اخبارطراحان و برندها

نگاهی به تاریخچه پارچه بافت و برند شنل (Chanel)

برند شنل (Chanel) یکی از ده برند لوکس و شناخته شده در جهان است. این برند بیش از 100 سال پیش کار خود را آغاز کرد. موسس خوش ذوق آن، کوکو شنل، در ابتدا با این رویکرد این برند را تاسیس کرد تا بتواند به طور کلی تغییراتی در سلیقه زنان هم عصر خود ایجاد کند. باید تاکید کرد که این طراح جسور و با سلیقه، در این مسیر بسیار موفق عمل کرده است. یکی از بزرگترین دستاوردهای او در حوزه مد، عرضه پارچه بافت به شکل امروزی به بازار بود. در حقیقت پارچه بافت با نام پارچه شانل نیز شناخته می شود. به این دلیل که اولین بار او برای طراحی کت و دامن های زنانه مد روز، نیاز به پارچه ای متفاوت داشت.

به این ترتیب، پارچه بافت با شکلی که امروزه در دسترس شما است، تولید شد. در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی دقیق به تاریخچه پارچه بافت بیندازیم. البته که نمی توان در بررسی چگونگی طراحی و تولید این پارچه پرطرفدار، از روند شکل گیری برند شنل نیز چشم پوشی کرد. اگر به دنیای لباس، برند شنل و شخصیت کوکو شنل علاقه دارید، مطالعه این مطلب برای شما جذاب خواهد بود.

خرید پارچه بافت شانل

کوکو شنل که بود؟

گابریل بونهور کوکو شنل در سال 1883 در سامور فرانسه به دنیا آمد. کوکو خانواده فقیری داشت و پدرش دستفروشی می کرد. او در 12 سالگی، پس از مرگ مادرش، به یتیم خانه سپرده شد. او در یتیم خانه از راهبه ها خیاطی آموخت و همین هنر مسیر زندگی او را به طور کلی تغییر داد. البته لقب کوکو پس از حضورش به عنوان خواننده در چندین کلاب، به او داده شد. افراد زیادی معتقدند این نام برگرفته از آهنگ معروفی است که کوکو آن را می خواند. او در طبقه اجتماعی فقیری رشد یافته بود اما توانست به سرعت در میان بزرگان شهر جایگاه ویژه ای پیدا کند. لباس های او با تمام زنان اشراف زمانش متفاوت بود. در واقع کوکو توان خرید لباس هایی که در آن زمان مد بود را نداشت. اما در مقابل اعتماد به نفس و جسارت زیادی داشت.

کوکو-شنل-که-بود

او با ایجاد تغییراتی در لباس های ساده خود، موفق شد نظر افراد زیادی را به پوشش متفاوتی که داشت، جلب نماید. با گذر زمان او توانست آشنایان متعددی در طبقه اشراف پیدا کند و به این ترتیب سرمایه ای که برای تاسیس برند خود نیاز داشت را فراهم کرد. ذوق، سلیقه و هوش کوکو باعث شد افراد بسیاری به سبک پوشش او علاقه مند شوند. بر همین اساس افراد زیادی به او اعتماد کرده و هزینه های اولیه راه اندازی اولین فروشگاه و محصول او را تامین کردند. در ادامه بیشتر به تاریخچه پارچه بافت و چگونگی شکل گیری برند شنل می پردازیم.


پیشنهاد خواندنی: 11 نکته که در مورد پارچه استات نمی دانستید


برند شنل چگونه شکل گرفت؟

برند-شنل-چگونه-شکل-گرفت

شنل اولین فروشگاه خود را در سال 1910، در خیابان کامبون پاریس افتتاح کرد. او ابتدا تنها به طراحی و فروش کلاه می پرداخت. در آن زمان، کلاه یکی از محبوب ترین اکسسوری ها در استایل خانم ها بود. در واقع جز اصلی استایل به حساب می آمد و بسیار خاص و پر زرق و برق طراحی می شد. از آنجایی که کوکو به سادگی علاقه داشت، موفق شد سبکی شیک، ساده و جدید از کلاه های زنانه را طراحی و به بازار عرضه کند. طراحی های او قرار بود شیک و کاربردی باشند. او معتقد بود لباس های زنانه با دامن های پف دار و بلند، بیش از اندازه زنان را محدود می کنند. باید گفت یکی از دلایلی که باعث شد تولیدات این برند تا این حد مورد توجه قرار گیرد، نگاه خاص و متفاوت این زن به دنیای طراحی لباس بود.

خرید پارچه بافت شانل

با معروف ترین لباس های برند شنل آشنا شوید

قصد داشتیم در این مطلب به بررسی تاریخچه برند شنل و چگونگی طراحی و تولید پارچه بافت بپردازیم. بد نیست پیش از آن، به برترین طراحی های این برند نیز اشاره کنیم. پیراهن های ساده و کوتاه مشکی زنانه یکی از اولین و پرفروش ترین طراحی های برند شنل هستند. پیراهنی که در تصویر مشاهده می کنید، متعلق به 1926 است. این پیراهن مشکی کاربردی، معمولا از پارچه های ریزش دار مانند ساتن یا ژرسه تولید می شد. این پیراهن های پرطرفدار معمولا یقه 7 داشتند اما با یقه گرد یا یقه ایستاده نیز طراحی می شدند. قد آستین این مدل پیراهن هم کاملا متغییر بود اما مدل های آستین بلند آن بیشتر مورد استقبال قرار می گرفت. این مدل پیراهن در زمان خود بیشترین فروش را داشت و در سالهای اخیر نیز بر تن افرادی که به لباس های قدیمی یا وینتج علاقه دارند نیز دیده می شود.

لباس-های-برند-شنل

اما باید گفت برند شنل از گذشته تا امروز بیش از همه با کت و شلوار و کت و دامن هایش شناخته می شود. در واقع این لباس های بسیار زیبا و جنجالی، سرآغاز داستان تولید پارچه بافت شنل است. تا آن زمان پوشیدن کت و شلوار و حتی کت و دامن چندان برای خانم ها مرسوم نبود. کوکو سعی کرد با الهام از کت های مردانه و پارچه هایی که برای طراحی این کت ها استفاده می شد، تغییراتی در استایل زنان هم عصر خود ایجاد کند. او در ابتدا از پارچه های توییت پشمی که در طراحی کت های مردانه کاربرد داشت، استفاده می کرد. اما پس از مدتی روحیه خلاق او به پارچه ای خاص و متفاوت نیاز پیدا کرد. به این ترتیب، پارچه بافت که با عنوان پارچه شنل نیز شناخته می شود، تولید شد. در ادامه قصد داریم به چگونگی تولید پارچه بافت بپردازیم.

پارچه بافت چیست؟

در حقیقت پارچه بافت یا همان پارچه شنل، در دسته پارچه های توییت قرار می گیرد. به همین دلیل در زبان انگلیسی با نام (chanel tweed) شناخته می شود. در آن زمان پارچه توییت پارچه بسیار لوکس و کاربردی در استایل مردانه بود. کوکو نیز شخصا علاقه زیادی به پوشیدن کت های توییت با فرم مردانه داشت. در ابتدای فعالیتش نیز این پارچه یکی از محبوب ترین پارچه های او برای طراحی لباس های زنانه به حساب می آمد. در سال 1928، شانل توسط یکی از دوستان با نفوذش به شرکتی به نام Linton Tweed معرفی شد. کوکو با کمک طراحان این شرکت سعی کرد پارچه توییت را نرم تر، سبک تر و نازک تر کند. به این ترتیب پارچه ای جدید با بافت توییت ظاهر شد و آن را پارچه بافت یا شنل نامیدند. بیشترین کاربرد این پارچه از گذشته تا امروز در طراحی کت های زنانه است.

پارچه-بافت-چیست

بد نیست بدانید پارچه بافت یکی از لوکس ترین و زیبا ترین پارچه های پاییزه است. در ابتدا این پارچه تنها با الیاف پشمی تولید می شد. اما بعدها این پارچه با ترکیب الیاف بسیار متنوعی تولید شد. به همین دلیل امروزه در بافت این پارچه، الیاف پلی استر، لمه، مخمل، ابریشم و بی نهایت الیاف خاص دیگر مشاهده می کنید. پارچه بافت، زیردستی برجسته اما لطیف دارد. در حقیقت شما می توانید الیاف تار و پودی این پارچه را لمس کرده و به راحتی ببینید. تمام مدل های پارچه بافت بسیار نرم و لطیف هستند اما شما می توانید برای گرما بخشی بیشتر، آن را آستر کشی نمایید. اگر به خوبی از پارچه بافت مراقبت کنید، خواهید دید دوام بسیار بالایی دارد. این پارچه تنها ممکن است در برخورد با اجسام تیز نخ کش شود. در صورت ساییدگی طولانی مدت نیز شاید اندکی دچار پرزدهی شود.

پارچه بافت چگونه تولید می شود؟

 

این پارچه بافتی تار و پودی دارد. در نتیجه مانند تمام پارچه هایی که با این سبک تولید می شوند، نخ های پود از میان نخ های تار عبور می کنند. ضخامت و لطافت پارچه بافت شنل می تواند با توجه به الیاف به کار رفته در آن متفاوت باشد. در بعضی از مدل های این پارچه ممکن است الیافی بسیار قطور از تنیده شدن چندین تار یا پود ببینید. تراکم این پارچه نیز با توجه به فشردگی این نخ ها می تواند بسیار متفاوت باشد. البته به طور کلی، پارچه بافت ایستایی متوسط رو به بالایی دارد.  یعنی به تنهایی برای دوخت کت، دامن، شلوار و مانتو پاییزه مناسب است. شما می توانید با استفاده از آستر مناسب، ایستایی آن را بیشتر نمایید.

قیمت پارچه شانل مانتویی

5 حقیقت جالب در مورد برند شنل و پارچه بافت

حقیقت-جالب-در-مورد-برند-شنل-و-پارچه-بافت

برند شنل و پارچه بافت با هم پیوندی غیرقابل انکار دارند. از آنجایی که این برند لوکس و گران قیمت شهرتی جهانی دارد، بد نیست چند حقیقت جالب در مورد آن بدانید.

این برند کار خود را با کلاه آغاز کرد

زمانی که صحبت از برند شنل و پارچه بافت می شود، اولین چیزی که به ذهن هر کسی خطور می کند، کت و دامن و لباس های این برند است. اما باید بدانید این برند در ابتدا کار خود را در سال 1910 با طراحی و فروش کلاه آغاز کرد. خانه مد شنل در 1915 تاسیس شد.

شنل، اولین تولید کننده کت و شلوار زنانه بود

یکی از عجیب ترین نکاتی که باید در مورد این برند و موسس آن بدانید، آن است که کوکو شلوار را به استایل زنانه اضافه کرد. پیش از آن خانم ها فقط می توانستند دامن های بلند و پف دار بپوشند. او دنیای مد و استایل زنان را با کت و شلوارهایی که از استایل مردانه الهام گرفته شده بود، تغییر داد.

عطر برند شنل، پرفروش ترین عطر جهان است

عطر شنل

عطر Chanel N°5 که به آن شماره پنج نیز گفته می شود، در سال 1921 به بازار عرضه شد. طبق اطلاعات جمع آوری شده در سال 2014، این عطر رسما پرفروش ترین عطر در جهان است. عطر شماره پنج شنل با رایحه گل های بهاری یکی از محبوب ترین عطرها در میان خانم ها به حساب می آید.

استقبال از پارچه بافت غیرقابل پیشبینی بود

کوکو تلاش بسیاری برای تولید و ارائه یک پارچه جدید کرد. در واقع او حس می کرد اگر نتواند کت و دامن و کت و شلوارهای زنانه را با یک پارچه متفاوت عرضه کند، با شکست رو به رو خواهد شد. اما در نهایت استقبال از پارچه بافت دور از تصور و بی نظیر بود. این پارچه همچنان در صدر پارچه های مورد استفاده این برند قرار دارد.

کفش های دو رنگ برند شنل بپوشید

کفش-های-دو-رنگ-برند-شنل-بشناسید

یکی از مدل های کلاسیک و پرفروش کفش های پاشنه تخت زنانه، متعلق به برند شنل است. این کفش ها با ترکیب دو رنگ کاربردی مشکی و کرم طراحی شدند. استفاده از این دو رنگ خاص و متضاد باعث می شود پای خانم های کوچک و بلند به نظر برسد. این کفش در سال 1957 طراحی و به بازار عرضه شد. البته همچنان می توانید مدل های مختلف این کفش دوست داشتنی را با تغییر در جزئیات در فروشگاه های شنل مشاهده نمایید.

منبع: https://www.whowhatwear.co.uk/chanel-fun-facts/slide7

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا