ترفند دوختمهمانی و مجلسی

پارچه کرپ را چگونه بدوزیم ؟ نکات اساسی دوخت و برش

پارچه کرپ که یکی از پرطرفدارترین پارچه‌ها در بین افراد است، از ابریشم و الیاف دیگر تولید می‌شود. بر اساس نیاز و سلیقه خود می توانید انواع پارچه های کرپ ضخیم یا نازک را انتخاب کنید. ایستایی عالی و ریزش دار کرپ باعث شده تا لباس های دوخته شده با این پارچه، بسیار عالی به تن بنشینند.

از جمله ویژگی‌های این پارچه می‌توان به حس لمسی نرم و لطیف آن اشاره کرد. جالب است بدانید که انواع کرپ معمولاً سبک وزن هستند، در نتیجه لباس هایی که با این پارچه می دوزید نیز سبک و راحت می باشند. یکی از مزایای کرپ، مقاومت آن در برابر چروک شدن است.

انواع پارچه های کرپ عبارتند از پارچه کرپ شانتون، کرپ حریر، کرپ کش ساده و طرح دار، کرپ استات و کرپ تورینو. لازم به ذکر است که کاربرد کرپ بر اساس نوع بافت و لطافت نوع پارچه تعیین می شود. برای دوخت انواع شال و روسری های زیبا، لباس های راحتی و لباس های مجلسی می توانید از این پارچه زیبا استفاده کنید.

قیمت پارچه کرپ

 

حتی اگر بسته دوخت یک لباس گرم و زیبا را دارید، پارچه های کرپ پشمی می توانند به شما کمک کنند. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای کرپ، بر دوخت منسوجات خانگی ماننده کاور مبل صندلی کوسن پرده و غیره است. اکثر انواع پارچه های کرپ آبرفت دارند در نتیجه بهتر است قبل از دوخت این پارچه آنها را آبرفت گیری نمایید.

یکی از نکات حائز اهمیت در خصوص پارچه های کرپ نحوه برش و دوخت این نوع پارچه می باشد. این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی راز و رمزهای دوخت و برش کرپ را در اختیار شما بگذاریم.

نکات اصلی دوخت پارچه کرپ

به خیاطان مبتدی که قصد دوخت لباس با کرپ را دارند پیشنهاد می کنیم که کار خود را با پارچه کرپ پلی استر آغاز نمایند. چرا که دوخت لباس با این نوع پارچه بسیار راحت تر می باشد. همچنین پیش از دوخت پارچه آن را آب رفت گیری نمایید. از جمله ویژگی های کرپ سطح لغزنده آن می باشد، در نتیجه بهتر است که آن را به صورت تک لایه برش بدهید.

نکات اصلی دوخت پارچه کرپ


حتما بخوانید: آشنایی با 7 پارچه فوق العاده برای دوخت لباس کودک


از نکات حائز، اهمیت تنظیم کردن تنظیمات چرخ خیاطی بر اساس نوع پارچه می باشد. برای دوخت کرپ تنظیمات چرخ خیاطی خود را به نحوی نمایید که میزان کشش نخ به صورت کم باشد.

یکی از مواردی که در حین دوخت پارچه کرم ممکن است با آن برخورد کنید، سر خوردن پارچه در هنگام برش آن می باشد. برای رفع این مشکل تنها کافی است که پارچه و الگو را کاملاً منطبق و فیکس نمایید. ابزار مورد نیاز برای فیکس کردن پارچه و الگو به یکدیگر، سنجاق است.

قیچی و سوزن مناسب برای دوخت پارچه کرپ

برش پارچه های کرپ را با قیچی تیز و مخصوص این پارچه انجام دهید. سوزن های ظریف برای دوخت این نوع پارچه ها پیشنهاد می شوند. خوب است بدانید که سوزن شماره ۹ و ۱۱ را برای دوخته پارچه های لطیف و ظریف مثل کرپ پیشنهاد می کنیم.

قیچی و سوزن مناسب برای دوخت پارچه کرپ

 

کوک های ظریف و کوچک برای دوخت کرپ مناسب هستند. از این رو در هنگام دوخت کرپ پیشنهاد می‌شود که کوک‌های ظریف کوچکی را با دست ایجاد کنید. دیگر از راه های کاربردی برای جلوگیری از جمع شدن کرپ در هنگام دوخت، محکم کردن درزهای لباس با کوک است.

دوخت خود را به نحوی جلو ببرید که بر اساس کوک‌های زده شده پارچه را چرخ کنید. بعد از این مرحله کوک ها را بشکافید. برای دوخت پارچه های کرپ فراموش نکنید که هر نوعی از کرپ لطافت و الیاف خاصی دارد. روش دوخت کرپ نیز بر اساس لطافت و الیاف آن متفاوت می باشد. در ادامه این موارد را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خرید پارچه کرپ مانتویی

 

روش های ثابت نگه داشتن الگو

از مهم ترین مراحل در حین دوخت پارچه کرپ، ثابت نگه داشتن الگو است. با این کار دوخت تمیز و مرتبی خواهید داشت. نگه داشتن این نوع پارچه در حین برش دادن الگو می تواند کمی مشکل باشد. ممکن است بعد از بریدن پارچه متوجه شوید که شکل آن با الگوی که با قیچی خود ترسیم کرده اید متفاوت است.

پارچه‌های ریون و کرپ می‌توانند در حین برش، تغییر شکل دهند و بلغزند. در اینجا چهار نکته وجود دارد که می توانید از آنها برای جلوگیری از تغییر شکل در قطعات الگوی خود استفاده کنید.

روش های ثابت نگه داشتن الگو

 

در قدم اول قبل از برش الگوی خود را خوب سنجاق کنید. بهتر است که از قیچی های مخصوص نصب شده روی میز استفاده کنید. این قیچی کمک زیادی به برش پارچه های لغزنده می کند. به دلیل دسته بلند شده این نوع قیچی ها، پارچه شما هنگام برش بلند نمی شود و به قیچی اجازه می دهد تا شکل دقیق الگوی شما را با دقت بیشتری برش دهد.

بررسی الگو

پس از برش، تکه الگوی خود را از پارچه جدا کنید و دوباره آن را روی پارچه قرار دهید تا ببینید پارچه ممکن است در کجا جا به جا شده باشد، و در صورت لزوم آن را اصلاح کنید.

نکته مهم در دوخت پارچه کرپ

برای دوخت در ابتدا یک سوزن جدید را برای دوخت خود تهیه کنید. یکی دیگر از نکات مهم در دوخت، محکم کردن لایه های پارچه است تا در هنگام برش سر نخورند. در هنگام دوخت کرپ، دوخت درزها را فراموش نکنید. یکی از درزهای عالی برای پارچه های ابریشم مصنوعی و کرپ، درزهای فرانسوی است.

اتوکشی بر اساس نوع کرپ

برای اتو کشی حرارت اتو را روی درجه مناسب تنظیم کنید.  در ابتدا پارچه های کرپ را بر اساس نوع آن ها دسته بندی کنید. لازم به ذکر است که هر نوعی از کرپ به دمای خاصی برای اتوکشی نیاز دارند. همچنین اگر قصد اتو کشی پارچه ظریفی همچون کرپ حریر را دارید بهتر است از یک لایه پارچه محافظ استفاده کنید. چرا که حرارت مستقیم اتو به بافت های پارچه شما آسیب می رساند.

اتوکشی پارچه

پس از شست و شوی پارچه های کرپ، این پارچه چروک خواهد شد. در نتیجه نیاز به اتو کشی پیدا می کند. برای اتو کردن کرپ، در ابتدا آن را به حالت پشت و رو در بیاورید و سپس آن را از لایه زیرین اتو نمایید. اگر کرپ شما دارای چاپ است، توجه داشته باشید که به صورت مستقیم اتو را روی آن نگذارید.


پیشنهاد ما: آشنایی با پرکاربردترین پارچه ها در فست فشن


سخن آخر

کرپ یکی از بهترین پارچه ها برای دوخت انواع لباس های زیبای دخترانه و زنانه محسوب می شود. این پارچه در انواع نازک و ضخیم وجود دارد. کرپ به انواع مختلفی دسته بندی می شود. قبل از دوخت لباس با این پارچه، لازم است نکات اساسی دوخت را مد نظر قرار دهید تا یک دوخت عالی و بی نقص داشته باشید. در این مطلب به صورت اختصاصی نکات دوخت این پارچه خاص و  زیبا را بیان کردیم.

سوزن مناسب برای دوخت کرپ، سوزن شماره 9 و 11 می باشد. در اتو کشی کرپ نیز باید دقت ویژه ای داشته باشید و بر اساس نوع پارچه اتو کشی را به انجام برسانید. برای نمونه برای اتو کشی کرپ حریر که ظریف است از یک لایه محافظ استفاده کنید. فیکس کردن لایه ها در هنگام برش زنی نیز یکی دیگر از موارد مهم است. برای برش پارچه نیز از یک قیچی تخصصی و نیز استفاده کنید.

منبع: weallsew.com

4.1/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا