پارچه شناسی

با انواع پارچه تافته و تفاوت آن با پارچه ساتن آمریکایی آشنا شوید

تافته یک پارچه لوکس و بسیار زیبا است که برای دوخت لباس های خاص استفاده می شود. این پارچه قدمت بسیار زیادی دارد و در ابتدا از الیاف ابریشم تولید می شد. اما امروزه از الیاف مصنوعی مانند پلی استر و ابریشم مصنوعی بافته می شود. پارچه تافته عموما سطح براقی دارد. همچنین بسیار سبک بوده و ایستایی آن خشک و آهاردار است.

پارچه تافته انواع مختلفی دارد که برای دوخت لباس های مجلسی مناسب هستند. این پارچه به دلیل سطح صیقلی و ایستایی خشکی که دارد شبیه به پارچه ساتن آمریکایی است. اما این دو پارچه از لحاظ ساختار و کاربرد با هم متفاوت هستند. در این مطلب قصد داریم درباره انواع تافته و تفاوت آن ها با ساتن آمریکایی صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

خرید پارچه تافته

پارچه تافته چیست؟

قبل از اینکه درباره انواع تافته و تفاوت آن با ساتن آمریکایی صحبت کنیم، بهتر است در ابتدا با ساختار تافته آشنا شویم. به طور کلی، این پارچه یکی از پارچه های لوکس و مجلسی است که برای دوخت لباس های خاص و مجلل استفاده می شود. قدمت این پارچه به سال ها قبل و قرن دوازدهم میلادی بر می گردد. در گذشته از این پارچه برای دوخت لباس اشراف زادگان استفاده می شد. امروزه به منظور کاهش قیمت تمام شده این پارچه، در تولیدش از الیافی مثل پلی استر، نایلون و ابریشم مصنوعی استفاده می شود.

پارچه تافته چیست؟

این پارچه برای سال های طولانی توسط طراحان مشهوری مثل کوکو شانل و کریستین دیور استفاده می شد. طرح بافت ساده، وزن سبک، سطح صاف و صیقلی، زیردست نرم و لطیف و همچنین ایستایی خشک از جمله ویژگی های مهم این پارچه به شمار می روند. علاوه بر این، این پارچه مستعد چروک شدن است. بنابراین ممکن است در حین استفاده چروک های قابل توجهی روی آن ایجاد شوند. شما می توانید از پارچه تافته برای دوخت انواع پیراهن های کوتاه و بلند و همچنین دامن های خاص مجلسی استفاده کنید. همچنین می توانید با مراجعه به وب سایت پارچه نگار به مدل های مختلف پارچه تافته با رنگ های متنوع دسترسی داشته باشید.

انواع پارچه تافته

تافته به عنوان یک پارچه لوکس و خاص انواع مختلفی دارد. مدل های مختلف تافته در نوع نخ های تار و پود به کار رفته و همچنین بافت و فرآیندهای تکمیلی انجام شده روی آن ها متفاوت هستند. بنابراین کاربرد آن ها هم متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی، می توان از این پارچه های چشم نواز برای دوخت طیف گسترده ای از لباس های مجلسی استفاده کرد. در ادامه انواع پارچه تافته را به شما معرفی خواهیم کرد.


پیشنهاد خواندنی: با پارچه چرخکاری هندی چی بدوزیم + عکس


تافته کاغذی

یکی از مشهور ترین انواع پارچه تافته، تافته کاغذی است. ویژگی اصلی این پارچه از اسم آن مشخص است. ظاهر بسیار نازک و ظریف آن که شبیه به ورقه های کاغذ است، یکی از ویژگی های بارز آن به شمار می رود. وزن این پارچه بسیار سبک بوده و باعث می شود که برای دوخت لباس های مجلسی ظریف و جذاب استفاده شود.

تافته کاغذی

تافته سوئیسی

یکی دیگر از مشهورترین انواع پارچه تافته، تافته سوئیسی یا دو رو است. در تافته سوئیسی، از دو نخ با رنگ های متفاوت در پشت و رو استفاده می شود. شما می توانید از تافته سوئیسی برای دوخت لباس های مجلسی خاص استفاده کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

تافته سوئیسی

خرید پارچه تافته

تافته براق

تافته براق یا شبه لمه دارای ظاهری درخشان است. در بافت این پارچه از نخ های صیقلی و درخشان با رنگ های مختلف استفاده می شود. شما می توانید از تافته براق برای دوخت لباس های شب خاص استفاده کنید. همچنین می توانید از این پارچه به عنوان خرجکار در دوخت سایر لباس ها استفاده نمایید.

Taffeta Lamé

تافته با نخ تار رنگ شده

وقتی که در بافت پارچه تافته از نخ های تار رنگ شده استفاده شود، یکی از جذاب ترین انواع این پارچه تولید می شود. تافته با نخ تار رنگ شده طرفداران زیادی دارد. این پارچه ها در راستای طول راه راه هستند و شما را قد بلندتر نشان می دهند. بنابراین متریال بسیار مناسبی برای دوخت لباس های بلند به شمار می روند.

تافته با نخ تار رنگ شده

تافته طرح دار

یکی دیگر از انواع پارچه تافته، تافته طرحدار است. در این نوع پارچه طرح های متنوعی به وسیله تکنیک های مختلف روی تافته چاپ می شوند. این نوع از تافته ظاهر فانتزی و جذابی دارد. بنابراین می توان از آن برای دوخت انواع شومیز و بلوزهای زنانه زیبا استفاده کرد.

طرحدار

قیمت پارچه تافته ابریشم

تافته کشی

این نوع از تافته حالت کشی دارد. برای تولید این نوع از تافته از نخ های کشی در ساختار بافت استفاده می شود. بنابراین راحتی پوشش بسیار بالایی دارد. بنابراین یک گزینه عالی برای دوخت لباس های جذب و بسیار زیبا به شمار می رود.

تافته کشی

تافته ابریشم شات

تافته ابریشم شات یا مولتی کالر یکی از قدیمی ترین انواع پارچه تافته است. این پارچه در قرن 18 و 19 در بین اشراف زادگان محبوب بود. در این ساختار از نخ های تار و پود با رنگ های مختلف استفاده شده و ظاهر درخشنده و رنگین کمانی دارد.

ابریشم شات

ویژگی های پارچه تافته

تافته یکی از زیباترین پارچه های مجلسی موجود در بازار است. این پارچه ویژگی های مطلوب بسیار زیادی دارد که باعث می شود برای دوخت طیف گسترده ای از لباس های مجلسی مناسب باشد. این پارچه بسیار نازک، سبک و خشک است. خشکی آن باعث می شود که در حین استفاده صدای خش خش ایجاد کند. نخ مورد استفاده در این پارچه های حالت تاب دار و پیچ خورده است. استفاده از این نخ ها باعث می شود که ظاهر پارچه بسیار پرطراوت و زیبا باشد.

ویژگی های پارچه تافته

برای تولید این پارچه ها می توان از انواع الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده کرد. همچنین طرح بافت این پارچه بافت ساده یا یکی از مشتقات آن است. تافته برای دوخت لباس های انعطاف پذیر مناسب نیست و برای لباس هایی که به ایستایی خشک نیاز دارند مناسب تر است. علاوه بر این، زیردست آن بسیار صیقلی و صاف است. همچنین چروک پذیری این پارچه بالا است و در حین استفاده ممکن است چروک های زیادی روی آن ایجاد شود. بنابراین به مراقبت زیادی نیاز دارد.

تفاوت تافته و ساتن آمریکایی

ظاهر تافته بسیار شبیه به پارچه ساتن آمریکایی است. بنابراین در بعضی از موارد ممکن است با پارچه ساتن آمریکایی اشتباه گرفته شود. اما خوب است درباره تفاوت این دو پارچه مجلسی جذاب هم صحبت کنیم. به طور کلی، تافته حالت کاغذی دارد و ایستایی آن خشک و آهار دار است. ضخامت این پارچه از کم تا متوسط متغیر است. یکی از تفاوت های عمده پارچه ساتن آمریکایی و تافته ضخامت آن ها است. ساتن آمریکایی ضخامت بیشتری نسبت به تافته دارد. بنابراین آهار آن هم بیشتر از تافته است.

تفائت تافته و ساتن آمریکایی

ظاهر پارچه ساتن آمریکایی نیمه مات و دارای شاین کمی است. اما پارچه تافته مدل های مختلفی دارد و ممکن است دارای ظاهر کاملا مات، براق و یا نیمه مات باشد. علاوه بر این، در بافت پارچه ساتن تنها از طرح بافت ساتن استفاده می شود. اما در بافت تافته ممکن است طرح بافت های مختلف استفاده شود. شما می توانید از طریق مراجعه به فروشگاه پارچه نگار به انواع مختلف پارچه تافته با طرح و رنگ های مختلف دسترسی داشته باشید.

سخن پایانی

همان طور که دیدید، در این مطلب درباره انواع پارچه تافته و تفاوت آن با پارچه ساتن آمریکایی صحبت کردیم. تافته یکی از قدیمی ترین پارچه هایی است که برای دوخت لباس های خاص استفاده می شود. این پارچه را می توان با استفاده از الیاف و بافت های مختلف تولید کرد. انواع پارچه تافته را می توان با استفاده از نخ های رنگی و یا نخ های براق و لمه تولید کرد. سطح این پارچه بسیار نازک، صاف و صیقلی است. همچنین ایستایی آن خشک و آهار دار است و برای دوخت لباس های مجلسی و لوکس مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه تافته از لحاظ ایستایی و ظاهر تا حدی شبیه به پارچه ساتن آمریکایی است. تفاوت عمده این دو پارچه در ضخامت آن ها است. پارچه تافته را می توان با ضخامت های کم تا متوسط تولید کرد. اما پارچه ساتن آمریکایی ضخامت بیشتری دارد و به همین علت سطح آن آهار بیشتری نسبت به تافته دارد. از انواع مختلف تافته می توان برای دوخت انواع لباس های مجلسی مثل پیراهن های کوتاه، ماکسی و لباس عروس های جذاب استفاده کرد. همچنین می توانید از این پارچه برای دوخت مدل های مختلف دامن مجلسی و لوکس استفاده کنید. فروشگاه پارچه نگار طیف گسترده ای از انواع پارچه تافته و ساتن آمریکایی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

منبع: https://tissura.com/

4.7/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا