پارچه شناسیپاییز و زمستانمهمانی و مجلسی

پارچه مخمل و ویژگی های آن

پارچه مخمل با داشتن بافتی صیقلی و براق، در طول تاریخ بسیار مورد توجه بوده است. این پارچه جذاب از گذشته تا به امروز، طرفداران بسیاری داشته است و از آن برای دوخت لباس های مختلفی استفاده می شود. این پارچه زیبا که در گذشته تنها با الیاف ابریشمی بافته می شد، تنها مختص اشراف زادگان و دوخت لباس های اشرافی و گران قیمت بود. با رشد صنعت نساجی و تولید الیاف مصنوعی مختلف، تنوع پارچه مخمل نیز بیشتر شد. امروزه از این پارچه محبوب و پرطرفدار برای دوخت لباس های رسمی و نیمه رسمی مناسب استایل کاری و روزمره، استفاده می شود. مطالعه این مطلب شما را با انواع پارچه مخمل و ویژگی های خاص و منحصر به فرد این پارچه، آشنا خواهد کرد.

آشنایی با پارچه مخمل

پارچه مخمل دارای پرزهای بسیار کوتاهی است که جلوه فوق العاده ای به این پارچه می دهند. در واقع همین پرزهای کوتاه دلیل بافت نرم، لطیف و صیقلی این پارچه هستند. این پارچه در ابتدا با الیاف گرانبهای ابریشم ساخته می شد و تا سال‌ ها یکی از اصلی ترین آیتم های طراحی مد و دکوراسیون منزل بود. در واقع ظاهر خاص پارچه مخمل آن را به یک پارچه ایده ‌آل برای طراحی لباس ها و وسایل لوکس تبدیل کرده است.

قیمت پارچه مخمل

 

پس از مدتی الیاف پنبه، کتان، پشم، موهر و الیاف مصنوعی نیز در تولید این پارچه به کار گرفته شدند. به عنوان مثال، مخمل میکروفیبر یک مخمل جدید است که از الیاف پلی استر میکرو در تولید آن استفاده می شود. استفاده از این الیاف مصنوعی باعث شد این پارچه با قیمت کمتری در دسترس عموم جامعه قرار بگیرد. امروزه از این پارچه در استایل روزمره و حتی اکسسوری های منزل مانند پرده و مبل استفاده می شود.

تاریخچه پارچه مخمل

پارچه مخمل ساده کشی | پارچه نگار

 

اولین مدل های پارچه مخمل از ابریشم ساخته می شدند و به همین دلیل بسیار گران قیمت بودند. این پارچه تا سالیان بسیاری تنها در انحصار طبقه مرفه جامعه بود. مخمل برای اولین بار در بغداد در حدود سال 750 پس از میلاد تولید شد. اما در نهایت رمز و راز روش بافت و تولید آن به سمت مدیترانه گسترش یافت. در نهایت این پارچه در سراسر اروپا توزیع شد. پس از انقلاب صنعتی تکنولوژی های جدید بافندگی هزینه تولید مخمل را به شدت کاهش داد. در این دوره، فلورانس ایتالیا به مرکز اصلی تولید پارچه مخمل تبدیل شد. امروزه اما مانند بسیاری از انواع منسوجات دیگر بیشترین میزان تولید مخمل در جهان، در چین صورت می گیرد.

نحوه تولید پارچه مخمل

پارچه مخمل به وسیله یک دستگاه بافندگی مخصوص که به بافت دو تایی پارچه معروف است، بافته می شود. این دستگاه می تواند به طور همزمان دو تکه مخمل تولید کند. پارچه مخمل با ارتفاع یکنواخت پرز آن که معمولا کمتر از نیم سانتی متر است، شناخته می شود. در این فرآیند، پرز پر رنگ مخمل با بریدن دو طرف پارچه از ماشین بافندگی به وجود می ‌آید. در واقع دو تکه پارچه از هم جدا می ‌شوند و انبوهی از الیاف نرم پرز مانند در بین آنها باقی می‌ ماند. پارچه مخمل انواع مختلفی دارد که با الیاف مختلفی ساخته می ‌شوند. اما هنوز مهمترین ویژگی این پارچه که آن را کاملا متمایز می کند، پرزهای کوتاه و لطیف آن است.

موارد مصرف پارچه مخمل

اصلی ترین ویژگی پارچه مخمل که آن را تبدیل به پارچه مطلوبی کرده است، نرمی آن است. به همین دلیل از این پارچه برای تولید محصولاتی استفاده می شود که با پوست ارتباط دارند. در عین حال، مخمل جذابیت بصری مشخصی نیز دارد، بنابراین معمولاً در دکوراسیون خانه نیز بسیار کاربردی است. در واقع به همین دلیل است که پرده، مبل، رانر و کوسن های مخمل در دکوراسیون منزل بسیار مورد توجه هستند.

بد نیست به خاطر داشته باشید بر خلاف بسیاری از پارچه هایی که در دوخت اکسسوری منزل کاربرد دارند، مخمل به همان اندازه که به نظر می رسد احساس خوبی به بیننده منتقل می کند. لطافت و زیبایی توامان این پارچه آن را تبدیل به گزینه ای دوست داشتنی و پرکاربرد کرده است. این پارچه برای دوخت روتختی و ملافه نیز استفاده می شود. البته پارچه مخمل در لباس های زنانه بسیار بیشتر از لباس های مردانه کاربرد دارد. از این پارچه منحصر به فرد معمولا برای برجسته کردن منحنی های زنانه و دوخت لباس شب های خیره کننده استفاده می شود. مخمل برای دوخت کلاه و دستکش نیز بسیار محبوب و پرکاربرد است.

ویژگی های پارچه مخمل

پاییزه خردلی کتی

یک پارچه برای اینکه به عنوان پارچه ای پرکاربرد و محبوب شناخته شود، نیاز به ویژگی های خاصی دارد. مخمل با داشتن تنوع بالا و ویژگی های منحصر به فرد جزو قدیمی ترین پارچه های پرطرفدار در سراسر جهان است. بد نیست قبل از خرید با ویژگی های این پارچه بیشتر آشنا شوید.


حتما بخوانید: پارچه مخمل و پیشنهاد دوخت لباس مجلسی


تنوع بالا

پارچه مخمل با داشتن رنگ بندی های بسیار متنوع برای دوخت لباس های مختلف بسیار مناسب است. این پارچه در طرح ها و مدل های مختلفی تولید می شود و از آن می توان برای دوخت اکسسوری نیز استفاده کرد. این تنوع و کارایی بالا مهمترین ویژگی مخمل است.

دوام

با توجه به نوع بافت و الیاف به کار رفته در مخمل، می توان گفت یکی از بادوام ترین پارچه ها محسوب می شود. پارچه مخمل اگر در معرض سابیدگی قرار نگیرد، تا سالیان زیادی کیفیت خود را حفظ خواهد کرد. بد نیست بدانید این پارچه کلاسیک هرگز قدیمی نمی شود و اصطلاحا از مد نمی افتد.

درخشندگی

مخمل با داشتن پرزهای کوتاه دارای درخشندگی جذابی است. در واقع با تغییر جهت این پرزهای کوتاه و تقریبا نامرئی، میزان درخشندگی این پارچه تغییر خواهد کرد. این ویژگی مخمل را به یک پارچه ایده آل برای دوخت لباس مجلسی تبدیل کرده است.

لطافت پارچه مخمل

این پارچه با داشتن پرزهای بسیار کوتاه، زیر دستی بسیار لطیف دارد. البته الیاف ابریشم و پلی استر نیز در نرمی و لطافت آن بی تاثیر نیستند. اگر قصد تهیه یک لباس خانگی نرم، گرم و لطیف را دارید این پارچه برای شما فوق العاده خواهد بود.

سبک

با توجه به بافت تقریبا ضخیم پارچه مخمل که معمولا از آستر هم بی نیاز است، می توان گفت بسیار سبک است. پارچه های پرز دار معمولا ضخامت و وزن زیادی دارند در حالی که مخمل بسیار نازک و سبک است.

بدون آبرفت و اتو رفت

یکی از مهمترین ویژگی های مخمل، عدم تغییر ابعاد آن در صورت شستشو است. این پارچه بر اثر حرارت اتو نیز دچار تغییر سایز نخواهد شد. هرچند بهتر است در شستشو و اتو کشی آن همواره احتیاط کنید.

چروک پذیری اندک پارچه مخمل

پارچه مخمل چندان چروک نمی شود اما می توانید مطمئن باشید به راحتی نیز صاف می شود. اگر این پارچه را برای مدت طولانی آویزان کنید خواهید دید بدون هیچ زحمتی، چروک های آن رفع شده است.

آشنایی با 8 مدل پرطرفدار پارچه مخمل

از آنجایی که در تولید پارچه مخمل از الیاف و مدل های بافت مختلفی استفاده می شود، می توان گفت این پارچه تنوع بالایی دارد. با توجه به ویژگی هایی هر یک از مدل های متنوع این پارچه، می توانید از آنها برای دوخت لباس های مختلفی استفاده کنید.

پارچه مخمل کبریتی

مخمل کبریتی یکی از پرطرفدارترین مدل های پارچه مخمل است. این پارچه با توجه به تنوع طرح و رنگی که دارد می تواند به تنهایی یک دسته خاص و منحصر به فرد از پارچه های پاییزه را شکل دهد. مخمل کبریتی برخلاف سایر مدل های مخمل، ضخامت قابل توجهی دارد. این پارچه دارای برجستگی های عمودی است که فرم آن شبیه چوب های کبریت به نظر می رسد. پارچه مخمل کبریتی گزینه ای ایده آل برای دوخت انواع کت، شلوار، کلاه و حتی پالتو است. این پارچه را می توانید با اضافه کردن آستر مناسب در روزهای زمستانی نیز استفاده کنید.

مخمل سوزن دوزی هندی

پارچه مخمل سوزن دوزی یکی از چشم نوازترین پارچه های پاییزه می باشد. طرح های زیبا و جذاب ایجاد شده روی این پارچه، نمای این پارچه را بسیار لوکس کرده است. به همین دلیل می توانید لباس های چشم نواز پاییزه دخترانه با این پارچه بدوزید.برای مثال کت های کوتاه دخترانه مخمل سوزن دوزی یکی از بهترین ایده ها هستند.

می توانید از پارچه مخمل سوزن دوزی با طرح های گل استفاده کنید.پارچه مخمل سوزن دوزی در ترکیب با پارچه های زمستانی ساده نیز بسیار عالی می شود. برای مثال روی یقه، آستین ها و جیب های لباس را می توانید با این پارچه زیبا بدوزید.

مخمل پتینه

مخمل پتینه نیز نوعی مخمل خرد شده است. در طراحی این پارچه با فشار زیاد قسمت های مختلفی از پرزهای آن را در جهات مختلف پرس می کنند. این فشار باعث می شود پارچه مخمل به طور پراکنده در قسمت هایی کاملا براق و در قسمت های دیگر مات باشد. این پارچه نیز به دلیل درخشندگی خاص در قسمت هایی محدود، برای دوخت لباس شب بسیار مناسب است.

خرید پارچه مخمل سوزندوزی هندی

مخمل برجسته

در طراحی و تولید پارچه مخمل برجسته، از مهرهای حرارتی استفاده می شود. در واقع طرح مورد نظر با مهرهای حرارتی روی مخمل ساده پرس می شود. برجستگی های ایجاد شده روی این پارچه ها هرگز بر اثر استفاده یا حرارت اتو صاف نمی شود. از این پارچه با طرح های ریز برای دوخت لباس مجلسی های نفیس استفاده می شود. استفاده از مخمل برجسته با طرح های درشت برای تولید اکسسوری منزل مناسب تر است.

مخمل سیزل

 

مخمل سیزل در دسته پارچه های مخمل برجسته قرار می گیرد. اما تفاوت اصلی آن با مخمل برجسته معمولی در نوع طراحی پارچه است. در طراحی مخمل سیزل، زمینه پارچه ضخامت بسیار کمتری دارد و برجستگی های مخملی روی سطح پارچه کاملا قابل لمس هستند. شکل این پارچه از دور شبیه فرشینه های نفیس دست بافت است. از مخمل سیزل برای دوخت لباس های کاملا رسمی و نفیس استفاده می شود. این پارچه به عنوان خرجکار مانتو و لباس مجلسی نیز بسیار پر کاربرد است.

مخمل ساده

مخمل ساده معمولا دارای الیاف پنبه ای است. این پارچه اندکی سنگین است و از طول یا عرض قابلیت کشسانی ندارد. به دلیل دارای بودن الیاف پنبه ای، درخشش مخمل های ابریشمی را نیز ندارد. این پارچه برای دوخت لباس های زنانه رسمی گزینه مناسبی محسوب می شود.

مخمل کشی

از مخمل کشی در دوخت لباس های مجلسی زنانه استفاده می شود. این پارچه معمولا حاوی الیاف پلی استر و اسپندکس است. مخمل کشی از عرض یا طول قابلیت کشسانی دارد و برای دوخت لباس های راسته و چسبان مناسب است. از مخمل کشی برای دوخت دامن های مختلف نیز استفاده می شود.

مخمل کوبیده

این مدل از پارچه مخمل، به دلیل داشتن پرزهای خیلی کوتاه و کوبیده شده آهار بیشتری دارد. مخمل کوبیده با داشتن فرمی کاغذی، سبک و نازک برای دوخت لباس های رسمی ایده آل است. اگر به دنبال یک مخمل مناسب برای دوخت کت و یا سارافون هستید، این پارچه برای شما مناسب تر خواهد بود.

راهنمای خرید پارچه مخمل

پارچه گلدار مجلسی

 

پارچه مخمل به عنوان یک پارچه کلاسیک، هرگز قدیمی نمی شود. به همین دلیل اگر یک پیراهن ساده با این پارچه بدوزید، تا سالیان سال جای خود را در کمد شما حفظ خواهد کرد. اگر قصد خرید این پارچه را دارید بد نیست نکات زیر را به خاطر داشته باشید.

یک مدل مناسب انتخاب کنید

پیش از خرید بدانید قصد دارید چه لباسی با این پارچه بدوزید. برای پیراهن های بلند مجلسی نیاز به مخملی دارید که آهار نداشته باشد. برای مدل های دراپه دار، مخمل ریزش دار مناسب است. برای دوخت پیراهن های ماکسی به مخمل کشی نیاز دارید.

به جهت پرزها توجه کنید

همانطور که می دانید مخمل دارای پرزهای ظریفی است. این پرزها در صورت جا به جا شدن می توانند بر رنگ پارچه تاثیر بگذارند. علاوه بر این در هنگام دوخت باید در جهت خواب پرزها، پارچه را برش بزنید.


پیشنهاد ما: پارچه مخمل و نکات دوخت و برش


به کیفیت پارچه مخمل دقت کنید

پارچه مخمل می تواند یک پارچه بسیار نفیس و گرانبها باشد. الیاف به کار رفته در این پارچه می تواند در کیفیت و ایستایی آن تاثیر بگذارد. برای داشتن یک پیراهن مجلسی شیک بهتر است به دنبال مخمل های مرغوب با ضخامت و کیفیت بالا باشید.

رنگ مناسب خود را بیابید

مخمل با داشتن اندکی درخشندگی و پرزهای متحرک، بری روی تن شما سایه ایجاد می کند. اگر دارای اضافه وزن هستید، سایه های روشن روی پارچه ممکن است ناخواسته خطای دید ایجاد کند. برای حل این مشکل بهتر است همواره از رنگ های تیره مخمل استفاده کنید.

راهنمای دوخت پارچه مخمل

چگونه پارچه مخمل را بدوزیم؟

 

دوختن پارچه مخمل به دلیل بافت پارچه ممکن است برای خیاطان مبتدی اندکی دشوار باشد. البته با در نظر داشتن نکات زیر می توانید به سادگی برای دوخت این پارچه جذاب و فریبنده اقدام کنید.

شستشوی اولیه انجام دهید

مخمل معمولا دچار آبرفت یا اتو رفت نمی شود اما بد نیست برای اطمینان خاطر خود، شستشوی اولیه انجام دهید. آبکشی اولیه برای تثبیت رنگ پارچه نیز مفید است. در واقع ممکن است مخمل دچار رنگ دهی شود در نتیجه بهتر است پیش از دوخت با شستشوی اولیه تست کنید که پارچه شما رنگ دهی دارد یا خیر.

مدل های ساده انتخاب کنید

مخمل به عنوان یک پارچه ریزش دار شناخته می شود. در نتیجه برای دوخت لباس هایی که نیاز به پارچه آهار دار دارد، مناسب نیست. علاوه بر این ضخامت پارچه و لغزندگی آن باعث شده است برای دوخت لباس هایی که الگوی پیچیده دارند، مناسب نباشد. بهتر است از پارچه مخمل برای دوخت لباس های پرچین و پر از از درز که نیاز به جا دکمه و تزئینات بسیار دارند، استفاده نکنید.

به جهت قرار گیری پرزها توجه کنید

قبل از برش زدن پارچه مخمل باید جهت خواب پارچه را پیدا کنید. در الگو کشی پارچه های پرزدار مانند مخمل، جهت قرارگیری پرزها بر رنگ پارچه و حتی جلوه و ایستایی آن تاثیر دارد. بهتر است سعی کنید خواب پرزها به سمت پایین لباس باشد. در صورت نیاز، جهت صحیح قرارگیری پارچه را در پشت آن با یک خودکار قابل شستشو بنویسید.

یک زیرانداز پهن کنید

برای برش زدن پارچه های پرزدار نیاز به یک محیط تمیز دارید. باید بدانید ممکن است در هنگام برش، پرزهای پارچه مخمل به محیط اطراف شما بچسبند. برای حل این مشکل از یک میز کار تمیز استفاده کنید. پهن کردن زیرانداز بر روی زمین نیز بسیار مفید خواهد بود.

مشاهده طرحهای پارچه مخمل گلدار

پارچه را از داخل برش بزنید

پس از پیدا کردن جهت صحیح پرزها، پارچه را پشت و رو کنید. برای محافظت بیشتر از پرزها مخمل بهتر است این پارچه را از داخل برش بزنید. برای این کار باید الگوها را با دقت بیشتری روی پارچه قرار دهید.

قیچی تیز را فراموش نکنید

برای برش زدن پارچه های پرزدار و مخملی نیاز به یک قیچی تیز دارید. قیچی های کند به سرعت باعث نخ کش شدن پارچه و آسیب دیدن پرزهای آن می شوند. برای برش زدن دقیق تر از نوک قیچی استفاده کرده و تا انتهای پارچ پیش بروید. برش زدن یک لایه و سپس تطبیق دادن آن با لایه بعدی یک روش امن و راحت برای انتقال الگو بر روی این پارچه است.

از سوزن ته گرد استفاده نکنید

برای فیکس کردن الگو روی پارچه مخمل، از سوزن ته گرد استفاده نکنید. سوزن ها ممکن است باعث آسیب دیدن پارچه و سوراخ شدن آن شوند. استفاده از وزنه های کوچک و مخصوص برای فیکس کردن الگو روی پارچه، انتخاب بهتری است.

به دقت اندازه گیری کنید

پارچه مخمل با داشتن الیاف مصنوعی ممکن است به سرعت نخ کش شود. به همین دلیل بهتر است هنگام الگو کشی، به دقت اندازه گیری کنید. روی الگو جای دوخت و درزها را مشخص کنید و سپس برش بزنید.

با احتیاط کوک بندی کنید

ممکن است کوک بندی و سوزن ته گرد به پارچه آسیب بزند، می توانید از چسب نیز استفاده کنید. برای تثبیت لایه های پارچه روی هم، چسب دو طرفه می تواند انتخاب خوبی باشد. از آنجایی که پارچه مخمل اندکی لغزنده است، نیاز دارید پیش از دوخت لایه ها را روی هم تثبیت کنید.

از دوخت های ساده استفاده کنید

از دوختن چند لایه پارچه مخمل روی هم، اجتناب کنید. برای اینکه نتیجه کار ظریف و زیبا باشد بهتر است این پارچه را با ساده ترین کوک ها بدوزید. انباشتگی پارچه در قسمت درزها نتیجه نهایی کار شما را زشت و نامتناسب نشان خواهد داد. سایز کوک های 2-3 میلیمتر برای دوخت این پارچه مناسب است. بهتر است درزها را در جهت خواب پرز پارچه بدوزید.

نخ مناسب انتخاب کنید

برای دوخت پارچه های دارای الیاف طبیعی بهتر است از نخ های دارای الیاف طبیعی استفاده کنید. اگر پارچه مخمل شما دارای الیاف مصنوعی است، نخ های پلی استر نیز برای آن مناسب است.

یک سوزن مناسب تهیه کنید

اندازه سوزن را بر اساس ضخامت پارچه انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که سوزن های بزرگتر سوراخ های بزرگ تری ایجاد می کنند. یک سوزن 70/10 یا 75/11 برای دوخت مخمل هایی با وزن متوسط، مناسب است.

از لایه های تثبیت کننده استفاده کنید

لغزندگی پارچه مخمل معمولا هنگام دوخت ایجاد دردسر نمی کند. اما اگر نمی توانید پارچه ها را روی هم کنترل کنید، می توانید از کاغذ برای تثبیت دو لایه روی هم استفاده کنید. در دوخت پارچه های کشی و لغزنده، کاغذ در نقش تثبیت کننده عمل می کند. پس از دوخت می توانید به راحتی کاغذ را از لباس جدا کنید.

پارچه مخمل را سریعا بدوزید

همانطور که اشاره شد، ممکن است مخمل به سرعت نخ کش شود. بعضی از مدل های این پارچه پس از برش به سرعت دچار جمع شدگی می شوند. در واقع ممکن است پارچه های کشی در قسمت های قیچی خورده، جمع و لوله شوند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات بهتر است پارچه را به سرعت بعد از برش، بدوزید.

پارچه مخمل را با احتیاط اتو کشی کنید

اگر برای مرتب کردن درزهای دوخته شده نیاز به اتو کشی دارید، با احتیاط این کار را انجام دهید. هرگز این پارچه را از قسمت روی آن و پرزها اتو کشی نکنید. حرارت اتو به راحتی موجب آسیب دیدن پرزهای مخمل خواهد شد. اگر قصد اتو کشی این پارچه را دارید حتما از یک پارچه نخی به عنوان محافظ استفاده کنید.

از دکمه جفتی استفاده کنید

تلاش برای ایجاد جا دکمه روی مخمل دشوار است. اغلب اوقات نیز ممکن است پارچه از ناحیه جا دکمه باز شده و نخ کش شود. بهترین دکمه ها برای لباس مخمل، دکمه های جفتی و پرس شده هستند.

نکات مهم در نگهداری از پارچه مخمل

پارچه مخمل با توجه به الیاف و نوع بافتی که دارد ممکن است بسیار گران قیمت باشد. اگر در نگهداری این پارچه شیک و دوست داشتنی دقیق عمل کنید، خواهید دید تا سالیان زیادی یک لباس از جنس مخمل می تواند جذاب ترین آیتم استایل شما باشد. البته بد نیست بدانید، تمیز کردن این پارچه به دلیل داشتن پرزهای کوتاه و بلند ممکن است اندکی دشوار به نظر برسد. برای تمیز کردن این پارچه به شکلی که به پرزهای آن آسیب نرسید، باید با احتیاط عمل کنید. برای افزایش طول لباس های مخمل خود، بد نیست نکات زیر را به خاطر داشته باشید.

تست کنید

برای مراقبت هر چه بیشتر از لباس مخمل خود، ابتدا گوشه ای از پارچه یا لباس را بشویید. این کار به شما کمک می کند بتوانید با بافت و الیاف پارچه بیشتر آشنا شوید. علاوه بر این، ریسک آسیب دیدن پارچه را نیز کاهش می دهد.

به لکه ها توجه کنید

اجازه ندهید لکه ها روی لباس شما ماندگار شوند. برای پاک کردن لکه از روی مخمل بهتر است ابتدا به آرامی با یک پارچه بدون پرز یا یک برس نرم، روی پارچه بکشید تا لکه محو شود. سپس با یک پارچه تمیز و مرطوب روی لکه بکشید و به سمت بالا و پایین حرکت کنید. در طی این فرآیند از فشار زیاد خودداری کنید زیرا ممکن است باعث انتشار آلودگی و یا آسیب دیدن الیاف پارچه شود.

اگر پس از این مراحل لکه هنوز قابل مشاهده است، مقداری مایع شوینده را با آب گرم مخلوط کنید و هم بزنید تا مقدار مناسبی کف ایجاد شود. سپس با استفاده از پارچه، کف را روی قسمت لکه دار بمالید و تا زمانی که لکه از بین برود این کار را ادامه دهید. باقیمانده را با یک پارچه خشک بدون پرز پاک کنید. در پایان با استفاده از یک پارچه خشک، آب اضافی پارچه را بگیرید و پرزهای آن را مرتب کنید.

به دستورالعمل ها توجه کنید

لطفاً برچسب مراقبت روی لباس خود را بخوانید تا متوجه شوید که به خشکشویی نیاز دارد یا خیر. اگر مخمل شما از پنبه یا ابریشم ساخته شده است، بهتر است آن را به خشک شویی بسپارید. این الیاف ممکن است در اثر شستشوی نامناسب آسیب ببینند. اگر مخمل از پارچه مصنوعی ساخته شده باشد، مراقبت و شستشوی آن آسان تر است.

شوینده مناسب انتخاب کنید

محلول‌ های شوینده قلیایی می‌ توانند روی رنگ ‌های مخمل تأثیر بگذارند. این شوینده ها ممکن است رنگ را محو یا پخش کنند. بنابراین بهتر است از تکه های صابون ملایم مخصوص شستشو استفاده کنید.

با دست بشویید

تکه های صابونی را در آب ولرم حل کنید.  لباس را بخیسانید و لکه ها را خیلی آرام بمالید. از چلاندن و چنگ زدن پارچه خودداری کنید. پارچه را با آب ولرم آبکشی کنید تا رد صابون کاملا از آن پاک شود. پس از شستشو لباس را به آرامی فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس آن را روی یک رخت آویز و در معرض جریان هوا قرار دهید. برای جلوگیری از تغییر فرم پارچه های دارای کشسانی، بهتر است آنها را روی یک سطح صاف خشک کنید. اگر پرزهای لباس در جهت نامناسب قرار داشتند می توانید با یک برس کوچک یا دست پیش از خشک شدن، پرزها را مرتب کنید.

از اتو کشی پارچه مخمل بپرهیزید

این پارچه چروک پذیری بالایی ندارد و اتو کشی ممکن است به الیاف زمینه و پرزهای پارچه آسیب بزند. برای رفع چروک های احتمالی بهترین راه مرطوب کردن و آویزان کردن لباس است. استفاده از اتوی بخار به همراه یک محافظ می تواند ایده خوبی برای صاف کردن چروک های عمیق تر باشد.

منبع: www.masterclass.com

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا