پارچه شناسی

پارچه کتان و انواع آن را بشناسید

استفاده از پارچه های بافته شده با الیاف طبیعی یکی از ترندهای جدید دنیای مد است. لباس های تهیه شده از پارچه های ارگانیک، حس خوب طبیعت و راحتی و سبکی را به افراد القا می کنند. یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین الیاف گیاهی، کتان یا فلکس (Flax) است. پارچه تهیه شده از این گیاه، تحت عنوان پارچه کتان شناخته می شود. این پارچه یکی از پرکاربردترین مواد در صنعت پوشاک به شمار می رود.

از خصوصیات بارز این پارچه می توان به آب دوستی بالا، استحکام و دوام خوب، راحتی پوشش، تنفس پذیری و … اشاره کرد. این پارچه ارگانیک با توجه به وزن، ضخامت و روش تولید انواع مختلفی دارد. با استفاده از انواع مختلف کتان می توان طیف گسترده ای از لباس ها از جمله انواع مانتو، کت، شلوار، دامن و … را دوخت. در این مطلب قصد داریم درباره پارچه کتان و انواع مختلف آن صحبت کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

خرید پارچه گاباردین

پارچه کتان چیست؟

قبل از اینکه درباره انواع پارچه کتان صحبت کنیم، بهتر است با ماهیت این پارچه ارگانیک آشنا شویم. به طور کلی، پارچه ها از نقطه نظر الیاف تشکیل دهنده به دو دسته طبیعی و مصنوعی، تقسیم می شوند. پارچه های تهیه شده از الیاف طبیعی هم خود از دو منشاء گیاهی و حیوانی به دست می آیند. پارچه کتان، از الیاف ساقه گیاه فلکس به دست می آید و در دسته پارچه های طبیعی گیاهی قرار می گیرد. الیافی که در نخ های مورد استفاده برای بافت این پارچه قرار دارند، بسیار طویل هستند. طول بلند این الیاف باعث می شود که نخ و همچنین پارچه حاصل بسیار محکم و با دوام باشند.

flax fabric

علاوه بر این، ماهیت سلولزی این پارچه باعث می شود که جذب آب بسیار بالایی داشته باشد. در نتیجه، یکی از پارچه های مناسب برای استفاده از آب و هوای گرم به شمار می رود و راحتی پوشش بسیار خوبی دارد. ساختار این پارچه به صورتی است که چروک پذیری آن بسیار بالا است. از این پارچه جذاب می توان برای دوخت لباس های متنوع و همچنین وسایل و لوازم منزل استفاده کرد. در ادامه انواع مختلف پارچه کتان موجود در بازار را بررسی می کنیم.


بیشتر بخوانید: پارچه کتان لمه را با چه پارچه هایی ترکیب کنیم + ایده استایل


تاریخچه

استفاده از این پارچه به سال های دور و زمان غارنشینی انسان ها بر می گردد. در واقع به نظر می رسد که این پارچه یکی از قدیمی ترین پارچه های موجود در دنیا باشد. الیاف کتانی که در غاری در جنوب شرقی اروپا توسط باستان شناسان پیدا شدند، این حقیقت را تایید می کنند که استفاده از آن ها حتی ممکن است به بیش از 30 هزار سال قبل بر گردد. اما پارچه ای که به شکل امروزی شناخته شده است، در قرن هجدهم و بعد از آن در چندین کشور اروپایی و همچنین مستعمرات آمریکا تولید و مورد استفاده قرار می گرفت. این پارچه در آن دوره تاریخی اهمیت اقتصادی بسیار زیادی داشت.

تاریخچه

رفته رفته و با پیشرفت صنایع در کشورهای دنیا، انواع مختلف کتان با ضخامت، وزن و طرح بافت های مختلفی تولید شدند. هر یک از این پارچه ها را می توان در موارد متنوعی مورد استفاده قرار داد. بنابراین می توان گفت، امروزه پارچه کتان یکی از متنوع ترین و پرکاربردترین پارچه های گیاهی بازار است. ضخامت های مختلف این پارچه در فصل های متفاوتی از سال قابل استفاده هستند. به عنوان مثال پارچه های نازک مثل گاباردین و کتان کاغذی برای دوخت مانتو، کت و شلوارهای زنانه بهاره بسیار ایدئال خواهند بود.

انواع پارچه کتان

پارچه کتان هم مثل همه پارچه های موجود در بازار انواع مختلفی دارد. این پارچه ها بسته به ویژگی هایی که دارند برای یک کاربرد خاص مناسب خواهند بود. در ادامه انواع مختلف این پارچه جذاب را به شما معرفی می کنیم.

پارچه کتان گاباردین

پارچه کتان گاباردین یکی از مشهورترین پارچه های مانتویی موجود در بازار است. این پارچه از سال 1879 توسط توماس باربری تولید و وارد صنعت مد و پوشاک شد. طرح بافت این پارچه به صورت سرژه یا جناغی بسیار ظریف است. پارچه گاباردین بافت بسیار متراکم و بادوامی دارد. در گذشته برای تولید این پارچه تنها از الیاف گیاهی استفاده می شد، اما امروزه در بخشی از ساختار آن از الیاف مصنوعی هم استفاده می شود. بنابراین نوع الیاف به کار رفته در ساختار این نوع از پارچه نقش زیادی در خصوصیات و همچنین قیمت آن خواهند داشت.

گاباردین

پارچه گاباردین ضخامت و ایستایی متوسطی دارد. بنابراین، یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت لباس های رسمی زنانه به حساب می آید. همچنین ظاهر این پارچه برق و درخشندگی بسیار کمی دارد. دوخت این پارچه بسیار راحت بوده و به هیچ عنوان به آستر کشی نیاز ندارد. اما می توان برای تقویت ایستایی آن از لایی یا آستر استفاده کرد. شما می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی پارچه نگار به رنگ های متنوع پارچه گاباردین دسترسی پیدا کنید.

کتان کریستال

کتان کریستال، یکی دیگر از انواع پارچه های کتان موجود در بازار است. این پارچه زیبا و محبوب برای دوخت لباس های بهاره و تابستانه به کار می رود. نام گذاری این پارچه، به دلیل ظاهر نیمه براق و شاین دار آن است. این پارچه جذاب به صورت پیشفرض شاین دار است و در دوخت لباس های کژوال و مجلسی کاربرد دارد.

کتان کریستال

تراکم بافت زیاد، زیردست مناسب، دوام بالا و خوش دوخت بودن، از خصوصیات مشترک انواع پارچه کتان و همچنین کتان کریستال است. در کنار این ویژگی ها می توان به چروک پذیری متوسط، ایستایی کتی و ثبات رنگ بالا کتان کریستال اشاره کرد. کتان کریستال نیز دارای بافت کجراه است. اما در این پارچه، بافت کجراه فقط از سطح پشت پارچه قابل مشاهده است. قیمت کتان کریستال اقتصادی و مقرون به صرفه است و به همین خاطر تبدیل به یکی از پرفروش ترین پارچه های بهار و تابستان شده است. فروشگاه اینترنتی پارچه نگار، رنگ های مختلف پارچه کتان کریستال را در اختیار شما قرار می دهد.

خرید پارچه کتان کریستال

کتان لمه

پارچه کتان لمه یکی از خاص ترین پارچه های موجود در بازار است. این پارچه بسیار زیبا و چشم نواز برای دوخت لباس های شیک و خاص زنانه کاربرد دارد. این پارچه به دلیل ظاهر براق و چشم نوازی که دارد کتان لمه نام گرفته است. در بافت کتان لمه الیاف مصنوعی به کار رفتند و این الیاف باعث درخشان و براق شدن ظاهر آن شدند. در حقیقت، اگر به ظاهر این پارچه نگاه کنید، یک پارچه کتان با جلوه براق و خاص پارچه لمه می بینید.

کتان لمه

این پارچه دارای زیردستی معمولی بوده و در برخورد با سطح بدن احساس ناخوشایندی ایجاد نمی کند. همچنین ضخامت متوسطی داشته و در دوخت به آسترکشی یا لایی گذاری هیج نیازی ندارد. استحکام کتان لمه هم مثل دیگر انواع کتان بسیار بالا است. بنابراین، لباس های دوخته شده با این پارچه دوام بسیار بالایی دارند. ایستایی این پارچه کتی است و بنابراین برای دوخت انواع کت، بلیزر، مانتو و … مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه کتان کاغذی

پارچه کتان کاغذی یکی از پرطرفدارترین پارچه های موجود در بازار است. این پارچه از ترکیب کتان با مقادیر متفاوتی از الیاف پنبه، ویسکوز و پلی استر به دست می آید. کتان کاغذی نازک، سبک و زیبا است. ایستایی این پارچه متوسط است و برای دوخت آن به آستر کشی نیاز نیست. از آن جایی که این پارچه بسیار ظریف و سبک است، یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت لباس های بهاره و تابستانه به حساب می آید.

کتان کاغذی

تنفس پذیری، چروک پذیری بالا، استحکام و ثبات بالا از جمله خصوصیات بارز کتان کاغذی به شمار می روند. امروزه از این پارچه به صورت گسترده برای دوخت مدل های مختلف شلوار زنانه استفاده می شود. همچنین این پارچه خوش دوخت را می توان برای تهیه انواع مانتو، کت و بلیزر هم استفاده کرد.

قیمت پارچه گاباردین

کتان کش

کتان کش، یکی دیگر از پارچه های کتان بسیار پرکاربرد و پرطرفدار بازار است. در بافت این پارچه علاوه بر الیاف معمولی، از نخ کش یا لاکرا هم استفاده می شود. استفاده از نخ کش در این پارچه باعث می شود که انعطاف پذیری این پارچه افزایش پیدا کند. بنابراین، پارچه حاصل علاوه بر استحکام و دوام بالا و همچنین تنفس پذیری خوبی که دارد، راحتی پوشش بهتر و انطابق پذیری بیشتری با سطح بدن خواهد داشت. از کتان کش برای دوخت لباس های جذب و شلوارهای اسکینی استفاده می شود.

کتان کش

با این پارچه چه لباسی بدوزیم؟

پارچه کتان یکی از پرکاربردترین پارچه های موجود در بازار است. از انواع مختلف این پارچه می توان برای دوخت طیف گسترده ای از لباس های زنانه مناسب برای فصل های بهار و تابستان استفاده کرد. مانتوهای کتان یکی از اجزاء جدا نشدنی از کمد خانم های شیک پوش هستند. همچنین مدل های مختلف شلوار کتان از جمله پرطرفدارترین محصولات موجود در بازار به شمار می روند. امروزه از مدل های جدید این پارچه، از جمله کتان کریستال یا کتان لمه برای دوخت انواع مانتو و کت های مجلسی و کژوال و حتی شومیزهای جذاب فانتزی استفاده می شود.

کاربرد پارچه کتان

سخن پایانی

همان طور که دیدید، در این مطلب درباره پارچه کتان و انواع آن صحبت کردیم. این پارچه از الیاف گیاه فلکس به دست می آید. همچنین در بعضی از مدل های آن از الیاف مصنوعی، نخ کش و نخ لمه هم استفاده می شود. از کتان کریستال، کتان لمه، کتان کاغذی، کتان گاباردین و کتان کش می توان به عنوان مشهورترین و پرکاربردترین انواع پارچه کتان موجود در بازار یاد کرد.

همه پارچه های کتان دارای خصوصیاتی از جمله دوام و استحکان بالا، زیر دست خوب، جذب رطوبت و راحتی پوشش بالا، تنفس پذیری مناسب و چروک پذیری بالا هستند. از این پارچه ها می توان به صورت عمده برای دوخت انواع لباس های زنانه کژوال و رسمی استفاده کرد. شما می توانید انواع مختلف پارچه کتان را به صورت جزئی و عمده از طریق فروشگاه اینترنتی پارچه نگار تهیه کنید.

منبع: https://brydenapparel.com

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا