مهمانی و مجلسی

پارچه های پولکی و نکات کاربردی دوخت

پارچه های پولکی یکی از پر طرفدار ترین ترند های چند سال گذشته بودند. این پارچه ممکن است که تماما پولکی باشند و هیچ سطحی از پارچه زیرین دیده نشود و یا فقط به عنوان تزیین به روی پارچه اصلی دوخته شده یا پرس شده باشند. در هر صورت پیش از دوختن این پارچه بهتر است که نکات دوخت صحیح آن را بدانید. دوخت این پارچه تمام محیط خیاطی شما را با پولک پر خواهد کرد، بهتر است که برای این مساله آمادگی داشته باشید.

خرید پارچه پولکی از پارچه نگار

الگوکشی پارچه های پولکی

بهترین الگو برای دوخت پارچه پولکی، الگو های ساده و با کمترین برش است. نداشتن چین و ساسون نیز به دوخت راحت تر لباس کمک خواهد کرد. اگر پارچه شما کشی است باید از الگوی مناسب پارچه های کشی استفاده کنید.

ممکن است پولک ها در تماس با پوست ایجاد خارش و یا اذیت کند. به همین دلیل بهتر است که برای لباس خود آسترکشی نیز انجام دهید.

دوخت صحیح پارچه پولکی

برش

قبل از شروع برش زدن پارچه، امتحان کنید که قیچی به راحتی پولک ها را برش می زند یا نه. در صورتی که برش با قیچی سخت بود، می توانید تمام پولک های مسیر برش و درز را از روی پارچه جدا کنید، تا هم برش آسان تر شود هم به قیچی آسیبی وارد نشود.

هنگام برش از هم جهت بودن چینش الگو ها به روی پارچه اطمینان حاصل کنید. جهت پولک ها باید به طرف پایین باشد.

برای علامت گذاری روی پارچه پولکی بهتر است که از کوک شل به روی پارچه استفاده کنید.


مقاله مرتبط: پارچه پولکی و استایل های جذاب مجلسی


شیوه صحیح دوخ پارچه پولکی

دوخت پارچه های پولکی

برای دوخت پارچه پولکی می توانید هم از چرخ خیاطی و هم از دوخت دستی استفاده کنید. گرچه چرخ خیاطی کار را سریع تر پیش می برد اما گاهی ممکن است به خاطر جدا نشدن پولک ها از درز پارچه، مجبور به دوخت دستی شوید. اگر پولک ها را از قسمت درز برنداشته اید احتمال شکستن سوزن چرخ خیاطی زیاد است، پس بهتر است از عینک محافظ استفاده کنید.

اگر نتوانستید پولک ها را از روی پارچه جدا کنید برای دوخت حتما از سوزن ضخیم مانند سوزن چرم دوزی استفاده کنید.

قیمت پارچه پولکی جدید

برای دوخت پارچه های کشی بهتر است از دوخت زیگزاگ ریز استفاده کنید.

چگونه پارچه پولکی را بدوزیم؟

تکمیل لباس

پس از دوخت لباس به درز ها نگاه دقیقی بیاندازید. اگر درز ها پولک های شکسته و یا نصفه داشتند می توانید با دوخت دستی یا چسباندن درز ها را بپوشانید. ای روش را اگر پولک های درز ها را جدا کرده اید نیز می توانید انجام دهید.

از سردوز کردن این پارچه خودداری کنید، زیرا ممکن است هم به پارچه هم به چرخ سردوز خود آسیب بزنید.

پرس کردن

پولکی را معمولا به خاطر پلاستیکی بودن پولک ها نمی توان اتوکشی کرد یا حرارت داد. اما اگر قصد اتوکشی از پشت پارچه را دارید ابتدا آن را به روی پارچه ای اضافه تست کنید. از خراب نشدن پارچه هنگام اتوکشی اطمینان حاصل کنید. حتما از یک تکه پارچه پنبه ای ما بین اتو و لباستان استفاده کنید.

اما اگر نیاز است که درز ها و دوخت های لباس حتما پرس شوند می توانید از چکشی کوچک برای کوبیدن آرام درز ها استفاده کنید. تست کردن این روش روی یک پارچه اضافه و قرار داد پارچه بین چکش و لباستان را فراموش نکنید.

3.9/5 - (88 امتیاز)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا