پارچه شناسیمهمانی و مجلسی

پارچه استات چیست؟

پارچه استات یکی از جدیدترین پارچه ها درصنعت نساجی به شمار می آید. برای تولید این پارچه از رشته های نخ ریسی سلولز استفاده می شود. پارچه استات از سری پارچه های با الیاف مصنوعی است. جالب است بدانید که نام پارچه استات از واژه سرکه گرفته شده است. این پارچه از رشته های نخ ریسی سلولوز و و همچنین خمیر چوب تهیه می شوند. این پارچه زیبا و خوش جلوه از سری پارچه های ساخته شده با الیاف مصنوعی طلقی می شود.

تولید کنندگان برای بافت محکم تر استات، این پارچه را با ابریشم، پنبه یا پشم ترکیب می کنند. طریقه تولید استات با واکنش خمیر چوب با انواع اسید سیتریک ها می باشد. جلوه ظاهری این پارچه مشابه پارچه ساتن و ابریشم می باشد؛ به همین دلیل بسیاری از افراد این پارچه را به اشتباه می گیرند. همچنین به دلیل این که این پارچه از جدیدترین مدل های پارچه به شمار می آید، بسیاری از افراد آن را نمی شناسند.

در این مطلب قصد داریم با ویژگی های این پارچه، روش های مراقبتی و کاربردهای استات آشنا شویم.  پارچه استات پارچه ای ظریف می باشد. به همین دلیل در هنگام برش و دوخت این پارچه دقت داشته باشید که اجسام نوک تیز در اطراف شما نباشند.

خرید پارچه استات مرلین

 

همچنین از انگشترهای بزرگ و تیز نیز استفاده نکنید زیرا پارچه نخ کش می شود. برای اتو کشی این پارچه باید دمای اتو را در درجه پایین تا متوسط تنظیم کنید. همچنین بهتر است از لایه محافظ نیز برای دوخت این پارچه استفاده کنید. استفاده از خرج کارهای مناسب و نوارهای خاص و شیک برای تزئین لباس های مجلسی استات ایده خوبی می باشد و در زیبایی لباس شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. در ادامه با ویژگی ها و کاربردهای پارچه استات بیش تر آشنا می شویم.

تاریخچه پارچه استات

پارچه استات برای اولین بار در سال 1924 در کشور آمریکا تهیه و تولید گشته است. این پارچه همانند پارچه ریون بر پایه فیبرهای سلولوزی تهیه شده است.

استات اولین پارچه ترموپلاستیک محسوب می شود. زیرا این پارچه در برابر گرما ارتجاعی است. به دلیل همین ویژگی و انعطاف این پارچه در برابر حرارت در زمان های گذشته از آن به عنوان ماده ای عایث در برابر آتش در بال های هواپیما مورد استفاده قرار می گرفته است.

ویژگی های پارچه استات | پارچه نگار

 

در بازار به پارچه استات، پارچه استات ابریشمی و استات ساتن می گویند. یکی از کاربردهای این پارچه در دوخت لباس های مجلسی می باشد

اگر به دنبال یک پارچه جدید و خاص برای دوخت لباس های خود هستید، این پارچه را به شما پیشنهاد می کنیم.  این پارچه از پرطرفدارترین پارچه ها محسوب می شود؛ به همین دلیل هم واردکنندگان این پارچه را در حجم بالا تولید و عرضه می کنند.

الیاف استات قدیمی ترین الیاف مصنوعی تولید شده در ایالات متحده پس از الیاف ابریشم مصنوعی است. استات برای اولین بار در فرانسه به عنوان یک پوشش برای بال هواپیما مورد استفاده قرار گرفت و بعدها به عنوان فیبر در انگلستان در سال 1923 استفاده شد. طراحی و ساخت این الیاف برای استفاده به عنوان یک پارچه در ایالات متحده در سال 1924 توسعه یافت.

الیاف به کار رفته شده در استات

لازم به ذکر است که الیاف پارچه استات پس از الیاف پارچه ویسکوز در سطج جهانی دومین فیبرسلولزی پر کاربرد به شمار می آیند. این الیاف جزو الیاف مصنوعی محسوب می شوند. هزینه تولیدی این الیاف نیز مقرون به صرفه می باشد. الیاف استات و ویسکوز الیاف سلولزی هستند. با گذشت زمان این الیاف جایگزین الیاف مصنوعی ساخته شده بر پایه نفت همانند نایلون، اکریلیک و پلی استر شده اند.

الیاف به کار رفته شده در استات

 

الیاف به کار رفته شده در این پارچه با انواع الیاف مصنوعی و طبیعی ترکیب می شوند. الیافی که با الیاف استات در ترکیب در می آیند عبارتند از الیاف نایلون، پنبه، پشم و ابریشم. در تولید پارچه استات مقاوم که برای لباس های ورزشی مناسب است، یک نوع فیبر با نام فیبر تری استات با پشم ترکیب شده تا این پارچه مقاوم شکل بگیرد.

 کاربردهای پارچه استات

از آنجایی که سطح استات صاف و براق است، به همین دلیل برای دوخت لباس های مختلف و همچنین برای تولید لباس و لوازم جانبی مورد استفاده قرار می گیرد. ظاهر مجلل و خاص این پارچه باعث شده که برای دوخت انواع لباس های شب و لباس عروس نیز کاربرد داشته باشد. برای دوخت پیراهن های رسمی، کت و شلوار، بلوز، ژاکت و لباس زیر و غیره هم می توان از این پارچه استفاده کرد.

 کاربردهای پارچه استات

یکی دیگر از کاربردهای استات، استفاده به عنوان دیزاین لباس ها می باشد. جالب است بدانید که این پارچه به عنوان پارچه برای دوخت لباس های فارغ التحصیلی نیز به کار می رود.

 

استفاده به عنوان آستری

یکی از کاربردهای پارچه استات، استفاده از آن به عنوان لایه آستری می باشد. این پارچه با حس لطافتی که دارد می تواند به عنوان لایه آستری لباس های شما به کار رود.

 ایستایی استات

 ایستایی استات

به دلیل همین وزن سبک این پارچه با آن احساس راحتی خواهید داشت. ایستایی این پارچه روی تن عالی می باشد به حدی که دوخت لباس های مجلسی و فاخر را با این پارچه پیشنهاد می کنیم. پارچه استات فاقد خاصیت کشسانی می باشد. به همین دلیل برای دوخ لباس های جذب پیشنهاد نمی شود.

میزان لطافت

استات پارچه ای راحت و نرم است. این پارچه با وزن سبک خود دارای حس لطافتی عالی می باشد. یکی از ویژگی های این پارچه، نرم بودن آن می باشد. به همین دلیل لباس های دوخته شده با این پارچه حتی طی زمان های طولانی شما را اذیت نمی کنند و با آن ها احساس راحتی خواهید داشت.

یکی از مزایای پارچه استات، مقاون آن در مقابل بید و کپک می باشد. این پارچه یک پارچه ضد حساسیت به شمار می آید. از این پارچه باید مراقبت های ویژه ای کنید. مثلا  باید حواستان باشد که به وسایل نوک تیز و خشن نخورد که نخ کش نشود.

میزان چروکی و شکنندگی پارچه استات

یکی از ویژگی های استات، خاصیت چروک پذیری این پارچه می باشد. شایان ذکر است که پارچه استات، پارچه ای مستعد چروک شدن می باشد. اگر لباس استات داشته باشید و زمانی که آن را به تن دارید فعالیت های مختلف مانند نشتن و برخاستن و غیره کنید، می بینید که چروک می شود.

 انواع پارچه استات را بشناسید

 انواع پارچه استات را بشناسید

استات دارای انواع متفاوتی می باشد. انواع پارچه استات عبارتند از: استات لاینر، پارچه ساتن استات، پارچه کرپ استات، پارچه استات 10000، پارچه استات 9000 ژاپن، پارچه استات مرلین، پارچه استات ژاپن و پارچه استات نانو.

نکات نگهداری از استات

روش درست شست و شو، خشک کردن و اتو کشی استات بسیار مهم است. با آگاهی از این روش ها و رعایت نکات لازم، پارچه استات و لباس های دوخته شده با آن تا مدت های زیادی دوام می آورند. در ادامه این روش های مهم را بیان می کنیم.

قیمت پارچه استات 9000 ژاپن

روش شست و شو

با انجام روش های مراقبتی از پارچه استات، این پارچه تا مدت ها دوام خواهد آورد. استات پارچه ای ظریف است و به مراقبت های خاصی نیاز دارد.

اگر به لباس های دوخته شده با استات نگاه کنید تمامی آن ها دارای علامت خشکشویی هستند. در نتیجه برای شست و شوی آن ها باید نکات را رعایت کنید و مراقبت کنید.

روش شست و شو

اصلا لباس های استات را بدون توجه به علامت و مارک خشکشویی آن ها در ماشین لباس شویی نگذارید. پیشنهاد می کنیم که لباس هایی را با این پارچه بدوزید که به شست و شوی کمتری نیاز دارند. برای مثال دوخت لباس های مهمانی با این پارچه پیشنهاد می شود..

 استفاده از آب سرد برای شست و شوی دستی استات

برای شست و شوی پارچه استات، لگن آب را پر از آب سرد یا ولرم کنید. خوب است بدانید که آب داغ باعث آسیب رساندن به بافت و رنگ پارچه می شود. برای شست و شوی استات، به چند قطه صابون مایع و غیر قلیایی و شامپوی بچه نیاز دارید. این دو ماده را به آب اضافه کرده و آن را در آب ترکیب کنید.

روش شست و شو با ماشین لباسشویی

اگر قصد شست و شوی پارچه استات را با ماشین لباسشویی را دارید، برنامه و تنظیمات ماشست لباس شویی را در تنظیمات شست و شوی دستی قرار دهید. دکمه prewash  دکمه این تنظیمات در ماشین لباسشویی می باشد.

اگر با تنظیم کردن این ویژگی لباس های استات را بشویید، لباس شما چروک نشده و همچنین لکه های آن نیز از بین می رود. پودر مناسب برای شست و شوی لباس های استات نیز پودر یا مایع مخصوص شست و شوی ملایم لباس می باشد.

شست و شو با ملایمت

پیش از عمل شست و شوی لباس های استات، برچسب های درج شده روی این لباس ها را با دقت بررسی کنید. الیاف مصرف شده در پارچه های استات گوناگون می باشند. از آنجایی که ممکن است ترکیبات این الیاف در لباس های مختلف متفاوت باشد، حتما باید برچسب درج شده روی لباس های استات را به دقت مطالعه کنید.

بهترین روش شست و شوی لباس های استات، شست و شو با دست است. پارچه استات و لباس های استات را با مایع لباس شویی بشویید و دمای آب را در دمای 30 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. یکی از نکات مهم این است که این پارچه را نباید بچلانید. استات را پیچ و تاب ندهید. برخی از افراد برای خشک شدن زودتر این پارچه به اشتباه آن را فشار می دهند. اما فشار دادن پارچه باعث آسیب رساندن به بافت و الیاف آن می شود.

پس از شست و شوی لباس های استات، لگن آب را خالی نمایید. سپس لباس استان خود را با آب سرد یا آب ولرم تمیز آب کشی کنید. در مرحله بعدی لباستان را بردارید تا آب اضافی آن گرفته شود. دقت داشته باشید که در کلیه مراحل شست و شو و آب کشی استات نباید آن را بپیچانید یا وز دهید. چرا که این کار باعث آسیب رساندن به پارچه شما می شود.

 نکات مهم در خشک کردن

برای خشک کردن لباس های استات در ابتدا لباستان را روی یک حوله پهن کنید. همچنین می توانید لباستان را روی چوب لباسی آویزان کنید تا به صورت طبیعی خشک شود. هرگز برای خشک کردن پارچه استات و لباس های استات، آن ها را در دور خشک کن ماشین لباس شویی قرار ندهید.

اصلا نباید لباس های استات یا پارچه استات را برای خشک شدن در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. چرا که با این کار بافت پارچه آسیب دیده و دچار تغییر رنگ می شود.

 نحوه اتو کشی

برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک لباس، لباس مرطوب را اتو کنید. دمای اتو را در درجه پایین تنظیم کرده و لباس را از جهت داخل آن اتو نمایید. پس از انجام اتو کشی می توانید لباستان را آویزان کرده یا آن را تا کنید.

 نکات مراقبتی

اگر قصد شست و شوی پارچه استات با ماشین لباسشویی را دارید پیشنهاد می کنیم که ماشین لباس شویی را در چرخه ملایم قرار دهید. سرعت زیاد ماشین لباس باعث چروک کردن پارچه می شود و پارچه فرم خود را از دست می دهد.

پیشنهاد کاربردی دیگر این است که استات نباید برای مدت زمان طولانی خیس شود. زیرا خیس شدن طولانی مدت پارچه استات باعث از بین رفتن رنگ لباس می شود. برای از بین بردن لکه های پارچه استات نباید از استون یا حلال های آلی استفاده کنید. زیرا این مواد به الیاف پارچه آسیب می رسانند.

 

 ترفندهای دوخت پارچه استات

پارچه استات یک پارچه سبک است و سطح آن به صورت صیقلی و صاف می باشد. به همین دلیل دوخت لباس با این پارچه راحت نیست و به مهارت نیاز دارد. دوخت این پارچه با چرخ خیاطی کمی دشوار است به همین دلیل بهتر است پیش از دوخت با ترفندهای دوخت آشنا شوید.

یکی از موارد مهم قبل از دوخت این است که این پارچه را قبل از دوخت بشویید تا بافت نرمی پیدا کند. یکی دیگر از نکات مهم دوخت پارچه استات، استفاده از سوزن نوک تیز می باشد. در ادامه با سایر نکات دوخت پارچه استات آشنا می شویم.

نکات مهم در دوخت پارچه استات

  • برای دوخت استات از سوزن و قیچی تز استفاده کنید. زیرا اگر سوزن و قیچی شما تیز نباشند، باعث گیر کردن و سوراخ شدن پارچه می شوند؛
  • در حین برش این پارچه از نگهدارنده پارچه استفاده کنید. نگهدارنده های مناسب برای نگه داشتن پارچه استات عبارنتد از انواع وزنه و اجسام سنگین؛
  • در هنگام دوخت استات اگر لازم بود می توانید از سنجاق و سوزن برای نگه داشتن لایه های درز استفاده کنید؛
  • برای دوخت این پارچه سوزن جدید تهیه کنید. همچنین در هنگام دوخت پارچه باید آن را محکم نگه دارید؛
  • برای اتو کشی پارچه استات به هیچ عنوان درجه اتو را در دمای بالا تنظیم نکنید. در عوض می توانید از یک تکه آهن گرم و خشک به موجب فشار به پارچه استفاده نمایید؛
  • در تمامی مواقع قبل از دوخت پارچه اصلی استات، روی یک تکه پارچه استات، دوخت را آزمایش کنید؛
  • نخ های مناسب برای دوخت استات عبارتند از انواع نخ های پنبه ای نرم و لطیف و همچنین نخ های نخی؛
  • برای از بین بردن رد سوزن روی پارچه، پارچه را با انگشتتان کمی خراش دهید تا جای آن را پوشش دهد؛
  • در هنگام دوخت از انگشتر های بزرگ، تیز و لبه دار استفاده نکنید؛ زیرا پارچه استات پارچه ای حساس است و پارچه شما نخ کش می شود؛
  • قبل از خیاطی ناخن هایتان را چک کنید که شکستگی نداشته باشد و در پوست دستتان هم خراشی وجود نداشته باشد. زیرا این موارد هم باعث آسیب رساندن به پارچه می شود؛
  • استات را دور از هر گونه عطر، پاک کننده لاک ناخن، الکلی و حلال های آلی با الکل نگه دارید.

 نکته مهم در هنگام خرید پارچه استات

 نکته مهم در هنگام خرید پارچه استات

استات یکی از بهترین پارچه ها در صنعت نساجی به شمار می آید. به دلیل ویژگی های عالی این پارچه، یکی از پرطرفدارترین پارچه ها بوده و طرفداران زیادی هم دارد. در ادمه به نکاتی که در هنگام خرید این پارچه باید به آن ها دقت کنید، اشاره کنیم.

مشاهده رنگبندی پارچه استات مرلین

انتخاب پارچه مناسب در هنگام دوخت

یکی از مهم ترین موارد برای خرید پارچه، خرید یک پارچه با کیفیت بالا است. با خرید پارچه با کیفیت استات، یک لباس باکیفیت خواهید دوخت. به همین دلیل فروشگاه معتبر پارچه فروشی را برای خرید پارچه استات انتخاب کنید. بر اساس کاربردی که در نظر دارید و لباسی که می خواهید تهیه کنید، متراژ پارچه را در نظر بگیرید.

 

آبرفت پارچه را در نظر بگیرید

پارچه استات دارای آبرفت است. به همین دلیل پیش از خرید این پارچه آبرفت آن را در نظر بگیرید و پارچه بیش تری تهیه کنید. پس از خرید پارچه و پیش از دوخت آن، پارچه را حتما بشویید.

در صورتی که پارچه را پیش از دوخت نشویید، پس از اولین شست و شو، لباس استات فرم خود را از دست می دهد. پیش از برش و دوخت پارچه، تمامی چین و چروک های ایجاد شده روی پارچه را اتو کنید.

 در برش پارچه استات دقت داشته باشید

یکی از مهم ترین نکاتی که در برش استات باید به آن توجه کنید، استفاده از قیچی تیز و باکیفیت می باشد. در فرایند دوخت پارچه استات، مرحله برش یکی از مهم ترین و سخت ترین مراحل است که به دقت بالایی هم نیاز دارد.

در صورتی که از قیچی کند و نامناسب استفاده کنید، برش و در نتیجه دوخت تمیزی نخواهید داشت. با استفاده از یک قیچی تیز می توانید برش های صاف، پیوسته و مرتبی داشته باشید و در نتیجه دوخت مطلوب و فوق العاده ای را تجربه می کنید.

 استفاده از چرخ خیاطی مناسب برای دوخت پارچه استات

یکی از مهم ترین موارد در دوخت پارچه استات استفاده از چرخ خیاطی خوب می باشد. خوب است بدانید که خیاطان مبتدی می توانند از چرخ خیاطی راسته و زیگ زاگ برای دوخت استفاده کنند.

اما برای دوخت پارچه های سخت مانند استات یا برای دوخت لباس های سختی همچون شلوار لی و لباس های ضخیم به چرخ خیاطی خرفه ای نیاز دارید. چرخ خیاطی خوب و کاربردی آن است که بتوانید طی زمان های طولانی از آن استفاده کنید و با گذشت زمان های طولانی از کار نیفتد.

 پرس کردن دوخت درزهای پارچه

هر درزی که دوختید را با اتوی گرم اتو کنید. وزن سنگین اتو را روی درزها قرار دهید. جالب است بدانید با اتو کشی مرحله به مرحله درزها، لباس زیبا و فوق العاده ای را می توانید بدوزید. زیرا این نکته بر زیبایی لباس تاثیر زیادی دارد. دمای اتو را بر طبق جنس پارچه استات تنظیم نمایید. البته دمای اتو را اصلا نباید خیلی بالا ببرید. فشار دستتان نیز باید به صورتی مناسب روی درزهای دوخته شده باشد.

 انتخاب لایی مناسب

پارچه لایی برای مقاومت و ایستایی بهتر لباس مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه لایی را می توانید در بخش هایی مانند یقه، پشت جیب ها، قسمت جلوی لباس و غیره استفاده کنید. لایی را می توانید در قسمت پشتی پارچه اصلی و با کمک اتو بچسبانید. فقط دقت داشته باشید که نباید اتو را روی پارچه بکشید.

اتو را روی پارچه گذاشته و سپس بردارید. با کشیدن اتو روی لایی و پارچه، پارچه تاب بر می دارد. برای جلوگیری از تاب برداشتن پارچه می توانید بخش بزرگی از پارچه را لایی بزنید و سپس تکه های الگوی آن را برش بزنید. در این صورت برش های سالم و خوبی خواهید داشت.

 استفاده از خرج کار مناسب برای تزئین لباس

یکی از ایده های جذابی که می توانید در دوخت استات و لباس های استات پیاده کنید این است که از خرج کارهای مناسب برای تزئین و دیزاین لباس استفاده کنید. یراق و تزئینات با کیفیت روی زیبایی لباس شما تاثیرگذار هستند.

 آویزان کردن لباس قبل از سجاف زدن

برای اینکه مطمئن شوید که پارچه ریزش مطلوب را دارد و پس از دوخت دچار تاب خوردگی یا کشیدگی نمی شود، پیش از سجاف زدن آن را آویزان کنید. با این کار تاب های لباس از بین می روند. همچنین پس از تکمیل دوخت لباس، ریزش درست پارچه را روی تن می بینید.

 سخن آخر

استات پارچه ای نوظهور بوده که در دوخت لباس های مجلسی با شکوه کاربرد دارد. این پارچه زیبا و خاص ویژگی های فوق العاده دارد و به همین دلیل طرفداران زیادی هم دارد. پارچه ای ظریف و حساس است و دوخت آن هم کمی مشکل است. به همین دلیل در دوخت این پارچه باید به نکات و ترفندهای دوخت دقت کنید تا دوختی تمیز و بی نقص داشته باشید.

یکی از مهم ترین موارد انتخاب سوزن مناسب برای دوخت این پارچه می باشد. سوزن نو و تیز برای دوخت استات تهیه کنید. برش های خود را نیز با قیچی تیز انجام دهید. چرا که استفاده از قیچی کند باعث کشیده شدن و در نهایت دوخت بی کیفیت می شود.

برای اتو کشی استات دقت داشته باشید که دمای آن را در درجه بالا تنظیم نکنید. همچنین بهتر است که از پارچه محافظ نیز استفاده نمایید. در هنگام اتو کشی اتو را روی پارچه نکشید. بهتر است که آن را برداشته و سپس روی پارچه بگذارید. کشیدن اتو روی پارچه به آن آسیب می رساند.­­­­

استات دارای ایستایی فوق العاده ای می باشد؛ به همین دلیل برای دوخت لباس های مجلسی خوش فرم گزینه مناسبی می باشد. این پارچه خاصیت کشسانی ندارد؛ به همین دلیل نمی توانید با آن لباس های جذب بدوزید. اگر لباس استات را در ماشین لباس شویی قرار دادید ماشین را در دور کند تنظیم کنید تا پارچه آسیب نبیند.

استات دارای کاربردهای متعددی نظیر دوخت پیراهن های رسمی، کت و شلوار، لباس زیر، بلوز، شومیز، آستری و لباس های فارغ التحصیلی است. در این مطلب تمامی نکات دوخت، خرید، ویژگی ها و کاربردهای استات را بیان کردیم.

منبع: silverbobbin.com

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا