پارچه شناسی

پارچه گیپور یا پارچه دانتل؟ کدام برای دوخت لباس عروس بهتر است؟

از به یاد ماندنی ترین روزهای عمر افراد روزه عروسی می باشد به همین دلیل لباس عروس نیز اهمیت زیادی دارد. برای دوخت یک لباس عروس زیبا و چشم نواز باید از پارچه کاربردی و مناسب دوخت این لباس استفاده کرد. پارچه های مختلفی برای دوخت لباس عروس می توانند مورد استفاده قرار بگیرند اما دو نمونه از پرطرفدار ترین پارچه ها برای دوخت لباس عروس عبارتند از پارچه گیپور و دانتل.

معمولا از این دو پارچه برای دوخت لباس عروس استفاده می شود در این مطلب می خواهیم بدانیم که کدام یک از این دو پارچه برای دوخت لباس عروس مناسب تر هستند.

پارچه دانتل یکی از زیباترین و ظریف ترین پارچه ها برای دوخت لباس عروس می باشد. گل و طرح های ایجاد شده روی این پارچه روی یک زمینه توری مانند قرار گرفته اند. پارچه دانتل برای دوخت اکسسوری های لباس عروس مانند توری و دستکش نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه گیپور نیز یکی از پارچه های فوق العاده در دوخت لباس عروس است. از این پارچه مجلسی می توانید در دوخت بخشی از لباس های عروس هم استفاده کنید. در واقع می توانید گیپور را با پارچه های دیگر در دوخت لباس عروس ترکیب نمایید.

گیپور بر خلاف پارچه دانتل، زمینه توری شکل ندارد. در حقیقت طرح های این پارچه زمینه خاصی ندارند و به یکدیگر متصل شده اند. وزن گیپور از دانتل بیش تر است. اگر بخواهیم این دو پارچه را از لحاظ قیمت با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که دانتل گران قیمت تر از گیپور می باشد. از لحاظ وزن نیز باید بگوییم که گیپور وزن بیش تری نسبت به دانتل دارد. در خصوص لطافت این دو پارچه نیز باید ذکر کنیم که پارچه دانتل لطیف تر از پارچه گیپور می باشد.

پارچه گیپور و ویژگی های آن

پارچه گیپور یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین پارچه ها در دوخت لباس مجلسی است. این پارچه دارای تنوع بالایی در طرح می باشد. یکی از کاربرد های عالی پارچه گیپور در دوخت انواع لباس عروس است. گیپور از جمله پارچه های توری با نقش های گل و طرح های برجسته است. پس اگر به نقش های گل برجسته علاقه داری برای لباس عروس خود می توانید از پارچه گیپور استفاده کنید.

در حقیقت باید بگوییم که پارچه گیپور یک نوع توری ضخیم است. البته جلوه این پارچه نسبت به پارچه های توری ساده بسیار زیباتر و چشم نواز تر است. پارچه گیپور با ظرافت خاصی تولید شده و این ظرافت را در طرح ها و نقش های ایجاد شده روی آن هم می توانید مشاهده کنید.

پارچه گیپور و ویژگی های آن

پارچه گیپور دارای طرح های متنوع بوده و تراکم رنگی این پارچه نیز بسیار گوناگون و چشم نواز است. جالب است بدانید که این پارچه با پیچ و تاب دادن نقشه ها ایجاد می شود. همچنین در تولید پارچه گیپور طرح ها به روش مستقیم به یکدیگر وصل می شوند. در پارچه گیپور زمینه‌ ای برای نصب کردن گل ها و طرح ها وجود ندارد و همین دلیل این پارچه نسبت به سایر پارچه های توری جذاب تر است. به دلیل جذابیت و زیبایی پارچه گیپور از این پارچه برای دیزاین سایر پارچه های دیگر نیز استفاده می شود.

قیمت پارچه گیپور

 

در تولید پارچه گیپور از الیاف گوناگونی استفاده می شود. این پارچه با الیاف ابریشم، پنبه، کتان، ویسکوز، لورکس، لاکرا و پلی استر تولید و بافته می شود. در بافت پارچه گیپور نیز از روش های سنتی و روش های مدرن استفاده می شود. در حالت کلی سه روش برای بافت این پارچه مجلسی وجود دارد.


بیشتر بخوانید: با این 5 پارچه برای دوخت لباس عروس آشنا شوید


پارچه دانتل و ویژگی های آن

پارچه دانتل یکی از پارچه های مناسب برای دوخت لباس عروس می باشد. جلوه ظاهری این پارچه ظریف و زیبا است. این پارچه ظاهری شبیه به طور دارد. تولید کنندگان فعال در زمینه نساجی با استفاده از تکنیک های گوناگونی این پارچه زیبا را تولید می کنند. پارچه دانتل دارای انواع مختلفی است که بسته به سلیقه خود می توانید از آن در دوخت لباس خود استفاده کنید. پارچه دانتل یک نوع پارچه ای توخالی است که ظاهری سه بعدی دارد. پارچه دانتل دارای انواع مختلفی می باشد.

در حالت کلی پارچه دانتل به پارچه دانتل ساده، دانتل گل برجسته و دانتل کار شده تقسیم بندی می شود. پارچه دانتل ساده طرح خاصی نداشته و نقش و نگارهای ساده و شیک روی آن ایجاد شده است. از این نوع پارچه های دانتل می‌توانید برای دوخت لباس عروس های شیک و ساده استفاده کنید.

پارچه دانتل و ویژگی های آن

همان طور که از نام پارچه های دانتل گل برجسته مشخص است این پارچه با گل های برجسته و زیبایی ایجاد می شود. در واقع گل های ایجاد شده روی این پارچه بسیار زیبا و مورد توجه هستند. پارچه دانتل کار شده دارای سنگ های زینتی و مروارید و همچنین ملیله کاری شده هستند.

باید بگوییم که پارچه دانتل کار شده از جمله مجلسی ترین نوع باشکوه ترین پارچه های مجلسی می باشد. این پارچه قیمت بسیار بالایی نسبت به سایر انواع پارچه دانتل دارد. با این پارچه می توانید لباس های عروس بسیار پر جلو و چشم گیری را بدوزید.

خرید پارچه دانتل مجلسی

 

بافت پارچه دانتل

دانتل شانتیه فرانسه

روش های تولید پارچه دانتل بر اساس نوع این پارچه مشخص می شود. در روش سنتی تولید پارچه دانتل، توری این پارچه از جنس نخ کتان بوده است. البته برخی از توری های دانتل از نخ ابریشمی نیز تولید می شوند.

نگاهی به مزایا و معایب پارچه دانتل

  • پارچه دانتل یکی از زیباترین پارچه ها برای دوخت لباس عروس می باشد. این پارچه مقاومت و دوام بالایی دارد.
  • طرح بندی های متنوع و رنگ بندی های شاد باعث شده که بتوانید با آن لباس مجلسی مورد علاقه خود را بدوزید.
  • پارچه دانتل برای لباس عروس یک گزینه عالی به شمار می‌آید چراکه انواع گوناگونی دارد و پاسخگوی بسیاری از سلایق است.
  • برای دوخت اکسسوری های لباس عروس ماننده دستکش، تور و غیره نیز می توانید از پارچه دانتل استفاده کنید.
  • بافت پارچه دانتل بسیار عالی می باشند و همین بافت باعث جلوه زیبای آن شده است.
  • قیمت مناسب پارچه دانتل نسبت به سایر پارچه های مناسب برای دوخت لباس عروس، آن را ایده‌آل کرده است.
  • در خصوص معایب این پارچه باید بگوییم که بسیار ظریف و آسیب پذیر است در نتیجه باید از آن مراقبت ویژه ای داشته باشید.
  • پارچه دانتل برای نمای بیشتر نیاز به یک لایه آستری دارد.

دوخت لباس عروس با پارچه دانتل

اگر بخواهیم بیشترین کاربرد پارچه دانتل را نام ببریم باید به دوخت لباس عروس با این پارچه اشاره کنیم. پارچه دانتل با زمین های توری و نازک تولید شده است. برای لایه آستر این پارچه می توانید از پارچه های مانند تافته ساتن و ارگانزا استفاده کنید. اگر می خواهید لباس عروس پوشیده داشته باشید بهتر است که از ناحیه ها سری در کنار لباس عروس دانتل استفاده کنید.

دوخت لباس عروس

یکی دیگر از کاربرد های پارچه دانتل در دوخت لباس عروس استفاده از پارچه دانتل به عنوان خرج کار می باشد. برای مثال می توانید گل ها و قسمت های کار شده این پارچه را جدا کنید و روی هر قسمت از لباس عروس که می خواهید قرار دهید. یکی دیگر از کاربرد های جذاب در لباس عروس برای لبه دامن لباس عروس می باشد. از این پارچه می توانید برای دوخت حاشیه دامن لباس عروس و دوخت اکسسوری‌هایی مانند دستکش کلاه شنل تور و کت استفاده نمایید.


حتما بخوانید: تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور


تفاوت گیپور و دانتل

پارچه مجلسی گیپور و دانتل هر دو در دوخت لباس مجلسی بسیار پرکاربرد هستند. پارچه دانتل یک پارچه توری با گل های برجسته و زیبا است. البته گیپور نیز این ویژگی را دارد. البته باید بگوییم که پارچه گیپور و دانتل تفاوتی اساسی با یکدیگر دارند. برای تشخیص این دو پارچه از یکدیگر می توانید به نوع طرح های این پارچه دقت کنید.

تفاوت گیپور و دانتل

پارچه دانتل دارای گل و طرح های برجسته روی لایه توری است. اما پارچه گیپور زمینه توری ندارد و بین گل ها و برجستگی های آن فضای خالی وجود دارد. به همین دلیل در دوخت لباس های گیپور بهتر است که از لایه آستری استفاده کنید.

مشاهده مدلهای پارچه جدید دانتل

 

بررسی لطافت

یکی دیگر از مواردی که در خصوص تفاوت پارچه دانتل و گیپور در لباس عروس باید بیان کنیم، بررسی ضخامت و لطافت این دو پارچه می باشد. پارچه دانتل دارای لطافت بیشتری نسبت به پارچه گیپور است. همچنین دانتل دارای ضخامت بیشتری نسبت به گیپور می باشد.

وزن و قیمت

یکی دیگر از تفاوت های پارچه مجلسی دانتل و گیپور بر اساس قیمت این دو پارچه می باشد.

نسبت به پارچه گیپور گران تر می باشد. از دیگر تفاوت های این دو پارچه باید به آن ها اشاره کنیم. پارچه گیپور وزن بیشتری نسبت به پارچه دانتل دارد. در نتیجه لباس های مجلسی گیپور سنگین وزن تر از لباس های دانتل هستند.

پارچه گیپور یا دانتل برای دوخت لباس عروس

در این مطلب ویژگی های گیپور و دانتل را بیان کردیم. هر دوی این پارچه ها برای دوخت لباس عروس مناسب و کاربردی هستند. اما اینکه کدام پارچه را برای دوخت لباس عروس انتخاب کنید خود مسئله مهمی است. انتخاب نوع پارچه برای دوخت لباس عروس به سلیقه شما بستگی دارد. برای مثال پارچه دانتل دارای طرح های برجسته روی یک لایه توری می باشد؛ در صورتی که پارچه گیپور دارای گل های برجسته متصل به هم است. این تفاوت به جلوه ظاهری این دو پارچه بر می گردد.

پارچه گیپور دارای وزن سنگین تری نسبت به دانتل دارد. قیمت پارچه دانتل نیز از قیمت پارچه گیپور بیشتر است. از پارچه گیپور می توانید در دوخت لباس عروس کمک بگیرید و برخی از قسمت های لباس را با این پارچه بدوزید.

از پارچه دانتل نیز می توانید برای دوخت اکسسوری های لباس عروس مانند توری دستکش و غیره استفاده کنید. بر اساس موارد ذکر شده می توانید پارچه مناسب برای دوخت لباس عروس را گیپور یا دانتل را انتخاب نمایید.

سخن آخر

پارچه گیپور و پارچه دانتل از کاربردی ترین پارچه ها برای دوخت لباس عروس می باشند. در این مطلب از ویژگی های این دو پارچه را بیان کردیم تا بتوانید به راحتی پارچه مناسب برای دوخت لباس عروس را انتخاب کنید. گیپور از پارچه های مجلسی و شیک برای دوخت لباس عروس است. از این پارچه می توانید در دوخت برخی از قسمت‌های لباس عروس نیز استفاده کنید و آن را با سایر پارچه های دیگر ترکیب نمایید.

پارچه دانتل نیز یکی از پارچه های چشم نواز در دوخت لباس عروس می باشد. پارچه دانتل دارای لطافت بیشتری نسبت به پارچه گیپور است. باید بگوییم که دانتل دارای قیمت بیشتری نسبت به گیپور است. گیپور وزن بیشتری نسبت به دانتل دارد. این پارچه دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس سلیقه خود می توانید بهترین نوع آن را انتخاب کنید. پارچه دانتل در انواع دانتل گل برجسته، کار شده و دانتل ساده تولید و عرضه شده است. پارچه دانتل دارای دوام و مقاومت بالایی می باشد. این پارچه با بافت جذاب و زیبای خود برای دوخت لباس عروس بسیار مناسب است. در در حالت کلی باید بگوییم که گیپور و پارچه دانتل شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

تفاوت اصلی این دو پارچه در زمینه آن دو می باشد. پارچه دانتل دارای زمینه توری شکل است. اما پارچه گیپور زمینه توری ندارد و گل های آن به یکدیگر متصل شده اند. برای بررسی ویژگی های بیشتر این دو پارچه می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

منبع: www.bridalfabrics.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا