ترفند دوخت

ترفندهای کاربردی دوخت پارچه دانتل

پارچه دانتل پارچه ای زیبا و با ظرافت است و در دوخت بسیاری از لباس های مجلسی به خصوص لباس عروس نقش مهمی ایفا می‌کند. اگر به ظاهر این پارچه نگاه کنید ظاهری مشابه به تور دارد. این پارچه نتنها در دوخت لباس های مجلسی کاربرد دارد بلکه به عنوان خرج کار در دیزاین لباس های مختلف و همچنین لوازم منزل نیز کاربرد ویژه‌ای دارد.

لازم به ذکر است که دانتل از نخ ابریشم یا کتان تهیه می‌شود. ظرافت و پیچیدگی‌های خاص دانتل باعث منحصربه‌فرد شدن این پارچه شده و توجه افراد زیادی را نیز به آن جلب کرده است.

جالب است بدانید که در زمان‌های گذشته و در قرون وسطا از پارچه دانتل برای تزیین لباس شاهزادگان و اشراف استفاده می‌کردند. دانتل نوعی پارچه مجلسی با ظاهری سه بعدی و تو خالی است. انواع مرغوب آن دارای ظاهری درخشان زیبا و صاف دارند در حالیکه پارچه های با کیفیت پایین ظاهری مات و سطحی زبر دارند.

مشاهده جدیدترین مدلهای پارچه دانتل

 

برای دوخت لباس های دانتل، بهتر است از چرخ خیاطی سالم و تجهیزات کافی را در اختیار داشته باشید. از آنجایی که دانتل از پارچه های فاخر و مجلسی به حساب می آید و همچنین قیمت آن نیز بالا است، پیشنهاد می کنیم که آن را برای دوخت لباس های با شکوه و مجلسی خود به کار ببرید.

دانتل به سه نوع ساده، گل برجسته و دانتل کار شده تقسیم می شود. پارچه های دانتل ساده دارای نقش و نگارهای ساده ای هستند و قابلیت کشسانی نیز دارند. دانتل با گل های برجسته به دلیل ظاهر جذاب خود، توجه هر فردی را به خود جلب می کند. دانتل های کار شده با انواع ملیله و سنگ های زینتی تزیین شده اند. پارچه دانتل کار شده، جلوه بسیار خاص و زیبایی به لباس های فاخر و مجلسی شما می بخشد.

پارچه دانتل و کاربردهای بی شمار آن

شاید بتوان گفت که دانتل شناخته شده ترین و پرکاربردترین نوع پارچه توری می باشد. وقتی صحبت از لباس عروسی به میان می‌آید، انتخاب دانتل بسیار محبوب است. اگر به بافت های زیبای این پارچه نگاه کرده باشید، شاهد ظرافت خاص بافت های آن خواهید بود. این پارچه ترکیبی از طراحی سنتی در کنار مدرنیته است.

نه تنها از دانتل برای دوخت لباس استفاده می کنند، بلکه از آن برای مد و دکوراسیون داخلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه های دانتل در رنگ های جذاب و گوناگونی تهیه شده اند و با توجه به رنگ و نوع آن ها می توانید آن ها را استفاده کنید.

پارچه دانتل و کاربردهای بی شمار آن

برای نمونه پارچه های دانتل طوسی، سورمه ای، مشکی که تیره هستند، می توانند در ترکیب با لباس های شب تیره در بیایند. پارچه دانتل سفید کاربردی ویژه برای دوخت لباس عروس دارد. جالب است بدانید که دانتل مشکی گل دار همانند استایل های مد گوتیک است. این نوع استایل ها بیش تردر فصل های پاییز و زمستان محبوب هستند.


مقاله مرتبط: آشنایی با انواع پارچه دانتل و کاربردهای آن


نکات دوخت دانتل در لباس عروس

شاید بدانید که یکی از پر کاربردترین پارچه ها برای دوخت لباس عروس، دانتل است. در دوخت لباس عروس با پارچه دانتل لازم است نکاتی را مد نظر قرار دهید. زمینه این پارچه، به صورت توری نازک می باشد، به همین دلیل پیشنهاد می شود که از پارچه های تافته، ساتن و ارگانزا برای آستری آن استفاده کنید. خوب است بدانید که آستر در کنار اینکه باعث پوشیده شدن لباس می‌شود، جلوه لباس شما را نیز بیش تر می کند.

در دوخت لباس عروس می توانید از دانتل برای دوخت برخی از قسمت های لباس نیز استفاده نمایید. برای نمونه‌ می توانید تنها آستین ها یا قسمتی از بالاتنه لباس را با این پارچه بدوزید. از دانتل می توانید در حاشیه دوزی لبه های دامن لباس عروس، دستکش، تور، کلاه، شنل و کت لباس عروس نیز استفاده کنید. یکی از ایده های جذاب که می توانید در دوخت لباس های خود به کار ببرید، جدا کردن گل های این پارچه و استفاده از آن در دوخت لباس است.

خرید پارچه دانتل قیطون دوزی

نحوه کار با دانتل

ظاهر دانتل به پارچه زیبایی ظریف و زنانه ای می بخشد. دانستن نحوه کار با این پارچه در هنگام کار با آن بسیار مهم است. شکی نیست که پارچه ظاهر بسیار زیبایی دارد. با این حال، برای رسیدن به یک نتیجه عالی، لازم است دقت زیادی در هنگام دوخت با این پارچه داشته باشید.

اکثر خیاطان این پارچه را زمان برترین و پر زحمت ترین پارچه برای دوخت می دانند. بنابراین دوخت لباس با دانتل به صبر و دقت بالایی احتیاج دارد. قبل از شروع خیاطی با پارچهف حتما از ابزارهای مناسب برای دوخت استفاده کنید.

نکات مهم و لوازم مورد نیاز برای دوخت حرفه ای با پارچه دانتل

  • دوخت دانتل را با سوزن نو شروع کنید. فراموش نکنید که سوزن مناسب دانتل باید بسیار تیز باشد؛
  • یکی دیگر از موارد مهم در دوخت دانتل، بررسی تنظیمات چرخ خیاطی است؛
  • دقت داشته باشید که برای دوخت پارچه های دانتل و توری لازم است که از چرخ خیاطی استفاده کنید که به صورت زیگزاگی پارچه را بدوزد. همچنین دوخت درزها نیز باید انجام شود.
  • الگوهای خود را با دقت ببرید و سپس آن ها را روی پارچه گذاشتنه و با دقت، برش دهید. به جهت نقش و نگارهای روی پارچه دقت کنید و آن ها را در یک سمت ببرید. همچنین دقت داشته باشید که الگوها در یک راستا قرار گرفته باشند و با یکدیگر هماهنگ باشند.
  • قیچی تیز و با کیفیت یکی از تجهیزات ضروری است که برای برش باید در اختیار داشته باشید.

طرحهای پارچه دانتل پولکی را از اینجا ببینید

پارچه را آماده کنید

پارچه را روی یک سطح صاف به مدت چند ساعت قرار دهید تا اگر چین و چروکی داردف برطرف شود. قبل از دوخت دانتل به نوع پارچه ای که در اختیار دارید دقت کنید و سپس دوخت خود را بر اساس ویژگی های آن پارچه پیش ببرید. نتیجه دوخت شما بر اساس نوع پارچه ای که انتخاب کرده اید متفاوت می باشد.

توجه داشته باشید که در کدام قسمت های پارچه دانتل می خواهید از آستر استفاده کنید. رنگ پارچه آستری را بر اساس نوع پارچه دانتل خود انتخاب کنید.این نکته بسیار مهم است زیرا جلوه ظاهری پیراهن شما را تشکیل می دهد.


حتما بخوانید: پارچه کرپ را چگونه بدوزیم ؟ نکات اساسی دوخت و برش


سخن آخر

دانتل یکی از زیباترین پارچه هایی است که برای دوخت لباس های مجلسی به کار می رود. این پارچه دارای ظرافت خاصی است که آن را دیدنی تر می کند. قیمت این پارچه نیز از سایر پارچه ها بالاتر است. با توجه به ویژگی های این پارچه، در دوخت لباس لازم است که نکات اساسی را در نظر گیرید.

سوزن تیز و مناسب برای دوخت، قیچی تیز، انتخاب رنگ آستری هماهنگ با این پارچه، برش زنی صحیح بر اساس نوع طرح های دانتل از جمله نکات اساسی برای دوخت با این پارچه زیبا هستند. در این مطلب تمامی نکات اساسی برای دوخت با پارچه دانتل را بیان کردیم.

منبع: contrado.co.uk

 

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا