روش های مراقبتی از پارچه

8 ترفند کاربردی برای شستشوی پارچه سفید

استفاده از لباس های سفید بسیار چشم نواز بوده و به استایل شما جلوه خاصی می بخشند. فراتر از مد و رنگ، پوشیدن یک لباس تمیز و سفید رنگ باعث زیباتر دیده شدن استایل شما می شود. اما باید قبول کرد که تمیز نگهداشتن لباس سفید کار دشواری است. در بسیاری از موارد با لک شدن یا زرد شدن بخشی از لباس مجبور به شستشو و حتی تعویض آن خواهید شد. اگر شما نیز تا کنون با این مشکل روبرو شدید و لباس های سفید خود را به علت تغییر رنگ یا کثیفی کنار گذاشتید، نگران نباشید. امروز قصد داریم تا در کنار هم، با راهنمای شستشوی پارچه سفید آشنا شویم. مطمئنا بعد از خواندن همه بخش ها و رعایت آن ها عمر لباس های سفید شما طولانی تر خواهد شد. پس با ما همراه باشید تا با راهنمای شستشوی پارچه سفید آشنا شویم.

خرید پارچه وال خامه دوزی

چرا به راهنمای شستشوی پارچه سفید نیاز داریم؟

راهنمای شستشوی پارچه سفید

شستن صحیح لباس های سفید به معنای جدا کردن آن ها از لباس های رنگی و شستن آن ها با دمای آب مناسب است. دمای آب برای پارچه های سفید با سایر پارچه ها متفاوت است. در ادامه راهنمای شستشوی پارچه سفید، دمای آب مناسب آن را بررسی خواهیم کرد. بعد از تنظیم دما باید شوینده مناسب با پارچه خود را انتخاب کنید. یکی از موارد مهمی که در راهنمای شستشوی پارچه سفید، در تمام منابع آمده است، انتخاب درست شوینده است. در کنار شوینده مناسب شما می توانید از یک سفید کننده مخصوص نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید تمامی موادی که برای شستشوی لباس های سفید به کار می برید باید با این دسته از لباس ها همخوانی داشته باشد و به بافت آن ها آسیبی وارد نکند.


بیشتر بدانید: راهنمای نگهداری و شستشوی لباس های بافتنی


مشکلاتی که پارچه های سفید را تهدید می کنند

یکی از مشکلات اصلی لباس های سفید زرد شدن آن ها است. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال اگر لباس سفید شما بیش از حد با سفید کننده کلر، نیکوتین، واکنش های شیمیایی ناشی از دئودورانت و آلودگی های موجود در هوا در تماس باشد، باعث زرد شدن و بد رنگ شدن لباس شما می شود. توجه داشته باشید اگر دست های شما کمی کثیف باشد یا سطحی که بر روی آن می نشینید آلوده باشد، لباس سفید شما به سرعت رنگ گرفته و نیاز به شستشو دارد.

برای شستشوی پارچه های سفید به چه موادی احتیاج داریم؟

برای شستشوی پارچه های سفید به چه موادی احتیاج داریم

مهمترین سوالی که در راهنمای شستشوی پارچه سفید باید به آن پاسخ داده شود این است که برای شستشوی این پارچه ها به چه موادی احتیاج داریم. این سوال کامل به جنس پارچه شما بستگی دارد. متناسب با الیاف و بافت پارچه، موادی که برای شستشوی آن به کار می رود متفاوت است. اما به طور کلی یکسری از مواد به طور مشترک برای شستشوی پارچه های سفید به کار می رود و بعضی استفاده کمتری دارد. در ادامه تمامی موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

آب به عنوان حلال

شوینده های مناسب پارچه سفید

سفید کننده های بدون کلر

لکه برها

تقویت کننده های لباسشویی

سرکه

جوش شیرین

پراکسید هیدروژن

بوراکس

8 نکته کاربردی در راهنمای شستشوی پارچه سفید

نکات زیر می تواند تا حد زیادی در زیبایی و دوام لباس سفید شما تاثیرگذار باشد.

راهنمای شستشوی پارچه سفید با تفکیک لباس ها

ابتدایی ترین گام در راهنمای شستشوی پارچه سفید، این است که لباس های سفید را از لباس های رنگی تفکیک کنید. به خوبی می دانید که بسیاری از پارچه ها رنگ ثابتی ندارند. این دسته از پارچه ها اگر در زمان شستشو در کنار پارچه های سفید قرار بگیرند بسیار دردسرزا هستند. زمانی که آب با این دسته از پارچه های مخلوط می شود رنگ زیادی از آن ها آزاد می شود. حال مخلوط آب و رنگ به پارچه شما می رسد و باعث می شود پارچه سفید شما لکه بشود.

با دمای مناسب بشویید

با دمای مناسب بشویید

مهمترین نکته در راهنمای شستشوی پارچه سفید این است که برای شستشوی لباس های سفید از آب گرم استفاده کنید. آب گرم بهتر می تواند کثیفی را از پارچه شما خارج کند. همچنین آبگرم باعث می شود مواد شوینده شما بهتر حل شود و اثر بیشتری داشته باشد. اما در نظر داشته باشید که اگر پارچه شما خیلی ظریف است از آب خیلی گرم استفاده نکنید. در این موارد ممکن است آب گرم، به بافت پارچه شما آسیب وارد کند.

ممنوعیت استفاده از شوینده های قوی را جدی بگیرید

ممکن است برای اکثر شما این سوال ایجاد شود که برای شستشوی لباس های سفید حتما باید از سفید کننده های قوی استفاده کرد؟ پاسخ این سوال خیر است. در واقع، اکثر کارشناسان توصیه می کنند که برای شستشوی لباس های سفید، از سفید کننده های خیلی قوی استفاده نکنید. سفید کننده های قوی رنگ لباس را از بین می برند. از طرفی به علت واکنشی که به مواد شوینده نشان می دهند، حتی ممکن است منجر به زرد شدن لباس شما شوند.

یکی از اصول راهنمای شستشوی پارچه سفید، پیدا کردن شوینده مناسب

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در راهنمای شستشوی پارچه سفید به آن اشاره کرد، استفاده از شوینده مناسب با این پارچه است. سفید کننده ها و شوینده های بی خطر زیادی وجود دارد که شما می توانید برای شست و شوی لباس خود از آن ها استفاده کنید. برای مثال بهتر است از سفید کننده های بدون کلر، شوینده های لکه بر و تقویت کننده های لباسشویی استفاده کنید. جوش شیرین، آبلیمو و خمیردندان نیز در بعضی موارد می توانند گزینه های بسیار موثری برای لکه بری باشند.

لکه ها در اسرع وقت پاک کنید

لکه ها در اسرع وقت پاک کنید

بهترین نکته ای که می توان در راهنمای شستشوی پارچه سفید به آن اشاره کرد، این است که به محض بروز لکه آن را برطرف کنید. مقداری از یک لکه بر و آب را روی لکه ایجاد شده بمالید. با انگشتان خود به خوبی پارچه را با آب و شوینده ماساژ دهید. این کار لکه را قبل از ماندگار شدن بر روی پارچه از بین می برد. توجه داشته باشید که بعد از آن حتما باید کل لباس را بشویید. در غیر این صورت بر روی لباس شما جای آب و مواد شوینده باقی خواهد ماند.

ابتدا تغییر رنگ را برطرف کنید

اگر لباس شما دچار تغییر رنگ در قسمتی شده است، پیشنهاد می شود ابتدا زردی و یا تغییر رنگ لباس خود را برطرف کنید. برای لکه های قدیمی و کهنه شده، می توانید از یک لکه بر، سفید کننده بدون کلر، جوش شیرین یا پراکسید هیدروژن استفاده کنید. ابتدا لکه را برای شستشو آماده کنید، سپس با یکی از مواد گفته شده برای برطرف کردن جایی که تغییر رنگ داده است یا لکه های قدیمی اقدام کنید.

از مواد شوینده به اندازه استفاده نمایید

این تصور غلط وجود دارد که هر چه بیشتر از مواد شوینده استفاده کنیم لباس ما تمیزتر می شود. اما این یک تصور اشتباه است و باید بدانید که اگر به مقدار زیاد از شوینده ها استفاده کنید، ممکن است به بافت پارچه شما آسیب وارد شود. از طرفی استفاده بیش از حد از مواد شوینده باعث جذب بیشتر آلودگی در لباس شما می شود. پس باعث می شود لباس شما کثیف تر یا به اصطلاح چرک مرده شود. برای هر لباس اگر آن را با دست می شوید، یک قاشق غذاخوری از مواد شوینده کافی است. اما اگر از ماشین لباسشویی استفاده می کنید بهتر است با توجه به مخزن مواد شونیده مقدار آن را انتخاب کنید.

از درجه کم برای خشک کردن لباس ها استفاده کنید

حرارت بالا باعث می شود بافت لباس شما آسیب ببیند و بسوزد این موضوع باعث زرد شدن لباس شما می شود. پس حتما لباس خود را با درجه کم اتوکشی کنید تا رد اتو برروی آن نماند. بهتر است ابتدا لباس ها را با خشکن ماشین لباسشویی خشک کنید و زمانی که رطوبت کمی داخل آن باقی مانده آن را از ماشین خارج کرده و اقدام به اتوکشی کنید.

راهنمای شستشوی پارچه سفید، بسته به جنس آن

راهنمای شستشوی پارچه سفید، بسته به جنس آن

همانطور که گفته شد بسته به جنس پارچه نکات ویژه و بخصوصی برای شستشوی آن ها وجود دارد. با ما همراه باشید تا با این نکات تخصصی بیشتر آشنا شوید.

  • برای جوراب، لباس های زیر نخی و حوله ها استفاده از شوینده های کلردار ممنوعیتی ندارد.
  • برای لباس های کتان و نخی می توانید از آبلیمو برای سفیدتر کردن لباستان استفاده کنید. آب لیمو را با داغ ترین درجه آب که به لباس شما آسیب وارد نمی کند، مخلوط کنید.
  • برای لباس های سفیدی که در آن ها از پارچه گیپور و یا پارچه های سنگ دار استفاده شده است، از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. این لباس ها را با دست و آب ولرم بشویید.
  • مایع ظرفشویی مواد براق کننده و پاک کننده بسیار موثر و خوبی دارد. می توانید چند قاشق از این مایع را به لگن آب خود اضافه کرده و اقدام به شستشو کنید. توجه داشته باشید به هیچ وجه این مواد را داخل ماشین لباسشویی نریزید.
  • زمان شستشوی پارچه های مختلف متفاوت است. پس بهتر است پارچه های پشمی و پنبه ای را با پارچه هایی مثل کتان و نخی همزمان نشویید.
  • ماشین لباسشویی را سنگین نکنید. زمانی که ماشین لباسشویی سنگین شود لباس ها به خوبی به گردش در نمی آیند و کثیفی آن ها به خوبی خارج نمی شود.
  • برای لباس های نخی و کتان زمان شستشو را به حداقل برسانید. این کار از خروج رنگدانه های پارچه شما جلوگیری می کند و به حفظ کیفیت پارچه شما کمک خواهد کرد.
  • اگر پارچه لباس شما از چرم سفید است، بهتر است آن را با یک دستمال نرم، تمیز کنید. هرچقدر تعداد دفعات شستشوی پارچه چرم را کمتر کنید، عمر آن طولانی تر خواهد شد.
  • پارچه های سفید مخمل را می توانید با یک برس نرم تمیز کنید. هر چقدر از شوینده کمتری برای این پارچه استفاده کنید، زیبایی ظاهری آن بیشتر حفظ می شود.

منبع: https://www.thespruce.com/how-to-keep-white-clothes-white-2146392

3.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا