استفاده از ماشین لباس شویی بشویید، رعایت نکاتی چند در این مسئله به شما کمک زیادی می کند. در شستشوی لباس به صورت دستی می توانید از محلول شوینده مناسب و ملایم استفاده کنید. آب و صابون گزینه های مناسبی برای شستشو هستند. برای شستشوی دستی ابتدا لباس و یا پارچه را درون ظرف آب و صابون قرار دهید. به صورت ملایم دست خود را روی پارچه کشیده و آن را تمیز کنید. پس از شستشوی چرم نوبت به آبکشی آن می رسد. به منظور عدم آسیب به چرم  در فرآیند آبکشی بهتر است ابتدا لباس به جایی آویزان شود و سپس آب کشی  انجام شود. در نظر داشته باشید برای خشک کردن به هیچ عنوان آن را فشار ندهید زیرا باعث ترک و آسیب به پارچه می شود.

 

5 روش طلایی نگهداری از پارچه چرم

نگهداری لباس های زمستانه

رطوبت و گرما، دو عامل آسیب به پارچه چرم

باید توجه داشت دو عامل رطوبت و گرما از عوامل کلیدی و مهم آسیب به چرم هستند. برای نگهداری صحیح، تا حد امکان لباس چرم خود را از دو عامل رطوبت و گرما دور نگه دارید. در نظر داشته باشید هر نوع آسیبی به چرم اغلب قابل اصلاح نیست بنابراین همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

قیمت پارچه چرم مصنوعی

تابش مستقیم نور خورشید

دومین نکته این است که چرم را از تابش مستقیم نور خورشید به دور نگه دارید.  مراقبت از پارچه و لباس چرم در برابر نور عامل مهمی در نگهداری آن است. نور عامل مهمی در آسیب به این پارچه به حساب می آید و عمر مفید پارچه را کاهش می دهد.

لباس چرم را تا نکنید

هرگز پارچه و لباس چرمی خود را تا نکنید، تا کردن چرم باعث شکنندگی و تا شدن آن می شود. بهتر است لباس های چرمی خود را همواره به صورت اویزان شده درکمد استفاده کنید.

لباس های مختلف چرم را کنار هم قرار ندهید

در نگهداری از لباس های چرم دقت کنید چرم روغنی و چرم غیر روغنی به هیچ عنوان در کنار یکدیگر قرار نگیرند. قرار گرفتن دو پارچه چرم از نوع مختلف باعث نفوذ روغن به چرم ساده می شود. بهتر است درصورتی که قصد دارید دو نوع پارچه چرم را در کنار یکدیگر قرار دهید، از مانعی نفوذ ناپذیر در بین آنها استفاده کنید.

لباس چرم را درون کاور نگهداری کنید

حتی لامکان چرم را در مکانی قرار دهید که از حشرات و حیوانات خانگی به دور باشد. البته کودکان نیز شامل این موضوع می باشند، بی احتیاطی کودکان از جمله ناخن کشیدن و چروک کردن چرم باعث آسیب به آن می شود. چرم گران با مصارف بی شمار است بنابراین آگاهی از اصول نگهداری چرم برای طولانی شدن عمر مفید لباس های چرم ضروری است.

منبع : www.worldofleathers.com

3.4/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا