پارچه شناسی

پارچه ژاکارد ایرانی و نکات خرید آن

پارچه ژاکارد ایرانی از مجلسی ترین پارچه های موجود در بازار است. این پارچه نیز دقیقا دارای خصوصیات پارچه های ژاکارد خارجی است. در حالت کلی پارچه ژاکارد یکی از پرکاربردترین و زیباترین انواع پارچه های مجلسی به شمار می آید. این پارچه در دوخت بسیاری از لباس های خاص و پر جلوه ی مجلسی مورد استفاده قرار می گیرد. بارزترین ویژگی پارچه ژاکارد، طرح های ایجاد شده در بافت آن هستند.

تفاوت پارچه ژاکارد با سایر پارچه های طرح دار در این است که این طرح ها چاپی یا برچسب نیستند، بلکه پارچه با این نوع طرح ها بافته شده است. پارچه های ژاکارد با یک دستگاه مخصوص به نام ژاکارد بافته می‌شوند. این پارچه ها بر اساس نوع ضخامت و بافت، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. پارچه های ژاکارد دارای کیفیت بسیار بالایی هستند.

خرید آنلاین پارچه ژاکارد ایرانی

 

انواع پارچه ژاکارد عبارت است از ژاکارد تافته، ارگانزا، ویسکوز، لمه، کتان، مشکی، شاین، ابریشم و نخ. این نوع پارچه مجلسی از جمله پارچه های گران قیمت به شمار می آید. البته راهی مقرون به صرفه تر برای خرید پارچه ژاکارد با کیفیت و خوش قیمت، انتخاب ژاکارد ایرانی است.

شیوه تولید پارچه ژاکارد ایرانی نیز همانند پارچه های ژاکارد خارجی می باشد و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوتی که باعث متمایز شدن این دو نوع پارچه ژاکارد می‌شوند محل تولید آنها است. به همین دلیل پارچه های ژاکارد ایرانی از قیمت بسیار مناسب تری نیز برخوردار می باشند.

 خرید پارچه ژاکارد ایرانی؛ انتخابی هوشمندانه

پارچه های ژاکارد ایرانی، با دستگاه های تخصصی بافته می شوند.‌ کیفیت بالا، طرح و رنگ های متنوع و سازگار با سلیقه ایرانی ها و همچنین استفاده از مواد اولیه مرغوب در تولید این پارچه، از جمله مزایای خرید پارچه ژاکارد ایرانی هستند. قیمت مناسب و مقرون  به صرفه در کنار کیفیت بالا نیز ویژگی بسیار عالی این نوع پارچه ها است که توجه بسیاری از طراحان و خیاطان را به خود جلب کرده است.

 خرید پارچه ژاکارد ایرانی؛ انتخابی هوشمندانه

طراحان و تولید کنندگان پارچه ژاکارد ایرانی با در نظر گرفتن سلیقه مخاطبان ایرانی انواع پارچه های ژاکارد را تولید می کنند. مقاومت زیاد دوام طولانی این نوع پارچه مجلسی ایرانی، باعث می شود که بتوانید لباس های ماندگار و فاخر بدوزید.

به دلیل مسائل ارزی و واردات پارچه، پارچه های ژاکارد خارجی دارای قیمت بالایی هستند که با خرید انواع ایرانی آن دیگر درگیر این مسائل نخواهید بود. قیمت پارچه ژاکارد ایرانی که بسیار مناسب و مقرون به صرفه تعیین شده، یکی از دلایل افراد ماهر برای انتخاب این پارچه می باشد.

 

پارچه های ژاکارد ایرانی با دستگاه‌های تخصصی ایتالیایی و ترک تولید و بافته می شوند. مواد اولیه به کار رفته در تولید این نوع پارچه ها نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. پارچه ژاکارد ایرانی شامل تمامی انواع پارچه ژاکارد می شود.

بر اساس نوع نیاز خود می توانید پارچه ژاکارد ایرانی مناسب را تهیه کنید. با توجه به مزایای ویژه ژاکارد ایرانی با خرید پارچه ژاکارد ایرانی می توانید با هزینه ای مناسب و معقول، یک لباس مجلسی مجلل برای خود بدوزید. در ادامه با ویژگی ها و انواع مختلف این پارچه منحصر به فرد آشنا خواهیم شد.

تاریخچه

قیمت پارچه ژاکارد ایرانی

خوب است از تاریخچه کلی پارچه ژاکارد بدانیم. تاریخچه این پارچه مجلسی زیبا و چشم نواز از کشور فرانسه آغاز می‌شود. جالب است بدانید که در سال ۱۸۰۱ در این کشور فردی به نام ماری ژوزف ژاکارد، ماشین بافت پارچه ژاکارد را ابداع کرد. با استفاده از این دستگاه، افراد می‌توانستند که پارچه ای با بافت های زیبا و خاص به نام ژاکارد را تولید کند.

دستگاه اختصاصی بافت پارچه ژاکارد باعث می شود که هزاران طرح پیچیده و زیبا در قالب یک پارچه طرح دار جذاب در بیایند. این نوع پارچه ها با انواع نخ های مختلف می توانند تولید و عرضه شوند.

با گذشت زمان و دنیای مدرن و کامپیوتر، با استفاده از روش های کامپیوتری و تخصصی متخصصان پارچه ژاکارد را تولید کردند. متخصصان تولید پارچه در ایران نیز با در نظر گرفتن نیازهای خیاطان ایرانی به پارچه ژاکارد، اقدام به تولید این پارچه با قیمتی بسیار مناسب تر کرده اند.

در واقع دستگاه تولید ژاکارد ایرانی دستگاهی تخصصی بوده و کیفیت نخ های به کار رفته در تولید پارچه نیز بسیار بالا هستند. با توجه به این ویژگی عالی این نوع پارچه، خیاطان می توانند با خرید پارچه ژاکارد ایرانی، لباس هایی با کیفیت فوق العاده و عالی را بدوزند.

ویژگی های عالی ژاکارد ایرانی

این نوع پارچه ها از جمله خوش دوخت ترین نوع پارچه ها شمرده می شوند. حتی اگر دوخت خود را ساده انجام دهید نیز شاهد نتیجه ای بسیار زیبا خواهید بود چرا که پارچه ژاکارد به تنهایی جلوه ای عالی و بسیار خاص دارد. پارچه ژاکارد معمولاً به صورت دو رو هستند.

ویژگی های عالی پارچه ژاکارد ایرانی

در واقع طرح ایجاد شده روی این پارچه در قسمت رو و پشت آن یکی است و می توانید از هر دو طرف پارچه استفاده کنید. پارچه ژاکارد ایرانی نیز دقیقا این ویژگی را دارند و به صورت دورو قابل استفاده هستند. طراحی انواع پارچه های ژاکارد بسیار پیچیده و خاص است؛ به همین دلیل برای دوخت لباس های مجلسی و جذاب می توانید از این پارچه استفاده کنید.

تنوع بی نظیر پارچه ژاکارد ایرانی را از اینجا ببینید

 

تنوع بالا در طرح و رنگ نیز یکی دیگر از ویژگی های ژاکارد ایرانی به شمار می‌آید. فرقی نمی کند که به طرح های هندسی، گل دار یا انتزاعی علاقه دارید چرا که پارچه های ژاکارد با تمامی این نوع طرح ها تولید شده اند و می توانید انتخابی بسیار هوشمندانه و زیبا داشته باشید. قیمت پارچه ژاکارد ایرانی که بسیار مناسب است، امکان خرید انواع طرح های مختلف این پارچه را به راحتی به شما می دهد.

انواع بافت ژاکارد ایرانی در صنعت نساجی

پارچه های ژاکارد بر اساس نوع کاربردی که دارند، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. پارچه های ژاکارد ایرانی بر اساس نوع بافت به انواع ژاکارد تاپستری، زربافت، بروکات، داماسک، متلس و کلوک دسته بندی می شوند. در ادامه با انواع ویژگی های مختلف این نوع پارچه های ژاکارد ایرانی که بر اساس نوع بافت دسته بندی شده اند، آشنا می شویم.

 

پارچه ژاکارد تاپستری یا منقوش

اگر به طرح های دیوارکوب های کلاسیک و قدیمی علاقه دارید، پارچه ژاکارد تاپستری را به شما پیشنهاد می کنیم. اگر بخواهیم از لحاظ ضخامت این پارچه را بررسی کنیم، باید بگوییم که ضخامت آن از پارچه داماسک یا بروکات بیشتر است.

همچنین این نوع پارچه ها نسبت به داماسک سنگین تر نیز هستند. در تولید این نوع پارچه های ژاکارد، نخ های رنگی به کار می روند. برای دوخت انواع ژاکت، بلیزر و کت می توانید از این نوع پارچه ژاکارد استفاده کنید.

انواع پارچه ژاکارد ایرانی

پارچه زربافت ژاکارد نوعی پارچه است که با نخ های رنگی بافته می شود. فرق این نوع پارچه با سایر پارچه های ژاکارد در این است که این نوع پارچه به صورت یک رو بافته می شود.

پارچه مجلسی با نخ های براق، متالیک و سیم تولید می‌شود. می‌توانید برای دوخت انواع لباس های شب همچون پیراهن دامن ژاکت و کت های مجلسی فاخر استفاده کنید.

ژاکارد داماسک

این نوع ژاکارد به صورت دو رو بافته شده و مواد اولیه مورد استفاده در آن الیاف ابریشم، پنبه، لینن، ویسکوز و غیره هستند. حسن مسی این نوع پارچه لطیف است. نکته جالب توجه این است که اکثر پارچه های داماسک به صورت مونوکروم طراحی و تولید می شوند. اگر می‌خواهید پیراهن، دامن،بلوز، تاپ یا حتی کروات بدوزید این پارچه انتخابی شایسته است.

 

متلس یا برجسته

طرح های بافته شده روی پارچه متلس یا برجسته ژاکارد، به صورت برجسته و تک رنگ هستند. مواد تشکیل دهنده این نوع پارچه الیاف ابریشم، پنبه، پشم و ویسکوز هستند.

اگر به این پارچه نگاه کنید حتماً به یاد پارچه های قلاب بافی شده یا گلدوزی شده می‌افتید. یکی دیگر از ویژگی های این نوع پارچه وزن سنگین آن است. این پارچه در دوخت انواع ژاکت، کت، پیراهن، دامن و همچنین انواع کیف های دستی کاربرد دارد.

ژاکارد کلوک

ظاهر این نوع پارچه ژاکارد به صورت چروک دار و پفکی است. مواد تشکیل دهنده این پارچه از الیاف ابریشم و پشم و ترکیبی با پنبه تهیه شده‌اند. پارچه های کلوک به صورت طرح دار یا بدون طرح تهیه شده اند. پارچه کلوک را در انواع پیراهن، دامن، بلوز و بلیزر می بینیم.

پارچه زربافت ضخیم یا بروکتل

این نوع از پارچه ژاکارد تراکم بافت زیادی دارد و وزن آن نیز سنگین می باشد. جلوه ظاهری این پارچه همانند پارچه‌های بروکات است. الیاف این پارچه عبارتند از ابریشم، پنبه، ریون و ویسکوز. طرح های برجسته و پفکی بر روی زمین های صاف در این پارچه خودنمایی می کنند. موارد مصرف این نوع از پارچه ژاکارد در انواع پوشاک بسیار لوکس و مجلسی می باشد.

دسته بندی هایی از پارچه ژاکارد ایرانی را بر اساس صنعت نساجی و کارخانجات بیان کردیم. پارچه های ژاکارد ایرانی بر اساس نوع ایستایی، حس لطافت و ضخامت به انواع مختلف دیگری نیز تقسیم بندی می شوند. برای نمونه می توانیم پارچه های ژاکارد ویسکوز، ژاکارد کتان، ژاکارد تافته، ژاکارد ارگانزا و ژاکارد لمه را نام ببریم. در ادامه با ویژگی های این پارچه های ژاکارد ایرانی آشنا می شویم.

 ژاکارد ایرانی ویسکوز

الیاف پارچه های ژاکارد ایرانی ویسکوز از جنس ویسکوز است. لازم به ذکر است که ویسکوز نوعی از الیاف است که از ترکیب سلولز چوب درختان و الیاف کوتاه پنبه تولید شده است. تفاوت الیاف ویسکوز و پنبه این است که الیاف ویسکوز دارای جلوه بیشتری نسبت به الیاف پنبه هستند.

معمولا پارچه های ژاکارد ویسکوز، جلوه ظاهری مات و نیمه براقی دارند.  انواع پارچه ژاکارد ویسکوز به صورت پفکی مسطح و برجسته هستند. اگر قصد خرید پارچه ژاکارد ایرانی که دارای زر و سیم است را دارید، این نوع از ژاکارد ایرانی را به شما پیشنهاد می کنیم. در بافت این پارچه از الیاف سیم هم استفاده می‌شود که این الیاف باعث درخشیدن این پارچه ژاکارد می شوند.

ژاکارد ویسکوز دارای تراکم بالایی بوده و همین عامل باعث مقاومت خوب این پارچه می شود. این پارچه مجلسی زیبا دارای زیر دست و تن خور نرم و راحتی است. حالت ایستایی این پارچه به صورت کتی تا آهار دار و خشک است. ضخامت این نوع پارچه بر اساس روش بافت آن به صورت متوسط تا ضخیم است.

 

پارچه ژاکارد تافته

بافت زمینه این پارچه با پارچه تافته ایجاد شده است. لازم به توضیح است که پارچه های تافته پارچه ای مجلسی بوده که دارای ظاهری براق و نیمه براق می باشند. حالت این نوع پارچه ها به صورت خشک و آهار دار است. پارچه تافته ارتجاعی نیست و کش نمی آید. پارچه های ژاکارد تافته نیز دارای این ویژگی هستند.

پارچه ژاکارد تافته

این نوع پارچه ها با طرح های مسطح، پفکی و برجسته خودنمایی می کنند. در بافت این نوع پارچه ها رنگ های جذاب و گوناگون و همچنین نخ سیم به کار می رود. از پارچه های ژاکارد ایرانی دارای با ایستایی خشک و آهار دار می باشند.‌ برای طراحی لباس های زیبا و خاص با ایستایی های بسیار عالی می توانید از این پارچه استفاده کنید.

از جمله ویژگی های این پارچه می توان به چروک پذیری آن اشاره کرد. البته با یک اتوکشی ساده می توانید تمامی چین و چروک های پارچه را رفع کنید. ضخامت این گونه پارچه نیز از متوسط تا ضخیم می باشد. قیمت پارچه های ژاکارد تافته خارجی بالا است اما قیمت پارچه ژاکارد ایرانی تاقته بسیار مناسب تر از نمونه های خارجی می باشد.

پارچه ایرانی ژاکارد ارگانزا

این نوع از پارچه ژاکارد دارای سطحی نازک و شفاف بوده و ایستایی آن به صورت خشک و آهاردار می باشد. برای دوخت لباس های بدن نما می توانید از این پارچه زیبا استفاده کنید. از آنجایی که این پارچه فاقد کشسانی است در نتیجه بهتر است از آن برای دوخت لباس های جذب استفاده نکنید.

پارچه ژاکارد ارگانزا

در دوخت لباس با این پارچه می توانید بر اساس سلیقه خود، لایه آستری را در دوخت لباس بکار ببرید و یا لباس را بدون آستر بدوزید. زمینه را کارد ارگانزا به صورت آهاردار بود و این پارچه نیز پارچه آهار دار و خشک است. طرح های ایجاد شده روی ژاکارد ارگانزا به صورت مسطح، پفکی یا برجسته هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این پارچه استفاده از سیم در بافت طرح های آن است. در صورتی که سیم در بافت های آن به کار نرفته شده باشند در نتیجه زیر دست آن به صورت نرم خواهد بود. چروک پذیری این پارچه کم است.

پارچه ژاکارد کتان ایرانی

خوب است بدانید پارچه های ژاکارد کتان نوعی از پارچه ژاکارد بوده که زمینه آن از پارچه کتان تشکیل می شود. تراکم بافت پارچه کتان به کار رفته در این پارچه، زیاد بوده و از مقاومت بالایی نیز برخوردار است. جلوه ظاهری این پارچه به صورت مات و نیمه براق می باشد. طرح های ایجاد شده روی این پارچه نیز نیمه برجسته، برجسته و پفکی است.

ژاکارد کتان

 

این نوع از پارچه ژاکارد حالت کشسانی دارند. یکی از بهترین مزایای این پارچه تن خور راحت آن می باشد. همچنین می‌توان در بافت ژاکارد کتان نخ سیم را نیز به کار برد. برای خرید پارچه ژاکارد ایرانی لطیف و دوخت یک لباس با زیر دست نرم، این نوع پارچه را به شما توصیه می کنیم.

تفاوت این نوع از ژاکارد با سایر پارچه های ژاکارد در زیر دست بسیار لطیف آن می باشد. حالت ایستایی این پارچه به صورت کتی بوده و ضخامت آن هم به صورت متوسط است. این نوع ژاکارد، دارای اتو خور خوبی بوده و همچنین چروک پذیر نیست.

کاربرد پارچه های ژاکارد ایرانی

پارچه ژاکارد یکی از پارچه های مجلسی و مجلل به شمار می‌آید اغلب در دوخت لباس های بسیار مجلل و مجلسی به کار می رود. از این پارچه می توانید برای دوخت انواع لباس های شب همچون پیراهن های مجلسی، کت و بلیزرهای زیبا،کت و دامن و مانتو های مجلسی استفاده کنید.

 

جدید ترین طرحهای پارچه ژاکارد ایرانی

 

شیوه نگهداری

پارچه های ژاکارد با الیاف گوناگونی بافته می شوند. روش های نگهداری این نوع پارچه ها بر اساس الیاف به کار رفته در آن ها متفاوت می باشد. بعضی از پارچه های ژاکارد را می توانید به صورت دستی بشویید اما برخی دیگر از انواع این پارچه را باید به خشکشویی بسپارید. نحوه شست و شو، خشک کردن  و اتو کشی انواع پارچه های ایرانی ژاکارد آشنا می شویم.

چگونه پارچه های ژاکارد را شست و شو دهیم؟

پارچه های ژاکارد با ظرافت و حساس، و پارچه های ژاکارد لمه را به خشک شویی بسپارید. زیرا پارچه های ژاکارد حساس و ظریف به مراقبت بیشتری احتیاج دارند و باید با دقت ویژه ای شسته شوند. اما پارچه های ژاکارد با تراکم بالا را می توانید به صورت دستی یا با ماشین لباسشویی بشویید.

دقت کنید که دمای آب را در ۳۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید‌. در شست و شوی لباس های ژاکارد از شوینده هایی که حاوی سفید کننده هستند اجتناب کنید.

روش خشک کردن پارچه های ژاکارد

یکی از روش های اشتباه برای خشک کردن پارچه های ژاکارد، استفاده از دستگاه های خشک کن چرخشی است. از این رو هرگز لباس ژاکارد را پس از شستن در داخل خشک‌کن چرخشی قرار ندهید. چلاندن لباس های ژاکارد هم یکی دیگر از اشتباهات رایج در خشک کردن آن ها است.

به جای این روش های غلط، پس از شست و شوی لباس های ژاکارد آن ها را روی یک سطح صاف قرار دهید. دقت کنید که پارچه در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرد. یکی دیگر از روش های کاربردی برای خشک کردن لباس های ژاکارد، آویزان کردن آن ها از هنگر است.

مهم ترین موارد خرید

دقت داشته باشید که در هنگام خرید پارچه ژاکارد ایرانی از فروشنده در خصوص الیاف به کار رفته در آن پارچه سوال کنید. در خصوص شیوه نگهداری مناسب پارچه نیز سوال بپرسید. پارچه هایی که در بافت آن ها الیاف پنبه به کار رفته شده باشد، دارای آبرفت هستند. بنابراین اگر پارچه ژاکارد شما نیز با الیاف پنبه تولید شده است باید بپرسید که آیا آبرفت گیری شده یا خیر.

آبرفت پارچه عامل مهمی است که در تعیین متراژ آن تاثیر زیادی دارد. برخی از پارچه های ژاکارد ایرانی که در الیاف آن ها بافت سیم و زر استفاده شده دارای تن خور زبری هستند. برای دوخت لباس با این نوع پارچه ها به پارچه آستری نیاز خواهید داشت.

در نتیجه هنگام خرید پارچه ژاکارد ایرانی، پارچه آستری هماهنگ با آن را نیز تهیه کنید. پارچه های ژاکارد ایرانی که دارای کشسانی هستند، اتو رفت نیز دارند. لذا در هنگام خرید این نوع پارچه ها بهتر است کمی بیشتر از آن ها را تهیه کنید.

راز و رمزهای دوخت

در دوخت پارچه ژاکارد ایرانی لازم است لوازم مناسب و تخصصی را برای دوخت انتخاب کنید. برای نمونه سوزن مناسب با ضخامت پارچه ژاکارد یکی از مهم ترین موارد است. قیچی تیز و کاربردی نیز یکی دیگر از تجهیزات لازم برای دوخت می باشد. توجه داشته باشید در صورتی که از سوزن های ضخیم برای دوخت پارچه های لطیف ژاکارد همچون داماسک یا ارگانزا استفاده کنید در نتیجه پارچه نخ کش خواهد شد.

 

در هنگام دوخت لباس به کشش پارچه ژاکارد نیز توجه کنید. پارچه های ژاکارد، از پارچه های لوکس به شمار می آیند؛ بنابراین در هنگام دوخت لباس با آن ها، نکات تمیز دوزی را نیز رعایت کنید. برای مثال پیشنهاد می شود که قسمت داخلی لباس به جای سردوز، نوار دوزی شوند تا لباس ایستایی و نمای فوق العاده ای داشته باشد.

قیمت پارچه ژاکارد ایرانی

قیمت پارچه یکی از مسائل مهم در هنگام خرید آن می باشد. قیمت پارچه ژاکارد ایرانی یکی از بهترین دلایلی است که خیاطان را تشویق به خرید این پارچه می کند. زیرا این پارچه در عین اینکه با قیمتی مناسب ارائه می شود دارای کیفیتی عالی نیز می باشد. با توجه به نحوه تعیین قیمت پارچه ژاکارد ایرانی، اگر قصد خرید یک پارچه مجلسی و مقرون به صرفه را دارید، این پارچه را به شما پیشنهاد می کنیم.

سخن آخر

پارچه ژاکارد با طرح ها و نقش های خاص و زیبای خود، همیشه نگاه افراد را به سمت خود جلب می کند. این پارچه مجلسی در دوخت انواع پیراهن، کت، دامن، و مانتوی های مجلسی مجلل کاربرد ویژه ای دارد. یکی از ویژگی های اصلی این پارچه قیمت بالای آن می باشد. اما با ورود پارچه ژاکارد ایرانی به صنعت نساجی، دیگر این مشکل حل شده است.

پارچه ژاکارد ایرانی نیز همچون نمونه های خارجی از کیفیتی بالا برخوردار است. دلیل اینکه قیمت پارچه ژاکارد ایرانی نسبت به نمونه های خارجی پایین تر است، نبود مشکلات ارزی می باشد. واردات پارچه های خارجی، هزینه بر هستند و این عامل باعث افزایش قیمت پارچه های ژاکارد خارجی می شود.

پارچه های ژاکارد ایرانی با طرح های مختلف و گوناگونی تولید شده اند و پاسخگوی تمامی سلایق هستند. پارچه ژاکارد ایرانی نیز همچون پارچه های ژاکارد خارجی در انواع گوناگون عرضه شده اند. برای نمونه پارچه ژاکارد کتان، ژاکارد تافته، ژاکارد ارگانزای و …. با کیفیتی عالی و تولید ایران عرضه شده اند.

در هنگام خرید پارچه ژاکارد ایرانی بهتر است بر اساس نوع پارچه ژاکارد، سوالاتی را از فروشنده بپرسید. برای نمونه اگر پارچه ژاکارد کتان اتو رفت دارد، باید کمی بیشتر از حد مورد نیاز را خریداری نمایید. برای پارچه های ژاکارد ایرانی که با سیم بافته شده اند بهتر است لایه آستری مناسب با آن ها را نیز تهیه کنید.

 

منبع: www.sailrite.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا