پارچه شناسی

با پارچه پوپلین و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید + ایده دوخت

پارچه پوپلین پارچه ای با وزن متوسط تا زیاد است که برای مصارف مختلف کاربرد دارد. یکی از اصلی ترین علل کاربرد های مختلف این پارچه این است می توان نخ تار و نخ پود را متفاوت از هم انتخاب کرد. یعنی جزو پارچه های ترکیبی محسوب می شود. این ویژگی باعث می شود که این پارچه با الیاف متنوع برای مصارف مختلف طبق نظر سفارش دهنده تولید شود. در طراحی و انتخاب الیاف مختلف برای پارچه پوپلین خصوصیات زیادی مد نظر قرار می گیرد. به عنوان مثال استفاده از الیاف نایلون در بافت این پارچه آن را برای پوشاک ورزشی مناسب می کند. در ادامه ویژگی های مختلف پارچه پوپلین را بررسی خواهیم کرد.

خرید-پارچه-پوپلین

الیاف پارچه پوپلین

الیاف مصرفی برای بافت پارچه پوپلین شامل الیاف پنبه، پلی استر، نایلون و غیره می باشد. می توان از الیاف نازک تر و سبک تر برای پود این پارچه استفاده کرد تا هم وزن پارچه سبک تر شود و هم میزان انرژی لازم برای خشک شدن پارچه کاهش یابد. الیاف پود این پارچه باید از الیاف تار آن بلندتر باشند. پارچه هایی که تار و پودشان از الیاف پنبه می باشد ماندگاری کمتری نسبت به دیگر جنس های این پارچه دارند. پارچه های ترکیبی پنبه و پلی استر علاوه بر دوام زیاد، تراکم بافت زیادی نیز دارند و برای دوخت پیراهن مردانه و لباس های بیرون از خانه کاربرد دارند. این ترکیب برای بافت پارچه پوپلین بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب الیاف و نخ های پارچه پوپلین کاربرد نهایی این پارچه را تعیین می کند. به دلیل استفاده از الیاف متنوع می توان قیمت تمام شده این پارچه را کم و مقرون به صرفه کرد.


بیشتر بخوانید: پارچه ژاکارد چیست، چه نکاتی را باید برای شستشوی آن بدانیم


بافت

بافت-پارچه-پوپلین

شیوه بافت پارچه پوپلین ساده و نامتقارن است. نام دیگر این بافت ساده راه راه می باشد. جهت راه راه های این پارچه در جهت بی راه پارچه می باشد. راه راه های بافت پارچه پوپلین به نسبت پارچه ماهوت آشکار تر و برجسته تر هستند. علت این مساله نخ های تار بلندتری است که در پارچه پوپلین استفاده می شود. در بافت این پارچه می توان الیاف تار را نیز ظریف و نازک انتخاب کرد. اما تنوع را معمولا در جنس پود پارچه در نظر می گیرند.

ایستایی

ایستایی این پارچه به دلیل ضخامت و تنوع جنس تار و پود و نوع بافت کاملا آهاردار است و با شست و شو نیز آهار آن از بین نمی رود. آهار پارچه هایی که از الیاف پلی استر و نایلون بافته شدند به نسبت پارچه پوپلین تمام پنبه ای بسیار بیشتر است. این ایستایی آهاردار پارچه پوپلین باعث شده که در سال های اخیر که لباس های اغراق آمیز، ترند هستند بسیار مورد توجه طراحان لباس و برند ها قرار بگیرد. همچنین برخی از انواع نایلونی این پارچه را یک لایه ضد آب می زنند تا برای تجهیزات کمپ و لباس های ورزشی مورد استفاده قرار گیرند.

لطافت

زیردست پارچه پوپلین صاف و نرم است. پارچه پوپلین پنبه ای زیردست لطیف تری به نسبت انواع دیگر دارد. همچنین نوع نایلونی زیردست صیقلی تری به نسبت نوع پنبه ای این پارچه دارد. هر چه ظرافت و نرمی الیاف تار و پود مصرفی در پارچه بیشتر باشد، لطافت و نرمی پارچه نیز بیشتر می شود. اگر از الیاف پنبه ای گره دار و اسلپ دار در بافت پارچه استفاده شود، زیردست پارچه کمی زبر خواهد شد. اما این زبری باعث خوردگی تن نمی شود. برخی از انواع این پارچه به خاطر آهاردار بودن الیاف ممکن است خشک به نظر بیایند اما این خشکی تنخور پارچه را نامناسب و ناراحت برای سطح پوست بدن نمی کند. در کل اغلب پارچه های پوپلین زیردست صیقلی و لطیف دارند که برای استفاده طولانی مدت نیز مناسب است.

چروکی و شکنندگی

چروکی-و-شکنندگی-پوپلین

پارچه پوپلین به خاطر تراکم بافت و آهاردار بودن دارای شکنندگی خشک می باشد. به اصطلاح چین و شکن این پارچه درشت و خشک و آهاردار است. اما این پارچه چروک پذیری زیادی دارد، مخصوصا اگر فقط با الیاف پنبه ای تولید شده باشد. ترکیب با پلی استر باعث می شود که چروکی پارچه کمتر شود و اتوخور آن بهبود یابد. اما همچنان پارچه پوپلین به عنوان پارچه ای چروک پذیر شناخته می شود. نحوه استفاده، شسوه شست و شو و خشک کردن در چروکی این پارچه بسیار تاثیرگذار است.

ضخامت

پارچه پوپلین وزنی متوسط تا سنگین دارد اما با این وجود جزو پارچه های نازک و خنک به حساب می آید. از این پارچه بیشتر برای پوشاک بهار و تابستان استفاده می شود. ضخامت کم اما تراکم بافت زیاد و همچنین ترکیب با الیاف مصنوعی علت اصلی ماندگاری طولانی این پارچه است. نوع نایلونی و نوع پلی استری ضخامت بسیار کمتری به نسبت نوع پنبه ای دارند. اما نوع پنبه ای به خاطر ویژگی خاص الیافش برای گرمای تابستان بسیار مناسب تر است.

کاربرد پارچه پوپلین

کاربرد-پارچه-پوپلین

پارچه پوپلین کاربرد های بسیار متنوعی دارد. نوع نایلونی آن که یک لایه ضد آب به پشت آن زده شده است برای دوخت کیسه خواب و بارانی مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه پوپلین ترکیبی و یا پنبه ای برای دوخت انواع لباس کاربرد دارد. پارچه پوپلین با گرماژ متوسط برای دوخت و تولید پوشاک مردانه مانند پیراهن مردانه، شلوار و شلوارک مورد مصرف قرار می گیرد. همچنین برای دوخت شومیز زنانه، پیراهن کژوال، مانتو اور سایز، بلوز و تاپ مناسب است. از این پارچه برای دوخت لباس بچه گانه نیز می توان بهره برد. پیراهن های دخترانه فانتزی و بلوزهای پسرانه و شلوارک برای فصل بهار و تابستان انتخاب های هوشمندانه ای برای کودکان هستند.

خرید پارچه پوپلین ساده

شست و شوی پارچه پوپلین

پارچه پوپلین، پارچه ای با دوام بالا و طول عمر زیاد است. به خاطر تراکم بافت و ماندگاری زیادی که دارد می توان به راحتی با ماشین لباسشویی و خشک کن چرخشی آن را شست. برای شست و شو صحیح پارچه، از آب با دمای بین ۲۵ تا ۳۰ درجه باید استفاده کرد. همچنین مایع سفید کننده و شوینده های قوی برای شست و شوی آن مناسب نیستند. زیرا این شوینده های قوی در طی مرور زمان باعث بور شدن و کم شدن استحکام الیاف می شوند. خشکشویی نیز بلامانع است.

خشک کردن

پارچه پوپلین را باید بلافاصله پس از شست و شو برای خشک کردن آماده کنید. زیرا ممکن است چروک های عمیقی به خود بگیرد. برای خشک کردن این پارچه اگر از شیوه آویزان کردن استفاده می نمایید، رد طناب یا رخت آویز باعث چروکی بیشتر پارچه می شود. بنابراین بهتر است که پارچه یا لباس خود را به روی سطح صاف در سایه پهن کنید تا خشک شود. پارچه های پلی استری و نایلونی به زمان و انرژی کمتری برای خشک شدن نیاز دارند.

اتوکشی

الیاف پنبه ای به دلیل چروک پذیری زیادی که دارند به حرارت بیشتری هنگام اتوکشی نیاز دارند. به همین خاطر نوع پنبه ای را باید با حرارت زیاد اتوکشی نمایید. نوع پلی استری و نایلونی به حرارت کمتری برای صاف شدن نیاز دارند. می توان از درجه متوسط و کم اتو برای اتوکشی استفاده کرد. هنگام اتوکشی از یک لایه پارچه پنبه ای محافظ استفاده کنید. دقت کنید که پارچه های نایلونی که یک لایه ضد آب به پشتشان زده اند یا باید اتوکشی نشوند و یا با حرارت بسیار پایین اتوکشی شوند.

نکات دوخت پارچه پوپلین

نکات-دوخت-پارچه-پوپلین

پارچه پوپلین بسیار خوش دوخت است و پس از دوخت و اتوکشی ظاهری تمیز و زیبا خواهد داشت. به همین دلیل برای خیاطانی که به تازگی کار خود را شروع کرده اند پارچه مناسبی است. پارچه پوپلین با وجود تراکم بافت متوسط و زیاد، بهتر است که پس از برش سریعا سردوز شود. این پارچه را با استفاده از سوزن شماره ۱۴/۹۰ می توان دوخت. اگر در ترکیب پارچه شما از الیاف ابریشم استفاده شده باشد بهتر است با سوزنی ظریف تر دوخت را انجام دهید. سوزن شماره ۱۱/۷۵ برای این نوع پارچه مناسب است.

نکات خرید پارچه پوپلین

نکات-خرید-پارچه-پوپلین

پارچه های پوپلین پنبه ای و یا ترکیبی آبرفت خواهند داشت. هنگام خرید به این نکته توجه کنید و متناسب میزان آبرفت پارچه، به متراژ مورد نظر خود اضافه کنید. برای دانستن این مساله از فروشنده سوال بپرسید. پس از خرید نیز پارچه را به مدت ۶ الی ۷ ساعت در تشت پر از آب در دمای محیط قرار دهید تا آبرفت گیری شود. هنگام خشک کردن پارچه به هیچ عنوان آن را آبگیری نکنید و به اصطلاح آن را نچلانید. زیرا این کار باعث چروک شدن بسیار زیاد پارچه می شود. پارچه رنگ پذیری و ثبات رنگی بسیار خوبی دارد و اغلب رنگ پس نمی دهد. برای اطمینان خاطر بهتر است که از فروشنده در این مورد نیز سوال بفرمایید.

با پارچه پوپلین چه لباس هایی بدوزیم؟

تا این قسمت مطلب سعی کردیم شما را با هر چیزی که باید در مورد پارچه پوپلین بدانید، آشنا کنیم. در ادامه نیز قصد داریم چند مدل لباس کاربردی که می توانید با این پارچه برای خود طراحی کنید، به شما معرفی کنیم. پارچه پوپلین در دسته پارچه های کاربردی و مناسب استفاده روزمره قرار می گیرد. اما شما می توانید با اندکی خلاقیت، استایلی ساده اما خاص و متفاوت برای خود بسازید.

انواع مانتوهای تابستانی خنک با پارچه پوپلین

مانتو یکی از اصلی ترین آیتم های یک استایل ایدئال برای خانم های ایرانی است. بیشتر خانم ها برای دوخت مانتو، مخصوصا در فصول گرم به دنبال پارچه ای ساده هستند. به این ترتیب می توانند استایلی شیک، ساده و راحت داشته باشند. با این توصیفات، پارچه پوپلین می تواند انتخابی بی نقص برای شما باشد. با توجه به اینکه پارچه پوپلین ضخامت کمی دارد و فرم پذیری آن بالاست، شما می توانید با این پارچه مدل های مختلفی از مانتو را برای خود طراحی نمایید.

انواع-مانتوهای-تابستانی-خنک

در سال های اخیر مانتوهای اورسایز بسیار مورد توجه خانم ها قرار گرفتند. این مانتوهای راحت و گشاد مناسب هر فرم بدنی هستند و در فصول گرم جریان هوا را تسهیل می کنند. شما می توانید با این پارچه مدل های کوتاه و بلندی از مانتوهای اورسایز را طراحی نمایید. حتی می توانید با این پارچه طرح های مختلفی مانند پلیسه یا چین را به مانتوی خود بدهید. پارچه پوپلین با سادگی جذابی که دارد به شما این امکان را می دهد که بتوانید مانتوی خود را با یا بدون دکمه طراحی کنید. این مانتوی کاربردی را می توانید با بند یا کمربند نیز طراحی کرده و از سادگی آن نهایت بهره را ببرید.

قیمت پارچه پوپلین

شلوارهای پارچه ای جذاب

شلوارهای-پارچه-ای-جذاب

داشتن یک شلوار پارچه ای خنک به شما کمک می کند روزهای بهار و تابستان خود را راحت تر سپری کنید. البته برای اینکه آراستگی ظاهر خود را حفظ نمایید، به پارچه ای مناسب احتیاج خواهید داشت. پارچه پوپلین می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما باشد. پارچه پوپلین در مقایسه با سایر پارچه های تابستانی، ایستایی متوسطی دارد. به همین دلیل انتخاب فوق العاده ای برای دوخت شلوارهای بگ و راسته خواهد بود. از آنجایی که این پارچه بدن نما نیست، نگرانی بابت نازکی آن نخواهید داشت. در مقابل بسیار سبک و خنک است و احساس بسیار خوبی به شما خواهد داد. فراموش نکنید این پارچه در دسته پارچه های ضد حساسیت قرار می گیرد. در نتیجه بر اثر تعریق نیز با پوست شما کاملا مهربان خواهد بود.

شومیزهای کاربردی با پارچه پوپلین

بدون اغراق می توان گفت شومیز یک آیتم ضروری برای استایل هر خانمی است. هر جا نمی دانید چه لباسی بپوشید، یک شومیز می تواند بهترین انتخاب ممکن برای شما باشد. برای دوخت شومیز به پارچه ای لطیف با ایستایی متوسط نیاز دارید. مخصوصا اگر مایلید یقه یا آستین خاصی برای شومیز خود طراحی کنید، به پارچه ای با ایستایی خوب نیاز دارید. اگر پارچه شما در برابر چروک مقاوم باشد، استایل شما جلوه بهتری به خود می گیرد.

شومیزهای-کاربردی

پارچه پوپلین تمام این ویژگی ها را دارد. علاوه بر این، رنگبندی بسیار کامل و جذابی دارد و شما می توانید با این پارچه شومیزهای مختلفی برای خود طراحی کنید. اگر قد شومیز را کمی بیشتر در نظر بگیرید، می توانید از آن به عنوان مانتو نیز استفاده نمایید. این روزها که آستین های خاص و اکسسوری ها ترند شدند، پارچه پوپلین می تواند تمام نیازهای شما را برای داشتن یک شومیز مطابق با مد روز تامین نماید. می تواند آستین های پف دار یا کلوش را با این پارچه طراحی کنید. انواع بند، پاپیون و چین نیز با این پارچه کاربردی قابل اجرا است.

پیراهن های نیمه رسمی

بسیاری از خانم ها وقتی به یک مهمانی دوستانه یا تولد دعوت می شوند، با بحران اینکه چه لباسی بپوشند مواجه می شوند. پیراهن های رسمی برای چنین مراسمی مناسب نیست. مخصوصا که در فصول گرم ممکن است احساس گرما یا تعریق بیشتری داشته باشید. به همین دلیل به شما یک پارچه ساده برای دوخت پیراهن های نیمه رسمی و کژوال را پیشنهاد می کنیم. پارچه پوپلین انتخابی عالی برای دوخت پیراهن های خاص و شیک مناسب مهمانی های دوستانه است. شما می توانید با این پارچه یک پیراهن راسته با یقه ایستاده و بسیار شیک طراحی نمایید. البته پارچه پوپلین برای دوخت پیراهن های عروسکی کوتاه یا انواع پیراهن ساحلی نیز کاملا مناسب است.

پیراهن-های-نیمه-رسمی

اگر به دامن های چین دار یا طبقه طبقه علاقه دارید نیز نباید این پارچه را فراموش کنید. شما می توانید با این پارچه پیراهن های کلوش با آستین یا بدون آستین برای خود بدوزید. اضافه کردن چین، کمربند و دکمه هایی از جنس پارچه اصلی می تواند این پیراهن خاص و ساده را جذاب تر نماید. به طور کلی اگر به سبک مینیمال علاقه دارید اما نمی دانید در دورهمی ها چه لباسی بپوشید، این سبک پیراهن کاملا برای شما مناسب خواهد بود.

بلوز و شلوارهای ست

بسیاری از خانم ها معمولا نمی دانند در فضای منزل چه لباسی بپوشند که شیک و راحت باشد. مخصوصا اگر به لباس های ساده و گشاد علاقه داشته باشید، پیدا کردن یک استایل زیبا و راحت برای منزل می تواند دشوار باشد. به شما پیشنهاد می کنیم با خرید چند متر پارچه پوپلین، اقدام به دوخت بلوز و شلوارهای ست کنید. می توانید آستین یا قد شلوار را بسته به سلیقه خود تغییر دهید. اما این ست های اورسایز یکی از خاص ترین لباس هایی است که می توانید در منزل و در سفرها از پوشیدن آن لذت ببرید.

بلوز-و-شلوارهای-ست

البته اگر کمی آستین این بلوز و قد آن را بلندتر در نظر بگیرید، می تواند آیتمی کاربردی برای استایل دختران نوجوان نیز باشد. همانطور که می دانید این روزها دختر خانم های جواب به دنبال لباس های گشاد و ساده برای استایل خیابانی خود هستند. طرفداران استایل کژوال می توانند از این بلوز و شلوارهای ست با رنگ های بژ یا تیره در استایل روزمره خود استفاده کنند. این استایل را می توانید با کفش کتانی و کیف های کوچک تکمیل نمایید.

منبع: https://thefabricofourlives.com/cotton-fabrics/poplin

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا