روش های مراقبتی از پارچه

راهنمای نگهداری و شستشوی لباس های بافتنی

با شروع فصل پاییز و زمستان میزان استفاده خانم ها از لباس های بافتنی بیشتر می شود. زیبایی و کاربرد فوق العاده این دسته از لباس ها، افراد را متقاعد می کند تا برای خرید لباس های بافتنی اقدام کنند. چیزی که بعد از خرید و استفاده از لباس های بافتنی ممکن است کمی شما را گیج و سردرگم کند، روش درست شستشوی لباس های بافتنی و نگهداری از آن ها است. در ابتدا ممکن است شستشوی لباس های بافتنی کار ساده ای به نظر برسد. اما باید بدانید شستشوی این دسته از لباس ها نیاز به صبر و دقت زیادی دارد. با رعایت چند روش ساده، اما مهم می توانید از لباس خود به بهترین شکل محافظت کنید. با رعایت این نکات می توانید سالیان سال از لباس بافتنی خود استفاده کنید، بدون اینکه به کیفیت آن آسیبی وارد شود.خرید پارچه شانل

نکات مهم برای شستشوی لباس های بافتنی

شستشوی لباس های بافتنی کار بسیار راحتی است. کافی است نکات زیر را رعایت کنید، بعد از آن دیگر نگرانی از بابت خراب شدن لباستان نخواهید داشت. در ادامه چند راهکار مهم و کاربردی که به حفظ کیفیت و افزایش طول عمر لباس بافتنی شما کمک می کند را باهم بررسی خواهیم کرد.

از شستشوی بیش از حد خودداری کنید

یکی از نکات مهمی که در زمان شستشوی لباس های بافتنی باید به آن توجه زیادی داشته باشید، این است که از شستشوی بیش از حد آن ها بپرهیزید. الیاف پارچه بافتنی از پشم است. پشم الیافی است که نیاز به شستشوی زیادی ندارد. اگر لباس شما کثیف نشده یا بوی نامطبوعی ندارد، نیاز به شستشوی زیادی نخواهد داشت.

قبل از شستشوی لباس های بافتنی از کیفیت الیاف آنها مطمئن شوید

لباس بافتنی

الیاف به کار رفته در تمام پارچه های بافتنی کیفیت یکسانی ندارد. بعضی الیاف با کیفیتی دارند و در زمان شستشو نیز خراب نمی شوند. اما بعضی پارچه های بافتنی کیفیت کمتری دارند. بعد از شستشوی این دسته از پارچه ها ممکن است به بافت پارچه آسیب وارد شود.  به طور مثال ممکن است بافت پارچه شما خراب شود و یا پارچه شما مات و بی کیفیت بشود. پس حتما در زمان خرید از کیفیت پارچه مطمئن شوید و در این رابطه از فروشنده فروشگاه سوال کنید.

شستشوی لباس های بافتنی را با شوینده مناسب انجام دهید

زمانی که قصد شستشوی لباس های بافتنی خود را می کنید، باید در انتخاب شوینده دقت زیادی داشته باشید. برای شستشوی لباس های بافتنی باید از شوینده های ملایم استفاده کنید. بعضی از شوینده ها به طور خاص برای پارچه های پشمی و بافتنی طراحی شدند. شوینده های معمولی می توانند خیلی قوی باشد و به الیاف آن آسیب برساند و باعث چروک شدن یا از دست رفتن شکل آن شود. جالب است بدانید الیاف پارچه بافتنی بر پایه پروتئین است و شوینده های قوی پروتئین را در خود حل می کنند. پس روی یک صابون پشمی خوب با PH خنثی که عاری از هرگونه مواد شیمیایی قوی باشد سرمایه گذاری کنید.


پیشنهاد ما: پارچه دورس و نکاتی که باید برای نگهداری آن بدانید


برای شستشو ماشین لباسشویی را به درستی تنظیم کنید

اگر ماشین لباسشویی شما درجه بخصوصی برای لباس های پشمی و بافتنی دارد بهتر است از آن برای شستشوی لباس های بافتنی خود استفاده کنید. اما اگر درجه ای برای لباس های بافتنی در نظر گرفته نشده است از درجه شستشوی دستی که دور کندی دارد، می توانید استفاده کنید. اگر باز هم ماشین لباسشویی شما درجه ای با این عنوان ندارد، بهتر است سرعت آن را در پایین ترین حالت ممکن قرار دهید تا چرخیدن سریع ماشین لباسشویی باعث خراب شدن لباس شما نشود.

از چنگ زدن لباس خود در زمان شستشو بپرهیزید

یکی از روش های اشتباه شستشوی لباس های بافتنی چنگ زدن بیش از حد این لباس ها است. لباس با پارچه بافتنی را باید به آرامی در لگن پر از آب بچرخانید و به آهستگی ماساژ دهید. اگر لباس خود را بیش از اندازه چنگ بزنید دِفرمه می شود و به مرور زمان شکل ظاهری خود را از دست می دهد. پس لباس خود را به آرامی با سر انگشتان خود ماساژ دهید. اگر یک قسمت از لباس شما لک شده است، بهتر است همان قسمت را چند بار بشوید تا کثیفی از آن خارج شود و به دیگر قسمت های لباس آسیبی وارد نشود. بعد از آن می توانید یک بار کل لباس را آبکشی کنید تا ردی از لکه بر روی آن نماند.

خرید پارچه شانل (پارچه بافت)

از آب ولرم برای شستشوی لباس های بافتنی استفاده کنید

یکی از مواردی که به بافت لباس شما آسیب وارد می کند آب داغ است. برای شستشوی لباس های بافتنی باید از آب ولرم استفاده کنید. آب ولرم مواد شوینده را در خود حل می کند و از طرفی به بافت پارچه لباس شما آسیبی وارد نخواهد کرد. بعد از شستشو چند بار آب لگن را پر و خالی کنید و به شکل مستقیم آبکشی نکنید. با آب کشی مستقیم ممکن است لباس شما کشیده شود و شکل بدی پیدا کند. اگر از ماشین لباسشویی استفاده می کنید مطمئن شوید دمای آب بالای 30 درجه سانتی گراد نرود. قبل از اضافه کردن مواد شوینده حدود 10 الی 20 دقیقه به لباس خود فرصت دهید تا آب به درون آن نفوذ کند.

از مواد شوینده به اندازه، برای شستشوی لباس های بافتنی استفاده کنید

شوینده برای شستشوی لباس های بافتنی

اگر لباس بافتنی شما بزرگ است، یک قاشق غذاخوری مواد شوینده برای شستشو کافی است. برای شستشوی لباس های بافتنی کوچکتر مقدار کمتری از این مواد را به آب ولرم اضافه کنید. استفاده زیاد از مواد شوینده نه تنها به بافت لباس شما آسیب وارد می کند، بلکه فرایند آبکشی لباس را نیز سخت تر خواهد کرد.

بعد از شستشوی لباس های بافتنی با یک حوله آن ها را خشک کنید

یکی از راه هایی که می توانید به بهترین شکل لباس بافتنی خود را خشک کنید استفاده از یک حوله بزرگ است. حوله بزرگ و تمیزی را بر روی سطح صافی پهن کنید. لباس بافتنی خود را در میان حوله قرار دهید و از هر طرف حوله را جمع کنید تا روی لباس شما کامل پوشیده شود. حال حوله را به آرامی فشار دهید تا آب اضافه لباس بافتنی شما را بگیرد. برای بهتر خارج شدن آب لباستان می توانید این مرحله را چندین بار تکرار کنید.

لباس خود را بر روی یک سطح صاف خشک کنید

خشک کردن لباس کاموایی

به هیچ عنوان برای خشک کردن لباس های خود از خشک کن استفاده نکنید. گرما باعث چروک شدن و از دست دادن شکل اولیه لباس شما می شود. بعد از آبگیری به وسیله حوله حال برای خشک کردن لباس خود از یک سطح صاف استفاده کنید. لباس خود را بر روی یک سطح صاف پهن کنید و بدون اینکه آن را بکشید به آرامی با دست خود صاف کنید.

از قرار دادن لباس بافتنی در مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید

نور مستقیم خورشید گرمای زیادی را به لباس شما منتقل می کند. بهتر است برای خشک کردن لباس خود از نور غیرمستقیم استفاده کنید. با این کار مطمئنا بافت لباس شما حفظ می شود و از پوسیده شدن آن جلوگیری خواهد شد.

نکات مهم برای نگهداری از لباس بافتنی

بعد از شستشو و خشک کردن نوبت به نگهداری درست از پارچه های بافتنی می رسد. اگر در زمان نگهداری از لباس های بافتنی چند نکته را رعایت کنید، در ظاهر و کیفیت آن ها تغییری ایجاد نخواهد شد. پس با ما همراه باشید.

مشاهده رنگبندی پارچه شانل طرحدار (بافت)

لباس بافتنی را بر روی لباس های دیگر بپوشید

برای اینکه لباس های بافتنی شما کمتر کثیف شود و نیاز به شستشوی کمتری داشته باشد بهتر است بر روی لباس های دیگر پوشیده شود. با این کار جذب عرق و روغن از پوست شما توسط لباس به حداقل می رسد. بنابراین لباس شما دیرتر کثیف می شود و مدت زمان بیشتری تازه و خوشبو می ماند.

از نگهداری در کنار اجسام تیز و زبر خودداری کنید

ژاکت کاموایی

بافت پارچه بافتنی، درشت است. همین امر باعث می شود اجسام زبر به آن گیر کند. در صورت گیر کردن ناخن و یا وسایل تیز به لباس شما، امکان پاره شدن لباس بافتنی شما وجود دارد. پس حتما لباس های خود را از اجسام تیز و زبر دور نگهدارید.

از آویزان کردن لباس های بافتنی دوری کنید

لباس های پشمی و بافتنی وزن به نسبت زیادی دارند. اگر مدت زمان طولانی آویزان باشند امکان کشیدگی و دفرمه شدن آن زیاد است. پس بهتر است این ریسک را نکنید و به جای آویزان کردن، لباس های بافتنی خود را تا کنید و بر روی طبقه های کمد لباس خود قرار دهید.

لباس بافتنی خیس را تا نزنید

بعد از شستشوی لباس های بافتنی تا زمانی که لباس شما خیس است آن را تا نزنید. اجازه بدهید آب لباس کامل خارج شود و بعد از آن اقدام به جمع کردن لباس خود کنید. اگر لباس خود را تا زمانی که رطوبت به طور کامل از آن خارج نشده است تا کنید، رطوبت زمان بیشتری در لباس شما خواهد ماند و باعث پوسیده شدن بافت آن می شود.

لباس های بافتنی خود را اتوکشی نکنید

اگر می خواهید لباس های بافتنی شما عمر طولانی تری داشته باشند به هیچ عنوان آن ها را اتوکشی نکنید. اتوکشی به بافت لباس شما آسیب جدی وارد می کند، همچنین باعث گوله شدن سطح رویی لباس شما می شود.

منبع: https://standardissue.co.nz/pages/knitwear-care-guide

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا