استایلروزمره و کاربردی

پارچه تافته و لباس های هندی

هندوستان از دوره باستان یکی از مراکز بافت انواع پارچه های زیبا و مجلل و نفیس بوده است. به خاطر توجه ویژه ای که هندی ها به لباس و پوشاک نشان می دادند تنوع جنس و طرح و نقش پارچه ها در این کشور بسیار زیاد است. صنعت پارچه در هند بسیار گسترده است و پارچه هایی مانند لینن و پارچه تافته را بر تن بسیاری از مردم هند می توان مشاهده کرد. پارچه تافته که پارچه ای آهار دار و براق است برای انواع لباس های هندی مورد مصرف قرار می گیرد. همچنین دوخت لباس های هندی به تازگی در بین ایرانی ها رواج پیدا کرده است. این لباس های متنوع و زیبای هندی هم برای مصارف روزمره و هم به عنوان لباس مجلسی مورد استفاده قرار می گیرند. این پارچه هندی در بازار ایران نیز به وفور یافت می شود.

در ادامه تعدادی مدل لباس تافته را مشاهده خواهید کرد.

رنگبندی خاص از پارچه تافته

شلوار هایی با پارچه تافته

پارچه تافته با وجود آهار دار و خشک بودن برای دوخت مدل های مختلف شلوار مناسب است. شلواری که در تصویر سمت چپ می بینید پتیالا نام دارد که شلواری گشاد و دراپه است. برای دوخت پتیالا دو قد پارچه نیاز است. این مدل شلوار را به عنوان لباس خانگی و همچنین با مانتو عبایی به عنوان پوشش روزمره می توان انتخاب کرد. شلوار تصویر سمت راست شلواری راسته و کوتاه است که با این پارچه دوخته شده و سپس تزیین شده است. شلوار کوتاه با پارچه تافته ظاهری شیک دارد و برای استایل های رسمی و مجلسی بسیار مناسب است.

شلوار هندی با پارچه تافته

نیم تنه های هندی

نیم تنه یکی از آیتم های اصلی در پوشاک زنانه هندی است. این نیم تنه ها که چولی نام دارند برای موقعیت های رسمی، عروسی و مهمانی مورد استفاده قرار می گیرند. چولی ها انواع مختلفی دارند مانند آستین بلند، آستین کوتاه، جلو دکمه دار، پشت دکمه دار. چولی هایی که مشاهده می کنید با پارچه تافته دوخته شده اند و می توان آن ها را هم با دامن که نام هندی آن لهنگا است و هم ساری که 6 متر پارچه ساده است پوشید.

نیم تنه های دوخته شده با پارچه تافته

ترکیب پارچه تافته با پارچه های دیگر

پارچه تافته هم به صورت ساده و هم طرحدار بافته می شود. این پارچه که کمی براق است برای دوخت لباس های مجلسی بسیار مناسب است. می توانید آن را با پارچه های سوزندوزی شده و کار شده هندی که در بازار موجود است ترکیب کنید تا جذابیت این پارچه را چند برابر کنید. همچنین استفاده از شال های هندی موجود در بازار که کاملا کار شده و لوکس هستند، استایل هندی شما را برازنده تر خواهد کرد.

دوخت لباس هندی با پارچه تافته

گلدوزی

پارچه تافته با وجود سبک و خشک بودن برای انواع دوخت های تزیینی و گلدوزی مناسب است، زیرا تراکم بافت این پارچه زیاد است و گلدوزی به روی آن جلوه ی زیبایی دارد. این گلدوزی ها را می توان هم به روی آستین، هم به روی بالاتنه و قسمت های مختلف لباس انجام داد. این پارچه به دلیل ایستایی خشک و نیمه خشک خود برای دامن های کلوش انتخاب خوبی است. همچنین دوخت رگه دوزی به روی آن بسیار جلوه زیبایی خواهد داشت. تقریبا تمامی لباس های هندی از پارچه های کار شده و یا طرحدار بهره برده اند. اگر پارچه انتخابی تان تافته ساده است می توانید با انواع رودوزی ها مانند گلدوزی، پولک دوزی، سرمه دوزی و غیره آن را با روش دلخواه خود تزیین کنید.

مشاهده پارچه تافته

گلدوزی به روی پارچه تافته

1.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا