پارچه شناسی

پارچه ژاکارد ارگانزا و ویژگی های آن

اگر از طرفداران استایل های مجلسی و مجلل باشید مطمئنا اسم پارچه ژاکارد به گوشتان خورده است. پارچه ژاکارد ارگانزا یکی از انواع پارچه های ژاکارد است. پارچه ژاکارد ارگانزا همان طور که از نامش پیداست پارچه ی ارگانزایی است که طرح های آن به روش ژاکارد بافته شده است. در دنیای متنوع امروزی پارچه، ژاکارد نیز انواع مختلفی دارد. غالبا بیس (base ) پارچه ژاکارد می تواند از پنبه یا ابریشم و حتی پشمی باشد. امروزه پارچه های ژاکارد ارگانزا با بافت پلی استری طرفداران زیادی دارد. تمامی پارچه های ژاکارد تقریبا شبیه هم هستند. تفاوتی که در پارچه های ژاکارد وجود دارد بافت زمینه پارچه می باشد. بافت زمینه ژاکارد ارگانزا از جنس ارگانزا می باشد.

نکته قابل توجه ژاکارد ارگانزا این است که نیازی به اینکه این پارچه را متراژ بالا خریداری کنید نیست. مدل های زیادی برای لباس های مجلسی و مانتوها وجود دارد که این پارچه را با پارچه دیگر ترکیب کرده اند. پس در نظر بگیرید نیازی به استفاده یک دست از پارچه ژاکارد ارگانزا نیست. هر چند که پیراهن هایی که تماما از این پارچه تهیه شده اند جذابیت بسیار زیادی به شما می بخشند.

حتما تا این لحظه متوجه شده اید که طراحی ژاکارد ارگانزا نسبت به پارچه های دیگر سخت تر است. ژاکارد ارگانزا توسط دستگاه ها و ماشین های بافندگی خاصی تولید می شود. پارچه ژاکارد ارگانزا نقش ها و طرح های مختلف در زمینه ارگانزا بافته شده است. اگر طرفدار استایل مجلسی و فاخر هستید پارچه ژاکارد ارگانزا در هر زمینه ای به شما کمک خواهد کرد. ژاکارد ارگانزا نسبت به پارچه های دیگر مقاوت بالاتری دارد. دنیای مد و فشن از پارچه ژاکارد ارگانزا بهره بسیاری تا به امروز برد است و می برد.

برای مشاهده جدیدترین طرح های پارچه ژاکارد ارگانزا کلیک کنید

ایستایی

ژاکارد ارگانزا حالت لَخت و نرم مانندی ندارد. برای مصرف لباس های تنگ و لباس هایی که نیاز باشد پارچه ریزش داشته باشد ژاکارد ارگانزا مناسب نیست. اما برای پیراهن های مجلسی که حالت پفی و مجلسی دارد ژاکارد ارگانزا ایده آل ترین انتخاب است. ژاکارد ارگانزا ظاهری آهاردار و شکننده دارد. ژاکارد ارگانزا مناسب مدل های راسته و صاف  می باشد. همچنین برای آستین های پفی نیز ژاکارد ارگانزا حالت ایستایی زیبای دارد. پفی که به سبب آهار دار بودن ژاکارد ارگانزا ایجاد می شود برای طراحی دامن لباس مجلسی گزینه ویژه ای محسوب می شود.

پارچه ژاکارد ارگانزا | پارچه نگار

همچنین مدل های دامن کلوش و چین دار که به شکل عروسکی هستند با ژاکارد ارگانزا تصویر زیبایی خواهد داشت. دامن های فون و پر چین با ژاکارد ارگانزا زیباتر دیده می شوند. طراحان لباس مجلسی سعی می کنند قسمت بالا تنه و بدنه لباس را فیت تن در نظر بگیرند. اما قسمت دامن و آستین ها را به صورت گشاد طراحی می کنند. این تناقض در کنار شیک و ترند بودن لباس اندام شما را زیباتر نشان می دهد.

به خاطر نازک بودن ژاکارد ارگانزا، این پارچه نیاز به آستردوزی یا لایی کشی دارد. ژاکارد ارگانزا حالت کشسانی ندارد. به خاطر کشی نبودن پارچه ارگانزا که در زمینه استفاده شده است، این پارچه نیز به هیچ عنوان کشی نیست. چروکی و شکنندگی این پارچه کم است و غالبا نیاز به اتو کشی ندارد. در صورت لزوم به راحتی با درجه حرارت پایین اتو صاف می شود.

الیاف

الیاف پارچه ژاکارد از انواع مختلفی تهیه می شود. متنوع ترین الیاف هایی که از آن ژاکارد تهیه و تولید می شود ابریشم، پشم، پنبه و ارگانزا است. بافت زمینه ای ژاکارد ارگانزا از بافت ارگانزا تهیه می شود. طرح و نقش هایی که در زمینه ژاکارد ارگانزا بافته می شود می تواند از جنس های متفاوتی باشد. گل های زمینه پارچه از جنس ابریشم، پشم و پلی استر تهیه می شوند. ارگانزا که در بیس ژاکارد ارگانزا دوخته شده است جنس خشک و آهار داری دارد. الیاف ژاکارد ارگانزا جز الیاف های حساس طبقه بندی می شود.

الیاف ژاکارد ارگانزا

الیاف ژاکارد ارگانزا در مقابل چروک شدن مقاوم است. ژاکارد ارگانزا نیاز به مراقبت زیادی در مراحل شست و شو، اتو و خشک کردن دارد. بافت ژاکارد ارگانزا به شکل های مختلفی طراحی و دوخته می شود. نمونه های گل برجسته و صاف این پارچه را می توانید در بازار پارچه جست و جو و خریداری کنید. تنها با دست کشیدن بر روی ژاکارد ارگانزا متوجه این تفاوت و تنوع خواهید شد. ژاکارد ارگانزا بافت نرم و نازکی دارد و به هیچ عنوان پارچه ضخیم و سنگینی به حساب نمی آید. از همین رو برای فصول گرم سال بسیار مناسب و ایده آل می باشد. ای ن پارچه در فصول گرم باعث تعرق زیاد و بوی نا مطبوع نمی شود.

بافت

خرید پارچه ژاکارد ارگانزا

بافت پارچه ارگانزا به ذات خشک و آهار دار است. پس ژاکارد ارگانزا نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و بافتی خشک و آهار دار دارد. همین آهار دار بودن پارچه ژاکارد ارگانزا باعث شده است تا این پارچه در چشم مخاطب جذاب تر دیده شود. طراحان مد جهانی همواره سعی کرده اند تا از پارچه ژاکارد ارگانزا در طراحی استایل های سلطنتی بهره مند شوند. برند های بزرگی که در زمینه های پیراهن های مجلسی فعالیت دارند سالانه محصولات زیادی را با این پارچه تهیه و به بازار لباس و پوشاک تزریق می کنند.

 

جدیدترین مدل های پارچه ژاکارد ارگانزا گلدار

 

دوام

دوام و مقاومت پارچه

دوام بالای ژاکارد ارگانزا یکی دیگر از آپشن هایی است که طرفداران زیادی را جذب خود می کند. به علت نرمی و ظرافت در بافت این پارچه هنگام لمس آن احساس خوشایندی به شما دست می دهد. نقش های پارچه ژاکارد ارگانزا به صورت صاف و تخت یا برجسته دوخته می شود. پارچه ژاکارد ارگانزا زمینه ارگانزا و بدن نمایی که دارد. به همین سبب بیشتر برای لباس های مجلسی و شب مورد استفاده قرار می گیرد. اما با آستر کشی کردن این پارچه از آن برای تولید مانتو نیز می توان استفاده کرد. ضخامت آن در قسمت ارگانزا نازک و در قسمت طرح ها که ژاکارد است متوسط است.


حتما بخوانید: پارچه ساده مجلسی و استایل های دخترانه جذاب


کاربرد پارچه ژاکارد ارگانزا

به دلیل حالت آهار دار و طرح های زیبای ژاکارد ارگانزا این پارچه مناسب شیک پسندان است. طرح ها و رنگ های متنوع ژاکارد ارگانزا دست شما را برای طراحی هر سبک لباسی باز می گذارد. ژاکارد ارگانزا برای دوخت انواع یقه ها نیز بسیار کاربردی می باشد. یقه های ایستاده، انگلیسی، آمریکایی، آرشال و بسیاری از یقه ها با ژاکارد ارگانزا تصویر زیبایی می سازد. این پارچه برای دوخت انواع پیراهن و مانتو های مجلسی مناسب است. مانتوهای بلندی که از ژاکارد ارگانزا در قسمت دکوپ استفاده شده.

مانتو های جذاب دخترانه تابستانه

همچنین مانتوهایی که آستین آن برش می خورد و قسمتی از آن ژاکارد ارگانزا به کار می رود. برای ایجاد هارمونی می توان در قسمت دامن این مانتوها از پارچه های کرپ بهره برد. این میکس پارچه را برای پیراهن های مجلسی و شب خود نیز می توانید در نظر بگیرید. به خاطر آهاردار بودن پارچه ژاکارد ارگانزا برای دوخت مدل های دامن کلوش و پیلی دار بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

پیراهن مجلسی پفکی گلدار

با توجه به طرح کلاسیک یا فانتزی یا هندسی و یا گلدار، این پارچه می تواند برای استایل های مختلف استفاده شود. ژاکارد ارگانزا در طرح های درشت و ریز با نقش های مختلف بافته می شود. به خاطر نازک بودن پارچه نیاز به آستردوزی یا لایی کشی دارد. همین نازک بودن و ظرافت برای طراحی آستین های لباس مجلسی فوق العاده زیبا خواهد بود. پیراهن های مدل شومیزی بلند با استفاده از ژاکارد ارگانزا برای قشر جوان بسیار جذاب و پر طرفدار است. از سوی دیگر برند های بزرگ جهانی از این پارچه برای تهیه و تولید انواع پوشاک بهره می برند. پارامترهایی مانند تاپ های زنانه، بلوز ها، شلوار های شیک و چسبان، مانتوهای مجلسی، ژاکت ها، کاپشن و…

خرید پارچه ژاکارد ارگانزا ترک

طرح و نقش پارچه ژاکارد ارگانزا

باید توجه داشته باشید که طرح و نقشه ژاکارد ارگانزا به صورت گل دوزی نیست. غالبا در اکثر پارچه ها پس از تولید پارچه طرح و نقش مورد نظر بر روی آن چاپ می شود. در ژاکارد ارگانزا در همان مرحله تولید پارچه طرح پارچه در لابه لای تار و پود آن دوخته می شود. این ویژگی بسیار خاص و قابل ستایش است. این ویژگی کیفیت ژاکارد ارگانزا را دو چندان می کند.

ژاکارد ارگانزا تنوع بی نظیری دارد و تقریبا هیچ دو طاقه پارچه کاملا مشابه ای در بازار پیدا نمی کنید. خانم های شیک پوش و مشکل پسند همواره به دنبال پارچه های متفاوت و تک هستند. ژاکارد ارگانزا به خوبی این خواسته را برآورده می سازد. از پارچه هایی با رنگ های پاستیلی و طرح های بهاری گرفته تا پارچه های مشکی و طرح های بزرگ و مجلسی. همه این تنوع ها تنها در ژاکارد ارگامزا قابل دسترسی و خریداری است.

حتما می دانید که طرح های چاپی پس از چند بار شست و شو از بین می روند و کیفیت اولیه را ندارند. دوام و ماندگاری بالای طرح و رنگ پارچه ژاکارد ارگانزا یک اِلمان قابل ستایش در این پارچه به حساب می آید. کم رنگ شدن نقش در ژکارد ارگانزا به علت اینکه نقش پارچه جز بافت پارچه است اتفاق نمی افتد. همین امر لباسی که با ژاکارد ارگانزا دوخته می شود را به لباسی همیشگی و عمری تبدیل می کند.

نکات شست و شو و نگهداری پارچه ژاکارد ارگانزا

در هنگام دوخت و نگهداری ژاکارد ارگانزا باید محافظ کار و دقیق باشید. ژاکارد ارگانزا جز پارچه های حساس و ظریف طبقه بندی می شود. ژاکارد ارگانزا نیاز به مراقبت و نگه داری بخصوصی دارد. تار و پود این پارچه بسیار حساس است و در صورت مراقب نبودن خراب می شود. امکان نخ کش شدن ژاکارد ارگانزا بسیار کم است. شست و شوی ژاکارد ارگانزا قلق خاص خود را دارد.

شست و شوی دستی

شست و شوی پارچه

شست و شوی ژاکارد ارگانزا باید به روش دستی انجام شود. این روش طول عمر ژاکارد ارگانزا را افزایش می دهد. به خاطر حساسیت و ظرافت قسمت ارگانزا ممکن است در شست و شوی ماشینی به بافت آن آسیب برسد. شست و شوی ژاکارد ارگانزا با آب سرد و شامپوی ضعیف بهترین حالت است. آب سرد بافت ژاکارد ارگانزا را از هر خطری محفوظ می دارد. اما شست و شوی ژاکارد ارگانزا با ماشین لباس شویی به علت طولانی بودن مدت شست وشو ممکن است بافت لباس و پارچه را خراب کند.

خشک کردن

برای خشک کردن ژاکارد ارگانزا نیز نکاتی هست که بهتر است رعایت شود. ژاکارد ارگانزا را در هنگام خشک کردن در معرض مستقیم نور آفتاب قرار ندهید. نور مستقیم افتاب باعث صدمه دیدن پارچه شما می شود. از طرفی نور مستقیم و شدید آفتاب ممکن است رنگ طرح های ژاکارد ارگانزا را عوض کند. پس بهتر است به دور از نور مستقیم لباس را خشک کنید. مرحله بعد از خشک کردن ژاکارد ارگانزا اتو کشی این پارچه می شود. موقع اتو کشی به هیچ عنوان اتو را به صورت مستقیم بر روی پارچه قرار ندهید.

اتوکشی

اتو کشی پارچه های حساس بهتر است که با محافظ و واسطه انجام شود. برای اتو کشی حتما از پارچه پنبه ای محافظ استفاده کنید و اتو را بر روی پارچه پنبه ای فرار دهید. از طرفی به مراتب توصیه شده است که ژاکارد ارگانزا را از پشت پارچه اتو کشی کنید. این کار باعث می شود که در صورت خطر احتمالی روی اصلی پارچه لباس شما آسیب نبیند. اگر از اتوی بخار برای اتو کردن ژاکارد ارگانزا استفاده می کنید روی درجه حرارت کم آن را قرار دهید. برای نگهداری در کمد لباس بهتر است که از چوبکار آویزان نشود. به جای آن به صورت تا شده و بدون فشار مضاعف در جعبه یا کشو نگهداری شود.


مقاله مرتبط: شناخت پارچه ژاکارد و انواع آن


نکات دوخت پارچه ژاکارد ارگانزا

نکات دوخت پارچه ژاکارد ارگانزا

دوخت ژاکارد ارگانزا بسیار راحت و آسان است و شما در هنگام کار با این پارچه دچار مشکل نخواهید شد. توصیه های لازم برای دوخت این پارچه به شما کمک خواهد کرد تا به صورت کاملا اصولی و درست ژاکارد ارگانزا را استفاده کنید. در هنگام دوخت ژاکارد ارگانزا نهایت دقت را به کار ببرید. اگر درزی را به اشتباه دوختید و مجبور به شکافتن آن شدید مواظب باشید بشکاف شما از پارچه رد نشود و پارچه شما را پاره نکند.

سوزن مناسب

قبل از دوخت ژاکارد ارگانزا سوزن چرخ خیاطی خود را عوض کنید. برای دوخت این پارچه سوزن شما باید تیز و نو باشد. سایز سوزن چرخ شما بهتر است از ۸ تا ۱۱ باشد. نوک سوزن مناسب ژاکارد ارگانزا باید ظریف و تیز باشد تا به بافت ارگانزای پارچه آسیب نرساند.

نخ مناسب دوخت

برای دوخت ژاکارد ارگانزا از نخ های معمولی و طبیعی استفاده کنید. نخ های طبیعی برای دوخت ژاکارد ارگانزا بهترین گزینه است. رنگ نخ خود را برای دوخت ژاکارد ارگانزا حتما با پارچه خود ست کنید. این کار باعث می شود نخ ها از زیر ژاکارد ارگانزا در قسمت هایی که ارگانزا هست پیدا نباشد.

فیکس کردن الگو بر روی پارچه

برای فیکس کردن الگوی لباس خود بر روی ژاکارد ارگانزا از سوزن های تیز با نوک ظریف و نازک استفاده کنید‌. سوزن های پهن و بی کیفیت ممکن است به پارچه شما آسیب وارد کنند. سوزن های پهن اگر به نخ پارچه شما گیر کنند باعث نخ کش شدن پارچه و حتی پارگی آن می شود.

رولت کشی

اگر به بافت پشتی ژاکارد ارگانزا توجه کرده باشید متوجه تخلخل زیادی در قسمت ارگانزای پارچه شده اید. جای کاربن کشی الگو بر روی این پارچه مشخص نخواهد شد. پس بهتر است برای مشخص کردن اندازه ها و ابعاد الگوها از صابون های مخصوص خیاطی استفاده کنید. اگر ابزار رولت را با فشار زیاد بر روی پارچه بکشید ممکن است باعث آسیب زدن به پارچه شما شود.

نحوه دوخت پارچه ژاکارد ارگانزا

ژاکارد ارگانزا برخلاف دیگر پارچه ها حتما باید با کوک صاف و ساده دوخته شود. برای دوخت این پارچه به هیچ عنوان از دوخت های زیگزاک و تزئینی استفاده نکنید. سعی کنید ژاکارد ارگانزا را با درجه ریز بدوزید. فاصله ی بین کوک ها برای دوخت ژاکارد ارگانزا باید کم باشد در این حالت بین کوک های دو پارچه باز نخواهد شد. برای جلوگیری از ریش شدن ژاکارد ارگانزا درزهای پارچه را ریشه بندی کنید.

سخن آخر

تنوع ژاکارد ارگانزا آنقدر وسیع است که تمامی سبک وسلیقه ها را پوشش می دهد. رنگ بندی های مختلف و هارمونی بین گل های زمینه باعث پوشش سلیقه اکثریت افراد می شود. این پارچه نیز مانند دیگر مدل های پارچه ژاکارد می تواند سیملی باشد و درخشندگی زیادی داشته باشد. ژاکارد ارگانزا بافت نازک و ظریفی دارد و برای فصل بهار و تابستان مناسب است.

4/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا