پارچه شناسی

بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد

پارچه‌ ها در صنعت مد از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. هر کدام از انواع پارچه زیبایی های خود را دارد و برای مصارف مختلف می تواند کاربرد داشته باشد. ژاکارد یکی از محبوب ترین پارچه های شیک و مجلسی است که از آن برای دوخت مانتو و انواع لباس های زنانه استفاده می کنند. گاهی هم ترکیب این پارچه با پارچه های دیگر می تواند به جذابیت لباس مورد نظر اضافه کند. بنابراین لازم است که در اینجا بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد بررسی و معرفی شوند.

خرید پارچه ژاکارد مانتویی

پارچه ژاکارد و کاربردهای آن

پارچه ژاکارد نوعی پارچه بسیار محبوب است که طرح های آن به جای چاپ یا گل دوزی، در تار و پود بافته شده‌ اند. پارچه های ژاکارد مدرن امروزی با استفاده از الیاف مختلف نظیر پنبه، ابریشم یا پلی استر تولید می شوند. عمده ویژگی پارچه ژاکارد طراحی پیچیده و جنس محکم و ضخیم آن است. پارچه های ژاکارد دو رو هستند و طرح یک روی پارچه، نگاتیو روی دیگر آن است که این امر به جذابیت پارچه می افزاید.

پارچه ژاکارد بسیار زیبا و محکم، با طرح ها و ضخامت های متنوع است که می توان از آن برای اهداف مختلفی از جمله دوخت لباس زنانه استفاده کرد. برای دوخت لباس های تابستانی شیک معمولا از پارچه ژاکارد یا پنبه ای بهره می گیرند. در این حالت هم بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد ابریشمی یا پنبه ای معمولاً پارچه های با جنس مشابه است. دلیل ترکیب پارچه های مختلف ساده با پارچه ژاکارد این است که این نوع پارچه بسیار پر نقش و طرح بافته می شود. بنابراین نسبت به استفاده از پارچه های مختلف که معمولا بی طرح یا دارای طرح های ساده هستند، نمای لباس را بسیار زیباتر نشان می دهند.

آشنایی با پارچه ژاکارداز طرف دیگر هم برای دوخت لباس های زمستانی از پارچه ژاکارد ضخیم تر استفاده می کنند. در اینجا هم بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد ضخیم، پارچه های ضخیم تر که از پشم تهیه شده اند می تواند گزینه خوبی باشد.

در اینجا لیستی از پارچه هایی که می توان از آنها در کنار ژاکارد استفاده کرد، معرفی شده اند.


مقاله مرتبط: پارچه ژاکارد و 7 ایده کت پاییزی


پارچه کتان لمه برای ترکیب با پارچه ژاکارد

پارچه کتان لمه یکی از بهترین پارچه های در دسترس است. به همین دلیل می تواند ترکیب مناسبی با پارچه ژاکارد تشکیل دهد. این پارچه قابلیت جذب بالایی دارد و هوا را از خود عبور می دهد. به همین دلیل برای افزایش خنکی و تنفس پوست در فصل گرما می تواند به عنوان بهترین پارچه برای ترکیب با پارچه ژاکارد مورد استفاده قرار گیرد.

پارچه کتان لمه برای ترکیب با پارچه ژاکاردپارچه کتان لمه نسبت به پارچه های کتان معمولی بسیار چشمگیرتر است و برای دوخت لباس های مجلسی در کنار پارچه ژاکارد بسیار زیبا و جذاب تر می شود. دلیل نامگذاری آن به کتان لمه وجود نخ درخشان سیم است که نمایی براق را به پارچه می دهد. این پارچه در رنگ های متنوع در بازار موجود است. طراحان لباسی که به دنبال ایجاد تنوع در طرح های خود هستند می توانند انواع لباس مجلسی و یا مانتو را از ترکیب پارچه ژاکارد و پارچه کتان لمه خلق کنند.

پارچه کرپ برای ترکیب با پارچه ژاکارد

یکی دیگر از بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد پارچه کرپ است. این پارچه نیز مانند پارچه ژاکارد از الیاف مختلفی تولید می شود. یکی از خصوصیات آن داشتن حس دانه دانه و یا چین جزئی روی سطح پارچه است. پارچه کرپ همچنین نرم و کمی هم براق بوده و از نظر طرح ساده به نظر می رسد. بنابراین می تواند گزینه بسیار جذابی برای ترکیب با پارچه ژاکارد باشد. پارچه کرپ هم مثل ژاکارد در ضخامت های مختلف تولید می شود و البته می تواند نرم و یا زبر باشد. درنتیجه انتخاب ترکیب مناسب از پارچه ژاکارد و پارچه کرپ خیلی کار سخت و طاقت فرسایی نیست. کافی است تا پارچه ها از نظر جنس با هم هماهنگ باشند. انتخاب طرح و رنگ هم به عهده طراح لباس است.

پارچه ابر و بادی

طرح ماربل یا ابر و بادی این گونه ایجاد می شود که چند رنگ مختلف (می توانند رنگ های متضاد یا نزدیک به هم باشند) در کنار هم قرار می گیرند، بدون اینکه ادغام شوند. پارچه ابر و بادی از سایه های رنگ مختلف در کنار هم تشکیل شده که جذابیت و زیبایی خاص خودش را دارد. به همین ترتیب این نوع پارچه یکی از بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد است. پارچه های ابر و بادی معمولا خنک و سبک هستند. این پارچه در ترکیب با پارچه های ژاکارد سبک مثل ابریشمی و پنبه ای بسیار عالی به نظر می رسند. طرح های انتزاعی پارچه ابر و بادی در کنار طرح های منظم پارچه ژاکارد می تواند ترکیب مدرنی به لباس مورد نظر بدهد.

پارچه حریر

یکی دیگر از بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد پارچه حریر است. باوجود اینکه این پارچه از خانواده ابریشم به شمار می رود اما تفاوت هایی هم با پارچه ابریشم دارد. پارچه حریر سبک تر و منسجم تر است و معمولا به صورت تک رنگ بافته می شود. ترکیب پارچه حریر با ژاکارد بسیار متداول بوده و اکثرا برای دوخت لباس های مجلسی یا بهاره و تابستانی مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که پارچه حریر به دلیل حضور ساتن در تار و پود آن درخشندگی بسیار زیبایی دارد. از این جهت لباس دوخته شده از ترکیب ژاکارد با حریر نیز ظاهر و نمای شکیل‌ تر و باشکوه تری می گیرید.

قیمت پارچه ژاکارد طرح دار

پارچه شیفون

پارچه شیفون یکی از پارچه های زیبا و پرطرفدار است که می تواند در میان بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد مورد استفاده قرار بگیرد. پارچه شیفون ساده و سبک بوده و دارای کمی درخشندگی است. پارچه شیفون چین و چروک های بسیار ریز و کوچکی دارد. همین امر باعث می شود تا با لمس آن کمی زبری زیر انگشتان احساس شود. پارچه شیفون از دو نوع نخ کرپ و نخ استاندارد پیچ خورده به صورت ساده بافته می شود. پارچه شیفون بافته شده از نخ کرپ معمولا از استحکام بیشتری برخوردار است. برای دوخت لباس تابستانی با استفاده از پارچه ژاکارد معمولا برای زیباتر جلوه دادن لباس از پارچه شیفون در کنار پارچه ژاکارد استفاده می کنند. پارچه شیفون از انواع الیاف مصنوعی یا الیاف طبیعی تولید می شود.

پارچه ساتن

 

پارچه ساتن با آن ظاهر براق و صیقلی مانندش یکی از محبوب ترین و البته بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد به شمار می رود. یک طرف پارچه ساتن براق و نرم و طرف دیگر آن مات است. به هر حال این پارچه دارای ظاهری بسیار شیک و زیبا بوده و می تواند ترکیب خارق العاده ای با پارچه ژاکارد ایجاد کند.


پیشنهاد مطالعه: برند تولیکا (tulika) سرشناس ترین برند ایرانی


پارچه ارگانزا

پارچه ارگانزا یک نوع پارچه سبک، ساده، براق و شفاف است که به روشی کاملا ساده بافته می شود. سرتاسر پارچه ارگانزا متشکل از سوراخ های بسیار کوچک است. پارچه ارگانزا معمولا برای دوخت انواع لباس های شب و لباس های مجلسی کاربرد دارد. همچنین یکی از بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد است. جنس این پارچه می تواند ابریشم، پلی استر یا نایلون باشد. هر چقدر الیاف مصنوعی تر باشد، جنس پارچه ارگانزا نیز بادوام تر می شود. ولی به هر حال این پارچه بسیار ظریف است و باید با ظرافت رفتار شود، چون مستعد پارگی است.

لازم به ذکر است که کیفیت پارچه ارگانزا به تعداد سوراخ های آن بستگی دارد. تعداد سوراخ های بیشتر نشان دهنده کیفیت بالای این نوع پارچه است. استفاده از پارچه ارگانزا در کنار پارچه ژاکارد پفی برای طراحی مانتوهای مجلسی زیبا و یا لباس های مدرن بسیار توصیه می شود.

خرید پارچه ژاکارد پفکی

پارچه تافته

مانتو تافته ترکیب با پارچه ژاکاردپارچه تافته از جمله پارچه هایی است که به روشی ساده بافته می شود. معمولا برای تولید پارچه تافته از الیاف ابریشم بهره می گیرند. اما می توان از انواع الیاف دیگری نظیر استات، نایلون، پلی استر و یا دیگر الیاف مصنوعی استفاده کرد. ظاهر براق و درخشنده پارچه تافته آن را به یکی از بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد تبدیل کرده است. یکی از دلایل محبوبیت پارچه تافته نرم و تزیینی بودن آن است. می توان برای قسمت های لباس تهیه شده از پارچه ژاکارد از آن استفاده کرد. جنس و ضخامت پارچه تافته باید متناسب با پارچه ژاکارد انتخاب شود. همچنین می توان از رنگ های نزدیک به هم و یا متضاد برای دوخت لباس استفاده کرد. طراحی لباس ترکیبی با ژاکارد و تافته کاملا سلیقه ای و به ذوق طراح و نظر استفاده کننده باز می گردد.

جمع بندی

پارچه ژاکارد یکی از پارچه های بسیار شیک و مجلسی است. از آن برای دوخت انواع مانتو، لباس مجلسی، لباس کژوال استفاده می کنند. بیشتر طراحان برای افزایش جذابیت و نشان دادن نمای پارچه ژاکارد از پارچه های دیگری در کنار ژاکارد استفاده می کنند. از بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد می توان به لمه، ابریشم، ساتن، ارگانزا، تور، تافته، چرم، شیفون، کش باف، شانل، کشمیر، ابر و بادی و کرپ اشاره نمود. البته تنوع پارچه ها بسیار زیاد می باشد. این لیست تنها بخشی از انواع پارچه هایی است که می توان از آن را همراه با پارچه ژاکارد به کار برد.

 

منبع: www.kresent.com

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا