پارچه شناسی

پارچه ژاکارد ویسکوز و ویژگی های آن

پارچه ژاکارد که یکی از محبوب ترین پارچه ها برای دوخت انواع لباس های مجلسی است، دارای انواع متعددی می باشد. یکی از خاص ترین و زیباترین انواع ژاکارد، پارچه ژاکارد ویسکوز است.

ژاکارد ویسکوز به پارچه ای گفته می شود که زمینه آن از الیاف ویسکوز بافته شده است. این پارچه می تواند ظاهر پنبه ای کاملا مات یا لمه و براقی داشته باشد. بر حسب طراحی و بافت کارخانه می تواند پارچه ای کشی در جهت عرض و یا طول باشد. همچنین می تواند پارچه ای بدون کشسانی باشد. یکی از جذابیت های این نوع پارچه طرح های پفکی و برجسته هستند.

مواد تشکیل دهنده پارچه ژاکارد ویسکوز

برای معرفی ژاکارد ویسکوز بهتر است که در ابتدا در مورد الیاف ویسکوز که تشکیل دهنده آن هستند، کمی توضیح دهیم. الیاف ویسکوز به الیافی گفته می شود که از بخش های دیگر گیاه پنبه و فرآوری آن تهیه می شود.

این الیاف بخشی از ویژگی های گیاه پنبه مانند جذب رطوبت، نرم و سبک بودن، رنگ پذیری بسیار خوب به خصوص در رنگ های تیره و شکنندگی را دارند. بر خلاف الیاف پنبه ای چروک پذیری الیاف ویسکوز کم است و همچنین آبرفت ندارد.

جالب است بدانید که الیاف ویسکوز، سر منشایی طبیعی دارند. در واقع می توان بگوییم لباس هایی که با الیاف ویسکوز دوخته می شوند، طبیعی هستند و الیاف مصنوعی نیز در تولید آن ها دخیل نبوده است.

خرید پارچه ژاکارد

شیوه تولید ژاکارد ویسکوز

نحوه تولید الیاف ویسکوز به این صورت است که در گام اول، الیاف سلولزی به خمیر تبدیل می شوند. سپس بر اساس انجام یک فرایند، الیاف ویسکوز به وجود می آیند. انسان ها به وجود آورنده الیاف ویسکوز هستند. در نتیجه پارچه ویسکوز یکی از پارچه های طبیعی ساخته دست بشر است. لازم به ذکر است که الیاف ویسکوز قابل بازیافت نیز می باشند.

مواد تشکیل دهنده الیاف ویسکوز، مواد طبیعی سلولز داری همانند تفاله نیشکر، لینتر یا همان الیاف کوتاه شده و به‌ جامانده روی تخم پنبه، خمیر کاغذ و مواد گیاهی دارای سلولز هستند. با توجه به مزایای الیاف ویسکوز،  این الیاف برای تولید ژاکارد ویسکوز مورد استفاده قرار می گیرند.

ژاکارد ویسکوز دارای چه نوع بافتی است؟

ژاکارد ویسکوز دارای چه نوع بافتی است؟

برای بافتن پارچه های ژاکارد ویسکوز، دستگاه های تخصصی مورد استفاده قرار می گیرند. در زمان های گذشته   دستگاه های قدیمی تر، برای بافت ژاکارد ویسکوز به کار گرفته می شدند. همچنین در گذشته برای ایجاد طرح روی پارچه، کارت های پانچ نیز مورد استفاده قرار می گرفتند. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، نرم افزارهای کامپیوتری جایگزین کارت های پانچ شده شدند.

دستگاه های تخصصی بافت پارچه ژاکارد، با بالا و پایین کردن نخ های تار، طرح های زیبا و چشم نوازی را روی پارچه ایجاد می کنند. پود پارچه های ژاکارد ویسکوز با الیاف ویسکوز بافته شده و سپس طرح و نقش های مخصوص روی آن، شکل می گیرد.

دنیایی از طرح های متنوع

انواع پارچه ژاکارد ویسکوز

حتما تنوع بالای پارچه های ژاکارد را دیده اید. پارچه ژاکارد ویسکوز نیز یکی از پارچه های ژاکارد با تنوع بسیار بالا در نوع طرح و بافت می باشد.

از این رو با توجه به نوع بافتی که این پارچه را به وجود آورده، شاهد انواع گوناگونی از این پارچه هستیم. در ادامه با انواع این نوع از ژاکارد بر اساس بافت و جلوه ظاهری آن آشنا می شویم.

 

خرید جدید ترین طرح های پارچه ژاکارد ویسکوز

 

ویژگی های جالب توجه ژاکارد ویسکوز

شایان توجه است که یکی از بهترین ویژگی ها و البته مزایای پارچه ژاکارد ویسکوز، خوش دوخت بودن این پارچه می باشد. حتی اگر خیاط حرفه ای هم نباشید، با این پارچه می توانید یک لباس بسیار برازنده بدوزید. چرا که جلوه بصری این پارچه، به تنهایی جلوه ای تماشایی را رقم می زند.

جالب است بدانید برخی از انواع بافت های ژاکارد ویسکوز، دارای حالت نگاتیوی شکل هستند. در واقع، طرح پشت این پارچه، جلوه ای از طرح روی آن را منعکس می کند.

قیمت بالا

در خصوص قیمت این نوع از پارچه ژاکارد باید بگوییم که از قیمت بالایی برخوردار است؛ چرا که پارچه ای مجلسی است و دارای طرح و نقش های بسیار خاص و متنوعی می باشد. تنوع بالای پارچه های ژاکارد ویسکوز، امکان انتخاب پارچه دلخواهتان را بر اساس سلیقه ای که دارید می دهد. زیرا تنوع در رنگبندی و طرح های جذاب این پارچه، بی اندازه است و پاسخگوی هر سلیقه ای می باشد.

قیمت پارچه ژاکارد

یکی دیگر از خصوصیات پارچه های ژاکارد ویسکوز، به کار رفتن انواع متنوع نخ های رنگی در بافت این پارچه می باشد. در واقع برخی از پارچه های ژاکارد ویسکوز را می بینیم که در بافت خود دارای الگوهای خاص و بسیار پیچیده ای هستند و بسیار چشم نواز و منحصر به فرد می باشند.

تنفس پذیری

پارچه ژاکارد ویسکوز، امکان رد شدن هوا را می دهد. در نتیجه پوست بدن می تواند نفس بکشد و لازم نیست از این بابت نگران باشید. تنوع بالای ژاکارد ویسکوز در انواع طرح های گل گلی، هندسی، انتزاعی و غیره گزینه های متعددی را پیش روی شما گذاشته است.

مهم ترین خصوصیات ژاکارد ویسکوز

اگر قصد دوخت یک لباس یا مانتوی مجلسی را با ژاکارد ویسکوز دارید، پیشنهاد می کنیم پیش از دوخت، با انواع ویژگی های آن آشنا شوید. نوع ایستایی، روش شست و شو و نگهداری، لطافت، چروکی و شکنندگی و ضخامت، از انواع ویژگی های این پارچه هستند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

حالت ایستایی  

ایستایی پارچه ژاکارد

ایستایی این پارچه از آهار دار تا نرم و لطیف متغیر است. بر اساس الیاف به کار رفته شده در تولید این پارچه، نوع ایستایی آن نیز مشخص می شود.

روش کاربردی برای شست و شو و نگهداری ژاکارد ویسکوز

در صورت استفاده از شست و شوی ماشینی و خشک کن گردشی به بافت پارچه های ژاکارد ویسکوز آسیب وارد می شود. برای دوام و طول عمر بیشتر این پارچه باید از شست و شوی دستی استفاده کنید. همچنین این پارچه ها نباید خشکشویی شوند.

حس لطافت ژاکارد ویسکوز

ژاکارد لطیف

پارچه ژاکارد ویسکوز، پارچه ای لطیف می باشد. زیرا الیاف ویسکوز تشکیل دهنده آن هستند و لطافت و نرمی بسیار زیادی را به این پارچه هدیه کرده اند. البته چنانچه در بافت این پارچه، نخ های لمه به کار رفته شده باشد، حس لمسی آن زبر و خشن خواهد بود.

بررسی چروکی و شکنندگی

از آنجایی که در بافت این پارچه از الیاف ویسکوز استفاده شده است، در نتیجه چروک پذیر می باشد.

ضخامت

ضخامت پارچه های ژاکارد ویسکوز نیز بر اساس کاربرد آن متغیر می باشد. برای مثال پارچه های ژاکارد ویسکوز که برای دوخت لباس های زمستانی و مجلسی مورد استفاده قرار می گیرند، دارای بافت ضخیم تری هستند.

این نوع از پارچه ها نیز از ایستایی بالاتری برخوردار می باشند. پارچه ویسکوز با ضخامت کمتر برای دوخت لباس های خنک و تابستانی، نقش مهمی ایفا می کنند.

کاربردهای فراوان پارچه ژاکارد ویسکوز

پارچه های ژاکارد ویسکوز با توجه به مزایای گسترده خود، دارای کاربردهای فراوانی نیز می باشد. در ادامه چندین کاربرد این پارچه خاص و زیبا را بررسی می کنیم.

لباس های مجلسی پر شکوه

دوخت انواع لباس های مجلسی و رسمی زنانه با پارچه ژاکارد ویسکوز بسیار چشم نواز و عالی می شود. حس لطافت عالی، زیبایی خاص و تماشایی، طرح و رنگ های دیدنی، جنس و کیفیت عالی این پارچه موجب شده که برای دوخت انواع لباس های مجلسی زیبا و خاص مورد استفاده قرار گیرد.

حتی با این پارچه مجلسی زیبا می توانید انواع کت و شلوارهای رسمی، کت و دامن های خاص و زیبا را بدوزید. پیراهن های مجلل زنانه و دخترانه نیز با ژاکارد ویسکوز، جلوه ای تماشایی و عالی خواهند داشت.

 


حتما بخوانید: برند راساریو و مجموعه ای با پارچه ژاکارد


 

لباس عروس خاص با ژاکارد ویسکوز

پارچه ژاکارد ویسکوز به دلیل ظاهر زیبا و ویژگی های عالی خود در دوخت انواع مختلف لباس عروس، نامزدی و حنابندان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این پارچه دارای جلوه ظاهری بسیار چشم نوازی است که ظاهری بسیار شیک را برای شما ایجاد می کند. در دوخت لباس های عروس، نامزدی و لباس های این چنینی، پیشنهاد می کنیم که از طرح های برجسته، پفکی و لمه ژاکارد ویسکوز استفاده نمایید.

چرا که این نوع پارچه های ویسکوز، با جلوه خاص و زیبای خود، در دوخت لباس های مجلسی مجلل بسیار کاربرد دارند.

مانتوی مجلسی

دغدغه بسیاری از خانم ها، انتخاب یک پارچه عالی و منحصر به فرد با کیفیت برای دوخت مانتوی مجلسی است. پارچه ژاکارد ویسکوز، یکی از بهترین گزینه ها می باشد. اگر تمایل به دوخت یک مانتوی مجلل و باشکوه مجلسی را دارید، این نوع از پارچه ژاکارد را به شما پیشنهاد می کنیم.

دوخت مانتو برای هر فصل

پارچه های ژاکارد ویسکوز به دلیل ایستایی خاصی که دارند، در دوخت مانتوهای مجلسی بسیار عالی می شوند. با پارچه های ضخیم تر ژاکارد ویسکوز می توانید، مانتوهای گرم و زمستانی بدوزید. اما اگر قصد دوخت یک مانتوی مجلسی تابستانه را هم دارید، نگران نباشید. زیرا با پارچه های نازک تر ژاکارد ویسکوز به راحتی امکان دوخت یک مانتوی خنک مجلسی را دارید.

رنگ های به کار رفته شده در این پارچه نیز، در رنگ های مات و نیمه مات می باشد. یکی از ایده های جذابی که می توانید در دوخت مانتوهای مجلسی با ژاکارد ویسکوز اجرا کنید، ترکیب کردن این پارچه با یک پارچه ساده است. برای مثال، رنگ پارچه ساده را می توانید یکی از رنگ های طرح پارچه ژاکارد انتخاب کنید.

 


مطالعه بیشتر: معرفی 20 مدل آستین مانتو ژاکارد مجلسی


 

 از پارچه ژاکارد  ویسکوز در چه موارد دیگری می توان استفاده کرد؟

ژاکارد ویسکوز به دلیل ویژگی ها، مزایای و ظاهر فوق العاده ای که دارد، می تواند در دوخت انواع پرده، روتختی، رو بالشتی، کوسن و حتی پارچه مبلی نیز به کار برود.

یک ایده بسیار جذاب که می توانید با این پارچه اجرا کنید، استفاده از آن برای دوخت اقلام مختلف منزل مثل روبالشتی، کوسن و رویه مبل است و می توانید آن ها را با یک دیگر ست کنید.

انواع پارچه های ژاکارد ویسکوز

پارچه ژاکارد دارای انواع مختلفی می باشد و یکی از انواع جذاب آن، ویسکوز است. ژاکارد ویسکوز نیز بر اساس طرح و بافت های خاص خود دارای انواع مختلفی است. لازم به توضیح است که ژاکارد ویسکوز بر اساس بافتی که دارند به انواع مختلف زیر تقسیم بندی می شوند.

  •  ژاکارد ویسکوز تاپستری یا منقوش؛
  • ژاکارد ویسکوز با بافت لمه یا زربافت؛
  • ژاکارد ویسکوز با بافت داماسک؛
  • ژاکارد ویسکوز با بافت برجسته؛
  • ژاکارد ویسکوز با بافت کلوک؛
  • ژاکارد ویسکوز با بافت زربافت ضخیم.

پارچه ژاکارد ویسکوز تاپستری یا منقوش

ژاکارد منقوش ویسکوز، داری ضخامت بالایی است. این پارچه دارای وزن سنگینی نیز می باشد. جالب است بدانید برخی از پارچه های ویسکوز منقوش دارای طرحی یکسان در بخش پشتی و رویی پارچه هستند. در نتیجه این ویژگی از هر دو طرف پارچه می توانید استفاده کنید.

مهم ترین ویژگی این پارچه تنوع بالا در طرح و رنگ های جذاب و چشم نواز است. پارچه های ژاکارد تاپستری، برای استایل های کلاسیک، انتخابی بسیار عالی هستند. از این پارچه می توانید برای دوخت انواع کت، ژاکت و بلیزر استفاده کنید.

ژاکارد ویسکوز با بافت لمه یا زربافت

پارچه ژاکارد لمه ویسکوز، یکی از انواع پارچه های ژاکارد زیبا با ترکیب رنگی نخ های رنگی و براق می باشد. این پارچه دارای وزنی بالا است. پارچه ژاکارد ویسکوز لمه با بافت خاص و زیبای خود، نمایی بسیار مجلل و زیبا دارد.

حتی این پارچه را می توان در کنار پارچه های ساده استفاده کرد. چرا که این پارچه نمای بسیار خاصی داشته و جلوه بسیار چشمگیری را ایجاد می کند. لازم است ذکر شود که پارچه ژاکارد لمه به صورت یک رو طراحی و تولید شده است. این پارچه با طرح های پیچیده و خاصی بافته می شود.

با توجه به ویژگی های بی نظیر این نوع ژاکارد ویسکوز، این پارچه از قیمت بالایی نیز بهره مند شده است. با این پارچه ژاکارد می توانید انواع لباس های شب، کت های زیبا و مجلل، کت و دامن های رسمی، مانتوهای خاص مجلسی و ژاکت بدوزید.

دیدن متنوع ترین طرح های پارچه ژاکارد ویسکوز لمه

پارچه ژاکارد ویسکوز با بافت داماسک  

از پارچه های ژاکارد ویسکوز با بافت ساده تر می توان به ژاکارد ویسکوز با بافت داماسک اشاره کرد. در نتیجه این پارچه دارای ضخامت کمتری نسبت به سایر پارچه های ژاکارد می باشد. پارچه های ژاکارد ویسکوز با این نوع بافت؛ به صورت دو رو هستند.

یکی دیگر از ویژگی های این پارچه ها تک رنگ بودن آن ها می باشد. طرح های خاص و براق روی این پارچه به زیبایی جلوه می کنند. با این پارچه می توانید ایده دوخت انواع کت، دامن، بلوز، تاپ و کراوات را اجرا کنید.

ژاکارد ویسکوز با بافت برجسته

همانطوری که از نام این بافت پارچه مشخص است، با طرح های برجسته ای طراحی و تولید شده است. این نوع پارچه ها به صورت تک رنگ هستند. بنابراین اگر به این پارچه ها نگاه کنید، متوجه می شوید که ظاهری مشابه به پارچه های قلاب بافی و گلدوزی شده دارند.

ضخامت این نوع پارچه ها به صورت ضخیم است و در نتیجه از وزن بالایی نیز برخوردار هستند. با این نوع پارچه ژاکارد می توانید ایده های دوخت لباس های بیرونی را اجرا کنید.

برای نمونه دوخت انواع کت، ژاکت های مجلسی، پیراهن های با شکوه و مانتوهای خاص و مجلل با این پارچه امکان پذیر می باشد. حتی در دوخت کیف های دستی نیز می توانید از این پارچه زیبا و خاص استفاده کنید.

پارچه ژاکارد ویسکوز با بافت کلوک  

جلوه بصری این نوع پارچه ژاکارد به شکل چروک و پفکی می باشد. از زیباترین پارچه های ژاکارد ویسکوز می توانیم به این پارچه اشاره کنیم.

پارچه های ژاکارد ویسکوز با بافت کلوک به صورت طرح دار یا بدون طرح بافته می شوند. این پارچه دارای کاربردهای جذابی همچون در دوخت لباس های بیرونی، انواع بلوز، دامن و غیره هستند.

ژاکارد ویسکوز با بافت زربافت ضخیم

تراکم و وزن بافت این پارچه بالا است و این پالچه به نام بروکتل معروف می باشد. این نوع پارچه های ژاکارد ویسکوز، دارای طرح هایی پفکی و برجسته هستند.

زمینه این پارچه نیز به صورت صاف و مسطح می باشد. با این نوع ژاکارد ویسکوز می توانید لباس های بسیار خاص، مجلل و مجلسی بدوزید.

سخن آخر

پارچه ژاکارد یکی از پارچه های بسیار لوکس، شیک و فاخر برای دوخت انواع لباس های مجلسی است. پارچه ژاکارد دارای انواع مختلفی می باشند. این پارچه بر اساس نوع بافت متفاوت می باشد. یکی از پر جلوه ترین و خاص ترین نوع ژاکارد، ژاکارد ویسکوز می باشد.

جالب است بدانید ژاکارد ویسکوز نیز بسیار گسترده است و به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. در این مقاله با انواع ژاکارد ویسکوز و کاربردهای آن ها آَشنا شدیم.

یکی از موارد مهمی که باید در خصوص ژاکارد ویسکوز بدانید این است که ویکسوز که در تولید این پارچه به کار رفته، دارای سر منشایی طبیعی می باشد. از این رو این پارچه، پارچه ای طبیعی و سازگار با پوست بدن می باشد.

پارچه های ژاکارد ویسکوز برای دوخت انواع مانتوهای مجلسی، پیراهن های مجلل و خاص، کت و دامن های زنانه و کاربردی و غیره کاربرد دارند.

 

منبع: peacockalley.com

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا