رویدادهاطراحان و برندها

اوت کوتور چیست؛ با لوکس ترین سطح دنیای مد آشنا شوید

اگر تنها اندکی با دنیای مد سر و کار داشته باشید، یقینا تا به حال با عبارت اوت کوتور (Haute Couture) رو به رو شدید. اوت کوتور لوکس ترین سطح طراحی و دوخت لباس در دنیای مد محسوب می شود. لباس های طراحی شده در این سطح معمولا از دسترس عموم جامعه خارج است. در واقع، بسیاری از لباس هایی که توسط طراحان یا تولید کنندگان این سبک عرضه می شود، تنها برای افراد انگشت شماری کاربرد دارد.

در بسیاری از مواقع نیز طراح تنها برای رونمایی از مهارت و حسن سلیقه خود لباس هایی را مخصوص این سبک طراحی می کند. تعداد زیادی از لباس های اوت کوتور تنها برای نمایش در فشن شوهای سالانه طراحی می شوند. در واقع این سبک معمولا پشت پرده گرانقیمت دنیای مد است. اگر مایلید بیشتر با این سبک لوکس و رازآلود آشنا شوید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

با سبک اوت کوتور بیشتر آشنا شوید

فشن شو اوت کوتور | فروشگاه پارچه نگار

اوت کوتور (Haute Couture) یک عبارت فرانسوی است که از دو بخش (Haute) به معنای بلند یا ظریف و (Couture) به معنای دوختن، تشکیل شده است. می توان این عبارت را «دوزندگی سطح بالا»، «دوخت سفارشی» یا «لباس های شخصی دوزی لوکس» معنا کرد. لباس های اوت کوتور تماما دست دوز هستند و از بهترین مواد اولیه موجود تولید می شوند. طراحی و دوخت چنین لباس هایی ممکن است ماه ها طول بکشد. به همین دلایل قیمت نهایی این لباس های خاص که معمولا از هر کدام تنها یک نسخه تولید می شود، بسیار زیاد است. همانطور که اشاره کردیم، این لباس ها برای افراد خاص و مناسبت های ویژه و به صورت کاملا شخصی سازی شده تولید می شوند.


در همین رابطه بخوانید: مت گالا 2023 و محبوب ترین پارچه های آن


تنها برندها و طراحان محدودی می توانند اقدام به طراحی و تولید لباس های اوت کوتور نمایند. تیم های فعال در خانه های مد یا مزون های اوت کوتور، باید توسط سندیکای مد پاریس تایید شوند. در واقع این برندها باید توسط وزارت صنعت فرانسه به رسمیت شناخته شوند. فعالان این حوزه باید در طراحی و ارائه خدمات به مشتری قوانینی را رعایت کنند. به عنوان مثال، این تیم های طراحی باید حداقل متشکل از 15 طراح و خیاط باشد. آتلیه یا محل کار این برندها باید یک شعبه در پاریس داشته باشند. این برندهای اوت کوتور رسمی باید در سال دو مرتبه فشن شوهایی برگزار کرده و طرح های خود را نمایش دهند. در این مراسم باید حداقل 35 لباس شب و روز به صورت مجزا، به نمایش درآید.

موسس اوت کوتور کیست

تاریخچه اوت کوتور

اصطلاح اوت کوتور نمادی از فرهنگ فرانسوی است. اما موسس آن یک مرد انگلیسی به نام چارلز فردریک ورث بود. او در 13 اکتبر 1825 در بورن، بخشی از لینکلن شایر انگلستان به دنیا آمد. ورث علاقه بسیاری به دنیای پارچه ها و لباس های کلاسیک داشت. او زمان زیادی را به بررسی و مطالعه عناصر موجود در معروف ترین پرتره های اشرافی می کرد. همین تحقیق و تفحص در زندگی اشراف و سبک پوشش آنها بعدا الهام بخش او در طراحی لباس های مختلف شد. ورث در سال 1845 به پاریس نقل مکان کرد. او موفق شد به عنوان یک خیاط حرفه ای در شرکت گاگلین مشغول به کار شود. این شرکت در آن زمان یک برند پیشتاز در صنعت پوشاک و نساجی به حساب می آمد. در نهایت ورث موفق شد اولین خانه مد اوت کوتور را در سال 1858، در خیابان 7 د لا پاکس پاریس تأسیس نماید.

ظهور ورث به عنوان یک طراح موفق با تاسیس امپراتوری دوم در فرانسه همزمان شد. ناپلئون سوم آینده جذابی برای پاریس و فرانسه در ذهن داشت و بر همین اساس تغییرات و نوسازی را آغاز کرد. فرانسه قرار بود به سمبلی در اروپا تبدیل شود. به همین دلیل کالاهای لوکسی مانند منسوجات و لباس های فاخر با استقبال بی نظیری رو به رو شد. طراحی های ورث به دلیل استفاده از پارچه‌ها و تزئینات مجلل بسیار مورد توجه قرار گرفت. ترکیب عناصر تاریخی و توجه او به تناسب اجزای مختلف لباس، یکی از دلایل موفقیت او بود. او به سرعت لقب «پدر مد اوت کوتور» را از آن خود کرد. در دهه 1870 نام او در تمام مجلات مد می درخشید. او موفق شد برند خود را در پایان قرن نوزدهم به یک تجارت بزرگ تبدیل کند. پس از آن نیز فرزندان او راه درخشان پدر را دنبال کردند.

جزئیات حیرت انگیز لباس های اوت کوتور

همانطور که گفتیم، هر برندی نمی تواند به عنوان یک مزون یا خانه مد ارائه دهنده لباس های اوت کوتور فعالیت کند. فعالیت این برند باید توسط وزارت صنعت فرانسه تایید شود. برای اخذ این تاییدیه، برندهای بزرگ و معتبر موظف هستند قوانینی را رعایت نمایند. همانطور که اشاره شد، هر برند فعال در این حوزه حداقل 15 نیروی متخصص دارد. معمولا این افراد در حوزه های خاصی مانند پارچه، دکمه، نخ، اکسسوری و جزئیات دیگر تخصص دارند. طراحی و تولید این لباس ها باید در تمام مراحل به صورت دستی انجام شود. به همین دلیل ممکن است تولید یک لباس اوت کوتور بین 100 تا 400 ساعت زمان ببرد. این لباس ها معمولا بین 26000 دلار تا بیش از 100000 دلار قیمت گذاری می شوند.

احتمالا باور این نکته دشوار باشد اما اوت کوتور با تمام عظمتی که دارد، یک بازار کوچک است زیرا افراد زیادی توانایی خرید این لباس ها را ندارند. می توان گفت امروزه و طبق آمار تنها 2000 زن عادی مشتری این لباس ها هستند و تنها 200 نفر آنها به صورت دائمی از برندهای اوت کوتور خرید می کنند. 60 درصد این آمار نیز به افراد آمریکایی تعلق دارد. در واقع مشتریان اصلی چنین برندهای لوکسی تنها ستارگان سینما و سلبریتی های شناخته شده هستند. در بسیاری از موارد نیز تنها لباس های به صورت موقت در اختیار این ستارگان قرار می گیرد تا تبلیغی موفق برای این برندهای لوکس باشد. در حقیقت منبع اصلی درآمد چنین برندهایی از فروش لباس های آماده، کیف و کفش و اکسسوری های گرانقیمت دیگر است.

10 برند معروف و فعال در حوزه تولید لباس های اوت کوتور

بد نیست با برترین برندهای بزرگ دنیا که امروزه در حوزه تولید لباس های لوکس و شخصی دوزی شده فعال هستند، آشنا شوید. این برندهای صاحب نام در حال حاضر علاوه بر تولید لباس های اوت کوتور، در بخش های مختلفی لباس و اکسسوری تولید می کنند. تولید لباس های خاص و نفیس تنها یکی از حوزه های فعالیت های این برندهای بزرگ است.

برند لویی ویتون

برند لویی ویتون

Louis Vuitton یکی از معروف ترین برندهای جهان است که در سال 1854 در فرانسه تاسیس شد. محصولات این برند خاص و متفاوت را می توانید با لوگوی آن که روی پارچه محصولات حک می شود، شناسایی کنید. لویی ویتون به عنوان یک برند لوکس شناخته می شود. علاوه بر فعالیت در حوزه لباس های اوت کوتور، محصولات از پیش آمده شده ای دارد. معروف ترین محصولات این برند معمولا به صورت فصلی بازتولید می شوند و همواره طرفداران خود را دارند.

برند شنل، متفاوت در سبک اوت کوتور

برند Chanel توسط کوکو شنل در سال 1909 تاسیس شد. حتی اگر با محصولات این برند معروف آشنایی نداشته باشید، یقینا تا به حال نام موسس پرآوازه آن را شنیدید. کوکو شنل یک اسطوره تمام عیار در صنعت مد است. یکی از معروف ترین محصولات این برند، عطر کوکو مادمازل است که از زمان تولید تا امروز، هزاران عدد از آن به فروش رسیده است.

برند دیور

اوت کوتور برند دیور

Dior نیز نامی قدیمی در میان برندهای مطرح جهان است. این برند در سال 1946 توسط کریستین دیور تاسیس شد. از زمان ظهور این برند متفاوت تا امروز، همه آن را با طراحی های خاص و خلاقانه می شناسند. برند دیور نه تنها در حوزه طراحی لباس های اوت کوتور بلکه در تمام تولیدات خود، همواره به عنوان نمادی از خلاقیت و نوآوری شناخته می شود.

برند گوچی، طراح ترندهای دنیای مد اوت کوتور

برند Gucci در طراحی و تولید محصولات مختلف همواره پیشگام بوده است. بسیاری از طرفداران مد و ترندهای روز پیگیر جدیدترین محصولاتی هستند که این برند تولید می کند. این برند در سال 1921 توسط گوچیو گوچی تاسیس شد. برند گوچی به طور معمول با طرح های مجلل و لوکس خود شناخته می شود. البته مواد باکیفیتی که در تولید محصولات این برند استفاده می شود نیز یکی از دیگر دلایل محبوبیت آن است. این برند طیف گسترده ای از محصولات مانند کفش، کیف، لباس های شب، عطر و اکسسوری تولید می کند.

برند جیوانچی

Givenchy برندی فرانسوی است که توانسته در 60 سال گذشته همواره جایگاه خاص خود را در صنعت مد حفظ کند. این برند در سال 1952 توسط هوبرت دی جیوانچی بنیان گذاری شد. این برند فرانسوی معروف همواره به دلیل طراحی های ظریف و زیبایی که ارائه می دهد، طرفداران خاص خود را دارد. لباس های تولید شده این برند معمولا بر تن افراد مشهور جهان دیده شده و می درخشد. این ویژگی یکی از دلایلی است که امروزه جیوانچی در لیست بهترین تولید کنندگان لباس های اوت کوتور قرار دارد.

برند والنتینو، منحصر به فرد در دنیای مد

برند والنتینو در اوت کوتور

Valentino یک برند ایتالیایی است که از سال 1959 در حوزه مد فعالیت دارد. این برند توسط والنتینو گاروانی تاسیس شده است و تا امروز توانسته جایگاه ویژه خود را در این صنعت پر هیاهو حفظ کند. ویژگی فوق العاده ای که والنتینو را به یک برند ماندگار تبدیل کرده، اصالت کلاسیک و تاریخی است که می توانید در طراحی های آن مشاهده کنید. این برند، ارائه دهنده لوکس ترین محصولات برای افردی است که مایلند خاص و منحصر به فرد به نظر برسند.

برند آرمانی، پادشاه سبک مدرن اوت کوتور

Armani برندی است که با محصولات گرانقیمت و خاص خود در سراسر دنیا شناخته می شود. این برند محبوب و پرطرفدار توسط جورجیو آرمانی در سال 1975 تاسیس شد. برند آرمانی با سادگی و طراحی های مدرن خود شناخته می شود. فرقی ندارد چه محصولی از این برند جذاب و دوست داشتنی تهیه می کنید، آرمانی همواره یک محصول خیره کننده برای هر سلیقه ای دارد.

برند الکساندر مک کوئین

 

برند ایتالیایی Alexander McQueen در 1992 توسط لی الکساندر مک‌کوئین، بنیان گذاری شد. از همان زمان تا امروز، الکساندر مک کوئین به عنوان برندی سطح بالا شناخته می شود. طراحان این برند علاقه بسیاری به رنگ های تیره و خنثی دارند. اما اثر هنری که با این رنگ ها خلق می کنند، نشان دهنده مهارت و خلاقیت بی نظیر آنها است.

برند باربری، یگانه در سبک اوت کوتور

نهمین نامی که در لیست بزرگ ترین فعالان حوزه تولید لباس های اوت کوتور می بینید، Burberry است. این برند بریتانیایی در سال 1856 توسط توماس باربری تاسیس شد. همچنان این برند با طرح های کلاسیک و مواد اولیه مرغوبی که در تولید محصولات خود به کار می برد، شناخته می شود. اگر به دنبال آیتم هایی هستید که هرگز قدیمی نشوند، برند باربری می تواند بهترین انتخاب ممکن باشد.

برند سلین

آخرین عنوان در لیست برترین برندهای تولید لباس های اوت کوتور، برند Celine است. این برند فرانسوی خارق العاده در سال 1945 و توسط طراحی به نام سلین ویپیانا تاسیس شد. طراحی های زیبا و ظریف این برند، یک امضای اساسی برای طرفداران آن محسوب می شود. برند سلین یکی از اولین گزینه هایی است که طرفداران مد برای خرید به آن مراجعه می کنند. کاملا طبیعی است که این برند شناخته شده در حوزه مد اوت کوتور نیز حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

منبع: https://www.france.fr/en/news/article/everything-you-need-to-know-about-haute-couture

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا