پارچه شناسیپاییز و زمستان

پارچه کشمیر (پارچه توییت) و ویژگی های آن

پارچه کشمیر(توییت) یکی از بهترین پارچه های پاییزه برای داشتن استایلی جذاب است. در حقیقت ممکن است در حال حاضر یک لباس پاییزه با این پارچه در کمد خود داشته باشید. این پارچه کلاسیک و پرکاربرد سال هاست که به عنوان یک پارچه ترند برای پاییز و زمستان مورد استقبال قرار میگیرد. پارچه کشمیر که آن را با نام پارچه توییت نیز می شناسند، می تواند بهترین انتخاب شما برای دوخت لباس های گرم برای استایل روزمره باشد.

قیمت پارچه توییت

ویژگی های منحصر به فرد پارچه کشمیر پالتویی توانسته این پارچه را به پرفروش ترین پارچه پاییزه تبدیل کند. این پارچه از نظر طرح و رنگ تنوع بی نظیری داشته و می تواند استایل شما را دگرگون کند. در واقع اگر به دنبال یک پارچه پاییزه طرح دار هستید، ما به شما پارچه کشمیر چهارخونه را توصیه می کنیم. همانطور که می دانید پارچه های چهارخونه در فصل سرد، جذابیت بیشتری پیدا می کنند. در نتیجه اگر به دنبال خاص ترین مدل های پارچه چهارخونه پاییزه هستید، پارچه کشمیر(توییت) را فراموش نکنید. اگر قصد خرید پارچه کشمیر را دارید، بد نیست ابتدا این مطلب را مطالعه کنید. در ادامه این مطلب ما قرار است به طور دقیق به بررسی ویژگی های این پارچه دوست داشتنی بپردازیم.

پارچه کشمیر چیست؟

بد نیست آشنایی با این پارچه و معیارهای تعیین قیمت آن را با این سوال شروع کنیم که پارچه کشمیر(پارچه توییت) چیست؟ کشمیر در دسته پارچه های پشمی قرار می گیرد. این پارچه به عنوان یکی از بهترین پارچه های عایق سرما و رطوبت شناخته می شود. البته باید بدانید، میزان مقاومت کشمیر در برابر سرما و رطوبت کاملا با سایر پارچه های پشمی برابر است. پارچه کشمیر اصل با استفاده از پشم طبیعی تولید می شود. با توجه به پشم به کار رفته در هر مدل از این پارچه، می توان گفت پارچه کشمیر(پارچه توییت) دارای ضخامت و لطافت متنوعی است.

پارچه کشمیر چیست؟ | پارچه نگار

زیر دست این پارچه به طور کلی، لطیف است. اما اگر کشمیر پالتویی شما اندکی زبر به نظر می رسد، می توانید این مشکل را با اضافه کردن آستر برطرف کنید. با توجه به دوام بالای این پارچه پشمی سبک و دوست داشتنی، انتخاب آن برای دوخت لباس های روزمره بسیار ایده آل است. اگر قصد خرید پارچه کشمیر را دارید، بد نیست با پیشینه و تاریخچه این پارچه محبوب بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه پارچه کشمیر

 

حدس هایی در مورد نامگذاری این پارچه وجود دارد. این نام، بنا بر روایات، زمانی به وجود آمد که یک تاجر لندنی به اشتباه آن را تویید یا توییت نامید. این تاجر تصور می ‌کرد که نام این پارچه بر اساس نام رودخانه توید، در اسکاتلند انتخاب شده است. بر این اساس و البته بر اساس موقعیت جغرافیایی که تولید این پارچه را در اختیار داشت، نام توییت بر روی این پارچه ماندگار شد. بد نیست بدانید در دهه 1800 میلادی، ایرلند و اسکاتلند دو منطقه مهم در تولید الیاف پشمی محسوب می شدند.

تاریخچه پارچه کشمیر

با توجه به اینکه کشمیر پالتویی به عنوان پارچه ای عایق سرما مورد توجه سربازان و شکارچیان بود، پس از مدتی مدل های مختلفی از آن تولید شد. هر منطقه برای تمایز از مناطق دیگر، پارچه توییت را با طرح منحصر به خود تولید می کردند. به همین دلیل امروزه توییت چهارخونه تنوع بسیار زیادی از طرح و رنگ دارد. این روزها با توجه به رشد صنعت نساجی و استفاده از الیاف مصنوعی در تولید کشمیر، این پارچه به یک ترند پرکاربرد تبدیل شده است. کشمیر چهارخونه یکی از محبوب ترین پارچه های پاییزه محسوب می شود.

نحوه تولید پارچه کشمیر

برای اینکه بیشتر با فاکتورهای موثر بر قیمت پارچه کشمیر آشنا شوید، بد نیست اطلاعاتی در مورد نحوه تولید آن کسب کنید. اگر قصد خرید کشمیر را دارید، مطالعه ادامه مطلب به شما کمک می کند به عنوان یک خریدار حرفه ای شناخته شوید.

برداشت الیاف پشم

همانطور که اشاره شد، پارچه کشمیر اصل با استفاده از الیاف طبیعی پشم تولید می شود. با توجه به نوع پشم به کار رفته در تولید این پارچه، کیفیت و قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود. در نتیجه اولین گام برای تولید توییت یا کشمیر، به دست آوردن پشم مرغوب است. به عنوان مثال، پشم گرانبهای مرینوس با دست چیده و فرآوری می شود. پس از تمیز شدن پشم، در کیسه های بزرگ بسته بندی شده تا وارد مرحله بعد شود.

تولید الیاف پشمی

هنگامی که پشم به مرحله تولید الیاف می رسد، مجددا تمیز می شود. الیاف تمیز شده در هم پیچیده می شوند تا تبدیل به رشته های بلندی شوند. سپس این رشته ها برای تولید نخ به هم ریسیده می شوند.

رنگرزی و خشک کردن

نخ های پشمی به رنگ های خاصی رنگ می شوند تا برای بافت پارچه توییت آماده شوند. نسبت رنگ‌های به کار رفته در تولید الیاف کاملا دقیق و متعادل است. در نهایت این رشته الیاف رنگ شده برای خشک شدن آماده می شوند.

ترکیب رنگ ها

اگر پارچه توییت یا کشمیر را از نزدیک دیده باشید، می بینید که هر یک از رشته های نخ این پارچه از رنگ های مختلف تشکیل شده است. پس از مرحله خشک شدن، الیاف توسط دستگاه با هم ترکیب می شوند. سپس به صورت دوک های نخ عظیم وارد مرحله نهایی می شوند.

بافندگی

نخ های نسبتا ضخیم تولید شده از الیاف پشم، در این مرحله تبدیل به پارچه توییت می شوند. برای بافت پارچه توییت چهارخونه میلیون ها رنگ و نقش در کنار هم قرار می گیرند. شما می توانید از این پارچه چهارخونه پاییزه برای دوخت لباس های مختلف استفاده کنید.

پارچه کشمیر مناسب چه فصلی است؟

پارچه کشمیر مناسب چه فصلی است؟

پارچه های پشمی به عنوان عایق سرما برای روزهای سرد مناسب هستند. اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید، یک کت با پارچه توییت می تواند همراه همیشگی شما باشد. با توجه به اینکه این پارچه به میزان اندکی عایق رطوبت نیز هست، برای استفاده در روزهای نیمه ابری نیز مناسب به نظر می رسد. علاوه بر پاییز و بهار، می توانید از این پارچه در روزهای زمستان نیز استفاده کنید. تنها کافی است پارچه کشمیر پالتویی را با یک پارچه آستر مناسب ترکیب کنید.

کاربرد پارچه کشمیر

اگر طرفدار کت های تک و اسپرت زنانه هستید، پارچه کشمیر چهارخونه برای شما مناسب است. یک کت تک با این پارچه را به راحتی می توانید در محیط کار و حتی مهمانی های دوستانه بپوشید. فراموش نکنید، کت و شلوارهای زنانه نیز یکی از بهترین انتخاب های شما خواهند بود. پارچه کشمیر(پارچه توییت) بدون آستر را می توانید برای دوخت انواع مانتو، شومیز و شکت استفاده کنید.

کاربرد پارچه کشمیر

با اضافه کردن آستر مناسب این پارچه برای دوخت کت های گرم و انواع پالتو مناسب است. دامن و شلوارهای دوخته شده با کشمیر ساده با هر استایلی قابل استفاده هستند. انواع سارافون و پیراهن های کلاسیک زنانه را نیز می توانید با این پارچه بدوزید. پارچه توییت چهارخونه انتخابی فوق العاده برای طراحی و دوخت اکسسوری نیز محسوب می شود. انواع شال های زنانه و کلاه فرانسوی با این پارچه قابل طراحی است.

انواع پارچه کشمیر

انواع پارچه کشمیر

پارچه های پشمی تنوع بی نظیری دارند. اما در میان همه آنها، بیشترین تنوع را در مدل های مختلف پارچه کشمیر(پارچه توییت) می بینیم. به طور کلی می توان این پارچه را به دو دسته کشمیر ساده و کشمیر چهارخونه تقسیم کرد. اما اگر مایل باشید به طور جزئی با انواع پارچه کشمیر آشنا شوید، مطالعه ادامه مطلب برای شما مفید خواهد بود.

خرید پارچه کشمیر چهارخونه

 

پارچه توییت چویت CHEVIOT

CHEVIOT نام دهکده ای در انگلستان است. پارچه توییت چویت از پشم مرغوب گوسفندان این ناحیه تهیه می شود. این پارچه نسبت به سایر مدل های توییت نرم تر و بادوام تر است.

پارچه توییت دونگال DONEGAL

این نوع پارچه توییت یا کشمیر برای اولین بار در ایالت دونگال ایرلند با دست بافته شده است. این پارچه به عنوان یک پارچه نرم و لطیف که دارای نقاط ریز هم رنگ است، شناخته می شود.

پارچه کشمیر هریس HARRIS

این پارچه ابتدا در اسکاتلند تولید شده است و طرح چهارخانه خاصی دارد. توییت هریس معمولا از پشم خالص تهیه شده و اندکی ضخیم و زبر است. به همین دلیل برای دوخت کت و پالتو مناسب تر است.

پارچه توییت جناغی HERRINGBONE

پارچه توییت جناغی یا شاه ماهی یکی از شناخته شده ترین مدل های این پارچه است. در طراحی آن از استخوان ماهی الهام گرفتند. این پارچه نرم و لطیف برای دوخت دامن و شلوار بسیار مناسب است. البته باید بدانید پارچه جناغی، بهترین گزینه برای دوخت لباس های رسمی محسوب می شود.

پارچه توییت اورچک OVERCHECK

یکی از جذاب ترین مدل های کشمیر یا توییت، همین مدل است. طراحی OVERCHECK به صورت چهارخانه های بزرگی روی طرح اصلی پارچه است. در واقع ممکن است روی طرح جناغی، شما شاهد مربع های بزرگی با رنگ متضاد زمینه پارچه باشید. این پارچه برای دوخت مانتو، سارافون و پیراهن زنانه مناسب تر است.

پارچه توییت ساکسونی SAXONY

همانطور که از نام این پارچه پیداست، در ساکسون آلمان برای اولین بار تولید شده است. این پارچه از پشم مرینوس درجه یک تولید میشود. در هنگام لمس خواهید دید روی این پارچه پرزهای کوتاه و نرمی وجود دارد. توییت ساکسونی معمولا دارای چهارخانه های بزرگی است که از خطوط اریب تشکیل شدند.

پارچه کشمیر شتلند SHETLAND

این پارچه به طور کامل به نام نژاد گوسفند و جزیره ای که پشم مورد نظر در آن ساخته شده، نامگذاری شده است. این نوع پارچه توییت کاملا ضخیم و مقاوم در برابر آب است. البته باید گفت نسبت به مدل های دیگر بافت ظریف‌ تری دارد و نسبتا سبک است.

محبوب ترین طرح های پارچه کشمیر(توییت)

 

در بخش قبلی این مطلب به معرفی انواع پارچه کشمیر پرداختیم. این دسته بندی بر اساس نوع پشم و محل تولید این پارچه بود. البته طراحی این پارچه نیز در دسته بندی و نام گذاری آن موثر است. در ادامه قصد داریم به محبوب ترین طرح های کشمیر بپردازیم. آشنایی با این طرح های دوست داشتنی و کاربردی به شما کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشید.

پارچه کشمیر(توییت) دانه ذرت BARLEYCORN

بارلی کورن یا دانه ذرت طرحی ساده و جذاب برای پارچه کشمیر است. در حقیقت دلیل نامگذاری این پارچه، شباهت بافت آن به دانه های ذرت است. البته این طرح با عنوان دانه گندم یا جو نیز شناخته می شود.

پارچه کشمیر شطرنجی CHECKERED

طرح شطرنجی، پرطرفدارترین طرح پارچه کشمیر یا توییت محسوب می شود. البته تنوع بی نظیر مدل های شطرنجی این پارچه نیز در این محبوبیت بی تاثیر نیستند.

پارچه کشمیر پیچازی HOUNDSTOOTH

طرح پیچازی یا دندان گرگ یک طرح کلاسیک است که این روزها به ترند محبوب پاییزه تبدیل شده است. در واقع اگر به دنبال یک طرح شیک در میان پارچه های توییت هستید، پیچازی را فراموش نکنید.

پارچه توییت راه راه STRIPED

یک طرح محبوب و کلاسیک دیگر در میان پارچه های توییت، طرح راه راه است. این طرح دوست داشتنی اغلب برای دوخت لباس های رسمی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این طرح برای دوخت شلوار بسیار جذاب خواهد بود.

عوامل موثر بر قیمت پارچه کشمیر

پارچه کشمیر اصل و بافته شده با الیاف طبیعی، معمولا قیمت بالاتری دارد. اگر برای خرید پارچه کشمیر پشمی به بازار مراجعه می کنید، بد نیست با دلایلی که قیمت آن را افزایش می دهد نیز آشنا شوید.

قیمت بالای الیاف طبیعی

همانطور که می دانید، الیاف طبیعی قیمت بیشتری دارند. در حقیقت نفت ارزان و فراوان است در نتیجه الیاف مصنوعی قیمت چندانی ندارند. اما در مقابل پشم و پنبه به سختی برداشت می شوند. فرآیند سخت و طاقت فرسای به دست آوردن پشم طبیعی، یکی از عوامل موثر بر قیمت پارچه کشمیر است.

محبوبیت پارچه های مصنوعی و ارزان

یکی از دلایل موثر بر رشد صنعت نساجی، تولید الیاف و پارچه های مصنوعی بود. در این فرآیند فروش پارچه های ارزان تولید شده از الیاف مصنوعی افزایش یافت. در نتیجه پارچه توییت با الیاف طبیعی محبوبیت خود را از دست داد. به همین دلیل تولید کنندگان مجبور هستندپارچه توییت حاوی الیاف پشم طبیعی را گرانتر عرضه کنند.

کیفیت الیاف پشم طبیعی

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شده، الیاف پشم طبیعی کیفیت های مختلفی دارند. پشم های مرغوب با درجه کیفی بالا، قیمت بسیار بالایی دارند. برای تولید پارچه توییت معمولا از پشم طبیعی با درجه بندی کیفی مختلفی استفاده می شود.

نوع بافت پارچه کشمیر(توییت)

پس از آشنایی با انواع کشمیر، متوجه شدیم هر بافتی، کیفیت خاص خود را دارد. نوع بافت این پارچه در میزان ضخامت، لطافت و دوام آن موثر است. این ویژگی ها در نهایت بر قیمت این پارچه پرطرفدار تاثیرگذار است.

ویژگی های پارچه کشمیر(توییت)

ویژگی های پارچه کشمیر(توییت)

در ادامه این مطلب بد نیست به ویژگی های خاص پارچه کشمیر پالتویی بپردازیم. آشنایی با این ویژگی ها به شما کمک می کند بیشتر با این پارچه پاییزه پرفروش آشنا شوید. علاوه بر این، در هنگام خرید پارچه کشمیر انتخاب بهتری داشته باشید.

 

مشاهده طرحهای پارچه کشمیر پالتویی

 

پارچه کشمیر(توییت)، عایق سرما

یکی از مهمترین ویژگی های پارچه کشمیر اصل، میزان عایق بودن آن در برابر سرما است. همانطور که قبلا اشاره شد، این پارچه در ابتدا مورد استفاده چوپانان و شکارچیان بوده است. میزان کارایی این پارچه در برابر سرما و رطوبت، اصلی ترین دلیل محبوبیت آن است.

لطیف و دوست داشتنی

یکی دیگر از مهمترین ویژگی های این پارچه، لطافت آن است. همانطور که می دانید، پارچه های پشمی چندان نرم و لطیف نیستند. در واقع به دلیل خارشی که الیاف پشم روی سطح پوست ایجاد می کنند، پارچه های پشمی چندان مورد توجه قرار نمی گیرند. اما کشمیر(توییت) یکی از لطیف ترین پارچه های پشمی است که می توانید برای دوخت لباس های مختلف پاییزه از آن استفاده کنید.

پارچه توییت و چهارخانه های متنوع

اگر به دنبال پارچه چهارخونه پاییزه هستید، پارچه کشمیر یا توییت بهترین گزینه برای شما خواهد بود. لباس های چهارخانه جزو ترندهای فصل سرد محسوب می شوند. در واقع شما می توانید با اضافه کردن آیتم های چهارخانه، استایل هیجان انگیزتری برای خود طراحی کنید. یکی از بهترین پارچه ها با چهارخانه های بی نظیر و متنوع، پارچه توییت است.

بادوام و ماندگار

داشتن یک کت سبک و گرم برای پاییز می تواند شما را از لباس های متعدد دیگر بی نیاز کند. پارچه کشمیر انتخاب مناسبی برای دوخت انواع کت و پالتو پاییزه است. دوام بالای این پارچه پشمی شیک، باعث می شود تا سالها از خرید یک کت جدید بی نیاز شوید. علاوه بر این که رنگ و الیاف این لباس معمولا دچار هیچ تغییری نمی شود، باید بدانید گلوله گلوله نیز نمی شود. در حقیقت پارچه توییت پرزدهی ندارد، مخصوصا اگر از الیاف طبیعی تهیه شده باشد.

پارچه کشمیر(توییت)، سبک و شیک

یکی دیگر از ویژگی هایی که پارچه کشمیر چهارخونه را از سایر پارچه های پاییزه متمایز می کند، وزن آن است. پارچه های پاییزه و به طور کلی پارچه های پشمی، معمولا وزن زیادی دارند. در حقیقت داشتن وزن بالا نشانه عایق بودن این پارچه ها در برابر سرما و رطوبت محسوب می شود. اما پارچه توییت ثابت کرده است می تواند با حداقل ضخامت و وزن، کاملا گرم باشد. البته باید بدانید، آنچه که وزن و ضخامت این پارچه را مشخص می کند، جنس الیاف آن است. اما به طور معمول پارچه کشمیر(پارچه توییت) ضخامت و وزنی متوسط دارد.

پارچه کشمیر(پارچه توییت) کاربردی و خاص

یکی از متنوع ترین پارچه هایی که می توانید از آن برای دوخت لباس های مختلف استفاده کنید، پارچه توییت است. این پارچه با تنوع بسیاری که در طرح و رنگ دارد در استایل رسمی بسیار پرکاربرد است. شما می توانید یک کت و دامن یا کت و شلوار زنانه شیک با این پارچه داشته باشید. علاوه بر این انواع دامن، شومیز، جلیقه و حتی کلاه را نیز می توانید با کشمیر طراحی کنید. کشمیر ساده برای استفاده در استایل کژوال و مینیمال فوق العاده است.

ایستایی فوق العاده پارچه کشمیر(پارچه توییت)

پارچه های پشمی در دسته پارچه هایی با ایستایی متوسط قرار می گیرند. کشمیر پالتویی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این پارچه ایستایی متوسطی دارد و برای دوخت کت و پیراهن زنانه مناسب است. اگر مایلید ایستایی این پارچه را بیشتر کنید، می توانید از آستر مناسب استفاده کنید. استفاده از آستر چند مزیت دارد. در درجه اول ایستایی پارچه توییت را افزایش می دهد. در مرحله بعدی دوام لباس را بیشتر خواهد کرد و در نهایت اگر کمی زبر باشد، این مشکل نیز رفع خواهد شد.

چروک پذیری اندک

اگر قصد خرید پارچه کشمیر را دارید، بد نیست در مورد میزان چروک پذیری آن نیز اطلاعاتی کسب کنید. چروک پذیری پارچه تا حد زیادی به الیاف به کار رفته در آن بستگی دارد. الیاف پشمی معمولا چندان چروک نمی شوند و چروک پذیری متوسطی دارند. یکی از دلایلی که پارچه توییت کشمیر را برای دوخت لباس های روزمره مناسب کرده است، همین ویژگی است. زیرا نیاز نیست در طول روز و در محیط کار نگران چروک شدن لباس خود باشد.

نگهداری آسان پارچه کشمیر(پارچه توییت)

هنگام خرید پارچه، یکی از نگرانی مشتریان نحوه نگهداری از پارچه است. پارچه هایی که نیازمند نگهداری و شستشو به روش خاص هستند، چندان طرفدار ندارند. شما برای استفاده روزمره از یک لباس نیاز دارید که دوام بالایی داشته باشد و به راحتی شسته شود. کشمیر اصل یکی از بهترین گزینه های شما برای دوخت لباس های رسمی و روزمره است. این پارچه به راحتی کثیف نمی شود و به آسانی در ماشین لباسشویی قابل شستشو است.

راهنمای نگهداری و شستشوی کشمیر پالتویی

اگر به تازگی صاحب یک کت توییت کشمیر جدید شدید، بد نیست از همان ابتدا با دقت از آن مراقبت کنید. هر چند کشمیر دوام بالایی دارد اما مراقبت از آن می تواند منجر به افزایش طول عمر آن شود.

پارچه توییت را با احتیاط بشویید

برای شستشوی این پارچه از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ به الیاف پشم طبیعی آسیب زده و موجب تغییر فرم و بافت لباس شما می شود. برای شستشوی این لباس به آب با دمای ولرم نیاز دارید. اگر قصد شستشوی کشمیر پالتویی را دارید می توانید از لباسشویی استفاده نمایید. تنها کافی است ماشین لباسشویی را روی برنامه شستشوی لباس های پشمی قرار دهید. شوینده های ملایم مخصوص شستشوی لباس های پشمی را فراموش نکنید.

در هوای آزاد خشک کنید

برای مراقبت بیشتر از کشمیر، بهتر است آن را در هوای آزاد خشک کنید. استفاده از ماشین خشک کن مانعی ندارد اما ممکن است باعث ایجاد چین و چروک بیشتر شود. لباس های پشمی را برای خشک شدن، آویزان نکنید. می توانید ابتدا نم لباس را با یک پارچه یا حوله بگیرید و سپس در سطح صافی پهن کنید. از قرار دادن طولانی مدت لباس خود در معرض آفتاب بپرهیزید.

با دقت اتو کشی کنید

کشمیر پالتویی به ندرت چروک می شود در نتیجه نیازی به اتو کشی آن نیست. در صورت لزوم از درجه پایین اتو استفاده کنید. ممکن است الیاف پشمی در برخورد با حرارت اتو دچار تغییر شکل شوند. به همین دلیل، توصیه می شود حتما از یک پارچه نخی به عنوان لایه محافظ استفاده نمایید. از کشیدن اتو روی سطح لباس نیز بپرهیزید. برای مراقبت بیشتر از کشمیر، آن را به روش پرس کردن اتو کنید.

از کاور لباس غافل نشوید

برای مراقبت بیشتر از پارچه توییت و جلوگیری از نفوذ گرد و خاک، حتما از کاور لباس استفاده کنید. اگر قصد دارید برای طولانی مدت لباس خود را درون کمد قرار دهید، بهتر است کاور را فراموش نکنید. ترجیحا لباس را تا نکرده و به صورت آویزان درون کمد قرار دهید تا از بروز چروک های عمیق جلوگیری کنید.

منبع: masterclass.com

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا