پارچه شناسی

با انواع پارچه گاباردین بیشتر آشنا شوید

وقتی که برای خرید کت شلوار و یا مانتو شلوارهای اداری به بازار می روید، ممکن است اسم پارچه گاباردین را بارها و بارها بشنوید. امروزه از انواع پارچه گاباردین برای دوخت لباس های رسمی و اداری استفاده می شود. اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که گاباردین چیست و انواع مختلف آن چه ویژگی ها و کاربردهایی دارند. به طور کلی، گاباردین پارچه ای با طرح بافت سرژه یا جناقی است. تراکم بافت این پارچه بسیار زیاد بوده و از الیافی مثل پنبه، پشم، ابریشم، پلی استر و … تولید می شود. ساختمان بافت محکم گاباردین باعث افزایش استحکام و ایستایی مطلوب آن می شود. سابقه استفاده از پارچه گاباردین به سال های دور در قرن پانزدهم میلادی بر می گردد. در این مطلب قصد داریم درباره انواع پارچه گاباردین، ویژگی ها و کاربرد هر کدام از آن ها صحبت کنیم. پس اگر دوست دارید با انواع پارچه گاباردین بیشتر آشنا شوید، تا انتها همراه ما باشید.

خرید پارچه گاباردین

پارچه گاباردین چیست؟

پیش از آن که درباره انواع پارچه گاباردین صحبت کنیم، لازم است بدانیم که پارچه گاباردین چیست. به طور کلی، طرح بافت گاباردین یکی از مشتقات بافت سرژه یا جناقی است. سرژه گاباردین منظم بوده و با زاویه 45 یا 63 درجه بافته می شود. با توجه به اینکه طرح بافت پارچه سرژه است، روی پارچه خطوط مورب منظم دیده می شود و پشت آن سطح صافی دارد. معمولا در زمان طراحی و تولید انواع پارچه گاباردین، تراکم تاری دو برابر تراکم پودی در نظر گرفته می شود و بنابراین ساختمان بافت آن ها بسیار محکم و متراکم خواهد بود. این پارچه ها ضخامت متوسطی دارند و وزن آن ها بین 250 تا 450 گرم در متر مربع متفاوت است.

به طور کلی، برای تولید پارچه های گاباردین از الیاف مختلفی استفاده می شود. متداول ترین انواع پارچه گاباردین از الیاف پشم و پنبه تولید می شوند. همچنین برای تولید بعضی از پارچه های گاباردین موجود در بازار از الیاف ابریشم استفاده می شود. پارچه های گاباردین ابریشمی ظاهر لوکس و چشمگیری دارند و طبیعتا قیمت آن ها بالاتر از سایر انواع گاباردین است. امروزه برای کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده محصول از الیاف مصنوعی مثل پلی استر به صورت خالص و یا ترکیب شده با الیاف طبیعی در بافت گاباردین استفاده می شود.


پیشنهاد خواندنی: نگاهی به تاریخچه پارچه بافت و برند شنل (Chanel)


انواع پارچه گاباردین

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، پارچه های گاباردین موجود در بازار انواع مختلفی دارند. به طور کلی، انواع پارچه گاباردین با توجه به جنس مواد اولیه و طرح پارچه از هم دیگر قابل تفکیک هستند. در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم.

پارچه گاباردین پشمی

گاباردین پشمی یکی از مشهورترین انواع پارچه گاباردین موجود در بازار است. برای بافت این پارچه در ابتدا الیاف پشم به نخ های فاستونی تبدیل شده و نهایتا روی ماشین بافندگی به پارچه تبدیل می شوند. پارچه های گاباردین پشمی ضخامت متوسط تا زیادی دارند و وزن متر مربع آن ها بیشتر از سایر انواع پارچه گاباردین است. امروزه با کیفیت ترین پارچه های گاباردین پشمی، از نخ های پشم مرینوس بافته می شوند. این پارچه ها علاوه بر کیفیت فوق العاده، قیمت بالایی هم دارند.

پارچه پشمی سبز

از این پارچه ها به صورت خاص برای دوخت انواع کت شلوار رسمی، کت دامن مجلسی و مانتو شلوارهای رسمی و اداری استفاده می شود. پارچه های گاباردین پشمی بسیار با دوام تر از سایر پارچه های گاباردین موجود در بازار هستند. بنابراین شما می توانید از لباس های دوخته شده با این پارچه ها برای سال های طولانی استفاده کنید.  

قیمت پارچه گاباردین پشمی

پارچه گاباردین پنبه ای

پارچه گاباردین پنبه ای

یکی دیگر از الیافی که برای بافت پارچه های گاباردین استفاده می شود، پنبه است. برای بافت این پارچه ها، ابتدا الیاف پنبه مرغوب به نخ های با کیفیت و محکم تبدیل می شوند. پس از آن نخ ها وارد فرایند بافندگی شده و با طرح بافت سرژه گاباردین بافندگی می شوند. پارچه گاباردین پنبه ای نسبت به گاباردین پشمی لطافت بیشتری دارد. همچنین ضخامت و وزن متر مربع آن کمتر است. بنابراین می توانید از این پارچه ها برای دوخت انواع مانتو، شلوار، دامن، لباس های فرم مدارس و ادارات و … استفاده کنید.

پارچه گاباردین ابریشمی

پارچه گاباردین ابریشمی

ابریشم یکی از مواد اولیه لوکس و گران قیمتی است که برای بافت پارچه گاباردین استفاده می شود. گاباردین ابریشمی ظاهری بسیار براق و چشمگیر دارد. بنابراین این پارچه برای دوخت انواع دامن، شلوار و کت های مجلسی مناسب خواهد بود. علاوه بر این، قیمت پارچه گاباردین ابریشمی نسب به سایر پارچه های گاباردین بیشتر است. اگر قصد دارید یک استایل گران قیمت و منحصر به فرد برای خودتان طراحی کنید، گاباردین ابریشمی یکی از بهترین انتخاب ها برای شما خواهد بود.  

پارچه گاباردین پلی استر

پارچه پلی استر

پلی استر یکی دیگر از مواد اولیه ای است که برای بافت پارچه گاباردین استفاده می شود. استفاده از الیاف پلی استر در بافت پارچه های گاباردین باعث کاهش قیمت تمام شده آن ها می شود. سطح پارچه گاباردین پلی استری براق بوده و زیر دست آن لطیف است. پارچه گاباردین پلی استری استحکام و دوام فوق العاده ای دارد. همچنین الیاف آبگریز و طرح بافت محکم و پر تراکم گاباردین، باعث می شود که این پارچه ها خاصیت ضد آب بهتری نسبت به سایر انواع گاباردین داشته باشند. از این پارچه برای دوخت لباس های رسمی و همچنین لباس های بادگیر و بارانی استفاده می شود.

پارچه گاباردین طرح دار

پارچه گاباردین طرح دار

یکی از انواع پارچه گاباردین که امروزه در بازار به فروش می رسد، گاباردین طرح دار است. در این پارچه ها با استفاده از نخ های تار و پود رنگی، طرح های چهارخانه و راه راه ایجاد می شود. این پارچه ها برای دوخت انواع کت مجلسی مناسب هستند. شما می توانید پارچه های گاباردین طرح دار را با گاباردین ساده ترکیب کرده و یک استایل شیک و منحصر به فرد برای خودتان طراحی کنید. 

پارچه گاباردین چاپی

پارچه گاباردین چاپ دار یکی دیگر از انواع گاباردین است. در این پارچه ها، طرح های مختلف در فرایند چاپ روی پارچه قرار گرفته و جلوه متفاوتی را ایجاد می کنند. شما می توانید با استفاده از پارچه گاباردین چاپی انواع پیراهن بلند، شلوار و یا دامن کژوال را بدوزید.

پارچه گاباردین چاپی

پارچه گاباردین کشی

در بافت پارچه های گاباردین کشی، از الیاف مصنوعی که خاصیت کشسانی دارند، مثل ریون و لاکرا، استفاده می شود. پارچه گاباردین کشی چروک پذیری کم و ریزش بسیار خوبی دارد. از این پارچه ها برای دوخت انواع مختلف شلوار، مانتو و لباس هایی که نیاز به انعطاف و کشسانی بیشتری دارند استفاده می شود.

پارچه گاباردین کشی

خرید پارچه گاباردین ترک

ویژگی های کاربردی گاباردین

پارچه های گاباردین با توجه به جنس الیافی که در ساختار آن ها استفاده می شود، ویژگی های متفاوتی دارند. بنابراین برای انتخاب یک نوع خاص از پارچه گاباردین، باید کاربردی که از آن انتظار دارید را در نظر بگیرید. به طور کلی ویژگی های کاربردی انواع پارچه گاباردین عبارتند از:

دوام

پارچه های گاباردین به دلیل بافت محکم و متراکمشان، استحکام بالایی دارند. این استحکام بالا سبب دوام بیشتر آن ها شده است. علاوه بر این، پارچه های گاباردین، مقاومت سایشی بالایی دارند و سطح آن ها به سادگی آسیب نمی بیند. دوام بالای گاباردین آن را به یک انتخاب ایدئال برای دوخت انواع کت تبدیل کرده است.

تنوع در استفاده از مواد اولیه

پارچه های گاباردین را می توان با استفاده از الیاف طبیعی و مصنوعی متفاوت مثل پنبه، پشم، ابریشم و یا پلی استر تولید کرد. همچنین می توان برای بافت این پارچه ها از ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده کرد. 

خاصیت ضد آب

یکی از ویژگی های بارز انواع مختلف پارچه گاباردین، ضد آب بودن آن ها است. یکی از پارچه هایی که بیشترین میزان مقاومت در برابر آب را دارد، گاباردین پلی استری است. این خاصیت باعث می شود که پارچه های گاباردین برای دوخت انواع پالتو و کت های بارانی گزینه بسیار مناسبی باشند. 

پارچه های گاباردین چه کاربردهایی دارند؟

انواع مختلف پارچه گاباردین را می توان در طیف وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار داد. از این پارچه برای دوخت انواع مانتو، شلوار، دامن، پالتوهای بارانی، ترنچ کت، کراپ کت و لباس های بادگیر و ضد آب استفاده می شود. معمولا از پارچه های گاباردین سبک برای دوخت انواع مانتو و کت های بهاره استفاده می شود. در مقابل پارچه های گاباردین سنگین و با تراکم بالاتر برای دوخت انواع کت شلوارهای رسمی و لباس های پاییزه استفاده می شود. فروشگاه اینترنتی پارچه نگار، طیف وسیعی از انواع پارچه گاباردین مناسب برای کاربردهای مختلف را در اختیار شما قرار می دهد. برای خرید عمده پارچه گاباردین نیز می توانید به این فروشگاه به صورت حضوری یا آنلاین مراجعه نمایید.

سخن پایانی

همان طور که دیدید در این مطلب درباره انواع پارچه گاباردین و ویژگی های آن ها صحبت کردیم. پارچه گاباردین نوعی پارچه تاری پودی با طرح بافت سرژه یا جناقی است. روی این پارچه خطوط مورب منظم با زوایای 45 یا 63 درجه دیده می شود و پشت آن صاف و یکدست است. در بافت پارچه گاباردین از الیاف طبیعی و مصنوعی متفاوتی استفاده می شود. بنابراین با توجه به مواد اولیه مورد استفاده در بافت پارچه می توان آن ها را دسته بندی کرد. فروشگاه اینترنتی پارچه نگار به شما کمک می کند تا به انواع پارچه گاباردین به صورت یکجا دسترسی داشته باشید و انتخاب آگاهانه ای داشته باشید. خرید عمده پارچه گاباردین را به تمام فعالان حوزه پوشاک توصیه می کنیم، زیرا می توانید به این ترتیب پارچه مورد نیاز خود را با سرعت و قیمت مقرون بصرفه تهیه نمایید.

منبع: https://textiledetails.com/what-is-gabardine-fabric-royal-fabric/

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا