پاییز و زمستانترفند دوخت

پارچه دورس و 10 نکته برای دوخت آسان تر آن

با شروع روزهای پاییزی، پارچه دورس راه خود را به کمد شما باز خواهد کرد. یکی از پارچه های ترند پاییزه که در سال های اخیر بسیار مورد توجه واقع شده، پارچه دورس است. این پارچه خاص و متفاوت برای طرفداران استایل کژوال بهترین انتخاب ممکن خواهد بود. در حقیقت این این پارچه گرم و دوست داشتنی، آمده است تا بتوانید تغییرات جذابی در استایل پاییزه خود ایجاد کنید. یک سویشرت یا هودی با این پارچه می تواند لباس محبوب شما در خانه یا حتی محل کار باشد.

خرید پارچه دورس تو کرک

 

پارچه دورس، پارچه ای نرم و لطیف بوده که از آن برای دوخت انواع لباس های روزمره استفاده می شود. شما می توانید برای محیط خانه یا حتی باشگاه و مهمانی های دوستانه، انواع هودی و شلوارهای دورس را بپوشید. استفاده از لباس های تهیه شده با این پارچه، استایل شما را شیک، راحت و مطابق با مد روز خواهد کرد. اگر قصد دارید شخصا این پارچه را تهیه کرده و یک لباس پاییزه دوست داشتنی با آن بدوزید، مطالعه ادامه این مطلب برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.

پارچه دورس چیست؟

پارچه دورس چیست

با توجه به اینکه دورس پارچه ای تقریبا جدید در صنعت نساجی است، بد نیست با این سوال شروع کنیم که پارچه دورس چیست و چه ویژگی هایی دارد. این پارچه که در انگلیسی با نام French terry شناخته می شود، در دهه 1980 میلادی به بازار عرضه شد. در نگاه اول شاید این پارچه را در دسته تریکو یا پارچه های ویسکوز قرار دهید. اما پارچه دورس در دسته پارچه های پنبه ای قرار می گیرد زیرا بخش عمده الیاف آن از پنبه تشکیل شده است. در واقع به همین دلیل است که ویژگی های پارچه های کتان یا پنبه ای را دارد.


حتما بخوانید: پارچه دورس و نکاتی که باید برای نگهداری آن بدانید


پارچه دورس جنسی شبیه به پارچه تی شرت دارد اما از آن ضخیم تر و سنگین تر است. اما در مقایسه با پارچه های کتان یا پشمی، سبک و منعطف تر به نظر می رسد. علاوه بر این کاملا سبک، بادوام و جاذب رطوبت محسوب می شود. این ویژگی های منحصر به فرد، این پارچه جذاب را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین پارچه های پاییزه کرده است. شما می توانید لباس های دورس را در روزهای آفتابی پاییز به تنهایی و در روزهای سرد همراه با انواع کت و کاپشن بپوشید. در ادامه قصد داریم به بیان نکاتی بپردازیم که دوخت این پارچه پرکاربرد را برای شما آسان تر می کند.

انواع پارچه دورس

بد نیست بدانید، پارچه دورس یک پارچه کشباف است که بافت بیرون و داخل آن کاملا با هم متفاوت دارد. در تولید این پارچه از ماشین های گردباف استفاده می شود. برای سطح داخلی پارچه تنها از الیاف پنبه ای استفاده می شود که داخل پارچه کاملا لطیف و عایق سرما باشد. برای بافت سطح خارجی پارچه از الیاف مختلفی استفاده می شود. تراکم این الیاف در بیرون و داخل پارچه کاملا قابل لمس و نمایش است که از ویژگی های پارچه های گردباف محسوب می شود.

پارچه دورس بر اساس الیافی که در آن به کار رفته است، دسته بندی می شود. دو مدل پارچه دورس پرطرفدار در ایران با نام دورس دو نخ و دورس سه نخ شناخته می شوند. این نامگذاری بر اساس ترکیب الیاف پنبه با یک یا دو نوع الیاف دیگر است. انواع پارچه دورس بر اساس الیافی که در آنها به کار رفته است، عبارتند از:

دورس پنبه: کاملا پنبه ای، بدون کشسانی و مناسب استفاده روزمره

دورس گلکسی: دارای الیاف فلامنت با کشسانی اندک

دورس ملانژ: دارای الیاف مصنوعی بدون کشسانی

دورس سه نخ ملانژ لاکرا: دارای الیاف مصنوعی با کشسانی متوسط

دورس پنبه لاکرا: دارای الیاف طبیعی و کشسانی متوسط

دورس پلی استر: دارای درصد بالایی از الیاف مصنوعی بدون کشسانی

دورس ویسکوز: دارای الیاف مصنوعی با دوام بالا

دورس اسپاندکس: کشسانی فوق العاده و مخصوص دوخت لباس ورزشی

10 نکته برای دوخت آسان پارچه دورس

راهنمای دوخت هودی

تصور می شود تا به اینجای مطلب، به اندازه کافی با پارچه دورس آشنا شدید. این پارچه معمولا برای دوخت لباس های بهاره و پاییزه استفاده می شود. اما می توان گفت می توانید از لباس های دورس خود در تمام فصول سال بهره ببرید. دوخت پارچه دورس با وجود اینکه در دسته پارچه های کشباف قرار می گیرد، چندان دشوار نیست. البته بسته به نوع این پارچه و جنس الیاف به کار رفته در آن، شاید نیاز به ترفندهایی داشته باشید. به خاطر داشتن نکات زیر به شما کمک می کند، آسان تر با این پارچه کار کنید.

خرید پارچه دورس برای هودی

در انتخاب پارچه دورس دقت کنید

جنس الیاف به کار رفته در پارچه دورس، به طور مستقیم بر روی دوام، کارایی و ضخامت آن تاثیر دارد. البته این تاثیر را بر قیمت این پارچه نیز مشاهده خواهید کرد. فراموش نکنید، مرغوب ترین نوع پارچه دورس، دورس پنبه ای است که دوام بالایی دارد. دورس های حاوی الیاف پلی استر و اسپندکس پس از مدتی کشسانی و کیفیت خود را از دست می دهند. بد نیست در نظر داشته باشید که به طور کلی این پارچه برای دوخت لباس های راحتی مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه مهم است که قبل از خرید، مدل لباسی که مایلید بدوزید را از پیش مشخص کرده باشید.

کشسانی پارچه دورس را در نظر داشته باشید

مدل های مختلف پارچه دورس، کشسانی متفاوتی دارد. بد نیست برای الگو کشی میزان کشسانی پارچه را در نظر داشته باشید. معمولا لباس هایی که با این پارچه طراحی می شوند، کاملا گشاد بوده و به بدن نمی چسبند. ترجیحا الگو مورد نظر را کمی بزرگتر از لباس های معمولی خود در نظر بگیرید تا هودی و سویشرت شما ایستایی مناسبی داشته باشد.

به میزان آبرفت پارچه دورس توجه کنید

به طور معمول الیاف طبیعی پنبه دچار آبرفت می شوند. پارچه دورس نیز با توجه به داشتن میزان زیادی الیاف پنبه، ممکن است دچار آبرفت شود. به همین دلیل بهتر است هنگام خرید به این نکته توجه کرده و در مورد آن از فروشنده اطلاعات کسب کنید. اگر دقیقا نمی دانید پارچه شما تا چه حد ممکن است دچار آبرفت شود، بد نیست حداقل نیم متر بیشتر از ابعاد مورد نیاز، پارچه تهیه کنید. شستشوی اولیه ی پارچه را قبل از برش زدن فراموش نکنید. این کار به شما کمک می کند در هنگام الگو کشی دچار کمبود پارچه نشوید.


مقاله مشابه: معرفی خاص ترین های پارچه زمستانی 2023


دست و دلبازانه الگو بکشید

در هنگام الگو کشی و برش پارچه های کشی بد نیست فضایی برای حرکت درزها در نظر بگیرید. در واقع تنها کافی است در زمان الگو کشی، تنها نیم سانت بیشتر به محل دوخت درزها، فضا بدهید. این کار از کشیدگی بیش از حد پارچه و آسیب دیدن درزها جلوگیری می کند.

پارچه را کاملا صاف کنید

ممکن است بعضی از پارچه های دورس پس از قیچی خوردن اولیه، تا خورده و به صورت لوله شده در بیایند. برای ادامه فرآیند الگو کشی حتما باید دقت کنید پارچه کاملا صاف باشد. برای حل این مشکل می توانید پارچه را اتو کنید. اگر اتو کشی لبه های لوله شده را صاف نکرد، با استفاده از وزنه و سوزن، پارچه را در جای خود محکم و صاف نمایید.

به جهت طرح پارچه توجه کنید

اگر پارچه شما دارای طرح یا نوشته است، حتما قبل از الگو کشی به جهت آن توجه کنید. هر چند پارچه دورس معمولا پرز ندارد، اما در مواجهه با مدل های پرز دار باید جهت پرزها را نیز در نظر بگیرید. جهت قرارگیری پرز روی پارچه ممکن است سایه هایی ایجاد کند و نیاز است در همه قسمت های لباس، این سایه ها یکسان باشند. بهتر است مطمئن شوید که وقتی تکه ‌های الگو را روی پارچه می ‌گذارید، خواب پرزها و طرح روی آن در یک جهت باشند.

قیچی تیز را فراموش نکنید

برای الگو کشی دقیق و تمیز روی پارچه دورس، به یک قیچی تیز نیاز دارید. قرار گرفتن چند لایه پارچه ممکن است به ضخامت آن بیفزاید، در نتیجه قیچی تیز یک نیاز ضروری برای شما خواهد بود. به علاوه، برش زدن این پارچه با قیچی های کند و قدیمی ممکن است باعث خرد شدن پارچه و نخ کش شدن آن شود.

مشاهده رنگبندی پارچه دورس دو نخ

کوک بندی کنید

استفاده از سوزن های ته گرد مخصوص خیاطی، به شما کمک می کند با سرعت بیشتری کوک بندی را انجام دهید. کوک بندی اولیه برای گرفتن عیوب اولیه الگوی پارچه، روش مناسبی است. علاوه بر این، به شما کمک می کند ضخامت قسمت های مختلف لباس را شناسایی کنید. اگر با چرخ خیاطی معمولی در حال خیاطی هستید، بهتر است مراقب ضخامت چند لایه ای که روی هم قرار می گیرند باشید. به آهستگی اقدام به دوخت لباس هایظ ضخیم کنید تا احتمال شکستن سوزن کاهش پیدا کند.

چرخ خیاطی را تنظیم کنید

نکات دوخت دورس

بهترین روش برای شناسایی میزان ضخامت نخ و ابعاد کوک قبل از دوختن پارچه دورس، تست کردن آن است. بخشی از پارچه را بریده و بدوزید تا ببینید آیا چرخ خیاطی شما توانایی دوخت این پارچه را دارد یا خیر. با این روش می توانید کشش نخ روی پارچه را مشاهده کنید. بهتر است از کوک های زیگ زاگ یا کش دار برای دوختن این پارچه استفاده نمایید. این مدل دوخت کشیدگی کمتری روی پارچه های کشسان ایجاد می کند.

از پاک دوزی پارچه دورس غافل نشوید

برای افزایش طول عمر لباس و دوام درزهای آن، به پاک دوزی یا سردوز لباس نیاز خواهید داشت. هرچند الیاف پنبه ای به ندرت نخ کش می شوند اما با سردوز زدن آن می توانید از درزهای روی لباس بیشتر محافظت کنید.

منبع: www.tillyandthebuttons.com

 

3.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا