پارچه شناسی

با دنیای جذاب پارچه پلیسه بیشتر آشنا شوید

پلیسه یکی از پارچه های پرطرفدار برای دوخت انواع دامن و پیراهن بلند است. این پارچه را می توان با استفاده از مواد مختلفی تولید کرد. در واقع، پلیسه کردن به معنای تا کردن پارچه با عمق و شکل های مختلف است. در نتیجه این کار، ظاهر پارچه دارای چین های خاص و جذاب می شود. این پارچه را می توان برای دوخت لباس های مختلفی به کار برد. شما می توانید با استفاده از پارچه های نازک چین دار انواع شومیز، دامن و پیراهن بهاره و تابستانه را بدوزید. همچنین می توانید از پارچه های ضخیم تر برای دوخت دامن های زمستانه استفاده کنید.

به طور کلی، پارچه پلیسه انواع مختلفی دارد. این پارچه را می توان با توجه به جنس پارچه و همچنین نوع چین اعمال شده روی آن، دسته بندی کرد. پارچه هایی مثل تافته، کرپ، ساتن و ژاکارد گزینه های مناسبی برای تهیه این پارچه به شمار می روند. همچنین نحوه چین دار کردن پارچه های مختلف با توجه به جنس و میزان حساسیت آن ها متفاوت است. در این مطلب قصد داریم وارد دنیای جذاب پارچه پلیسه شده و جزئیات مربوط به آن را بررسی کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

پارچه دانتل پلیسه

پلیسه چیست؟

قبل از اینکه درباره انواع پلیسه و کاربردهای آن صحبت کنیم، بهتر است شناختی کلی از این پارچه خاص به دست آوریم. پلیسه به معنی ایجاد تاهای ریز یا درشت، به صورت منظم یا نامنظم روی پارچه های مختلف است. چین روی این پارچه را می توان به وسیله اعمال فشار و یا دوخت روی پارچه ایجاد کرد. چین های پارچه پلیسه معمولا فاصله های مساوی دارند و بسته به نوع پارچه و همچنین کاربرد نهایی که از آن انتظار داریم، عرض و عمق های متفاوتی دارند.

pleated fabric

پلیسه یک متریال همه کاره و فوق العاده در دنیای مد است. این پارچه در دوره های زمانی مختلف مورد توجه طراحان برجسته قرار گرفته و در طراحی های آن ها استفاده شده است. از انواع مختلف این پارچه می توان برای دوخت طیف گسترده ای از لباس ها مثل دامن های بلند و شلوارهای ترندی یا پیراهن های بهاره پر نقش و نگار استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: 6 استایل شیک با دامن ساتن + عکس و ایده استایل


تاریخچه پلیسه

استفاده از این پارچه خاص محدود به سال های اخیر و دنیای مد امروزی نیست. این پارچه از سال ها و قرن های گذشته برای دوخت لباس مورد استفاده قرار گرفته است. در گذشته، پارچه پلیسه یکی از پرطرفدارترین پارچه ها بین اشراف زادگان بوده است. به عنوان مثال از آن برای دوخت لباس های اشراف زادگان در مصر باستان استفاده شده است. علاوه بر این، علاقه به این پارچه جذاب در دنیای مد امروزی نیز بسیار مشهود است. دامن های پلیسه جذاب در این قرن توسط مرلین مونرو پوشیده شده و معروف شدند. لباس های چین دار با جزئیات ظریف، چین های نفیس و فرآیند ساخت دقیق، حس تجمل و لوکس بودن را به نمایش می گذارند.

تاریخچه پلیسه

نحوه پلیسه کردن پارچه

پارچه پلیسه به روش های مختلفی تولید می شود. به طور کلی، فرآیند ساخت این پارچه در طول زمان توسط افراد مختلفی در سراسر دنیا تکامل پیدا کرده است. راه های زیادی برای ایجاد چین روی پارچه وجود دارد. معمولا، پلیسه‌ هایی که وزن‌ کم و ضخامت نازک یا متوسط دارند، کاربری ساده تری خواهند داشت.

نحوه تهیه

چهار روش اصلی برای ایجاد چین در پارچه وجود دارد که عبارتند از:

  • دوخت چین ها روی پارچه
  • اعمال فشار روی پارچه
  • استفاده از آنزیم ها و مواد شیمیایی
  • تولید پارچه به صورت دستی

چه پارچه هایی برای پلیسه کردن مناسب هستند؟

به نظر شما چه پارچه ای برای چین دار کردن مناسب است؟ به طور کلی، پارچه هایی که از الیاف مصنوعی تهیه می شوند، گزینه مناسبی برای تهیه این پارچه خاص هستند. زیرا چین و تاهای ایجاد شده روی این پارچه ها دوام بالایی خواهند داشت و در اثر شستشو حالت و شکل خود را از دست نمی دهند. علاوه بر این، این پارچه ها باید ایستایی خشکی داشته باشند. بنابراین، پارچه های کشی یا ریون که ریزش خیلی زیادی دارند اصلا برای چین دار کردن مناسب نیستند. مناسب ترین مواد برای تهیه پارچه پلیسه عبارتند از:

پارچه مخمل

پارچه مخمل یکی از جذاب ترین گزینه ها برای پلیسه کردن است. این پارچه وزن و تراکم نسبتا بالایی دارد و بنابراین چین ها روی آن حالت برجسته و بسیار جذابی پیدا می کنند. درخشش پارچه مخمل در کنار سایه روشن های ایجاد شده از طریق چین های روی آن باعث می شود که لباس های دوخته شده با این پارچه بسیار خاص باشند.

پارچه مخمل پلیسه

شما می توانید با استفاده از مخمل پلیسه، دامن و شلوارهای جذاب و ترندی مناسب برای فصل بهار و پاییز را بدوزید. همچنین می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی پارچه نگار، رنگ های مختلف این پارچه را مشاهده و خریداری کنید.

پارچه کرپ

پارچه کرپ یکی دیگر از مواد مناسب برای تهیه پارچه پلیسه است. انواع مختلف کرپ به دلیل ایستایی خشک و آهار داری که دارند می توانند به خوبی چین دار شده و پارچه های منحصر به فردی را بسازند. از کرپ پلیسه برای دوخت دامن های جذاب و همچنین پیراهن های مجلسی استفاده می شود. همچنین می توانید با چبن دار کردن پارچه کرپ حریر و کرپ حریر طرح دار انواع شومیز و پیراهن های جذاب بهاره و تابستانه را بدوزید.

پارچه کرپ

 

ساتن پلیسه

ساتن یکی از جذاب ترین مواد برای پلیسه دار کردن است. انواع مختلف پارچه ساتن را می توان به روش های مختلف چین دار کرد. بین انواع مختلف ساتن، پارچه ساتن آمریکایی مناسب ترین گزینه برای پلیسه دار شدن است. زیرا این پارچه ایستایی آهار داری داشته و ضخامت بیشتری نسبت به پارچه های ساتن عادی دارد.

پارچه ساتن

علاوه بر این، ساتن طرح دار نیز یکی از گزینه های مناسب برای پلیسه کردن و دوخت لباس های خاص است. از این پارچه ها می توان برای دوخت دامن لباس های مجلسی، شومیزها و پیراهن های فانتزی و حتی لباس عروس استفاده کرد.

خرید پارچه دانتل

پارچه تافته

پارچه تافته هم یکی از مواد ایدئال برای تهیه پارچه پلیسه به شمار می رود. این پارچه به دلیل ایستایی خشکی که دارد چین های زیبا و پایداری را به نمایش می گذارد. شما می توانید از این پارچه برای دوخت دامن های کژوال استفاده کنید.

تافته

همچنین می توانید پارچه پلیسه تافته را به صورت ترکیبی با تافته ساده استفاده کنید و لباس های جذابی بدوزید. به عنوان مثال می توانید از تافته پلیسه شده در قسمت آستین و یا پیش مانتو و کت های فانتزی تافته استفاده کنید.

قیمت پارچه دانتل

پارچه ژاکارد پلیسه

یکی دیگر از پارچه های خاص برای پلیسه دار کردن، پارچه ژاکارد است. با توجه به اینکه ایستایی این پارچه خشک و آهار دار بوده و ضخامت آن متوسط است، پارچه های چین دار تولید شده با آن هم بسیار جذاب خواهند بود. شما می توانید با استفاده از ژاکارد پلیسه انواع کت و مانتوهای مجلسی و جذاب را بدوزید.

زاکارد

ویژگی های پارچه پلیسه

پارچه های پلیسه موجود در بازار ویژگی های متفاوتی دارند. بسته به اینکه از چه پارچه ای استفاده شده باشد، ویژگی آن ها هم متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال پارچه پلیسه ساتن ظاهر براق و درخشانی خواهد داشت. بنابراین چین های ایجاد شده، به پارچه حالت بعد دار و جذابی می دهند.

ویژگی های پارچه پلیسه

همچنین اگر پارچه ظریفی مثل کرپ حریر را پلیسه دار می کنید، در کنار تنفس پذیری و خنکی، ظاهر آن هم بسیار جذاب و خاص خواهد بود. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی پارچه نگار به پارچه های پلیسه به جنس های مختلف و همچنین پارچه های مناسب برای چین دادن و پلیسه کردن دسترسی داشته باشید.

چگونه از پارچه پلیسه مراقبت کنیم؟

یکی از چالش های اصلی استفاده از این پارچه، نحوه مراقبت و حفظ چین های ایجاد شده در آن است. به طور کلی، روش مراقبت از این پارچه به جنس آن بستگی دارد. اگر جنس پارچه چین دار شما کرپ باشد نحوه شستشو و مراقبت از آن با پارچه ساتن متفاوت خواهد بود. بنابراین در درجه اول جنس الیاف به کار رفته در پارچه و همچنین ساختار بافت آن را بشناسید. بعد از شناسایی جنس پارچه، باید به حفظ چین های ایجاد شده روی آن در زمان شستشو، خشک کردن و استفاده روزمره توجه کنید.

مراقبت و نگهداری

بعضی از مهم ترین نکات برای مراقبت از پارچه پلیسه عبارتند از:

  1. سعی کنید پارچه های پلیسه خود را با آب سرد (با دمای حداکثر 30 درجه سانتی گراد) بشویید.
  2. پارچه پلیسه را با دست بشویید و در هنگام شستشو از فشار دادن یا کشیدن بیش از حد آن خودداری کنید.
  3. اتوکشی پارچه پلیسه را به خشک شویی ها بسپارید.
  4. اگر قصد دارید در منزل این پارچه حساس را اتو کنید، یک پارچه تمیز روی آن قرار داده و سپس اتو را روی آن حرکت دهید.
  5. سعی کنید در زمان اتو کردن پارچه چین ها را از هم باز نکرده و ساختار آن را به هم نریزید.

سخن پایانی

همان طور که دیدید در این مطلب درباره پارچه پلیسه و جزئیات مربوط به آن صحبت کردیم. به طور کلی، پلیسه کردن به معنی ایجاد چین و تاهایی با اعماق و ابعاد مختلف روی سطح پارچه های مختلف است. استفاده از این پارچه ها از گذشته های دور در تولید لباس مرسوم است. همچنین در سال های اخیر طراحان لباس برجسته و مشهوری از این پارچه در طراحی های خود استفاده کردند.

برای تولید این پارچه می توان از متریال مختلفی استفاده کرد. به طور کلی، پارچه هایی که ایستایی خشک و آهار دار داشته و همچنین از مواد مصنوعی تهیه شده اند، گزینه های خوبی برای تولید پارچه پلیسه به حساب می آیند. زیرا چین روی این پارچه ها به خوبی تثبیت شده و پس از شستشو حالت خود را از دست نخواهند داد. پارچه هایی مثل کرپ، مخمل، تافته و ساتن گزینه های بسیار خوبی برای پلیسه کردن به حساب می آیند شما می توانید از طریق فروشگاه پارچه نگار به انواع مختلف پارچه پلیسه دسترسی داشته باشید.

منبع: https://recovo.co/

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا