پارچه شناسی

پارچه ژاکارد چاپی چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از جذاب ترین و خاص ترین پارچه های ترندی، پارچه ژاکارد چاپی است. اگر به دنبال یک پارچه طرح دار جدید و متفاوت هستید، پارچه ژاکارد انتخاب خوبی خواهد بود. تنوع بی نظیر این پارچه خرید آن را جذاب تر می کند. یکی دیگر از نام های پارچه ژاکارد چاپی، پارچه ژاکارد پرینت است.

خصوصیت اصلی پارچه ژاکارد این است که طرح های آن درون تار و پود پارچه نهفته شده است. در واقع این طرح ها در بافت پارچه به کار رفته شده اند. اما جالب است بدانید که طرح های پارچه ژاکارد چاپی به صورت چاپ شده روی پارچه هستند.

پارچه ژاکارد چاپی نه تنها در طراحی لباس و مد کاربردی دارد بلکه الگوها و طرح های پیچیده  و جذاب آن، آن را به یک انتخاب محبوب برای دکوراسیون منزل تبدیل کرده است. پارچه ژاکارد چاپی طول عمر بالایی دارد و ثبات رنگی بالایی نیز دارد. این پارچه برای دوخت انواع مانتو، مانتو کتی، دامن و پیراهن های زنانه و دخترانه به کار برده می شود. در ادامه این مطلب ما قصد داریم به بررسی ویژگی های پارچه ژاکارد چاپی و کاربردهای آن بپردازیم.

تفاوت پارچه ژاکارد چاپی و سایر پارچه های چاپی

پارچه ژاکارد چاپی دارای طرح و رنگ های گسترده ای است. این پارچه با تنوع بالای خود، پاسخگوی سلایق مختلف است. یکی از بهترین ویژگی های پارچه ژاکارد پرینت، کیفیت بالای آن می باشد. در واقع آن چیزی که این پارچه را از سایر پارچه های چاپی متمایز می کند، کیفیت بالا و دوام طرح آن است.

خرید پارچه ژاکارد چاپی

 

انواع طرح و رنگ برای تمامی سلایق

پارچه ژاکارد پرینت دارای طرح ‌های ساده تا پیچیده‌ است. طرح های پارچه ژاکارد از اشکال هندسی ساده گرفته تا نقوش گل ‌دارو  انتزاعی را شامل می شود.

پارچه بکار رفته شده برای زمینه پارچه ژاکارد چاپی، پارچه کتان لمه است. خوب است بدانید که قیمت پارچه ژاکارد چاپی نیز حدوداً مشابه با پارچه کتان لمه یا پارچه ژاکارد شاین است. چرا که در این نوع پارچه ها الیاف مشابهی به کار رفته اند و ویژگی‌های مشابهی نیز دارند. الیاف بکار رفته شده در تولید این پارچه عبارتند از الیاف ویسکوز و پلی استر.

تفاوت پارچه ژاکارد چاپی و سایر پارچه های چاپی

این پارچه دارای زیر دستی نرم و لطیف است در نتیجه نیازی به آستر دوزی ندارید. در هنگام لمس این پارچه می توانید برجستگی هایی که روی سطح آن ایجاد شده را لمس کنید.

گذری به تاریخچه پارچه ژاکارد چاپی

پارچه ژاکارد چاپی از بهترین و پرطرفدار ترین پارچه های مانتویی و مجلسی به شمار می آید. بافت زیبا و خاص این پارچه موجب شده که از پارچه های منحصر به فرد و زیبا باشد. پارچه ژاکارد چاپی و صنعتی در صنعت نساجی به شمار می آید. ماندگاری بالا و جلوه ی زیبای این پارچه موجب شده که از پارچه های پرطرفدار با کیفیت مدرن به شمار بیاید.


حتما بخوانید: پارچه ژاکارد و ترندی ترین لباس های دخترانه


چاپ بکار رفته شده در تولید پارچه ژاکارد چاپی

روش های گوناگونی برای ایجاد چاپ روی پارچه وجود دارد. جالب است بدانید که نوع چاپ ایجاد شده روی پارچه در کیفیت ماندگاری و زیبایی آن تاثیر گذار است. در حالت کلی باید بگوییم که تکنیک های چاپ به سه دسته کلی چاپ مستقیم، چاپ تخلیه و چاپ مقاوم تقسیم بندی می شوند. روش های چاپی گوناگونی نیز وجود دارند که در آنها از چه روش ذکر شده استفاده می شود. تکنیک های چاپ عبارتند از: چاپ روتاری، چاپ سیلک اسکرین، چاپ مستقیم، چاپ پیگمنت، چاپ راکتیو و چاپ سابلیمیشن.

چاپ ایجاد شده روی پارچه ژاکارد چاپی با استفاده از روش چاپ سابلیمیشن می‌ باشد. در این روش چاپ رنگ مخصوص با دمای بالا از حالت جامد به حالت گاز تبدیل می‌ شود.  در واقع باید بگوییم که در این روش جوهر به مواد پارچه ژاکارد چاپی تبدیل می شود. در نتیجه این چاپ با کیفیت می توان گفت که پارچه ژاکارد چاپی دچار افت کیفیت در رنگ و طرح نخواهد شد.

چاپ بکار رفته شده در تولید پارچه ژاکارد چاپی

یکی دیگر از نام های این مدل چاپ، روش چاپ دیجیتال است. طرح های ایجاد شده در این روش چاپ روی پارچه حالتی درخشان و شفاف دارند. همچنین نقش های ایجاد شده روی پارچه نیز در نهایت کیفیت و با جزئیات دقیق ایجاد می شوند.

ویژگی های پارچه ژاکارد چاپی

پارچه ژاکارد پرینت دارای ویژگی های متنوعی است. پیش از خرید پارچه ژاکارد چاپی باید با ویژگی های آن به طور کامل آشنا شوید.

تنوع بالا در طرح

ویژگی های پارچه ژاکارد چاپی

پارچه ژاکارد پرینتری از ترندی ترین پارچه های سال های اخیر به شمار می آید. تنوع بی نظیر در طرح و رنگ این پارچه باعث شده که ایده های دوخت گسترده ای را با آن بتوان اجرا کرد.

دوام بالا و کاربرد گسترده

یکی از ویژگی های عالی پارچه ژاکارد چاپی دوام بالای آن می باشد. دوام بالای این پارچه به دلیل کیفیت بالای بافت آن است. همچنین الیاف به کار رفته شده در این پارچه نیز موجب افزایش ماندگاری آن شده‌اند‌.

یکی از ویژگی های عالی این پارچه این است که می‌توانید آن را به دفعات بشویید و نگران پاک شدن چاپ های آن و تغییر رنگ آن نیز نباشید. لازم به توضیح است که طرح ها و رنگ های ایجاد شده روی این پارچه نیز در برابر نور آفتاب مقاومت بالایی دارند. یکی دیگر از ویژگی های آنلاین پارچه گلوله گلوله نشدن و پرز ندادن آن است.

نگهداری راحت

پارچه ژاکارد پرینت یکی از بهترین پارچه هایی است که می تواند به دفعات استفاده شود. در واقع این پارچه ظریف و حساس نیست و دست شما را در دوخت باز می گذارد. لباس های ژاکارد چاپی را می توانید به دفعات بشویید و نگران خراب شدن آن ها هم نباشید.

این پارچه را به راحتی می توانید در ماشین لباسشویی قرار دهید. تنها دقت داشته باشید که از شوینده های ملایم برای شست و شوی لباس های ژاکارد چاپی خود استفاده کنید.

ایستایی عالی

پارچه ژاکارد چاپی دارای ایستایی متوسطی است. در نتیجه این حالت ایستایی از این پارچه می توانید برای دوخت انواع مانتو و شلوار استفاده کنید. همچنین می توان با این پارچه انواع لباس های مجلسی و دامن های خوش فرم و زیبایی را دوخت.

قیمت پارچه ژاکارد پرینت

میزان چروک پذیری

یکی از ویژگی هایی که خرید پارچه ژاکارد پرینت را لذت بخش کرده، میزان چروک پذیری پایین آن می باشد. این پارچه برای دوخت لباس های روزمره که نگران چروک شدن آنها هستید انتخابی عالی است. اتو پذیری فوق عالی نیز یکی دیگر از ویژگی های خرید پارچه ژاکارد پرینت به شمار می آید. با یک اتو کشی سریع می توانید چین و چروک های ایجاد شده روی این پارچه را بر طرف نمایید.

تنفس پذیری

یکی از مزایای خرید پارچه ژاکارد چاپی نسبت به سایر پارچه های چاپی تنفس پذیری این پارچه است. شایان ذکر است که پارچه های چاپی با داشتن الیاف مصنوعی دارای تنفس پذیری کمی هستند. پارچه ژاکارد طرحدار دارای تنفس پذیری مناسبی می باشد.

اگر بخواهیم خنک ترین مدل پارچه ژاکارد را معرفی کنیم باید پارچه ژاکارد پرینت را نام ببریم. این مدل پارچه چاپی در مقابل سایر پارچه های چاپی سبک تر و خنک تر است. به همین دلیل انتخابی عالی برای روزهای گرم است.

نکات مهم در هنگام خرید پارچه ژاکارد طرحدار

در هنگام خرید پارچه ژاکارد چاپی باید به نکات گوناگونی توجه کنید تا خریدی مطلوب داشته باشید. فرقی نمی کند که قصد خرید عمده پارچه ژاکارد پرینت را دارید یا می خواهید به میزان اندکی از این پارچه تهیه کنید. در ادامه نکات مهم در هنگام خرید پارچه ژاکارد پرینت را بیان می کنیم.

انتخاب مدل مناسب

پیش از خرید پارچه ژاکارد چاپی باید به مدل لباس مد نظرتان دقت کنید. پارچه ژاکارد چاپی کشسانی ندارد و در نتیجه برای دوخت لباس های اندامی و تنگ پیشنهاد نمی شود. پارچه ژاکارد پرینت و ایستایی مناسب خود برای دوخت لباس هایی مانند کت، پیراهن مجلسی و انواع مانتو پیشنهاد می شود.

توجه به فرم بدن

یکی از مزایای خرید پارچه های چاپی، ایجاد خطای دید می باشد. با خطای دید می توان عیوب اندام را پوشاند. برای افراد با بالاتنه ظریف پارچه ژاکارد پرینت با طرح های درشت و شلوغ را پیشنهاد می کنیم. چرا که طرح های درشت و شلوغ پارچه اندام افراد را درشت تر نشان می دهند. در صورتی که میخواهید اندام شما لاغر تر به نظر برسند بهتر است به سراغ پارچه ژاکارد چاپی با طرح های ظریف و ریز با و حالت عمودی بروید.

یکی از ایده های دوخت جذاب با پارچه ژاکارد پرینت، ترکیب کردن این پارچه با پارچه های ساده است. به همین دلیل باید به مدل لباس ترکیبی مورد نظر خود توجه کنید و متراژ صحیحی از پارچه را تهیه نمایید.

تست چروک پذیری

پارچه ژاکارد پرینت دارای چروک پذیری کمی است. پیش از خرید پارچه ژاکارد پرینت می توانید میزان چروک پذیری آن را تست نمایید. برای این کار کافیست که اندکی از پارچه را در درون دست خود مشت کنید. در صورتی که پارچه به سرعت شروع شود یعنی چروک پذیری بالایی دارد.

قیمت پارچه ژاکارد چاپی

قیمت پارچه ژاکارد چاپی بر اساس موارد گوناگون تعیین می شود. از آنجایی که پارچه به کار رفته شده در زمینه پارچه ژاکارد چاپی با کیفیت و عالی بوده و همچنین با توجه به هزینه های چاپ، پارچه ژاکارد چاپی قیمت پایینی ندارد‌.

در واقع برای خرید پارچه با کیفیت باید هزینه مناسب با آن را پرداخت نمایید. به همین دلیل در هنگام خرید پارچه های بسیار ارزان چاپی دقت ویژه ای داشته باشید.

نکته مهم در هنگام خرید عمده پارچه ژاکارد چاپی

اگر قصد خرید عمده پارچه ژاکارد چاپی را دارید، حتماً پیش از خرید از فروشنده نمونه پارچه را دریافت کنید. با این کار می توانید خرید خود را با خیال راحت انجام دهید.

ایده های دوخت با پارچه ژاکارد چاپی

یکی از مهم ترین موارد در خصوص پارچه ژاکارد چاپی، کاربردهای آن است. در این بخش با کاربردهای گوناگون ژاکارد پرینت آشنا می شویم. در حالت کلی باید بگوییم که با این پارچه می توان انواع مانتو، کت، مانتوی کتی، دامن و پیراهن های بلند و کوتاه را دوخت.

دوخت انواع مانتو

ایده های دوخت با پارچه ژاکارد چاپی

یکی از کاربردهای فراوان پارچه ژاکارد پرینت، در دوخت مانتو است. برای دوخت مانتوهای خاص و زیبا می توانید به سراغ پارچه ژاکارد پرینت بروید. دوخت مانتوهای کتی با این پارچه نیز بسیار شیک و چشم نواز خواهد شد. در ست کردن لباس های خود با پارچه ژاکارد چاپی دقت داشته باشید که از آیتم های ساده استفاده کنید. از آنجایی که پارچه ژاکارد چاپی طرحدار است در نتیجه به سراغ شال و شلوار ساده و تک رنگ بروید.

دامن زنانه؛ ایده ای خاص با ژاکارد پرینت

اگر قصد دوخت یک دامنه طرح دار و زیبا را دارید می توانید از پارچه ژاکارد پرینت کمک بگیرید‌. دوخت دامن های چین دار کوتاه و بلند با این پارچه بسیار زیبا و چشم نواز می شود. دامن های طرح دار ژاکارد چاپی را می توانید با انواع تاپ و تیشرت های ساده ست کنید.

دامن زنانه؛ ایده ای خاص با ژاکارد پرینت

شومیز های ساده نیز در کنار دامن های ژاکارد چاپی بسیار خاص و ایده آل می شوند. یکی از ایده های جذاب این است که رنگ لباس خود را به رنگ قالب طرح های پارچه ژاکارد پرینت انتخاب کنید.

دوخت انواع پیراهن

یکی دیگر از کاربرد های جذاب پارچه ژاکارد پرینت در دنیای مد و فشن در دوخت انواع پیراهن های مجلسی می باشد. به خصوص دوخت پیراهن های مجلسی کوتاه با پارچه ژاکارد پرینت را به شما پیشنهاد می کنیم.

پیراهن دخترانه طرحدار

پارچه ژاکارد چاپی در دوخت انواع پیراهن های عروسکی دخترانه و جوان پسند نیز بسیار عالی می شود. برای دوخت پیراهن های چین دار، دکلته و ماکسی نیز این نوع پارچه ژاکارد پیشنهاد می شود. برای افراد با وزن بالا و هیکل درشت، پارچه ژاکارد چاپی با طرح های ساده، عمودی و کم تراکم را پیشنهاد می کنیم.

استفاده به عنوان خرج کار

مانتو خرجکار

پارچه ژاکارد چاپی نه تنها در دوخت لباس های مختلف کاربرد دارد، بلکه به عنوان خرج کار نیز ایده مناسبی است. اگر ساده پوش هستید و میخواهید کمی رنگ و خلاقیت به استایل خود اضافه کنید می توانید اکسسوری های استایل خود را با پارچه ژاکارد، بدوزید. برای مثال می‌توانید قسمت هایی مانند سر آستین لباس یا اطراف یقه مانتو و کت را با پارچه ژاکارد چاپی بدوزید.

پارچه کتان لمه طرحدار

پارچه کتان لمه طرحدار یکی از جذاب ترین پارچه ها در عرصه نساجی و فشن می باشد. این پارچه با زمینه براق و خاص لمه و طرح های چاپی با کیفیت ایجاد شده است. با این پارچه می توانید ایده های مختلفی را اجرا کنید. برای مثال دوخت انواع مانتوهای خوش فرم زنانه و دخترانه با این پارچه زیبا امکان پذیر است. از پارچه کتان لمه باید به خوبی مراقبت کنید تا آسیبی نبیند. برای مثال در شست و شوی این پارچه از شوینده های حاوی سفید کننده استفاده نکنید. یکی از نکات مهم این است که این پارچه ممکن است دارای حدود ۱ درصد اتو رفت باشد. لازم به ذکر است که این پارچه فاقد آبرفت است و پیش از دوخت لباس با آن نیازی به آبرفت گیری پارچه ندارید.

یکی از ویژگی های عالی پارچه کتان لمه طرحدار، تنوع جذاب و زیبای انواع این پارچه است. در نتیجه این تنوع بالا می توانید از این پارچه در استایل های گوناگون خود استفاده کنید. پارچه کتان لمه دارای مقاومت بالایی می باشد. این پارچه تراکم بالایی نیز دارد. زیر دست کتان لمه طرحدار به صورت معمولی می باشد. در نتیجه لباس های دوخته شده با آن دارای زیر دستی معمولی هستند و نیازی به آستری دوزی ندارید. یکی از ایده های جذاب با این پارچه، ترکیب کردن آن با پارچه های ساده است. با ترکیب کردن این پارچه با سایر پارچه ها می توانید لباس های خارق العاده ای را بدوزید. یکی از مزایای خرید پارچه کتان لمه طرحدار، ضد حساسیت و ضد خارش بودن این پارچه است؛ در نتیجه لباس های کتان لمه را می توانید با خیال راحت بپوشید. ایستایی این پارچه به صورت کتی است‌. به دلیل همین نوع ایستایی می توانید لباس های خوش فرمی مانند کت، بلیزر، مانتو و پیراهن های مجلسی زیبا و فاخر را با این پارچه بدوزید.

نکات مهم در هنگام دوخت پارچه ژاکارد پرینت

یکی از بهترین مزایای خرید پارچه ژاکارد چاپی، خوش دوخت بودن آن است. پارچه ضخامت متناسبی داشته و نیازی به آستر کشی نیز ندارد. ژاکارد پرینت لغزنده و سر نیست و همچنین زود چروک نمی شود. در نتیجه تا خیاطان مبتدی نیز می توانند با این پارچه لباس بدوزند‌. در ادامه نکات مهم برای یک دوخت راحت با پارچه ژاکارد چاپی را بیان می کنیم.

خرید پارچه کتان لمه طرحدار

 

شست و شوی پارچه ژاکارد طرحدار

پارچه ژاکارد چاپی در بافت خود دارای الیاف ویسکوز و پلی استر است و در نتیجه آبرفت ندارد. اما بهتر است که آن را پیش از دوخت، برش بزنید. با شست و شوی این پارچه در وهله اول دیگر نگران آبرفت، اتو رفت یا رنگ دهی آن نخواهید بود.

استفاده از لوازم نو و تیز برای خیاطی

در فرایند دوخت لباس های ژاکارد چاپی به یک قیچی تیز احتیاج دارید. قیچی کند باعث آسیب رساندن به پارچه می شود و الگوی شما به خوبی بریده نمی شود. روش کاربردی این است که پس از دوخته لباس سوزن چرخ خیاطی را عوض کنید.

با این ترفند دوخته تمیزتری را در قسمت درز های لباس تجربه خواهید کرد. یکی دیگر از موارد مهم انتخاب سایز سوزن بر اساس ضخامت پارچه است. همچنین پیشنهاد می کنیم پس از دوخت، هر درز را اتو کشی نمایید. با این کار یک لباس زیبا و خوش فرم خلق خواهید کرد.

توجه به قرار گرفتن الگوها و طرح ها

در دوخت تمامی پارچه های طرح دار باید به جهت طرح ها دقت داشته باشید. یکی از مهمترین موارد این است که به قرینه بودن طرح ها توجه کنید. در صورتی که پارچه شما را دارای حاشیه است باید دقت داشته باشید که حاشیه پارچه در جای درست قرار بگیرد.

 

کوک بندی

یکی از ترفند هایی که دوخت را برای شما آسان می کند کوک بندی اولیه پارچه پیش از دوخت است. برای این کار از یک سوزن نازک کمک بگیرید. در انتخاب نهم نیز دقت داشته باشید که از جنس پلی استر باشد؛ چرا که جنس رنگ و پارچه باید با یکدیگر مشابه باشند.

پاک دوزی پارچه ژاکارد

برای داشتن یک دوخت تمیز و عالی لازم است که کلیه درزها را پاک دوزی نمایید. با پاکدوزی یا سردوز لباس شما از قسمت درزها نخ کش نمی شود. ترفند های جالب برای دوخت ایده آل استفاده از نوار اریب می باشد.

روش شست و شوی درست پارچه ژاکارد چاپی

در شستشوی پارچه ژاکارد پرینت بهتر است که از انواع شوینده ملایم استفاده کنید. دقت داشته باشید که شوینده های حاوی سفید کننده پارچه شما را از بین می برند.

استفاده از آب سرد

به طور کلی پارچه ژاکارد پرینت رنگ نمی دهد؛ اما پیشنهاد می کنیم که در شستشوی آن از آب سرد استفاده کنید. دمای مناسب برای شستشوی این پارچه حداکثر باید در حدود ۳۰ درجه سانتیگراد باشد.

شست و شوی لباس به حالت پشت و رو

یکی دیگر از مواردی که در شستشوی لباس های ژاکارد چاپی باید به آن دقت کنید پشت و رو کردن لباس در هنگام شستشو است. این طرف نیز باعث افزایش طول عمر پارچه می شود.

روش خشک کردن اصولی

دقت داشته باشید که خشک کن ماشین لباسشویی با حرارت بالایی که دارد می‌تواند به پارچه آسیب برساند. بهترین روش خشک کردن این پارچه این است که آن را در هوای آزاد خشک کنید.‌ همچنین دقت داشته باشید که قرار دادن پارچه در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت زمان طولانی نیز به پارچه شما آسیب می رساند.

اتوکشی

پارچه ژاکارد پرینت با داشتن الیاف پلی استر و ویسکوز کمی در برابر حرارت آسیب پذیر است. اگر می خواهید یک اتو کشی ایمان داشته باشی بهتر است که از یک پارچه محافظ نخی استفاده کنید. برای این کار باید پارچه نخی رابین لباس اصلی و اتو قرار دهید.

سخن آخر

پارچه ژاکارد چاپی یکی از کاربردی ترین و زیباترین پارچه های چاپی می باشد. اگر می خواهید که یک پارچه ماندگار و با کیفیت چاپی تهیه کنید پارچه ژاکارد چاپی از بهترین انتخاب ها است. روش تولید پارچه ژاکارد پرینت با سایر پارچه های ژاکارد متفاوت می باشد. لازم به ذکر است که طرح های ایجاد شده روی پارچه ژاکارد چاپی دارای ثبات رنگی بالا می باشند و از بین نمی روند.

همچنین پارچه با گذشت زمان نیز دچار افت کیفیت نشده و رنگ نمی دهد. یکی از ویژگی‌ های عالی این پارچه چروک پذیری پایین آن می باشد. اگر قصد دوخت یک لباس پر مصرف روزانه را دارید، می توانید از این پارچه استفاده کنید چرا که چروک پذیری بسیار کمی دارد. پارچه ژاکارد پرینت را به راحتی می توانید در ماشین لباسشویی قرار دهید و نگران خراب شدن آن هم نباشید؛ البته دقت داشته باشید که در شستشوی این لباس ها از شوینده های حاوی سفیدکننده استفاده نکنید.

شوینده های ملایم بهترین انتخاب برای شستشوی لباس های ژاکارد چاپی هستند. خشک کن ماشین لباس شویی نیز برای خشک کردن پارچه های ژاکارد چاپی مناسب نیستند.

بهترین روش خشک کردن لباس های ژاکارد چاپی قرار دادن آنها در هوای آزاد است. پارچه دارای کاربرد های متنوعی است. با آن می توانید انواع مانتو پیراهن های بلند و کوتاه دامن تیشرت تاپ و مانتوهای کتی بدوزید. پیش از خرید پارچه ژاکارد طرحدار طرح دار نیست باید به موارد گوناگونی توجه کنید. برای مثال میزان چروک پذیری پارچه را تست نمایید.

منبع: fabriclore.com

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا