طراحان و برندها

برند شنل و مجموعه ای با پارچه شانل (پارچه بافت)

برند شنل با وجود فراز و نشیب های فراوانی که داشته، همچنان یکی از معروف ترین برندهای لباس لاکچری در جهان است. آنچه برند شنل را از بسیاری از برندهای لباس دیگر متمایز می کند و در عین حال، الهام بخش بسیاری از طراحان لباس معروف و حتی ناشناخته در بسیاری از کشورها شده، سادگی در عین لوکس بودن و راحتی با وجود خاص بودن لباس های طراحی و عرضه شده توسط این برند است.

کوکو شانل: افسانه مد

کوکو شانل، نابغه نوظهور صنعت مد در قرن بیستم لقب گرفته است. او اولین کسی است که پیروی از گرایش های عصر حجری پوشش زنانه را کنار گذاشت و سبکی کلاسیک و در عین حال مدرن برای زنان دوران خود خلق کرد.

کوکو شانل، بنیانگذار برند شنل، دوران کودکی خود را در فقر گذراند. مادر او خیلی زود از دنیا رفته بود. بعد از مرگ مادر، پدر نیز او را رها کرد و وی به یکی از یتیم‌ خانه هایی که “خواهران قلب مقدس” نامیده می شد، سپرده شد. کوکو در میان خواهران راهبه ای بزرگ شد که تنها دو رنگ را می شناختند: سفید و مشکی. آنها حق هیچ تجملی را نه برای خود و نه برای کودکان تحت سرپرستی خود قائل نبودند.

هرچند که زندگی کوکو شانل شروع خوبی نداشت اما همین سادگی و بی پیرایگی بود که در نهایت الهام بخش او برای خلق مجموعه لباس هایش شد. با این همه این لباس ها با وجود سادگی، ویژگی آراستگی و ظرافت را هم در خود دارند.

کوکو شانل و برند شنل

کوکو شنل | فروشگاه پارچه نگار

ورود کوکو شانل به دنیای مد و لباس در سن 18 سالگی اتفاق افتاد. در آن زمان، وی معشوقه یک تاجر ثروتمند به نام اتان بالسان بود. کوکو با حمایت مالی این شخص، اولین کارگاه کلاه دوزی خود را دایر کرد.

با این همه، گفته می شود که یکی از دوستان ثروتمند بالسان، به نام آرتور کاپل، تاثیر بسیار زیادی در ورود کوکو شانل به دنیای مد و لباس داشته است. کوکو شانل، رفته رفته کارگاه کلاه دوزی خود را تبدیل به خانه مد شانل کرد و این گونه بود که برند شنل متولد شد.

کوکو معتقد بود اولین “موفقیت در طراحی لباس” را با تغییر دادن یک لباس ژرسه قدیمی به دست آورده است. بعد از پوشیدن این لباس، بسیاری از مشتریان او، خواهان دوخت لباسی به همان سبک برای خود شده بودند.


بیشتر بخوانید: پارچه شنل (پارچه بافت) و ویژگی های آن


محبوبیت شانل، در سال‌ های 1920 به اوج خود رسید. در آن زمان، لباس زنان هنوز تاثیر گرفته از سبک پوشش زنانه در قرن نوزدهم بود. پارچه های لباس ها سنگین بود و زیر لباس، کرست (گن) پوشیده می شد. در طراحی های شانل، رنگ های زننده و کرست کنار گذاشته شدند. کوکو به جای پیراهن های سنگین زنانه، لباس های سبک مانند بلوز، شلوار، کت و دامن و کت و شلوارهایی که الهام گرفته از رنگ و استایل لباس های مردانه بودند را وارد دنیای مد زنانه کرد.

کوکو شانل در لباس های خود از رنگ های آبی سیر و طوسی استفاده زیادی می کرد. در آن دوران، این رنگ ها، رنگ های مردانه بودند و کاربردی در لباس های زنانه نداشتند. کوکو به‌عنوان نمادی از جسارت زنانه و شخصیت قوی زن مدرن، این رنگ ها را وارد دنیای لباس زنانه کرد.

محبوبیت برند شنل و محصولات نمادین آن

خانه مد شنل

دهه 1920 اهمیت زیادی در موفقیت خانه مد شانل داشت. کوکو شانل، در این سال ‌ها، تبدیل به یک نماد استایل در اروپا شد. کت و دامن شانل، پیراهن کوتاه مشکی (the little black dress یا LBD) و عطر شماره 5 شانل، محصولات نمادین برند شنل هستند.

کت و دامن شانل، یک محصول انقلابی مهم از برند شنل است. تا زمانی که این استایل لباسی در سال 1925 معرفی شد، توسط هیچ زنی پوشیده نشده بود. در کت و دامن شانل، عناصر لباس های مردانه به عاریت گرفته شده بود. این کت و دامن، از یک کت بدون یقه و یک دامن تشکیل شده بود. برای دوخت این لباس، از پارچه بافت شانل استفاده شده بود که علاوه بر راحتی و سبکی، ایستایی خوبی بر روی تن دارد.

کوکو شانل در یکی از سفرهای خود به ونیز، یک شلوار تنگ با پارچه توئید به تن داشت. تا آن زمان، تنها زن های کارگر برای راحتی هنگام کار، شلوار می پوشیدند. وی با این کار خود، انقلابی در دنیای مد و لباس آن زمان به وجود آورد. شلوارهای گشاد که به شلوارهای قایقی معروف هستند، یکی دیگر از محصولات نمادین برند شنل به شمار می روند.

معرفی محصولات نمادین برند شنل

فشن شو شنل

کوکو شانل یک زن مستقل با تفکرات روشنفکرانه بود. وی مخالف سرسخت پوشش زنان در زمان خود بود. کوکو شانل معتقد بود که این لباس ها، علاوه بر مخفی کردن زیبایی های زنانه، بسیار ناراحت هستند. در تقریباً همه طرح های لباس، کیف، کفش، عطر و حتی جواهرات، سنت شکنی به وضوح دیده می شود. در ادامه، چندین محصول نمادین برند شنل که همگی طراحی های خود کوکو شانل هستند را معرفی می کنیم.

قیمت پارچه شانل مانتویی

پیراهن کوتاه مشکی با پارچه شانل (پارچه بافت)

پیراهن کوتاه مشکی کوکو شانل، یک انقلاب مهم در صنعت مد به شمار می رود. اما برای این که به اهمیت عرضه این لباس به دنیای مد پی ببریم، باید با تاریخچه رنگ مشکی در لباس و سبک پوشش زنانه دوران آشنا شویم.

در قرن هجدهم، در بسیاری از کشورهای اروپایی، مشکی نماد ثروت، هنر و عشق بود. ولی در قرن نوزدهم این طرز تفکر تغییر کرد و مشکی به رنگ عزا و سوگواری تبدیل شد. پارچه مشکی، تبدیل به پارچه ای شد که تنها توسط بیوه زنان و خدمتکاران خانه های اشرافی پوشیده می شد. کوکو شانل با عرضه لباس نمادین خود به رنگ مشکی سنت شکنی کرد و نشان داد که می توان از رنگ مشکی برای یک استایل شیک (chic) روزمره استفاده کرد.

لباس های زنان تا قبل از این دوره، اکثراً پیراهن های بلند با دامن پر چین و شکن بود. حتی در دوخت پیراهن های دخترانه هم، قد لباس تا زیر زانو در نظر گرفته می شد. کوکو شانل یکی از پیشگامان تغییر این سبک پوشش زنانه بود.پیراهن مجلسی با پارچه شانل مشکی

لباس کوتاه مشکی در سال 1920 توسط خانه مد شانل معرفی شد. با وجود همه حواشی و انتقادات پیرامون این لباس، پس از تحسین مجله ووگ (Vogue) از این طرح شانل، محبوبیت بسیاری در میان بانوان پیدا کرد. پیراهن کوتاه مشکی کوکو شانل از همان طرز تفکر او درباره پوشش زنانه تبعیت می کند: ساده، همیشگی و راحت.

شلوار قایقی کوکو شنل با پارچه شانل

پوشیدن شلوار تا اواسط قرن نوزدهم بین زنان طبقه بالا و متوسط جامعه مرسوم نبود. شلوار تنگی که کوکو شانل در سفر به ونیز پوشیده بود، مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. همین باعث شد که او به فکر استفاده از شلوار در لباس های خود بیافتد.

مدل کت و شلوار زنانه با پارچه شانل

شلوار قایقی کوکو شانل، ترکیبی از شلوار مردانه و دامن بلند زنانه است. این شلوار فاق بلندتری نسبت به شلوارهای مردانه دارد و دامن بلند زنانه را در ذهن تداعی می کند.

کیف شانل 

کیف از برند شانل

 

کیف شانل 2.55، یکی دیگر از محصولات انقلابی کوکو شانل است. قبل از عرضه این کیف، کیف های زنانه همگی دستی بودند و بند شانه نداشتند.

کوکو شانل، ایده این کیف را از کیف سربازی گرفته است. کیف 2.55 شانل، یک کیف کوچک با بند زنجیری بود که روی دوش قرار می گرفت. ویژگی های راحتی، آراستگی و در عین حال سادگی به وضوح در طراحی این کیف دیده می شوند.

خرید پارچه شانل ترک

کت و دامن با پارچه شانل

ایده کت و دامن شانل هم از کت و شلوار مردانه گرفته شده است. کت و دامن اولیه برند شنل که تا آن زمان هیچ مشابهی نداشت، ترکیبی از یک کت بدون یقه و دامن بلند تا زیر زانو است. کوکو شانل در دوخت این لباس از پارچه بافت استفاده کرد. خیلی زود این مدل پوشش در بین زنان متداول شد و جای پیراهن های بلند و کرست دار را گرفت.

کت و دامن با پارچه شانل

بعد از موفقیت کت و دامن شانل، کوکو از طرح های مختلف دامن و همچنین شلوار در طرح های بعدی خود استفاده کرد. عرضه همه این مدل ها به دنیای مد، با موفقیت همراه بود. تا به امروز، این مدل پوشش مخصوصاً با پارچه شانل بافت، حضوری همیشگی در دنیای مد و لباس داشته است.

علاوه بر محصولات گفته شده، عطر شانل شماره 5، کفش های دو رنگ زنانه شانل و بلوز راه راه عمودی شانل نیز جزء محصولات نمادین برند شنل به شمار می روند.

برند شنل و پارچه شانل (پارچه بافت)

پارچه شانل در مجموعه لباس های بهاره، پاییزه و زمستانه برند شنل، یک جایگاه همیشگی و ویژه دارد. قبل از کوکو شانل، استفاده از این پارچه در دوخت لباس های زنانه مرسوم نبود.

این پارچه از نخ شانل بافته می شود که ویژگی های مختص به خود را دارد. نخ شانل، در ابتدا با استفاده از الیاف طبیعی حیوانی مانند پشم، ابریشم و با استفاده از روش لنو بافته می شد. در این روش پارچه بافی، طول کوتاهی از نخ به نام شمع بین دو نخ که هسته نام دارد، قرار داده می شود. سپس با چرخاندن هسته ها دور شمع نخ شانل بافته می شود. پس در واقع، وقتی می گوییم پارچه شانل نوعی پارچه بافت می باشد. یعنی در بافت آن، از الیاف از قبل بافته شده استفاده شده است.

برند شنل و پارچه شانل (پارچه بافت)

کوکو شانل، در ابتدا از پارچه شانل برای دوخت یک کت و دامن برای هنرپیشه معروف آن دوران، اینا کلِر استفاده کرد. پس از چاپ عکس این هنرپیشه با این لباس در یک مجله، پارچه شانل علاقمندان بسیاری در میان بانوان پیدا کرد.

پارچه به کار رفته در لباس های برند شنل تلفیقی از الیاف طبیعی حیوانی و گیاهی و الیاف مصنوعی است. نوع الیاف به کار رفته در بافت پارچه، ویژگی های آن را تعیین می کند. با توجه به تنوع الیاف به کار برده شده در این پارچه، بافت، طرح و رنگ آن نیز بسیار متنوع است. ضخامت پارچه بسته به ضخامت الیاف می‌ تواند متوسط تا ضخیم باشد.

ویژگی‌ های برند شنل

در لباس های برند شنل خبری از گن، یقه ها و سرآستین های پر چین و شکن قرن نوزدهمی، کلاه های بزرگ و جواهردوزی های خودنمایانه نیست. جای همه اینها را، خطوط هندسی متقارن، دلپذیر، واضح و کاملاً مطابق با اندازه های تن گرفته است. این خطوط، جلوه زیباتری به اندام صاحب لباس می دهند.

اولین و اصلی ترین ویژگی های لباس های برند شنل سادگی، راحتی، آراستگی و ظرافت هستند. کوکو شانل معتقد بود که یک لباس لاکچری باید راحت باشد؛ در غیر این صورت، لاکچری نیست. همین خطی مشی، در تمامی لباس های برند شنل حفظ شده است.

ویژگی‌ های برند شنل

شاید یک نکته مهم در ارتباط با لباس های برند شنل اصالت لباس باشد. کوکو شانل معتقد بود لباس نباید تابع مد باشد که دیروزش با امروزش و امروزش با فردایش فرق بکند. وی می گفت لباس باید تبدیل به یک استایل شود که لحظه به لحظه تغییر نمی کند.

مجموعه ای با پارچه شانل از برند شنل

پارچه شانل بافت تمام ویژگی های مورد نظر کوکو شانل برای یک لباس آراسته و لاکچری را دارد: سادگی، راحتی، سبکی و ظرافت. نزدیک به یک قرن از اولین باری که این پارچه برای دوخت کت و دامن معروف شانل به کار برده شد، می گذرد. اما هنوز هم پای ثابت مجموعه لباس های شانل است.

امروزه پارچه شانل تنوع گسترده تری نسبت گذشته دارد. طرح های پارچه شانل نسبت به گذشته جسورانه تر هستند تا قلب جوانان امروزی را هم تسخیر کنند. رنگ اهمیت زیادی در طراحی لباس دارد. برند شنل کوشیده تا با به کارگیری رنگ های بیشتر، لباس های شانل را از حالت محافظه کارانه قدیمی بیرون آورد. در عین حال، کیفیت پارچه شانل هم روز به روز بالاتر می رود.

در بافت پارچه شانل امروزی، از نخ های زری دار و اقلام تزئینی مانند پولک و منجوق نیز استفاده می شود. این کار جلوه و زرق و برق بیشتری به پارچه شانل می دهد. ظرف دو دهه گذشته، استفاده از این مدل پارچه شانل در لباس های برند شنل متداول گردیده و همچنین، بافت پارچه برجسته تر شده است.

برند شنل برای تکمیل لباس های خود، از گلدوزی و نواردوزی نیز بهره برده و می برد. علاوه بر لباس، از پارچه شانل برای تولید کیف ها و بوت های ست برای لباس های این برند، استفاده می شود. بسیاری از این ست ها را می توانید در پوشش خیلی از افراد و هنرپیشه های معروف ببینید.

مجموعه لباس های دوخته شده با پارچه شانل از برند شنل، قدمتی صد ساله دارد. تنوع و گستردگی این مجموعه آن قدر زیاد است که برای هر سلیقه و سن و سالی حداقل یک لباس پیدا می شود.

برند شنل و کارل لاگرفلد

برند شنل و کارل لاگرفلد

شاید بتوان کارل لاگرفلد را تاثیرگذارترین مدیر برند شنل پس از کوکو شانل نامید. کارل لاگرفلد، رونقی دوباره به برند شنل بخشید و لباس های شانل را جوان پسندانه تر کرد.

کارل لاگرفلد بود که در کنار لباس های سفارشی دوز و دست دوز برند شنل، خط تولید لباس های آماده برند شانل را نیز راه اندازی کرد. امروزه برند شنل دو مقر اصلی در پاریس و لندن و شعبه های بسیاری در اکثر کشورهای جهان دارد.

شوهای اختصاصی برند شنل چندین بار در سال به معرفی ترندهای جدید لباس زنانه می پردازند. برند شنل پای ثابت بسیاری از مراسم ها در دنیای مد است. هنرپیشه ها و افراد معروف بسیاری مشتریان برند شنل بوده و هستند.

با وجود قیمت بالای لباس های برند شنل طرفداران آن در میان قشرهای مختلف مردم روز به روز بیشتر می شود. علیرغم فراز و نشیب های بسیار، برند شنل همچنان جزء برندهای معروف و تاثیرگذار در صنعت مد و لباس است.

منبع: www.britannica.com

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا