پارچه شناسی

پارچه ژاکارد چیست، چه نکاتی را باید برای شستشوی آن بدانیم

در طول روز اسم پارچه های مختلفی به گوش شما می رسد. بعضی از آن ها معروف و شناخته شده و بعضی دیگر جدید و ناآشنا هستند. با نزدیک شدن به بهار و ایام عید این موضوع ممکن است بیشتر برای شما تکرار شود. در این بین مطمئنا اسم یکی از پارچه ها بیشتر از بقیه تکرار می شود. به گفته بسیاری از افراد صحبت در مورد پارچه ژاکارد در این ایام بیشتر از سایرین است. اما ممکن است برای شما نیز سوال شده باشد که پارچه ژاکارد چیست و چرا تا این اندازه محبوب است. حتی ممکن است در مورد نحوه مراقبت این پارچه نیز برای شما سوال ایجاد شده باشد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با این پارچه و نحوه مراقبت از آن بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

ژاکارد مانتویی

به چه پارچه ای، پارچه ژاکارد گفته می شود؟

برای پاسخ به این سوال که پارچه ژاکارد چیست باید در قدم اول یک سری اطلاعات کلی در مورد این پارچه را در کنار هم به دست آوریم. اما به طور کلی پارچه ژاکارد به پارچه ای گفته می شود که در بین بافت اصلی پارچه طرح ها و نقش و نگارهای مختلف بافته شده است. ژاکارد را می توانید در انواع طرح های گل، راه راه و حتی در نقش های هندسی مختلف پیدا کنید.


بیشتر بخوانید: با انواع پارچه پلی استر آشنا شوید + عکس


پارچه ژاکارد چگونه بافته می شود؟

پارچه ژاکارد به وسیله دستگاه بافندگی خاصی بافته می شود. این دستگاه با بلند کردن و پایین آوردن نخ ها تار و پود پارچه ژاکارد را ایجاد می کند. این ماشین بافندگی ژاکارد در سال 1804 توسط یک بافنده فرانسوی به نام ژوزف ماری ژاکارد اختراع شد. او برای ساخت این دستگاه از ایده طرح دو کارگر فرانسوی دیگر و یک هنرمند خلاق استفاده کرد. شاید تصور کنید که برای دوخت این پارچه شما به دستگاه بافندگی مستقل احتیاج دارید. اما این تصور خیلی درست نیست. ماشین بافندگی ژاکارد بر روی ماشین های بافندگی معمولی نصب می شود. به بیانی می توان گفت برای بافت پارچه ژاکارد به دستگاه جداگانه و مستقل نیازی نیست.

پارچه-ژاکارد-چگونه-بافته-می-شود؟

چه چیزی ژاکارد را تا این اندازه خاص می کند؟

گفتن این موضوع که با روش ژاکارد می توان هزاران مدل پارچه مختلف را تولید کرد آسان است اما در عمل آنقدرها کار ساده ای نیست. اگر سری به فروشگاه های پارچه بزنید به خوبی متوجه این موضوع می شوید که طرح های هیچ پارچه ای تا این اندازه متنوع نیست. چیزی که این روش بافندگی و در کل پارچه ژاکارد را از سایر پارچه ها متمایز می کند، انعطاف پذیری بالا در تولید پارچه های مختلف است. بافندگان پارچه می توانند با استفاه از کارت های پانچ شده که از قبل برنامه ریزی شدند، طرح دلخواه خود را بر روی پارچه ایجاد کنند. این کارت ها قابل تعویض هستند و همین موضوع باعث می شود دست تولیدکننده برای تولید پارچه باز باشد.

چه-چیزی-ژاکارد-را-تا-این-اندازه-خاص-می-کند؟

دستگاه بافندگی ژاکارد چگونه کار می کند؟

دستگاه ژاکارد در اصل مکانیکی بوده و توسط کارت های پانچ شده ای که همگی در یک زنجیره قرار دارند، کنترل می شود. هر کدام از این کارت ها بر روی خود اطلاعاتی دارند که برای دوخت یک ردیف از پارچه استفاده می شود. با استفاده از این کارت ها امکان ایجاد بی نهایت طرح بر روی پارچه ژاکارد وجود دارد. بسیاری از افراد معتقد هستند با پیدایش دستگاه بافندگی ژاکارد تحول عظیمی در صنعت نساجی به وجود آمد. آن ها این پیدایش را یکی از بزرگ ترین پیشرفت ها تاریخ به شما می آورند. افراد فعال در این حوزه معتقد هستند پیدایش و پیشرفت تکنولوژی ماشین های بافندگی ژاکارد را مدیون توسعه سخت افزارهای کامپیوتری این دستگاه هستند.

دستگاه-بافندگی-ژاکارد-چگونه-کار-می-کند؟

ویژگی های مهم پارچه ژاکارد چیست؟

شاید برای شما نیز سوال شده باشد که ویژگی های پارچه ژاکار چیست و چرا این پارچه تا این اندازه محبوبیت دارد. در ادامه با هم این ویژگی ها را بررسی خواهیم کرد.

کیفیت فوق العاده از نظر استانداردهای جهانی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی های پارچه ژاکارد کیفیت بالای آن است. ژاکارد در انواع مدل ها و طرح ها تولید می شود. اما به جرات می توان گفت تمامی آن ها نسبت به دیگر پارچه از لحاظ کیفیت یک سر و گردن بالاتر هستند. این پارچه در برابر ساییدگی، پرزدهی و خرابی به شدت بسیار مقاوم است. از این رو می توانید مطمئن باشید حتی در در اثر اصطکاک هم این پارچه خراب نمی شود و کیفیت اولیه خود را به خوبی حفظ می کند.

مقاوم در برابر کثیفی و لکه شدن

یکی دیگر از ویژگی های متمایز کننده پارچه ژاکارد جذب نکردن مایعات و دفع آن ها است. این پارچه در برابر نفوذ آب و مواد خارجی مقاوم است. از این رو اگر چیزی بر روی پارچه شما ریخته شود به درون آن به راحتی نفوذ نمی کند. پس می توانید به راحتی آن را با یک دستمال تمیز از آلودگی پاک کنید. بسیاری از افراد معتقد هستند ژاکارد نیاز به شستشوی زیادی ندارد. از این رو طول عمر این پارچه نیز بسیار زیاد است.

پارچه ژاکارد مانتویی

طرح های بافته شده و ظاهر دو رو ژاکارد

ویژگی بارز و مهم دیگر پارچه ژاکارد این است که طرح های به کار رفته در این پارچه برخلاف سایر پارچه ها به شکل مهر شده و یا چاپی نیست. در فرآیند تولید و بافت پارچه ژاکارد طرح های پیشبینی شده در بین تار و پود این پارچه بافته می شود. به همین دلیل بعضی از پارچه های ژاکارد دو رو هستند. پس شما می توانید از پشت پارچه به عنوان خرجکار بهره ببرید.

خرید پارچه ژاکارد مانتویی

منظور از انقلاب در نساجی با پیدایش پارچه ژاکارد چیست؟

در زمان های گذشته برای تولید پارچه نیاز به صرف وقت و هزینه های زیادی بود. اغلب برای تولید متراژ کمی از یک پارچه حداقل به سه نیروی کار نیاز داشتند. از این رو افراد می بایست تایم زیادی را صرف تولید پارچه می کردند. در تاریخ آمده است که بسیاری از افراد در اثر کار زیاد برای تولید پارچه حتی قطع نخاع و فلج می شدند. با وجود این مشکلات افراد به این فکر افتادند که باید برای تولید پارچه از یک ابزار کمکی بهره ببرند. یکی از این افراد جوزف ژاکارد بود.

منظور-از-انقلاب-در-نساجی-با-پیدایش-پارچه-ژاکارد-چیست؟

ژاکارد می دانست که باید به دنبال یک راه حل اساسی برای تولید پارچه باشد. ژاکارد راه حل ساده اما مبتکرانه ای را برای حل این مشکل پیشنهاد داد. او پیشنهاد کرد که به جای استفاده از نیروی انسانی از کارت های پانچ شده استفاده کنند. این پیشنهاد مورد توجه ناپلئون بناپارت پادشاه فرانسه قرار گرفت و در این زمینه امکاناتی را در اختیار جوزف ژاکارد قرار داد. نسخه نهایی این کارت های پانچ شده در سال 1804 میلادی در اختیار بافندگان قرار گرفت.

صنعت ژاکارد مدرن چیست؟

بیش از یک قرن و نیم پس از اینکه موسیو ژاکارد برای اولین بار صنعت نساجی را متحول کرد، در دهه 1980 دستگاه های بافندگی ژاکارد الکترونیکی اصلی به بازار عرضه شدند. امروزه، برنامه نویسی کارت پانچ ژاکارد با برنامه نویسی کامپیوتری مدرن جایگزین شده است، که امکان ایجاد الگوهای پیچیده تر و بیشتری را در طراحی پارچه ژاکارد فراهم می کند. با این حال، پارچه‌هایی که این دستگاه ها تولید می‌کنند، هنوز نام ژاکارد را دارند.

صنعت-ژاکارد-مدرن-چیست؟

الیاف پارچه ژاکارد چیست؟

بعد از آشنایی با نحوه بافت پارچه ژاکارد حتما برای شما این سوال پیش خواهد آمد که الیاف به کار رفته در پارچه ژاکارد چیست. در جواب این سوال باید گفت که در ژاکارد مدرن یا ژاکارد امروزی از الیاف مختلفی مثل پنبه، ابریشم و پلی استر استفاده می شود. پارچه ها ژاکارد با توجه به مقدار الیاف طبیعی و مصنوعی که در آن ها به کار رفته است می تواند قیمت های متفاوتی داشته باشند. اما وجه اشتراک همه این پارچه ها روش تولید و بافت آن ها است. ممکن است الیاف به کار رفته در ژاکارد با پارچه های دیگر یکسان باشد. اما با توجه به روش بافت متفاوتی که این پارچه دارد، باعث می شود ژاکارد ضخیم تر و قوی تر از سایر پارچه ها باشد.

الیاف-پارچه-ژاکارد-چیست؟

از پارچه ژاکارد در کجا استفاده می شود؟

همانطور که گفته شد پارچه ژاکارد بافت ضخیم و مقاومی دارد. از این رو از این پارچه نه تنها در صنعت مد که حتی می توان در لوازم منزل نیز بهره برد. در ادامه با انواع کاربردهای این پارچه بیشتر آشنا خواهید شد.

  • مانتو
  • کت
  • شلوار
  • دامن
  • روکش مبلمان
  • پرده
  • دکوراسیون منزل

قیمت پارچه ژاکارد مانتویی

نحوه مراقبت و شستشوی پارچه ژاکارد

بعد از آشنایی کامل با پارچه ژاکارد و دانستن اینکه پارچه ژاکارد چیست، مطمئنا شما نیز برای خرید این پارچه و دوخت آن ترغیب شدید. اما ممکن است نگرانی و سوال های بابت مراقبت و شستشوی این پارچه برای شما پیش آمده باشد. در ادامه بهترین روش مراقبت، شستشو و اتوکشی این پارچه را در کنار هم بررسی خواهیم کرد.

 

ژاکارد مانتویی

از خشکشویی استفاده کنید

از نظر اکثریت افراد بهترین روش شستشوی پارچه ژاکارد استفاده از خشکشویی است. خشکشویی ها می توانند این پارچه را به شکل حرفه ای تمیز کنند. همچنین استفاده از خشکشویی کمترین آسیب را به لباس شما وارد می کند.

در صورت نیاز پارچه ژاکارد را بشویید

یکی دیگر از نکات مهم که باید مد نظر داشته باشید این است که تا زمانی که پارچه شما به شستشو احتیاج پیدا نکرده بهتر است آن را با یک پارچه یا برس تمیز به آرامی پاک کنید تا آلودگی ها از سطح آن جمع آوری شود.

با آب ولرم و شوینده ملایم کار کنید

حتما در نظر داشته باشید که برای شستشوی پارچه ژاکارد از آب خیلی داغ یا خیلی سرد استفاه نکنید. بهترین دما برای شستشوی ژاکارد دمای 25 درجه سانتی گراد یا همان دمای محیط است. همچنین استفاده از شوینده های قوی ممکن است به بافت پارچه شما آسیب وارد کند.

دور سفید کننده ها را خط بکشید

یکی از چیزهایی که می تواند بافت پارچه ژاکارد را خراب کند، استفاده از سفید کننده در زمان شستشو است. سفید کننده یا هر ماده شیمیایی قوی دیگری می تواند باعث آسیب به بافت پارچه شما و از بین بردن کیفیت رنگ در آن شود.

پارچه را در دمای محیط خشک کنید

برای خشک کردن پارچه ژاکارد به هیچ عنوان از خشک کن استفاده نکنید. از آنجایی که دمای خشک کن بسیار زیاد استت می تواند باعث جمع شدن یا دفرمه شدن پارچه شما بشود.

با دمای پایین اتوکشی کنید

پارچه ژاکارد چروک پذیری بسیار کمی دارد. با این حال ممکن است بعد از شستشو پارچه شما به اتوکشی نیاز پیدا کند. در این مواقع شما می توانید از دمای کم اتو برای اتوکشی بهره ببرید. همچنین بهتر است از یک پارچه تمیز به عنوان واسطه در بین اتو و پارچه خود استفاده کنید. با این کار از انتقال مستقیم گرما به پارچه جلوگیری می شود.

منبع: https://sewport.com/fabrics-directory/jacquard-fabric

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا