ترفند دوخت

پارچه مخمل و نکات دوخت و برش

پارچه مخمل با لطافت و نرمی که در درون خود دارد، یکی از زیباترین و پرجلوه ترین پارچه ها به شمار می آید. پارچه های مخمل دارای انواع متنوعی هستند که در مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. در دوخت انواع لباس های زمستانی و مجلسی این پارچه کاربرد ویژه ای دارد. برای دوخت پارچه مخمل لازم است تا تنظیمات مخصوص چرخ خیاطی با دوخت این پارچه را تنظیم کنید. زیرا دوخت پارچه های مخمل باید بر اساس بافت خاص و ویژه آن و همچنین ضخامت آن ها انجام شود.

انتخاب سوزن مناسب، نخ های مناسب، برش زنی بر اساس جهت خواب و … از نکات ویژه در دوخت انواع لباس با این پارچه هستند که در ادامه با آن ها بیش تر آشنا می شویم.

خرید انواع پارچه مخمل از پارچه نگار

 

انواع پارچه مخمل

پارچه های مخمل در انواع مختلفی تولید شده اند که عبارتند از:

  • پارچه مخمل شیفون؛
  • مخمل ساده؛
  • مخمل کش؛
  • مخمل کراش؛
  • مخمل طرح دار نقش برجسته؛
  • مخمل ونوس؛
  • مخمل طرح دار تهی؛
  • مخمل طرح دار پایل آن پایل؛
  • مخمل پانی؛
  • مخمل بقیرا؛
  • مخمل کبریتی؛
  • و مخمل نکری.

در ادامه با ترفندهای دوخت پارچه های مخمل آشنا خواهیم شد.


حتما بخوانید: پارچه مخمل و پیشنهاد دوخت لباس مجلسی


سوزن مناسب برای دوخت پارچه مخمل

برای دوخت پارچه های مخمل به درستی، لازم است دوخت خود را با سوزن مناسب با سایز درست انجام دهید. معمولا سوزن های نازک برای دوخت پارچه های ظریف و سوزن های ظریف نیز برای دوخت پارچه های سنگین تر کاربردی هستند.

سوزن مناسب برای دوخت پارچه مخمل

در هنگام دوخت این پارچه دقت داشته باشید که از سوزن های باریک استفاده نکنید. زیرا پارچه مخمل ضخیم بوده و سوزن های باریک، برای دوخت این پارچه مناسب نیستند. پارچه های مخمل معمولا از ضخامت متوسط تا ضخیمی برخوردار هستند؛ لذا سوزن های شماره 14 تا 16 سوزن های مناسبی برای دوخت با این پارچه خواهند بود.


مقاله اصلی: پارچه مخمل و ویژگی های آن


معرفی سوزن های مناسب با انواع پارچه مخمل

پارچه های مخمل نازک و سبک برای دوخت به سوزن ژرسه دوزی ارگان اصل ژاپن نیاز دارند. پارچه های مخمل کبریتی آهار دار و ضخیم برای دوخت به سوزن مخصوص ضخیم دوزی احتیاج دارند.

نخ مناسب برای دوخت

نخ مناسب برای دوخت پارچه مخمل

برای دوخت لباس با  مخمل بهتر است نخ های درشت را مد نظر قرار دهید. برای نمونه نخ هایی با اندازه ۲.۵ الی ۳ میلی متر، گزینه ای ایده آل برای دوخت با پارچه های مخمل خواهند بود. با انتخاب اندازه مناسب نخ، دوخت شما به خوبی شکل خواهد گرفت و همچنین پارچه نیز دچار فشار نمی شود.

نخ های همه کاره که ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی می باشند، یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت انواع مخمل هستند.

نکات دوخت

نکات دوخت پارچه مخمل

  • خوب است بدانید که در هنگام دوخت مخمل، دوخت باید به آرامی انجام گیرد. همچنین توجه کنید که هیچ فشاری به پارچه نباید وارد شود. از این رو پدال چرخ خیاطی را به دفعات فشار ندهید؛ زیرا این کار باعث آسیب رساندن به پارچه می شود.
  • در هنگام دوخت، پیشنهاد می شود که پارچه را بر عکس کرده و سپس آن را بدوزید. چرا که یک سمت مخمل، پرز دارد و سمت دیگر آن، صاف است. در صورت برش زدن مخمل از سمت دیگر، کار شما راحت تر خواهد بود و برش مرتب و صافی خواهید داشت.

سوزن زدن ممنوع!

سوزن زدن ممنوع!

 

سوزن زدن به مخمل باعث آسیب رساندن به آن می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود که در هنگام دوخت به پارچه سوزن نزنید. روش جایگزین کاربردی، گیره زدن به پارچه است. پیشنهاد می کنیم که در ابتدا پارچه ها را گیره بزنید تا ثابت بمانند و سپس دوخت را آغاز کنید. فیکس کردن پارچه باعث می شود که دچار کشیدگی نشود و به راحتی بتوانید دوخت خود را انجام دهید.

 

قیمت پارچه مخمل 

جای سوزن

این نکته را در نظر بگیرید که جای سوزن روی مخمل می ماند. از این رو در هنگام دوخت این پارچه اطمینان حاصل کنید که قصد باز کردن دوخت را ندارید. یکی از نکات پیشگیرانه که در این خصوص می توانید انجام دهید، در نظر گرفتن 1 الی 2 سانتیمتر جای کشیدگی برای لباس های اندامی است.

قیچی مناسب دوخت

قیچی مناسب دوخت

یکی از مهم ترین ابزار ها در دوخت مخمل، قیچی می باشد. برای دوخت این پارچه از قیچی تیز و استاندارد استفاده نمایید تا پارچه شما صدمه نبیند.

صابون خیاطی ممنوع!

هرگز از صابون خیاطی در خصوص علامت گذاری بر روی مخمل استفاده نکنید. به این دلیل که رد این صابون در جهت روی پارچه ثابت باقی می ماند.

نحوه برش زنی پارچه مخمل

پیش از انجام برش، تمامی بخش های الگو را با یک علامت فلش از یک سمت و به جهت خواب الگو مشخص نمایید. لازم به ذکر است که روش دوخت مخمل خواب دار به جهت خواب آن می باشد. همیشه در ابتدا جهت خواب پارچه را مشخص نمایید و سپس الگوها را بر اساس آن، برش بزنید.نحوه برش زنی پارچه مخمل

به منظور ثابت نگه داشتن الگوها روی پارچه از سنجاق های بلند و نوک تیز استفاده کنید. همچنین در هنگام برش به راه، بی راه و خواب پارچه توجه کنید. زمانی که پارچه را برش می زنید، حداقل یک سانتیمتر زاپاس را برای برش مد نظر قرار دهید.

روش پیدا کردن جهت خواب پارچه مخمل

روش پیدا کردن جهت خواب پارچه مخمل

برای پیدا کردن جهت خواب پارچه، دست خود را روی پارچه بکشید. در جهت خواب این پارچه، سطح نرمی را حس خواهید کرد. همچنین در جهت خواب، پارچه تخت است در صورتی که در جهت مخالف خواب، پارچه دارای حالت زبری است.


بیشتر بخوانید: پارچه مخمل و نحوه شست و شو و لکه بری


نحوه ثابت نگه داشتن لایه ها روی یکدیگر

در هنگام خیاطی توجه داشته باشید که لایه ها روی یکدیگر قرار بگیرند و جا به جا نشوند.  پارچه ها در هنگام دوخت ممکن است که جا به جا شوند؛ این امر به این دلیل است که این لایه ها روی یکدیگر تمایل به سر خوردن دارند.

یکی از راه های کاربردی برای جلوگیری از سر خوردن پارچه، استفاده از دستمال کاغذی در بین لایه ها می باشد. پس از دوخت می توانید دستمال ها را از لایه ها جدا کنید.

خرید پارچه مخمل کشی ساده

سخن آخر

مخمل یکی از پارچه های لطیف و پر طرفدار در دوخت انواع لباس های مجلسی و زمستانه به شمار می آید. لطافت و ظرافت این پارچه، زیبایی خاصی را به آن بخشیده است. لباس های دوخته شده با این نوع پارچه ها، بسیار چشم نواز و جالب توجه هستند.

به دلیل ماهیت این نوع پارچه، در دوخت لباس با این نوع پارچه لازم است نکاتی را مد نظر قرار دهید تا یک دوخت موفقیت آمیز و زیبا را تجربه کنید. برای مثال، جای سوزن روی مخمل می ماند. از این رو بهتر است دوخت خود را به شکلی پیش ببرید که نیازی به باز کردن قسمت های دوخته شده نداشته باشید.

ضخامت این نوع پارچه ها از متوسط تا ضخیم متغیر می باشد. بنابراین سوزن مناسب برای دوخت آن نیز بر اساس این نوع ضخامت تعیین می شود. سوزن هایی با ضخامت 14 الی 16 برای دوخت لباس های مخمل پیشنهاد می شوند. در این مقاله افزون بر این نکات، نکاتی ویژه را در دوخت لباس با مخمل بیان کردیم.

منبع: thesewingkorner.com

 

4.6/5 - (244 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا