روش های مراقبتی از پارچه

راهنمای دوخت و شستشوی پارچه های سوزن دوزی شده

امروزه پارچه های سوزن دوزی شده مخاطب زیادی در میان خانم ها پیدا کردند. تقریبا در همه خانه های ایرانی، این پارچه را می توانید پیدا کنید. پارچه سوزن دوزی شده به دلیل زیبایی و بافت منحصر به فردی که دارد توجه مخاطب را به خود جلب کرده است. پارچه های سوزن دوزی شده نگهداری و مراقبت مخصوص به خود را دارند. بسیاری از خانم های با نحوه نگهداری درست از این مدل پارچه به خوبی آشنا نیستند. از این رو قصد داریم تا در کنار هم با نحوه نگهداری شستشو و اتوکشی مناسب این پارچه بیشتر آشنا شویم. همچنین به نکات مهم در زمینه دوخت این پارچه خواهیم پرداخت. پس اگر شما هم به این نوع پارچه علاقه دارید و قصد دارید با نکات مهم درباره آن بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

خرید تافته سوزن دوزی هندی

روش نگهداری پارچه های سوزن دوزی شده

یکی از مهم ترین عواملی که در طول عمر پارچه شما تاثیر گذار است نگهداری درست از پارچه می باشد. نگهداری درست به این منظور است که در زمان هایی که از لباس یا پارچه دوخته نشده خود استفاده نمی کنید، به دور از عوامل مخرب از آن نگهداری کنید. عواملی وجود دارد که می تواند پارچه سوزن دوزی شده شما را از بین ببرد. پس بهتر است تا دیر نشده با این موارد آشنا شوید.

از نگهداری در کنار اشیاء تیز و برنده خودداری کنید

پارچه هایی که بر روی آن ها سوزن دوزی انجام شده باشد، بافت برجسته ای دارند اگر این نقش و نگار به جسم تیزی گیر کند باعث پارگی یا نخ کش شدن پارچه شما می شود. پس سعی کنید پارچه خود را از اجسام تیز دور نگهدارید.

در کاور نگهداری کنید

یکی از بهترین روش های نگهداری از این پارچه ها، نگهداری آنها در کارو است. کاور پارچه شما را از گرد و غبار دور نگه می دارد. همچنین باعث می شود لباس شما نیاز به شستشوی کمتری داشته باشد. بجز جلوگیری از نشستن گرد و غبار، کاور از جهات دیگری نیز برای نگهداری پارچه های سوزن دوزی شده ایدئال است. به طور مثال از تماس با لباس های زبر و خشن جلوگیری می کند. همچنین اگر پارچه شما رنگ روشنی داشته باشد، احتمالا نگرانی هایی از بابت رنگ گرفتن آن دارید. کاور از رنگ گرفتن پارچه شما، در اثر برخورد با لباس های کناری جلوگیری می کند.


پیشنهاد ما: 9 نکته در مورد پارچه های محبوب که احتمالا نمی دانستید


روش صحیح شستشوی پارچه های سوزن دوزی شده

شستشوی این پارچه فوت و فن مخصوص به خود را دارد. مسلما دوخت پارچه هایی که بر روی آن ها گلدوزی شده باشد، با پارچه های ساده متفاوت است. در مواردی که روی پارچه شما منجوق یا ملیله دوخته شده باشد چالش شما برای شستشوی آن پارچه بزرگتر می شود. پس باید کمی بیشتر دقت به خرج دهید تا کیفیت پارچه شما بعد از شستشو حفظ شود و تغییر ظاهر ندهد.

خرید پارچه لینن سوزن دوزی هندی

از شستشوی زیاد پارچه های سوزن دوزی جلوگیری کنید

در بسیاری از موارد پارچه شما نیاز به شستشو ندارد و تنها با یک پارچه نمناک تمیز می شود. توجه کنید که پارچه های سوزن دوزی شده به خصوص اگر از منجوق و ملیله در آن استفاده شده باشد، ممکن است در طول زمان گرد و خاک روی آن بنشیند و پارچه شما ظاهر خوبی نداشته باشد. در این موارد اصلا نیازی به شستشوی پارچه نیست. شما می توانید با استفاده از یک دستمال تمیز و ترجیحا سفید، لباس خود را براق و از گرد و غبار پارک کنید.

از آب ولرم استفاده کنید

پارچه زمینه در انواع پارچه های سوزن دوزی متفاوت است، اما به خاطر داشتن گلدوزی و اشیاء تزئینی روی پارچه باید همه آنها را با آب ولرم شستشو دهید. آب داغ باعث از بین رفتن بافت پارچه اصلی، کم شدن جلوه پولک ها یا منجوق ها، دفرمه شدن ملیله دوزی یا گل دوزی روی پارچه شما و غیره می شود. پس حتما برای شستشوی این دسته پارچه از آب ولرم استفاده کنید.

با دست بشویید و از چنگ زدن زیاد خودداری کنید

برای شستشوی پارچه هایی که بر روی آنها سوزن دوزی شده با آرامش کار کنید. چنگ زدن پارچه شما باعث خراب شدن گلدوزی های روی پارچه می شود. اگر پارچه زمینه شما بافت ظریفی داشت باشد احتمال پاره شدن یا دفرمه شدن آن در اثر چنگ زدن افزایش پیدا می کند. اجازه دهید پارچه شما کمی با آب خیس شود. سپس با سر انگشتان خود به آرامی پارچه خود را ماساژ دهید. اگر جایی از پارچه شما لک شده و کثیف تر از سایر نواحی پارچه می باشد، آن قسمت را با کف دست کمی بیشتر ماساژ دهید تا وقتی که آثار لکه از روی آن پاک شود.

با شوینده ملایم پارچه های سوزن دوزی شده را بشویید

یکی از نکات بسیار مهم و حیاتی برای افزایش طول عمر پارچه، استفاده از شوینده مناسب برای این مدل از پارچه ها است. شوینده ای که برای پارچه های سوزن دوزی شده استفاده می کنید بهتر است از دسته شوینده های ملایم و بدون آنزیم باشد. شوینده های قوی ممکن است به بافت پارچه شما آسیبی وارد نکند اما قطعا سوزن دوزی های روی پارچه را از بین خواهد برد. برای مثال اگر روی پارچه شما از ملیله استفاده شده باشد، شوینده های قوی می تواند بافت ملیله را از بین ببرد یا در رنگ آن تغییر ایجاد کند.

از سفید کننده ها برای شستشو استفاده نکنید

حتی اگر پارچه زمینه شما سفید یا رنگ های روشن باشد باز هم برای شستشو، مجاز به استفاده از سفید کننده ها نیستید. ترکیبات موجود در مایع های سفید کننده بسیار قوی است. پس بافت سوزن دوزی، گل دوزی و یا اکسسوری های رو پارچه شما را از بین خواهند برد.

زمان شستشو را کم کنید

برای پارچه های که بر روی آن ها سوزن دوزی شده بهتر است زمان شستشو را به حداقل برسانید. پارچه خود را در آب ولرم گذاشته و با کمی شوینده به آرامی ماساژ دهید. حال پارچه خود را آبکشی کرده و برای خشک کردن آن اقدام کنید. هیچ احتیاجی به شستشوی زیاد و بی مورد برای این نوع پارچه نیست. هر چقدر پارچه شما تایم بیشتری در آب باشد احتمال خراب شدن نقش و نگار روی پارچه بیشتر می شود.

روش صحیح اتوکشی پارچه های سوزن دوزی شده

بعد از شستشو درست حال نوبت به روش اتوکشی درست پارچه می رسد. برای اتوکشی این پارچه باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. با رعایت این نکات از خراب شدن پارچه خود می توانید جلوگیری کنید. پارچه های سوزن دوزی شده جز پارچه های حساس محسوب می شوند. به علت همین حساسیت باید نهایت دقت را در اتوکشی آن ها به کار ببرید، تا از خراب شدن آن ها جلوگیری شود.

از پشت پارچه برای اتوکشی استفاده کنید

بر روی پارچه های سوزن دوزی از نخ های مخصوص گلدوزی یا ملیله دوزی استفاده شده است. حتی ممکن است از اجسام برجسته ای مثل منجوق و پولک روی آن استفاده شده باشد. اتوکشی از روی سطح پارچه به دلیل برجسته بودن آن کار سختی محسوب می شود. از طرفی به دلیل دمای بالای اتو ممکن است نخ های تزئینی یا اجسام روی پارچه آب شوند و یا تغییر شکل بدهند. پس حتما برای اتوکشی از قسمت پشت پارچه استفاده کنید.

با درجه حرارت کم اتوکشی کنید

تا زمانی که مجبور نشدید درجه حرارت اتو را افزایش ندهید. درجه حرارت بالا حتی از پشت پارچه هم ممکن است به سوزن دوزی های روی پارچه آسیب وارد کنند. در مواردی که پارچه شما حساس باشد بافت خود پارچه نیز با حرارت بالا در معرض خطر است. اگر از نخ های نامرئی و پلاستیکی برای دوخت سوزن دوزی ها استفاده شده باشد، احتمال خرابی بیشتر است. در برابر حرارت کم هم ممکن است این نخ ها آسیب ببینند و خراب شوند. پس تا جایی که امکان دارد درجه حرارت اتو را پایین نگهدارید.

قیمت پارچه لینن هندی

در زمان اتوکشی، یک پارچه سفید را بین پارچه اصلی و اتو قرار دهید

همانطور که قبلا گفته شد، پارچه های سوزن دوزی شده جز پارچه های حساس محسوب می شوند. از این رو اتوکشی از پشت پارچه هم ممکن است در مواردی به بافت پارچه آسیب وارد کند. پس بهتر است جهت اطمینان، یک پارچه سفید و تمیز را مابین پارچه و اتو قرار دهید. برای بهتر اتو شدن پارچه سوزن دوزی خود بهتر است پارچه سفید را کمی نمناک کرده و بعد اتوکشی کنید. با اینکار چروک های روی پارچه شما سریع تر از بین خواهند رفت.

موارد استثنا در نگهداری، شستشو و اتوکشی

پارچه های حساسی مثل مخمل نگهداری سخت تری نسبت به سایر پارچه های سوزن دوزی شده دارند. بافت پارچه مخمل کشی است و اگر مقدار سوزن دوزی روی پارچه شما زیاد باشد، یا خودتان اقدام به دوخت اکسسوری بیشتر روی پارچه کرده باشید، ممکن است کمی باعث کشیدگی پارچه شما بشود. پس بهتر است پارچه خود را به طور عمودی از جایی آویزان نکنید. برای نگهداری پارچه می توانید آن را به شکل چند لایه روی چوب لباسی قرار دهید. حتی می توانید این نوع پارچه را تا زده و بر روی سطح صاف نگهداری کنید.

پارچه هایی مثل مخمل و ترمه سوزن دوزی جز پارچه های گرانقیمت محسوب می شوند. پس بهتر است تا زمانی که مجبور نیستید از شستشوی آن ها پرهیز کنید. هر چقدر شستشوی پارچه شما بیشتر شود ممکن است به بافت پارچه آسیب وارد شود. به هیچ عنوان این دسته از پارچه ها را چنگ نزنید. ترجیحا برای تمیز کردن آن ها از یک پارچه نمناک تمیز استفاده کنید. در صورت نیاز پارچه مخمل یا تافته سوزن دوزی شده خود را از قسمت پشت شستشو دهید.

پارچه های تور و مخمل اگر بیس پارچه سوزن دوزی شده شما باشند، به هیچ عنوان تا زمانی که چروک نشدند نباید اتوکشی بشوند. بافت تور و مخمل، کشی است. پس اگر مجبور به اتوکشی شدید اتو را روی پارچه نکشید. به شکل پرسی اتو بزنید. اتو را از روی پارچه برداشته و به جای دیگر منتقل کنید، تا از دفرمه شدن پارچه جلوگیری شود.

موارد مهم در دوخت پارچه های سوزن دوزی شده

  • از سوزن متناسب با پارچه زمینه استفاده کنید
  • مسیر برش و دوخت پارچه را از اشیاء دوخته شده خالی کنید
  • با دور متوسط چرخ خیاطی کار کنید
  • از کشیدن پارچه در زیر چرخ خیاطی جلوگیری کنید
  • بعد از برش سوزن دوزی های پارچه را محکم کنید
  • بعد از دوخت، اجسام جدا شده و اضافی را برای زیبایی بیشتر بر روی درزهای لباس بدوزید

منبع: https://rockingreen.com/pages/how-to-cross-stitch-like-a-boss

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا