پارچه شناسیپاییز و زمستان

پارچه شنل (پارچه بافت) و ویژگی های آن

پارچه شنل لباسی (Chenille fabric) که با عنوان پارچه فاستونی شانل یا پارچه بافت شنل هم شناخته می شود، برای دوخت لباس های بیرونی پاییزه و زمستانه مناسب می باشد. پارچه شانل در دو نوع ساده و طرح دار موجود است. در نوع طرح دار، طرح ها با استفاده از رنگ ها و جنس های مختلف نخ که برای تار و پود پارچه استفاده می شوند، به وجود آمده اند. پارچه شانل در اصل نوعی از پارچه توئید (Tweed) است که تار و پود کاملاً مشخصی دارد و معمولاً پشت و روی پارچه با هم فرقی ندارند. هر دو روی شانل را پرزهای ظریفی پوشانده اند. در ادامه، بیشتر با ویژگی های این پارچه آشنا خواهیم شد.

خرید پارچه شنل (پارچه بافت)

الیاف پارچه شنل

برای بافت پارچه شانل (پارچه بافت) از الیاف مختلف در ضخامت ها و فرم های مختلف (تابیده، نیم تاب و…) استفاده می شود. در واقع، این پارچه با نخ ریسندگی چنیل (Chennile yarn) تولید می شود که نوعی نخ بافته شده است.

نخ های ریسندگی چنیل اولیه، همگی با الیاف طبیعی به ویژه پشم تولید می شدند. دوام بالا، مقاومت زیاد در برابر آب و هوا و ضخامتی که الیاف پشمی دارند، دلیل استفاده از این نوع الیاف در پارچه های توئیدی مانند پارچه چنیل (Chennile fabric) بوده است. بعدها الیاف دیگری مانند ابریشم و الیاف پنبه ای (سلولزی) نیز مورد استفاده قرار گرفتند.

تولید الیاف طبیعی هزینه زیادی دارد و نخ تولید شده گران است. به همین دلیل بود که در زمان انقلاب صنعتی و با ظهور ماشین های ریسندگی صنعتی، استفاده از الیاف مصنوعی در پارچه ها رواج پیدا کرد. الیاف مصنوعی به دلیل اینکه جزء فرآورده های پتروشیمی هستند، مقاومت بالایی در برابر آتش ندارند. با این همه، ویژگی های بسیار دیگری مانند سبک بودن و ارزان بودن دارند که ترکیب یا جایگزینی آنها به جای الیاف طبیعی را مقرون به صرفه و کاربردی می کند.

امروزه در تولید پارچه شانل لباسی (پارچه بافت)، از نخ چنیلی (نخ بافته) استفاده می شود که ترکیبی از الیاف طبیعی (پشم، ابریشم، پنبه) و الیاف مصنوعی (آکریلیک، پلی‌ استر، رایون، اِلفین) در خود دارد. نخ های بافته شده که در تار و پود شانل به کار برده می شوند، ظاهری متفاوت به این پارچه می دهند و در واقع هویت آن را می سازند.

بافت

بافت پارچه بافت

پارچه شانل (پارچه بافت)، بافتی نرم دارد. این پارچه پشت و رو ندارد و هر دو رو را می توان برای دوخت لباس به کار برد. هر دو روی پارچه را پرزهای ظریفی پوشانده اند که ظاهری زیبا به آن می دهند. تنوع نخ های به کار برده شده در تار و پود شانل باعث پیدایش فضای خالی بین تار و پود پارچه می شود. همین ویژگی باعث می شود که این پارچه، یک پارچه گرم و در عین حال سبک باشد. در بافت برخی از انواع پارچه شانل، از پولک یا نخ لمه (نخ زری دار) استفاده می شود که زیبایی آن را چند برابر می کند.

ایستایی

حالت ایستایی شنل

بیشتر انواع پارچه شانل لخت هستند اما ریزشی مثل پارچه ساتن یا مخمل ندارند. ضخامت الیاف به کار برده شده در این پارچه، نقش زیادی در میزان ایستایی آن دارد. اگر نخ های مصرفی ضخیم باشند، لباس دوخته شده، ایستایی محکمی خواهد داشت. پارچه های شانل ظریف تر، ریزش بیشتری دارند. با این همه، لختی پارچه آن قدر نیست که به هنگام حرکت، چین های لباس، حرکت مواج داشته باشند.

لطافت

لطافت پارچه پاییزه بافت

وجود پرزهای روی پارچه شانل باعث می شود این پارچه هنگام لمس با دست، نرم و لطیف احساس شود. همچنین الیاف پشمی، ابریشم، سلولزی و مصنوعی به کار برده شده در پارچه، لطیف و کوبیده هستند که بر لطافت و نرمی این پارچه می افزاید.

توجه داشته باشید که الیاف پشمی و پرزهای پارچه شانل در برخی افراد ایجاد حساسیت و خارش می کنند. اگر لباس دوخته شده در تماس مستقیم با پوست بدن باشد، بهتر است از آستری برای آن استفاده شود.

برخی اوقات این پرزها در جاهایی که اصطکاک پارچه زیاد است، حالت گوله گوله پیدا می کنند. بهترین کار، کندن این پرزهای گوله شده با یک قیچی ظریف نوک تیز است.


حتما بخوانید: پارچه شنل بافت و ترفندهای دوخت آن


چروکی و شکنندگی

درصد چروک پذیری پارچه شانل لباسی با کیفیت بسیار پایین است. بیشتر پارچه های شانل، به علت بافتی که دارند، نیاز به اتو ندارند. به علت خاصیت ارتجاعی الیاف پشمی و مصنوعی به کار برده شده در پارچه، چروک های ریز ناشی از شستن لباس، خیلی راحت با یک اتوکشی ساده (درجه حرارت متوسط رو به پایین و غیرمستقیم) باز می شوند.

امکان شکسته شدن پارچه شانل در جاهایی که به هر دلیلی مانند نشستن طولانی مدت یا قرار دادن بار زیاد روی پارچه تا شده، پرس می شوند، وجود دارد. اما این شکستگی ها پایدار نیستند و معمولاً با اتوکشی (بخار با حرارت معمولی به روش گذاشتن و برداشتن اتو روی قسمت های شکسته) از بین می روند.

ضخامت

ضخامت پارچه شانل بین متوسط تا زیاد است. هر چه ضخامت نخ ریسندگی چنیل (Chennile yarn) بیشتر باشد، ضخامت پارچه هم بیشتر خواهد بود. با این همه، برای دوخت پالتوی زمستانی با شانل نیاز به آستری است. ضخامت این پارچه به تنهایی جوابگوی سرمای زمستان نیست.

تنها ایرادی که می توان به پارچه شانل لباسی گرفت، این است که به واسطه ارتجاعی بودن نخ پشم به کار رفته در آن، پارچه کش می آید. برای این مشکل هم راه حل وجود دارد که در بخش روش های نگهداری به آنها اشاره کرده ایم.

تاریخچه پارچه شنل

تاریخچه پارچه شانل | پارچه نگار

چنیل (Chennille)، به زبان فرانسه نوعی کرم پیله‌ ساز (کرم صد پا) با ظاهری کرک دار است و چون ظاهر پارچه تداعی‌ گر این حیوان بوده، این نام را گرفته است. در مقایسه با بسیاری از پارچه های دیگر، یک اختراع تازه تر است که شروع تولید آن به قرن هیجدهم میلادی بر می گردد.  نخ چنیل (که پارچه شانل با استفاده از آن بافته می شود) اولین بار در کشور فرانسه و با به کارگیری روش “لینو” ساخته شد. در روش لینو، دو نخ تابیده شده در هم، دور نخ پود پیچیده می شوند. متریال به دست آمده که در واقع یک نوع نخ بافته شده است، رشته رشته می شود و با استفاده از این رشته ها، نخ چنیل تولید می شود.

در دهه های 1920 و 1930 که اوج رکود اقتصادی آمریکا و اروپا بود، طراحان لباس به نامی مانند کوکو شانل به فکر تهیه لباس هایی افتادند که هم از نظر اقتصادی به صرفه باشد، هم دوام زیادی داشته باشد و هم بتوان سال ها بدون از مد افتادن لباس آن را پوشید. یکی از پارچه هایی که نظر کوکو شانل را جذب کرد، پارچه چنیل بود. بعد از چاپ تصویر اینا کلر (Ina Clair) بازیگر معروف با لباس چنیل از برند کوکو شانل، سبک لباس طراحی شده و پارچه به کار برده شده برای آن، با استقبال بسیار زیاد بانوان آن دوران روبرو شد.

کوکو شانل، ابتدا پارچه های خود را از یک کارگاه بافندگی پارچه در اسکاتلند سفارش می داد. اما در دهه 1930، سفارش های خود را به شرکت لوساژ فرانسوی سپرد. در این زمان، استفاده همزمان از الیاف طبیعی مانند پشم، ابریشم، پنبه (الیاف سلولزی) و الیاف مصنوعی در بافت پارچه چنیل رواج پیدا کرد. پارچه های تهیه شده از این الیاف ترکیبی، بسیار سبک تر و ظریف تر بودند.

کاربرد پارچه شنل

پارچه شانل لباسی، همان‌ طور که از نامش پیداست برای دوخت لباس به کار می رود. اما این پارچه برای مصارف دیگری هم به کار برده می شود که در ادامه به اختصار بیان خواهیم کرد.

کاربرد اولیه پارچه شنل

همان طور که گفته شد، کاربرد اولیه پارچه شانل برای شال، رودوشی و روسری زنانه بوده است. امروزه هم از این پارچه برای دوخت این پوشش های پاییزی و زمستانی استفاده می شود. کشور اسکاتلند که موطن اولیه پارچه شانل است، کشوری سردسیر و بادخیز است. شانل با بافت سبک، نرم و در عین حال گرمی که دارد، به خوبی جوابگوی نیاز مردم مناطق سردسیر و بادخیز است.

پارچه شنل برای فرشینه و روفرشی

پارچه شانل برای بافت قالیچه های سبک و روفرشی نیز به کار برده می شود. حتماً نام روفرشی شانل مخمل به گوشتان خورده است. این پارچه ضخامت بالاتری نسبت به شانل لباسی دارد. دوام این روفرشی ها بسیار بالا است و در عین حال، بسیار نرم هستند و راه رفتن بر روی آنها کف پا را آزار نمی دهد. معمولاً در بافت این پارچه ها از الیاف پشمی کمتر استفاده می شود تا حساسیت زایی کمتری داشته باشند.

پارچه شانل به‌عنوان پارچه مبلی و شال مبل

پارچه مبلی شانل محبوبیت زیادی در میان مردم و سازندگان مبل دارد. این پارچه دوام بالایی دارد، نرم و لطیف است و زیبایی سرویس چوب منزل را دوچندان می کند.

پارچه شانل، برای تولید شال مبل، روتختی، روکش بالش و کوسن نیز کاربرد فراوانی دارد. نرمی و سبکی پارچه های شانل علت این محبوبیت هستند.

پارچه شنل و کاربرد آن برای دوخت انواع لباس

انواع کاربرد پارچه های بافت

پارچه شانل لباسی، یک پارچه مناسب فصل های خنک و سرد سال است. این پارچه، مناسب دوخت لباس راحتی خانگی نیست و بیشتر کاربرد آن برای لباس های بیرونی است. کت و دامن های معروف برند شانل، یک لباس محبوب در میان بانوان اروپایی و آمریکایی هستند. معمولاً این پارچه در تمام کالکشن های لباس پاییزه و زمستانه برند شانل، حضور دارد.

مانتو پاییزی و پالتوی زمستانه

پالتو و مانتو های پاییزه شانل

یکی از کاربردهای فراوان پارچه شانل مانتویی (پارچه بافت)، دوخت مانتو پاییزی و پالتوی زمستانی است. با این پارچه به تنهایی و یا ترکیب با پارچه های نیمه ضخیم و ضخیم دیگر می توان انواع متنوعی از پالتو، مانتو، کت و دامن، کت و سارافن، سارافن و شومیز، کت و شلوار، بلیزر، هودی و دامن پاییزی و زمستانی دوخت. این پارچه، مناسب اوایل بهار که هوا هنوز خنکی خود را حفظ کرده نیز می باشد.

برای دوخت پالتو و سایر لباس های پاییزه و زمستانه می توان از ترکیب پارچه طرح دار شانل و پارچه شنل ساده بهره برد. ترکیب پارچه طرح دار شانل با چرم نیز ایده خوبی است. می توان با استفاده از پارچه خزدار برای دور یقه و سرآستین های پالتویی که با پارچه چهار خانه شانل دوخته شده، یک پالتوی مجلسی زیبا دوخت.

 

برای خرید پارچه شانل مانتویی کلیک کنید

 

بلوز های مجلسی و مهمانی

بلوز مجلسی زیبا بافت

پارچه های شانل ظریف تر که در بافت آنها از پولک دوزی، زری دوزی و سیم دوزی استفاده شده، مناسب دوخت بلوزهای مجلسی و مهمانی هستند. این بلوزها خیلی راحت با انواع دامن و شلوار ست می شوند.

پارچه شانل طرح دار، یک پارچه ایده آل برای خرج کار لباس های پاییزی و زمستانی ساده هستند.

دوخت کیف

کیف های جذاب ترند

از این پارچه برای ساخت اکسسوری ‌های زنانه مانند کیف نیز استفاده می شود. برند شانل معمولاً هر ساله در کنار کالکشن پاییزه و زمستانه خود، این مدل اکسسوری‌ های زنانه را نیز معرفی می کند. البته استفاده از پارچه شانل لباسی تنها محدود به مجموعه کوکو شانل نیست. بسیاری از طراحان مد و لباس، در سرتاسر دنیا از این پارچه در کالکشن های بهاره، پاییزه و زمستانه خود استفاده می کنند.

روش های نگهداری پارچه شنل

پارچه شانل جزء پارچه هایی است که دوام بالایی دارند. با این همه، برای نگهداری از آن، توجه به برخی نکات الزامی است. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می کنیم.

شست و شو

انتخاب شوینده مناسب

بهترین روش شست و شو برای پارچه شانل، شستشوی دستی است. برای پارچه های تیره، بهتر است از مشکین شوی استفاده شود. برای این پارچه از شوینده هایی که قابلیت سفیدکنندگی دارند، استفاده نکنید. شوینده باید ملایم باشد و اگر قابلیت تثبیت رنگ داشته باشد هم که چه بهتر!

به رنگ آب اولیه پارچه توجه کنید

ممکن است در زمان شست و شو، شانل های تیره رنگ پس بدهند. اما نگران نباشید، نه پارچه شما کمرنگ خواهد شد و نه کیفیت خود را از دست خواهد داد.

شست و شو با ماشین لباسشویی

اگر اصرار دارید که از ماشین لباس‌ شویی برای شستن لباس خود استفاده کنید، آن را روی دور کند و دمای 25 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. توجه کنید که برخی از انواع شانل پرز پس می دهند. ممکن است این پرزها در دریچه های خروج آب ماشین لباسشویی شما گیر کنند و به ماشین لباسشویی شما آسیب بزنند.

استفاده از خشکشویی

اغلب پالتوهایی که با این پارچه دوخته می شوند، آستردوزی شده اند. این آستر ممکن است از الیاف پشم شیشه یا آستری های کرک دار باشد. اگر آستری قابلیت جدا شدن نداشته باشد، شستشوی لباس با دست، دشوار خواهد بود. تحت این شرایط، بهتر است از خدمات خشکشویی ها (شستشوی خشک و بخار) استفاده کنید تا به بافت پارچه و آستری آسیبی وارد نشود.

اتوکشی

درصد چروک شدگی پارچه شانل بسیار کم و در بسیاری از انواع آن، نزدیک به صفر است. پس لباس هایی که با این پارچه دوخته می شوند، اغلب نیازی به اتو ندارند. با این همه، برای ایستایی بهتر لباس، بعد از شست و شو، می توانید با استفاده از یک اتوی ساده و پارچه نخی نازکی که روی لباس می اندازید، کار اتوکشی را انجام دهید.

به هیچ عنوان از اتوکشی مستقیم و با درجه حرارت بالا، برای پارچه شانل استفاده نکنید. زیرا این پارچه در مواجهه با حرارت بالا کش می آید و یک لباس به اصطلاح وارفته روی دست شما می گذارد.

جدید ترین طرحها و رنگهای پارچه بافت

خشک کردن

یکی از نکات مهم در ارتباط با پارچه شنل، نحوه خشک کردن آن است. اگر بعد از شست و شوی لباس، آن را روی بند رخت آویزان کنید، لباس کش می آید. بهترین کار این است که اول با دست یا با تکان دادن لباس، کمی آب آن را بگیرید. سپس آن را روی یک سطح صاف که با پارچه تمیز پوشانده شده، پهن کنید.

پارچه شنل زیر نور تند و مستقیم آفتاب کیفیت خود را از دست می دهد. لباس خود را در سایه خشک کنید.

چگونه پارچه شنل را بدوزیم؟

دوخت پارچه

در زمان انداختن الگو روی پارچه شنل به طرح و جهت آن توجه کنید. به ویژه اگر طرح پارچه شما، جناقی یا راه راه است.

پارچه شنل را چند لایه برش نزنید

پارچه شنل بافت ضخامت متوسط تا زیاد دارد. سعی کنید از برش همزمان چند لایه از این پارچه با هم خودداری کنید. قیچی شما هرچقدر هم که تیز باشد، در برش چند لایه پارچه ضخیم با هم عملکرد خوبی نخواهد داشت. ضمن اینکه در برش های بلند، دست شما خسته خواهد شد. صبر و حوصله به خرج دهید و بعد از سنجاق کردن الگو روی پارچه، برش خود را انجام دهید. می توانید به جای سنجاق، از کلیپس خیاطی برای نگه داشتن الگو روی شانل استفاده کنید.

بعد از برش بلافاصله لبه ها را سردوز کنید

بافت شانل به گونه ای است که پس از برش خیلی زود ریش ریش می شود. بلافاصله پس از برش، دور تا دور تکه ها را سردوز کنید. می توانید به جای سردوز، از روش سوزاندن سر پارچه با شمع استفاده کنید.

انتخاب سوزن مناسب

برای دوخت این پارچه، سوزن چرخ خیاطی شماره 14 و 16 مناسب هستند. اگر در زمان دوخت نخ کشیده می شود، سوزن شماره بالاتری را جایگزین سوزن فعلی خود کنید. از نخ های همه کاره برای دوخت این پارچه استفاده می شود. نخ هایی که کاملاً از الیاف مصنوعی ساخته شده اند، برای دوخت این پارچه مناسب نیستند.

کشش پارچه را در نظر بگیرید

پارچه شنل ترک از طول کش می آید. پس در زمان دوخت، اجازه دهید پارچه آزادانه روی غلتک چرخ خیاطی حرکت کند و سرعت دوخت خود را کم نگه دارید. اگر با دست پارچه را بکشید، درزهای پارچه کشیده می شوند و نتیجه زیبا نخواهد بود. توصیه می‌ شود بعد از دوخت کامل لباس، برای صاف شدن درزها که در اثر کشیده شدن نخ ایجاد می شود، لباس را برای یک اتو بخار حرفه ای به خشکشویی بسپارید.

نکات خرید پارچه شنل

خرید پارچه پاییزه شانل

شنل یکی از پارچه های محبوب برای دوخت لباس های پاییزه و زمستانه است. به همین دلیل، کارخانجات زیادی در سطح دنیا، تحت نام و برندهای گوناگون این پارچه را تولید می کنند. کیفیت پارچه های تولید شده متفاوت است. در هنگام خرید پارچه شنل، چند راهکار ساده برای اطمینان از کیفیت خوب پارچه وجود دارد.

به چروک پذیری پارچه دقت کنید

همان طور که گفتیم شانل به آسانی چروک نمی شود. پس در زمان خرید پارچه شانل، یک قسمت از پارچه را در مشت گرفته و چند ثانیه نگه دارید. پارچه نباید بعد از رها شدن، آثار چروکی ماندگار داشته باشد. همچنین کرک های روی پارچه نباید با کشیدن دست روی پارچه کنده شوند.

ضخامت پارچه را طبق مدل لباستان انتخاب کنید

در زمان خرید، دست خود را زیر پارچه بگیرید و به وزن و ضخامت آن در دست دقت کنید. شانل در ضخامت های گوناگون تولید می شود. پارچه ای را انتخاب کنید که از نظر ضخامت برای مدل لباسی که در نظر دارید مناسب باشد. این نوع پارچه هر چه سنگین تر باشد، بیشتر خود را می اندازد. سعی کنید پارچه ای که انتخاب می کنید، سبک باشد.

اهمیت طرح پارچه

طرح پارچه اهمیت زیادی در مدل لباس دارد. اگر برای لباس خود، طرح جناقی را انتخاب می کنید، به متراژ پارچه ای که می خرید، توجه کنید. زیرا ممکن است برای مرتب شدن جناق ها در کنار هم، به پارچه بیشتری نیاز داشته باشید.

منابع: apparelsearch.com

4.4/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا