پارچه شناسی

تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور

از مهم ترین پارچه هایی که در لباس های زنانه به کار می روند پارچه های دانتل و گیپور هستند. هر دو نوع مذکور از انواع پارچه توری می باشند. اما تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور در چیست؟ هر دو نوع پارچه می توانند به عنوان پارچه تزئینی یا پارچه اصلی لباس زنانه مورد استفاده قرار گیرند و جلوه خاصی به لباس های مجلسی یا مهمانی می بخشند. البته جنس این دو هم می تواند در زیبایی شان تأثیرگذار باشد. در این مقاله به تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور می پردازیم.

پارچه دانتل چیست؟

پارچه دانتل چیست؟ | پارچه نگار

پارچه دانتل یا پارچه توری نوعی پارچه ظریف با بافتی توری است که آن را می توان با روش های مختلف تولید کرد. این نوع پارچه می تواند طرح های پیچیده یا ساده ای داشته باشد. اما نکته مهم آن که همیشه پشت طرح های آن یک بافت توری ثابت به صورت ریز یا درشت هست. این مسئله اصلی ترین تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور به شمار می رود. از پارچه دانتل بیشتر برای بخشی از لباس یا دیگر محصولات پارچه ای استفاده می شود.

پارچه دانتل در اصل با ابریشم یا لینن تولید می شد. البته در موارد لوکس گاهی طلا یا نقره هم برای دوخت آن به کار رفته است. گرچه امروزه بیشتر پارچه های دانتل از جنس پنبه یا کتان هستند.

 

خرید پارچه دانتل از فروشگاه پارچه نگار

 

تاریخچه پارچه دانتل

شناخت پارچه دانتل

نخستین بار در قرن هفدهم میلادی پادشاه فرانسه برای خودکفایی کشورش به تولید پارچه دانتل دامن زد. دانتل در اصل نام تور لباسی بود که نخستین بار در فرانسه تولید شد. البته در آن زمان تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور چندان مورد توجه نبود و هر دو را زیر مجموعه ای از پارچه دانتل می دانستند. پارچه دانتل امروزی در واقع همان دانتل فرانسوی اولیه است که البته طرح هایی هم روی آن دوخته می شود. این طرح ها در دو نوع شلوغ یا خلوت وجود دارند. این پارچه ابتدا در میان اشرفیان فرانسه رواج یافته بود. اما بعدها کم کم به عامه مردم راه پیدا کرد. سپس در سطح جهان مورد استفاده فراوان قرار گرفت. تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور آن است که در واقع پارچه گیپور نوع خاصی از پارچه دانتل است که البته امروزه آن را نوع کاملاً متفاوتی تلقی می کنند.

انواع پارچه دانتل

پارچه های دانتل را می توان به سه دسته کارشده، کارنشده یا طرح برجسته تقسیم کرد. پارچه های دانتل دارای خامه دوزی، ملیله دوزی یا سنگ دوزی نسبت به دیگر انواع پرفروش تر هستند. دانتل تور کشی به دلیل داشتن کش برای آستین، بالاتنه و انواع بلوز مناسب است. همچنین دانتل طرح دار را برای لباس مجلسی، لباس کودک و حتی لباس خواب و راحتی به کار می برند. توجه داشته باشید که دانتل طرح دار را نباید اتو کرد. به طور کلی انواع پارچه دانتل عبارت اند از:

  • دانتل طرح گل
  • دانتل طرح ارگانزا
  • دانتل تور کشی
  • دانتل خامه دوزی شده
  • دانتل دو رنگ برجسته
  • دانتل تور پولکی
  • دانتل قیطون دوزی شده

مزایای پارچه دانتل

خرید پارچه دانتل

پارچه دانتل نوعی پارچه بسیار زیباست و طراحی آن یک هنر تخصصی به شمار می رود. تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور آن است که پارچه دانتل دارای طرح های ریزتری است و این از مزیت های بزرگ می باشد. مزایای پارچه دانتل عبارت اند از:

جلوه زیبا

دوخت پارچه دانتل به شدت به شیکی لباس شما می افزاید. همچنین ظاهر آن را شگفت انگیزتر و زنانه تر جلوه می دهد. معمولاً پارچه دانتل را با رنگ های گوناگون و زنده تولید می کنند که این خود زیبایی اش را دو چندان خواهد کرد.

خنک کنندگی

پارچه دانتل امکان ارتباط پوست با هوا را فراهم می کند. بدین ترتیب شما احساس گرما نخواهید کرد و پوستتان با نور آفتاب و دیگر عناصر محیطی ارتباط برقرار خواهد کرد.

مناسب برای انواع میهمانی

طرح های متنوع پارچه دانتل شما را در مهمانی های مختلف زبانزد خاص و عام خواهد کرد.

دوام بالا

پارچه دانتل اگر از جنس مناسبی باشد، می تواند تا حد زیادی در برابر هرگونه فرسایش دوام بیاورد. البته به طور کلی پارچه دانتل در مقایسه با دیگر پارچه ها کمی ظریف تر است و موقع شستشو یا اتو می بایست احتیاط لازم را به عمل آورید.

 


مقاله مرتبط: پارچه دانتل و استایل های جذاب مجلسی


 

کاربرد فراوان

پارچه دانتل برای انواع لباس عروس و لباس مجلسی و حتی لباس راحتی کاربرد دارد. البته آن را در محصولاتی چون پرده، روکش بالشت و غیره هم به کار می برند.

معایب پارچه دانتل

آسیب پذیری

پارچه دانتل ممکن است در مقایسه با دیگر انواع پارچه کمی حساس تر و آسیب پذیرتر باشد.

مراقب پرزحمت

شستشوی پارچه دانتل راهکار خاص خود را دارد. به هیچ وجه نباید پارچه دانتل را در ماشین لباسشویی بشویید. دو راه ممکن برای شستشوی پارچه دانتل عبارت اند از خشکشویی و شستشو با دست که باید با احتیاط زیاد صورت گیرد.

قیمت بالاتر

امروزه می توان پارچه های دانتل با قیمت مناسب را در فروشگاه ها یافت. با این حال پارچه دانتل به دلیل ظرافت خاصی که دارد، قیمت بالاتری نسبت به پارچه های معمولی خواهد داشت.

بدن نما بودن

بسته به سلیقه شما، بدن نما بودن پارچه دانتل می تواند نکته مثبت یا منفی باشد. اما این خاصیت بدن نمایی و توری بودن باعث می شود که این نوع پارچه برای هر موقعیتی مناسب نباشد.

پارچه گیپور چیست؟

پارچه گیپور چیست؟

پارچه گیپور نوعی پارچه توری است که گل های بزرگ آن با وصله و نخ به هم متصل می شوند. در این نوع پارچه هیچ پس زمینه توری وجود ندارد که گل ها روی آن دوخته شده باشند. مهم ترین تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور در همین مسئله است. همچنین کاربرد اصلی پارچه گیپور در لباس های عروس است. البته در انواع لباس و پرده و غیره از آن استفاده می کنند. گفتنی است که گیپور معمولاً نسبت به پارچه دانتل از استحکام و سختی بالاتری برخوردار است. چراکه گل های آن عموماً درشت هستند.

گیپور در واقع نوعی پارچه دانتل است که هیچ تور یا پس زمینه دیگری نداشته باشد. همچنین گل های آن باید به طور پیوسته به هم وصل شده باشند.

 

مشاهده جدیدترین طرحهای پارچه گیپور

 

انواع پارچه گیپور

انواع پارچه

پارچه گیپور را برای مصارف گوناگون به کار می برند؛ از جمله دوخت لباس های مجلسی. همچنین این پارچه به دلیل متنوع بودن طرح هایش در حوزه مد و طراحی لباس استفاده می شود. برخی انواع پارچه گیپور عبارت اند از:

  • گیپور کشی
  • گیپور ساتن
  • گیپور آستردار
  • گیپور توری
  • گیپور مجلسی
  • گیپور نگین دار
  • گیپور چندرنگ

مزایا و معایب

خرید پارچه مجلسی

مزایای پارچه گیپور عبارت اند از: ظرافت بالا، حفظ شکل، بدن نما بودن، وزن کم، آسان بودن فرایند مراقبت و شستشو در مقایسه با پارچه دانتل.

معایب پارچه گیپور عبارت اند از: سفت و سخت بودن بیشتر نسبت به پارچه دانتل، احتمال بیشتر کنده شدن و تنگ شدن. فرایند رنگ رزی پیچیده تر و در نتیجه قیمت بالاتر.


حتما بخوانید: با پارچه گیپور کتان چی بدوزیم؟


خواص پارچه دانتل و پارچه گیپور

پارچه گیپور هیچ پس زمینه ای ندارد و به همین دلیل در طراحی آن باید دقت بسیار داشت. گل های گیپور باید به گونه ای به هم بافته شوند تا استحکام کلی پارچه حفظ شود. همچنین برای طراحی پارچه گیپور باید خلاقیت بسیاری داشت. گاه برخی طرح های پارچه گیپور به گونه ای هستند که ممکن است تحت فشار بالا کنده شوند یا تنگ باشند. تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور نیز در همین است. بنابراین آن ها را با پارچه هایی چون ساتن، سیلک، شیفون و غیره در لباس ترکیب می کنند تا انعطاف پذیری کلی لباس بالا برود. همچنین باید در انتخاب جنس پارچه گیپور حساسیت به خرج داد. زیرا ممکن است ساختار شبکه ای آن کمی پوست را اذیت کند (در صورتی که از جنس نرمی نباشد).

پارچه دانتل را نیز از مواد و جنس های گوناگونی می سازند. هرکدام از این جنس ها خواص فیزیکی و شیمیایی خود را دارند. البته یک چیز میان همه آن ها مشترک است: این که بافت همگی به دلیل پس زمینه توری ظریف و حساس بوده و ممکن است به راحتی آسیب ببیند. پس باید هنگام هرگونه شستشو یا نگهداری پارچه دانتل احتیاط لازم را به عمل آورد.

مقایسه پارچه دانتل و پارچه گیپور

به طور کلی می توان گفت پارچه گیپور به شدت زیبا و چشم نواز است. البته این موضوع در مورد پارچه دانتل هم صدق می کند. در واقع پارچه دانتل دارای پس زمینه است و به همین دلیل می توان خلاقیت های بیشتری روی آن به خرج داد. البته این مسئله، پارچه دانتل را کمی حساس تر و آسیب پذیرتر می کند. درحالی که پارچه گیپور بهتر حالت و فرم خود را حفظ می کند. ضمناً مزیت اصلی پارچه گیپور آن است که بدن نما است. یعنی درزها و شکاف های بسیاری دارد. پارچه دانتل هم تا حدودی این خاصیت را دارد. ولی پس زمینه توری آن کمی از شفافیتش می کاهد.

مقایسه پارچه دانتل و پارچه گیپور

تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور از نظر وزن نیز حائز اهمیت است. معمولاً پارچه دانتل دوختی متراکم تر داشته و از پارچه گیپور سنگین تر است. البته پارچه گیپور منافذ بیشتری دارد و باعث خنک شدن بدن می شود. معمولاً این گونه است که پارچه دانتل بافت ظریف تری دارد و جنس آن عموماً پنبه ای است. اما گیپورها اکثراً الیاف مصنوعی هم دارند. ضمناً مجموع مواد به کار رفته در آن ها به دلیل نداشتن تور پس زمینه کمتر است. در نتیجه تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور از نظر قیمت قابل توجه است و پارچه دانتل گران تر از پارچه گیپور خواهد بود (البته در بیشتر موارد).

تشخیص تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور

تشخیص تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور

شباهت پارچه دانتل و پارچه گیپور آن است که هر دو دارای طرح مشبک و برجسته هستند. بنابراین ممکن است برخی هنگام خرید نتوانند تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور را تشخیص دهند. شناخت جزئیات هر یک از این دو نوع پارچه به شما کمک می کند تا انتخاب درستی را انجام دهید. مهم ترین نکته برای تشخیص تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور هنگام خرید آن است که به تور پس زمینه دقت کنید. معمولاً تور پس زمینه پارچه دانتل با نگاه کردن از نزدیک دیده خواهد شد. همچنین معمولاً طرح پاچه دانتل نسبت به گیپور ریزتر است. چرا که گیپور به دلیل نداشتن پس زمینه توری باید گل های برجسته تری داشته باشد تا استحکام خود را حفظ کند.


پیشنهاد ما: پارچه های پولکی و نکات کاربردی دوخت


از نظر جنس

بهترین نوع دانتل و گیپور از کشورهایی چون فرانسه، ترکیه و امارات به ایران وارد می شود. تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور چینی با محصولات دیگر کشورها زیاد است. ممکن است برخی از دانتل های چینی بی کیفیت باشند. بنابراین هنگام خرید پارچه دانتل چینی دقت لازم را داشته باشید. پارچه های دانتل و گیپور را از جنس ابریشم، پنبه، فلاکس، ویسکوز، لورکس، لیکرا و پلی استر تولید می کنند.

از نظر طرح

گاه تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور از نظر طرح ناچیز است. اما معمولاً پارچه گیپور دارای طرح های درشت تری است و ضخامت بیشتری هم دارد. علت آن است که پارچه گیپور دارای هیچ پس زمینه ای نیست و باید خود گل ها استحکام پارچه را حفظ کنند. اما در پارچه دانتل می توان طرح های ریزتر با ضخامت کمتر را هم به کار برد. چرا که نگهدارنده اصلی پارچه در واقع همان تور پس زمینه است.

از نظر کاربرد

تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور از نظر کاربرد زیاد نیست. هر دو را بیشتر برای لباس عروس، لباس نامزدی و لباس مجلسی زنانه به کار می برند. البته مهم ترین کاربرد هر دو نوع پارچه استفاده در لباس عروس است. شما می توانید ساتن، ارگانزا، تفاته و چارموس را به زیر پارچه دانتل یا پارچه گیپور بیفزایید. بدین ترتیب هم زیبایی آن بیشتر می شود و هم دیگر بدن نما نخواهد بود. همچنین می شود فقط روی آستین یا بالاتنه یا هر دو را با پارچه گیپور یا پارچه دانتل کار کنید. البته بهتر است هنگام دوخت به تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور توجه داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله به تفاوت دو نوع از پارچه های پراستفاده در ایران پرداخته شد. یعنی تفاوت پارچه دانتل و پارچه گیپور. اصلی ترین تفاوت پارچه گیپور و پارچه دانتل این است که پارچه دانتل تور پس زمینه دارد، اما پارچه گیپور آن را ندارد. بنابراین گل های پارچه گیپور معمولاً درشت تر و برجسته تر هستند تا این پارچه بتواند بدون پس زمینه استحکام خود را حفظ کند. همچنین وزن و قیمت پارچه دانتل از پارچه گیپور بیشتر است. ضمناً هنگام شستشوی هر دو نوع پارچه باید با احتیاط عمل کرد. زیرا بافت هر دو ظریف و حساس است و به آسانی دچار آسیب می شود.

منبع: sewport.com

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا