ترفند دوخت

متد مولر،اندازه گیری و سایزبندی استاندارد زنانه

متد مولر یکی از متدهای جدید خیاطی است که در بین خیاطان ایرانی بسیار پر طرفدار است. این متد مولر آلمانی بر اساس اندازه های بدن و محاسبات دقیق طراحی می شود و میزان ایرادات این الگو بسیار کم است. به همین خاطر است که از متد مولر به عنوان متد بدون پرو نیز یاد می شود. این متد مولر علاوه بر اندازه گیری های شخصی، با استفاده از جدول سایزبندی استاندارد نیز مورد استفاده خیاطان قرار می گیرد.

ما در ادامه شیوه صحیح اندازه گیری در متد مولر را با تصویر آموزش خواهیم داد. همچنین در آخر مقاله جدول سایزبندی استاندارد زنانه متد مولر را مشاهده خواهید کرد. توجه کنید که این مقاله به صورت مستقیم از وبسایت اصلی متد مولر ترجمه شده و در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

روش های اندازه گیری متد مولر

اندازه گیری شخصی: اندازه های بدن هر شخص و اندازه های محاسبه شده. به عنوان یک موسسه طراحی الگو، الگوی اولیه بالاتنه را با استفاده از اندازه گیری شخصی الگوسازی می کنیم. با این وجود روز به روز بر تعداد الگوسازان و خیاطانی که با استفاده از اندازه های استاندارد و سایزبندی استاندارد الگوسازی می کنند افزوده می شود تا نتیجه بهتری داشته باشند.

مشاهده جدیدترین طرح های پارچه نخی

 

سایزبندی صنعتی: اندازه های استاندارد بر اساس جدول سایزبندی. جدول سایزبندی اندازه های بدن متوسط را بر اساس مطالعات اندازه های مختلف نشان می دهد. اطلاعات هزار دختر و زن بین 2 تا 70 سال برای این سیستم سایزبندی جمع آوری شده است. این مطالعات هر 10 الی 11 سال توسط فدراسیون پوشاک زنانه آلمان تجدید نظر و به روزرسانی می شود. به دلیل تغییر مداوم اندازه های بدن متوسط و تناسب اندام، ارزش جدول سایزبندی موقتی است.

اندازه گیری

اطلاعات کلی

برای تشخیص دقیق اندازه ها، شخص باید فقط لباس زیر (یا لباس جذب) به تن داشته باشد تا متر به خوبی روی بدن قرار بگیرد. اندازه گیری نباید در جلو آینه انجام شود زیرا شخص با توجه به آینه نحوه ایستادن خود را تصحیح می کند و در نتیجه اندازه ها دقیق نخواهد شد.

لوازم مورد نیاز برای اندازه گیری متد مولر

وسیله اندازه گیری تمام قد یا متر دیواری، نوار اندازه گیری کمر ( نوار اندازه گیری قزن دار به روی خط کمر طبیعی برای اندازه گیری قد بالاتنه پشت و جلو)، متر، گونیا یا اشل خیاطی کوچک، نوار مقوایی، مداد حدودا 50 سانتی متری، پاک کن و جدول اندازه گیری.

اطلاعات اضافه (نکات) برای جدول اندازه گیری

علاوه بر اندازه های بدن، ذکر اطلاعات اضافه (نکات) در مورد تناسب اندام فرد مانند قوز پشت، سرشانه افتاده و غیره می تواند بسیار کمک کننده باشد. توصیه می شود که اندازه های کمکی را محاسبه کرده و با اندازه های شخص مقایسه کنید تا از نوع اندام شخص (تنوع تناسبات اندام) برای ساختار الگوسازی مطلع شوید. در صورت عدم تطابق اندازه ها، باید اندازه گیری مجدد انجام شود تا از بروز خطا جلوگیری شود.


مقاله پیشنهادی: ترفندهای کاربردی دوخت پارچه دانتل


تطابق اندازه ها در متد مولر

در جدول سایزبندی زنانه، اندازه های بدن همیشه ارتباط مستقیم (تناسب) با یکددیگر دارند. اگر اندازه ها با هم تناسب نداشته باشند، نشان دهنده وجود یک ایراد اندامی احتمالی است، مانند سینه بزرگ یا کوچک، کمر و باسن برجسته یا تخت.

مقایسه اندازه گیری ها با اندازه های محاسبه شده

اندازه های محاسبه شده از اندازه گیری اولیه BH (body height) یا همان تمام قد و CG (chest girth) یا دور سینه به دست می آید. مقایسه محاسبات و اندازه گیری ها باید برای اندازه هایی که در ادامه گفته می شود انجام شود: FWL 2 (front waist length 2) یا قد بالاتنه جلو تا سرشانه و BWL (back waist length) قد بالاتنه پشت.

تفاوت های جزئی می تواند هنگام محاسبات الگوسازی نرمال برطرف شود. اما تفاوت های بزرگ می تواند نشان دهنده ایراد اندامی مانند پشت قوزدار یا سینه بزرگ با بالاتنه صاف. این ایرادات نیاز به اصلاح و رفع تکمیلی الگو دارد.

اندازه های اولیه (اصلی) در متد مولر

تمام قد BH (body height)

 از بالای سر تا زمین (بدون کفش) اندازه گیری شود. اگر مشتری در جلوی دیواری صاف بایستد، تمام قد می تواند کاملا درست اندازه گیری شود. بالاترین قسمت سر را می توان با استفاده از گونیا مشخص کرد.

تمام قد

دور سینه CG (chest girth) متد مولر

 دور بدن با عبور متر از روی برجسته ترین قسمت سینه (نوک سینه) و پایین استخوان کتف، اندازه گیری شود. اندازه گیری از پشت (کتف) مشتری شروع شود.

دور سینه

دور ژوزفین Ubg (under bust girth)

پایین برجستگی سینه را به صورت افقی اندازه گیری شود.

دور ژوزفین متد مولر

دور کمر WG (waist girth) متد مولر

 دور بدن در باریک ترین قسمت کمر اندازه گیری شود. متر را به صورت افقی به روی کمر قرار دهید. اندازه گیری از جلو مشتری انجام شود.

دور کمر

دور باسن کوچک Lwg (low waist girth)

هشت سانتی متر پایین تر از کمر به صورت افقی اندازه گیری شود.

دور باسن کوچک

دور باسن بزرگ HG (hip girth)

 دور بدن از برجسته ترین قسمت باسن اندازه گیری شود. اندازه گیری از جلو مشتری انجام شود. هرگونه ایراد اندامی واضح یادداشت شود. مانند برجستگی یا بلندی بیشتر یک سمت باسن، باسن برجسته یا تخت، شکم برجسته یا تخت.

دور باسن بزرگ

قد آستین SL (sleeve length) متد مولر

قد آستین با آرنج خم، از مفصل سرشانه تا استخوان مچ اندازه گیری شود. این اندازه گیری می تواند از تاج تا پایین آستین لباس نیز انجام شود. برای اندازه آستین کیمونو پهنای سرشانه به قد آستین اضافه شود.

قد آستین

اندازه های ثانویه (فرعی) در متد مولر

خط کمر با استفاده از نوار قزن دار مشخص شود. جای صحیح خط کمر بررسی شود و هر گونه تفاوت های اندامی واضح یادداشت شود. تشخیص جای صحیح خط کمر برای توازن قد بالاتنه جلو و پشت تا کمر اهمیت دارد.


حتما بخوانید: تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور


طول حلقه آستین SD (scye depth)

 طول حلقه آستین از آخرین مهره گردن تا گودی زیربغل اندازه گیری شود. یک نوار مقوایی (حدودا 50 سانتی متری) را زیر بازو (زیر بغل) قرار دهید. نوار به صورت افقی تا خط وسط پشت امتداد یابد. طول حلقه آستین روی خط وسط پشت، از آخرین مهره گردن تا گوشه بالای نوار مقوایی اندازه گیری شود. به دلیل اینکه اندازه گیری طول حلقه به طور صحیح بسیار سخت است، اندازه گرفته شده باید با اندازه محاسبه شده مقایسه شود. در صورتی که اختلاف تا 1 سانتی متر باشد، از اندازه محاسبه شده استفاده شود. برای اختلاف بیش از 1 سانتی متر، میانگین اندازه گیری و محاسبه مورد استفاده قرار گیرد.

طول حلقه آستین

قد بالاتنه پشت Bwl (back waist length)

 قد بالاتنه پشت از آخرین مهره گردن تا پایین نوار کمر اندازه گیری شود. نوار قزن دار کمر در باریک ترین قسمت کمر قرار گیرد. (برای اندازه گیری قد بالاتنه پشت و کمر مورد استفاده قرار می گیرد). برای تشخیص جای آخرین مهره گردن، نواری به دور گردن بسته و از پایین نوار به سمت کمر اندازه می زنیم.

قد بالاتنه پشت

بلندی باسن HD (hip depth)

 از آخرین مهره گردن تا برجستگی باسن اندازه گیری شود. این اندازه فقط برای باسن یا ران برجسته استفاده می شود. بلندی باسن محاسبه شده برای اندام های نرمال استفاده شود.

بلندی باسن

قد زانو KL (knee length)

از نوار کمر تا قد مورد نظر اندازه گیری شود.

قد زانو متد مولر

 

خرید پارچه نخی خامه دوزی

 

بلندی سینه 1 و 2 BL (bust length 1 2)

 برای بلندی سینه از گوشه گردن و بالای سرشانه تا نوک سینه اندازه گیری شود. برای اندازه گیری متر در قسمت فرم گردن که تقاطع سرشانه و استخوان اول گردن است قرار بگیرد. برای تشخیص جای استخوان اول گردن، متر را دور گردن گذاشته و به اندازه نصف فاصله دو سینه (پهنای گردن) را اندازه گیری کنید.

بلندی سینه

قد بالاتنه جلو 1 و 2 FL (front length 1 2)

 برای اندازه قد بالاتنه جلو تا کمر، متر گوشه گردن و سرشانه گذاشته شود و از روی نوک سینه بذرد و تا پایین نوار کمر امتداد یابد. روش اندازه گیری قد بالاتنه جلو مشابه بلندی سینه است. برای اطمینان از صحت اندازه، می توان اندازه گیری را تکرار کرد. اندازه قد بالاتنه جلو 2 ( اندازه قد بالاتنه جلو 1 منهای پهنای گردن) و اندازه محاسبه شده با هم مقایسه شود. اختلاف بیش از 1 سانتی متر نشان دهنده ایراد اندامی مانند سینه برجسته، قوز پشت و یا بالاتنه کشیده است، که باید هنگام الگوسازی در نظر گرفته و اصلاح شود.

نکته: قد بالاتنه جلو و پشت باید متعادل باشند و با یکدیگر تناسب داشته باشند. مانند (قد بالاتنه پشت + 4= قد بالاتنه جلو و غیره- جدول اندازه گیری مشاهده شود.)

قد بالاتنه جلو

کارور پشت BW (back width) متد مولر

 کارور پشت از پایین استخوان کتف، از ابتدا یک زیربغل تا ابتدای زیر بغل دیگر اندازه گیری شود. فقط نصف اندازه زده شده یادداشت شود. کارور پشت اندازه گیری شده با اندازه محاسبه شده مقایسه شود. در صورت وجود اختلاف تا نیم سانتی متر، از اندازه محاسبه شده استفاده شود. برای اختلاف بیش از نیم سانتی متر، میانگین اندازه گیری و محاسبه مورد استفاده قرار گیرد.


پیشنهاد ما: آشنایی با انواع پارچه های خنک تابستانی برای مانتو


کارور پشت

پهنای گردن NW (neck width)

از گودی گردن به صورت افقی تا درز سرشانه اندازه گیری شود. این اندازه نصف پهنای پشت گردن است.

پهنای گردن متد مولر

پهنای کف حلقه SW (scye width)

 پهنای کف حلقه بین خطوط قرارگیری جلو و پشت حلقه آستین اندازه گیری می شود. پهنای کف حلقه مشخص کننده پهنای حلقه آستین است. همچنین پهنای کف حلقه می تواند محاسبه شود.

پهنای کف حلقه

پهنای سینه CW (chest width)

 پهنای سینه به صورت افقی از وسط جلو تا ابتدای بازو اندازه گیری شود. همچنین پهنای سینه می تواند محاسبه شود.

پهنای سینه

دور بازو Bg (biceps girth)

 دور برجسته ترین قسمت بازو به صورت افقی اندازه گیری شود.

دور بازو

بلندی آرنج EL (elbow length) متد مولر

 بلندی آرنج از بالای بازو (تاج آستین) تا آرنج اندازه گیری شود.

قد آرنج

پهنای سرشانه Shw (shoulder width)

 پهنای سرشانه از ابتدای گردن تا ابتدای بازو در قسمت سرشانه اندازه گیری شود.

پهنای سرشانه

دور مچ Wrg (wrist girth)

 دور مچ دست به صورت افقی از روی استخوان مچ اندازه گیری شود.

دور مچ دست

دور گردن NG (neck girth) متد مولر

 دور گردن از قسمتی که به بالاتنه متصل می شود، اندازه گیری شود.

دور گردن

فاصله دو سینه Bpbp (bustpoint distance)

 به صورت افقی فاصله بین نوک سینه راست و چپ اندازه گیری شود.

فاصله سینه

دور سر Heg (head girth)

دور برجسته ترین قسمت سر به صورت افقی اندازه گیری شود.

دور سر

اندازه های شلوار و دامن متد مولر

اندازه های لازم برای الگوسازی دامن و شلوار:

دور کمر WG (waist girth)

 دور باریک ترین قسمت کمر اندازه گیری شود.

دور باسن بزرگ HG (hip girth)

دور برجسته ترین قسمت باسن به صورت افقی اندازه گیری شود.

نکته: برای اندازه گیری هایی که در ادامه نام برده می شود از نوار کمر قزن دار استفاده شود.

قد زانو KL (knee length)

 قد زانو از وسط جلو، پایین نوار کمر به صورت عمودی تا میانه زانو اندازه گیری شود.

قد پایین تنه جلو FL (front length)

 قد پایین تنه جلو از وسط جلو، زیر نوار کمر تا زمین اندازه گیری شود.

قد پایین تنه پشت RL (rear length)

قد پایین تنه پشت از وسط پشت، زیر نوار کمر تا زمین اندازه گیری شود.

قد پهلو Sl (side length)

 قد پهلو به صورت افقی از کمر تا زمین اندازه گیری می شود.قد پهلو

قد فاق تا زمین Is (inseam)

از فاق تا زمین به صورت عمودی اندازه گیری شود. قد فاق می تواند با استفاده از محاسبه، تفریق بلندی نشیمنگاه از قد پهلو، نیز به دست آید.
قد فاق تا زمین متد مولر

 

طرح های زیبا و دوستداشتنی پارچه نخی گلدار را از اینجا ببینید

 

بلندی نشیمنگاه BR (body rise)

 مشتری به روی سطح سفت صندلی یا چارپایه نشسته، از پهلو به صورت عمودی، از پایین نوار کمر تا سطح صندلی اندازه گیری شود.بلندی نشیمنگاه

طول فاق WCW (waist-crotch-waist)

 طول فاق از کمر جلو تا کمر پشت اندازه گیری شود. این اندازه فقط برای بررسی طول فاق صحیح مورد استفاده قرار می گیرد و برای الگوسازی استفاده نمی شود.طول فاق متد مولر

دور ران TG (thigh girth) متد مولر

دور برجسته ترین قسمت ران به صورت افقی اندازه گیری شود.دور ران در متد مولر

دور زانو Kbg (kneeband girth)

دور باریک ترین قسمت، دقیقا زیر زانو اندازه گیری شود.دور زانو در متد مولر

دور ساق پا Cag (calf girth) متد مولر

دور برجسته ترین قسمت ساق پا اندازه گیری شود.دور ساق پا متد مولر

دور مچ پا AG (ankle girth) متد مولر

 برجسته ترین قسمت مچ پا اندازه گیری شود.
دور مچ پا در متد مولر

 

اندازه گیری مرحله سختی است که نیاز به تمرین و تجربه زیادی دارد. ایرادات و نقص ها به برش منتقل می شود و نتیجه آن ایرادات در لباس است. اگر شما ایرادات اندامی را به خوبی تشخیص دهید، می توانید با انتخاب مدل مناسب یا با اضافه دوخت محتاطانه این ایرادات را برطرف کنید. همچنین که این اندازه گیری ها برای تنخور بهتر در پوشاک سفارشی دوزی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که نمی خواهید از الگوسازی شخصی و سفارشی استفاده کنید، می توانید از جدول سایزبندی زنانه مولر استفاده کنید.

جدول سایزبندس استاندارد زنانه متد مولر

دانلود فایل پی دی اف جدول سایزبندی استاندارد زنانه مولر

3.6/5 - (32 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا