روش های مراقبتی از پارچه

پارچه استات و نحوه مراقبت از آن

پارچه استات یکی از چشم نواز ترین و خوش و جلوه ترین پارچه های مجلسی می باشد. این پارچه ظاهری براق داشته و برای دوخت لباس های براق و خاص انتخابی عالی است.

پارچه مجلسی استات، پارچه مجلسی و ظریف است که باید در نگهداری آن نکاتی را رعایت کنید. یکی از مهم ترین موارد در نگهداری این پارچه، نحوه شست و شوی آن می باشد. بهتر است که لباس های استات را در ماشین لباس شویی قرار ندهید. شوینده های حاوی سفید کننده باعث آسیب رساندن به پارچه می شوند. یکی از روش های اصولی شست و شوی این پارچه مجلسی قرار دادن آن در یک تشت آب سرد است.

برای شست و شوی آن می توانید از مایع صابون و شوینده های ملایم استفاده کنید. دقت داشته باشید که این پارچه را نباید بچلانید یا چنگ بزنید. اگر قصد شست و شوی این پارچه با ماشین لباس شویی را دارید حتما آن را در دور ملایم تنظیم کنید. فراموش نکنید که این پارچه را باید با دقت و ملایمت بشویید تا بافت آن آسیب نبیند.

برای خشک کردن این پارچه نیز نباید آن را در داخل خشک کن ماشین لباس شویی قرار دهید. روش خشک کردن اصولی این پارچه قرار دادن آن روی یک حوله تمیز و ضخیم است. این پارچه را برای خشک کردن در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

قیمت پارچه کرپ استات

 

لازم به ذکر است که خیس کردن طولانی مدت استات باعث از بین رفتن رنگ آن می شود. استات از جمله پارچه های حساس و ظریف است؛ به همین دلیل باید دقت داشته باشید که وسیله نوک تیز یا ناخن به آن گیر نکند. در ادامه مطلب با سایر روش های مراقبتی از پارچه استات آشنا می شویم.

روش های نگهداری از پارچه استات

اگر بخواهیم یکی از چشم نواز ترین پارچه های مجلسی را معرفی کنیم باید به پارچه استات اشاره ‌ای داشته باشیم. جالب است بدانید که استات از رشته ‌های نخ ریسی سلولز گرفته شده از خمیر چوب تولید می شود. استات یکی از پارچه های مدرن در بازار پارچه ایران به شمار می آید.

پارچه استات دارای جلوه براق بوده و از آن برای دوخت انواع لباس های مجلسی استفاده می شود. در صورت استفاده صحیح از پارچه، طول عمر پارچه شما افزایش پیدا می کند. در هنگام دوخت این پارچه پیشنهاد می کنیم که انگشتر های بزرگ نگین دار یا تیز در دست نکنید؛ زیرا به پارچه گیر می کنند و پارچه نخ کش می‌شود.

روش های نگهداری از پارچه استات

در این بخش نکات نگهداری از پارچه استات، روش های شست و شو و خشک کردن درست و اصولی این پارچه و همچنین اتو کشی آن را بررسی می کنیم.

روش های شست و شوی پارچه استات

یکی از مهم ترین نکات در نگهداری پارچه مجلسی استات، شیوه شست و شوی این پارچه می باشد. این پارچه پارچه ای ظریف است و باید در شست و شوی آن نکات مهم را رعایت کنید. اگر به لباس های دوخته شده با پارچه استات نگاه کنید تمامی آن ها دارای علامت خشک شویی هستند. این علامت برای مراقبت در هنگام شست و شوی  استات می باشد.

پیشنهاد می کنیم که از لباس های استات برای استفاده روزمره خود، استفاده نکنید. لازم به ذکر است که پارچه استات برای دوخت لباس هایی به کار برده می شود که کمتر به شست و شو نیاز پیدا می کنند. برای مثال این پارچه برای دوخت انواع لباس های مهمانی و مجلسی مناسب است.


حتما بخوانید: پارچه ژاکارد پفکی و خاص ترین لباس های مجلسی


شست و شوی دستی

یکی از روش های کاربردی شست و شوی پارچه استات شست و شوی این پارچه با استفاده از روش دستی می باشد.

روش های شست و شوی پارچه استات

بهتر است که پارچه استات و لباس های دوخته شده با آن را با آب سرد بشویید. در این روش شست و شو در ابتدا یک لگن آب را با آب سرد پر کنید. البته می توانید از آب ولرم استفاده کنید اما پیشنهاد ما به شما استفاده از آب سرد می باشد. آب داغ باعث آسیب زدن به رنگ و بافت های پارچه مجلسی استات می‌شود.

چندین قطره صابون مایع و غیر قلیایی یا شامپوی بچه را به آب سرد اضافه کنید و سپس آن را کاملا در آب مخلوط کنید. در مرحله بعدی می توانید لباس خود را در این ترکیب بشویید.

شست و شوی پارچه استات با استفاده از ماشین لباسشویی

اگر قصد شست و شوی استات یا لباس های مجلسی استات با ماشین لباس شویی را دارید، روش شست و شوی دستی را از تنظیمات ماشین لباس شویی انتخاب کنید. این گزینه در ماشین لباس شویی با دکمه pre wash ثبت شده است. با این روش شست و شوی ماشین لباس شویی لباس استات شما چروک نمی شود و لکه های روی لباس نیز از بین می‌ روند.

خرید پارچه ساتن مرلین

 

پودر مناسب برای شست و شوی پارچه و لباس های استات انواع پودر های مخصوص شست و شوی ملایم لباس هستند. دقت داشته باشید که از شوینده های حاوی سفید کننده برای شست و شوی استات استفاده نکنید.

شست و شو با ملایمت

پیش از شست‌ و شوی لباس های استات حتما برچسب مراقبت از پارچه را بررسی کنید. الیاف پارچه استات ممکن است با الیاف دیگر ترکیب شده باشد به همین دلیل نحوه شست و شوی پارچه نیز ممکن است بر اساس نوع الیاف به کار رفته شده در آن متفاوت باشد.

در حالت کلی پیشنهاد می کنیم که استات را به شیوه دستی بشویید. در شست شو به روش دستی استات آسیبی نمی بیند و الیاف آن کیفیت اولیه خود را حفظ می کند. شست و شوی دستی این پارچه دمای آب باید در درجه سرد قرار گیرد. هرگز لباس های استات یا این پارچه مجلسی را چنگ نزنید یا نچلانید. چنگ زدن، فشار دادن و چلاندن این پارچه باعث آسیب رساندن به بافت پارچه می شود.

روش های خشک کردن

خشک کردن لباس یا پارچه استات در ابتدا باید لباس را روی یک حوله به صورت صاف قرار دهید. همچنین می توانید آن را روی چوب لباسی آویزان کنید. با این کار پارچه به طور طبیعی خشک خواهد شد. به هیچ عنوان استفاده از از خشک کن های چرخشی ماشین لباسشویی را برای خشک کردن استات پیشنهاد نمی کنیم.

برای خشک کردن لباس استات آن را روی یک حوله تمیز و ضخیم باید پهن کرد. سپس می توانید آن را در محلی خشک معتدل و در سایه آویزان نمایید. سپس صبر کنید تا پارچه به طور کامل در هوای آزاد خشک شود. دقت داشته باشید که پارچه استات لباس های استات را نباید در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. چرا که نور مستقیم خورشید باعث تغییر رنگ پارچه شده و به بافت های پارچه آسیب وارد می کنند.

روش های کاربردی در اتوکشی پارچه استات

روش های کاربردی در اتوکشی پارچه استات

یکی از روش های کاربردی در اتوکشی پارچه مجلسی استات، اتو کردن آن در زمان مرطوب بودن پارچه می باشد. در این روش اتو کشی لازم است که اتو کشی را از سطح داخلی پارچه انجام دهید. دمای اتو را در درجه پایین تنظیم کنید. پس از انجام اتوکشی پارچه یا لباس های استات آنها را آویزان کرده یا به صورت درست تا کنید.

مشاهده رنگبندی پارچه استات مرلین

ترفندهای مراقبتی

دقت داشته باشید که در صورت شست و شوی پارچه استات با ماشین لباس شویی حتما باید از چرخه ملایم ماشین لباس شویی استفاده شود. سرعت زیاد چرخش ماشین لباس شویی باعث آسیب رساندن به پارچه شده و فرم لباس را تغییر می دهد.

خیس کردن استات برای مدت زمان طولانی باعث از بین بردن رنگ لباس می شود. چنانچه لباس یا پارچه استات دچار لکه شد، برای از بین بردن آنها از آستون یا حلال های آلی نباید استفاده کرد. این مواد شیمیایی باعث حل شدن الیاف استاد می شوند؛ بنابراین بافت پارچه را تحت تاثیر قرار داده و آن را خراب می کنند.

پارچه استات از جمله پارچه های حساس و ظریف است؛ این پارچه نباید با سطح تیز یا اشیاء نوک تیز برخورد داشته باشد. در نتیجه در هنگام دوخت آن تمامی وسایل اضافی و نوک تیز را کنار بگذارید.


مقاله اصلی: پارچه استات چیست؟


سخن آخر

پارچه مجلسی استات یکی از مدرن ترین پارچه های مجلسی با ظاهری براق و زیبا می باشد. این پارچه مجلسی با جلوه و برق خاصی که دارد می توانند خالق لباس های شگفت انگیز مجلسی و زیبایی برای شما باشد. در خصوص آن باید دقت داشته باشید تا از این پارچه به خوبی نگهداری کنید. با رعایت نکات مراقبتی از این پارچه طول عمر و ماندگاری پارچه ای شما افزایش پیدا می کند. در این مطلب انواع روش های مراقبتی پارچه استات را بیان کردیم.

یکی از نکات مهم در شست و شوی استات، استفاده از شوینده های ملایم است. این پارچه را باید با ملایمت بشویید و از چنگ زدن و چلاندن آن بپرهیزید.

روش شست و شوی اصولی استات این است که آن را در تشت آب سرد قرار دهید و اجازه دهید تا خیس بخورد. آب داغ باعث آسیب رساندن و الیاف این پارچه ظریف می شود. برای خشک کردن این پارچه نیز نباید از خشک کن ماشین لباس شویی استفاده کنید. بهتر است که پارچه را روی یک سطح مسطح و روی یک حوله ضخیم به صورت صاف قرار دهید و اجازه دهید تا خشک شود.

برای اتوکشی این پارچه دمای اتو را در درجه پایین تنظیم کنید. درجه بالای دما باعث آسیب رساندن به بافت پارچه شما می شود. یکی از نکات مهمی که باید به آن دقت داشته باشید، الیاف به کار رفته شده در پارچه مجلسی استات هستند.

پیش از شست و شوی استات برچسب روی لباس را مطالعه کنید؛ با این روش متوجه خواهید شد که چه الیافی در آن به کار رفته شده است. لباس های استات را برای مهمانی و مجالس انتخاب کنید. لباس های استات برای استفاده روزمره شما پیشنهاد نمی شوند.

منابع: silverbobbin.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا