اخبارطراحان و برندها

کارل لاگرفلد (Karl Lagerfeld) که بود و چه تاثیری بر دنیای مد داشت

صنعت مد و فشن یکی از متنوع ترین صنایع دنیا به حساب می آید. افراد زیادی در بخش های مختلف دنیای مد مشغول فعالیت هستند. در این بین، طراحان مد، کلیدی ترین افراد حاضر در این صحنه هستند. در طول سال های اخیر، طراحان زیادی وارد این عرصه شدند و اثرات ماندگاری را از خود به جا گذاشتند. کارل لاگرفلد، طراح لباس آلمانی مشهور، یکی از تاثیرگذارترین افراد در حوزه مد و فشن به حساب می آید. او بیشتر بخاطر احیای مدرن برند شنل شناخته می شود.

زندگی این طراح برجسته با ماجراهای زیادی همراه بوده است. او در طی سال های عمرش طراحی های ماندگاری برای برندهای لوکس دنیای مد از جمله شنل، فندی، تامی و … انجام داد. او به خاطر طرح های خاص و جسورانه اش همواره مورد تحسین طراحان و مجلات مد مشهور دنیا قرار می گرفت. در این مطلب قصد داریم درباره زندگی کارل لاگرفلد و همچنین تاثیر او بر دنیای مد صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

خرید پارچه بافت شانل

بیوگرافی کارل لاگرفلد

قبل از اینکه درباره تاثیرات کارل لاگرفلد بر دنیای مد صحبت کنیم، بهتر است کمی با زندگی او آشنا شویم. کارل اتو لاگرفلد (Karl Otto Lagerfeld) یک طراح مد، هنرمند، کاریکاتویست و عکاس آلمانی بود. او در 10 سپتامبر 1933 در شهر هامبورگ آلمان متولد شد. او از نوجوانی به طراحی مد علاقه زیادی داشت. بنابراین در 14 سالگی به پاریس رفت. همین مسئله زمینه ساز تبدیل شدنش به یکی از مشهورترین طراحان لباس قرن حاضر شد. این طراح خلاق در سال 1961 کسب و کار شخصی خود را افتتاح کرد. او در سال های فعالیت مستقلش با برندهای موفقی مثل کلوئه و فندی همکاری کرد. همچنین برند شخصی خودش را در سال 1984 تاسیس کرد و 21 سال بعد آن را به تامی هیلفیگر فروخت.

کارل لاگرفلد

او علاوه بر کار برای تعدادی از خانه های مد و طراحی لباس، علایق حرفه ای زیادی داشت. کارل علاقه زیادی به عکاسی داشت. از سال 1987 به بعد، او از بسیاری از تبلیغات برند شنل عکاسی کرد و کارهایش در مجلات مد مشهوری مثل ووگ منتشر شد. علاوه بر این، او برای نسخه ‌ای از کتاب لباس ‌های جدید امپراتور اثر هانس کریستین اندرسن، تصویرسازی کرد. همچنین لباس ‌هایی را برای لااسکالا در میلان، خانه اپرای فلورانس و باله مونت کارلو خلق کرد. او پس از طی یک دوره بیماری، در 19 فوریه 2019 وقتی که 85 سال سن داشت، در منزل خود در گذشت.


پیشنهاد ما: با پارچه لینن طرحدار چی بدوزیم + عکس


لاگرفلد و برند شنل

کارل لاگرفلد برای مدتی به عنوان مدیر خلاق شنل کار می کرد. او در سال 1983، یعنی 12 سال بعد از مرگ کوکو شنل همکاری خود را با این برند لاکچری آغاز کرد. برند شنل در آن دوره وضعیت خوبی نداشت و در حال مبارزه برای بقا بود. در واقع مرگ موسس این برند، خلاء بزگی را در ساختارش ایجاد کرده بود. بنابراین شنل به یک شخصیت نمادین جدید نیاز داشت تا دوباره به عرصه مد لاکچری برگردد.

همکاری لاگرفلد با برند شنل

کارل لاگرفلد یکی از افرادی بود که به خوبی می دانست زنان مدرن آن دوره چه چیزی نیاز دارند. او طرح‌ های نمادین کوکو شنل را دوباره تفسیر و تجدید کرد. این طراح برجسته در سال 1983 اولین مجموعه خود را برای برند شنل تولید کرد. کارل لاگرفلد با ظاهر خاص و همچنین افکار نوآورانه اش، خود را به یک شخصیت متمایز تبدیل کرد که اسطوره و میراث کوکو شنل را زنده نگه داشت.

همکاری کارل لاگرفلد با برندهای دیگر

کارل لاگرفلد از همان ابتدای ورود خود به پاریس، با برندها و طراحان زیادی همکاری کرد. او در سال 1955 توسط پیر بالمین، طراح مشهور فرانسوی، استخدام شد. سه سال بعد، کارل به عنوان مدیر هنری خانه مد ژان پاتو کار خود را آغاز کرد و طراحی های جذابی را ارائه کرد. او در سال 1964 پاریس را ترک کرد تا در ایتالیا به تحصیل رشته تاریخ هنر بپردازد. اما بعد از مدت کوتاهی مشغول طراحی مستقل برای طیف وسیعی از برندها از جمله Chloé (که مجموعه‌ هایش را از سال 1964 تا 1983 و دوباره از 1992 تا 1997 طراحی کرد)، کریزیا، والنتینو و چارلز جوردان شد.

فشن شو برند فندی

در سال 1967 کارل لاگرفلد به عنوان مشاور در خانه مد ایتالیایی لوکس فندی استخدام شد. او با ایده های خاص خود خط تولید محصولات خز برند فندی را مدرن و متحول کرد. او در تمام دوران حرفه ای خود، همکاری اش را با برند فندی قطع نکرد. اما شهرت واقعی لاگرفلد وقتی آغاز شد که در برند شنل فعالیت می کرد.

قیمت پارچه بافت شانل

مشهورترین طراحی های کارل لاگرفلد

کارل لاگرفلد با ترکیب پارچه های متنوع لباس های خاصی را برای برندهای مشهور طراحی می کرد. او برای طراحی مجموعه های خود از پارچه های متنوعی از جمله ساتن، کرپ، دانتل و پارچه های پولکی و پر زرق و برق استفاده می کرد. افراد مشهور زیادی لباس های طراحی شده توسط او را در مراسم های مهم پوشیده اند. در ادامه بعضی از مشهورترین طراحی های کارل را به شما معرفی می کنیم.

لباس دوا لیپا در مراسم مت گالا 2023

مراسم مت گالا سال 2023 برای احترام به طراح مد افسانه ای، کارل لاگرفلد، به اسم او نام گذاری شد. در این مراسم هنرمندان زیادی حضور داشتند. دوا لیپا یکی از سلبریتی های حاضر در این مراسم بود که برای ادای احترام به این طراح فقید، یکی از لباس های کلاسیک برند شنل را به تن کرده بود. لباس دوا لیپا که از پارچه شانل به رنگ کرم روشن دوخته شده است، یکی از طراحی های کارل لاگرفلد است. این لباس برای اولین بار در سال 1995 توسط کلودیا شیفر، سوپر مدل مشهور آلمانی پوشیده شده بود.

دوا لیپا در مت گالا 2023

لباس عروس های زمستانه برند شنل

کارل لاگرفلد در شوی لباس پاییز و زمستتان سال 1995 لباس های جذابی را به نمایش گذاشت. یکی از جذاب ترین طراحی های او در این مجموعه پیراهن های سفید بلند از جنس پارچه شانل بود که مدل های مشهوری از جمله کلودیا شیفر و هلنا کریستنسن آن ها را پوشیدند. کارل در طراحی این لباس ها با الهام از طرح‌ های اصلی کوکو، لباس هایی بلند تا مچ پا را به سبک ژاکت های بوکله کلاسیک شنل طراحی کرد.

لباس عروس بوکله برند شنل

کارا دلوین در لباس پولکی از برند شنل

کارا دلوین یکی دیگر از مدل هایی است که لباس های طراحی شده توسط کارل لاگرفلد را پوشیده است. او در شوی لباس بهار و تابستان سال 2014 یک پیراهن سفید دوخته شده با پارچه پولکی را پوشید. این پیراهن جذاب بسیار راحت به نظر می رسید. یقه گرد لباس که به سبک تیشرت های راحت طراحی شده بود یکی از ویژگی های برجسته آن به حساب می آید.

کارا دلوین در لباس پولکی از برند شنل

خرید پارچه شانل طرحدار

لیلی رز دپ، آخرین مدل کارل لاگرفلد

کارل طراحی های خود را در شوی لباس بهار و تابستان سال 2017 برند شنل به پایان رساند. او در این مجموعه از لیلی رز دپ، هنرمند مدرن امروزی، به عنوان آخرین مدل خود استفاده کرد. لباسی که لیلی رز در این فشن شو پوشید یک پیراهن پف دار بی نهایت زیبا بود. این لباس از پارچه ارگانزا به رنگ صورتی دوخته شده بود. یقه بسته، آستین های پفی و دامن چند طبقه ارگانزا از جمله ویژگی های برجسته این لباس به شمار می آیند.

لیلی رز دپ در لباسی از شنل

سخن پایانی

همان طور که دیدید، در این مطلب درباره کارل لاگرفلد و تاثیر او بر دنیای مد صحبت کردیم. لاگرفلد یکی از طراحان مشهور و تحسین شده در دنیای مد و لباس است. او با طراحی های خلاقانه و شگفت انگیز خود تاثیر انکار ناپذیری بر دنیای مد و لباس داشت. این طراح آلمانی از نوجوانی به پاریس مهاجرت کرد و پس از آن به ایتالیا رفت و با برندهای مشهوری همکاری کرد. او علاوه بر طراحی لباس یک عکاس برجسته بود و عکاسی از مجموعه های طراحی شده خود را انجام می داد.

این طراح برجسته علاوه بر طراحی های منحصر به فردش، برای بازگرداندن برند شنل به صحنه مد لاکچری مشهور است. او مدتی بعد از مرگ کوکو شنل به این مجموعه پیوست و با خلاقیت بی نظیرش به این برند فرانسوی روح دوباره داد. آثار طراحی های لاگرفلد به عنوان ناجی، در مجموعه های برند شنل به خوبی قابل مشاهده است. او همچنین در طول عمر هنری اش با برندهای دیگری مثل فندی و کلوئه همکاری کرد و طرح های جذابی را به دنیای فشن عرضه کرد.

لاگرفلد در سال 2019 در سن 85 سالگی از دنیا رفت. محبوبیت او به حدی بود که پس از مرگش، مراسم مت گالای 2023 برای ادای احترام به او به عنوان “کارل لاگرفل: خطی از زیبایی” نام گذاری شد. در این مراسم سلبریتی های زیادی حضور داشتند. آن ها برای گرامیداشت این هنرمند لباس های طراحی شده توسط او در سال های قبل را به تن کردند.

منبع: https://www.britannica.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا