ترفند دوخت

پارچه کرپ باربی و ترفندهای دوخت آن

کرپ باربی یکی از انواع پارچه کرپ است که بافت ظریف‌ تر و وزن سبک ‌تری نسبت به دیگر انواع آن دارد. این پارچه را معمولا برای لباس‌ های رسمی مانند مانتو، کت و دامن و یونیفرم به کار می برند. پارچه کرپ باربی در برابر فشار، تغییر شکل نمی دهد و چروک نمی شود. همچنین در برابر تابش نور آفتاب یا حرارت، رنگش نمی رود و ظاهرش به هم نمی‌ریزد. اما نکاتی هستند که هنگام دوخت پارچه کرپ باربی باید به آن ها توجه داشته باشیم.راهنمای دوخت پارچه کرپ باربی | فروشگاه پارچه نگار

پارچه کرپ چیست

کرپ نوعی پارچه از جنس سیلک، کتان، پشم، الیاف مصنوعی (پلی استر) و غیره است که ظاهر چروک با ناهمواری های ریز منحصر به فرد خودش را دارد. کرپ، یک واژه فرانسوی به معنای پنکیک کوچک و باریک است. شاید ظاهر چروک پارچه کرپ، بی شباهت با سطح کیک نباشد. این نوع پارچه معمولا با وزن سبک یا متوسط تولید می شود؛ اما با توجه به جنسش، می تواند هر وزنی داشته باشد.

تولید کرپ به دو روش چند نخی (woven) و تک نخی (knit) صورت می گیرد. نخ کرپ را به روش پیچاندن سخت تولید می کنند تا از حد معمول محکم تر باشد. آن را در جهاتی به شکل S به طور متناوب می تابانند تا حالت فنری به خود بگیرد. با توجه به روش تولید و جنس الیاف، پارچه کرپ به انواع مختلفی تقسیم می شود؛ از جمله کرپ پشمی، کرپ ژرژت، کرپ پلیسه، کرپ کانتون، کرپ دوشین، کرپ فرانسوی و غیره. پارچه کرپ باربی نیز در همین دسته بندی ها قرار می گیرد.

 

آشنایی با پارچه کرپ باربی

آشنایی با پارچه کرپ باربی

این نوع از پارچه کرپ نیز همان ویژگی های کلی انواع پارچه کرپ را دارا است. یعنی سطح آن چروکیده و منظم، بافتش متراکم و نخ هایش محکم هستند. یک تفاوت عمده کرپ باربی با دیگر انواع پارچه کرپ، این است که بافت بسیار ریزتر و ظریف تری دارد. به طوری که ظاهر چروکیده کرپ آن به سختی به چشم می آید. برای دست یابی به این ویژگی، معمولا از ترکیب نخ های الیاف طبیعی و مصنوعی در بافت آن استفاده می کنند.

پارچه باربی را به بافت بسیار دل پذیر، لختی، سبک بودن و ظاهر عالی اش می شناسند. این پارچه، علی رغم بافت متراکمش، به خوبی روی تن می نشیند. همچنین به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار، به راحتی تغییر شکل نمی دهد و تقریبا هرگز چروک نمی شود. البته این مسئله تا حدودی به جنس پارچه بستگی دارد.

برش این نوع پارچه بسیار ساده خواهد بود. استفاده از پارچه کرپ باربی معمولا برای مانتو و لباس های رسمی رایج تر است. هوا به خوبی از بافت این پارچه عبور می کند. بنابراین می توانید آن را برای لباس های تابستانی نیز استفاده کنید. البته با توجه به جنس الیاف پارچه، برخی از انواع پارچه باربی تا حدودی گرم هستند و برای زمستان مناسب تر در نظر گرفته می ‌شوند. این پارچه در برابر تابش نور و حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و در معرض تابش، به راحتی رنگش نمی رود.


بیشتر بخوانید: تفاوت پارچه کرپ کنزو با پارچه کرپ مازراتی چیست


13 مورد از نکات دوخت پارچه کرپ باربی

نکات دوخت پارچه کرپ باربی

 

هنگام دوخت پارچه باربی، باید به ظرافت بافت آن توجه ویژه ای داشته باشیم. همچنین باید دیگر خصوصیات آن را با دقت در نظر بگیریم.

تست مقاومت پارچه در برابر سوزن

پیش از آغاز دوخت، سوزن خود را در گوشه ای از پارچه فرو کنید تا مطمئن شوید که مقاومت بافت پارچه در برابر سوزن چگونه خواهد بود. گاه سوزن به راحتی به برخی از انواع پارچه کرپ وارد می شود و مشکلی ایجاد نمی کند. اما در مواردی، ممکن است پارچه در برابر سوزن مقاومت داشته باشد و دچار پارگی شود.

قیمت پارچه کرپ باربی

 

انتخاب سوزن مناسب برای دوخت پارچه کرپ باربی

اگر سوزن انتخابی شما به راحتی به پارچه وارد نمی شود، آن را تغییر دهید. سوزن را به گونه ای انتخاب کنید که به راحتی وارد پارچه شود و آن را پاره نکند. سوزن های ظریف تر برای این نوع پارچه، بهتر هستند. برای مثال، سوزن شماره 11 و 9 می تواند انتخاب خوبی باشد.

تنظیمات چرخ خیاطی

تنظیمات چرخ خیاطی باید با توجه به نوع پارچه انجام گیرد. این تنظیمات باید به گونه ای باشند که میزان کشش نخ به حداقل برسد.

نوع کوک مورد نیاز برای پارچه باربی

نوع کوک مورد نیاز برای پارچه باربی

برای این نوع پارچه، بهتر است از کوک های کوچک و ظریف استفاده کنیم. همچنین می توانیم به منظور جلوگیری از جمع شدگی کرپ باربی در هنگام دوخت، درزهای آن را با کوک محکم کنیم.

روش دوخت پارچه کرپ باربی

قسمت پایانی دوخت را به روش زیگ زاگ انجام دهید. با این روش، از شکافته شدن پارچه کرپ جلوگیری می شود. همچنین بهتر است هنگام استفاده از چرخ خیاطی، آن را روی تنظیمات دوخت چندلا (برای لحاف دوزی) قرار دهید.

برش کرپ باربی

برش کرپ باربی

برای جلوگیری از تغییر حالت و پارگی، پارچه را با تیزترین ابزار ممکن برش دهید. بهترین ابزار برای برش پارچه های لغزنده، قیچی رومیزی است. البته این پارچه، برش دشوار و پیچیده ای ندارد. فقط توجه کنید که سطح کرپ باربی لغزنده است. بنابراین توصیه می شود برش آن را به صورت تک لایه انجام دهید.

بهترین الیاف برای دوخت پارچه کرپ باربی توسط مبتدیان

افرادی که تجربه بالایی در زمینه دوخت با باربی ندارند، بهتر است کار خود را ابتدا با نوع پلی استر این پارچه آغاز کنند. زیرا این جنس پارچه را راحت تر می توان برای دوخت لباس استفاده کرد.

حل مشکل سر خوردن پارچه

پارچه کرپ سر است و احتمال دارد هنگام فیکس کردن پارچه و الگو، بلغزد. توصیه می شود پارچه و الگو، با ابزارهایی مانند سنجاق، کاملا با یکدیگر منطبق و فیکس شوند.

چک کردن الگو

کرپ باربی به دلیل بافتی که دارد و لغزندگی اش، ممکن است هنگام برش الگو کمی تغییر حالت بدهد. پس از برش دادن، یک بار الگو را از پارچه جدا کنید. سپس آن را دوباره روی پارچه بگذارید. بررسی کنید که آیا پارچه تغییر کرده است یا خیر. در صورت لزوم، آن را کمی اصلاح کنید.

استفاده از اسپری نشاسته ای

اگر جنس پارچه شما قابل شستشو است، می توانید از اسپری نشاسته ای برای دوخت بهتر آن استفاده کنید. این اسپری ها لغزندگی پارچه را کاهش می دهند و آن را برای دوخت پایدارتر می کنند.

توجه به انواع پارچه کرپ باربی

کرپ باربی در دو نوع کلی فروخته می شود: یکی نوع معمولی با قیمت پایین تر و دیگری نوع درجه یک با قیمت بالاتر. تفاوت اصلی این دو، در کیفیت رنگشان است. نوع درجه یک با رنگ های باکیفیت تری به مشتریان فروخته می شود که واضح تر و جذاب تر هستند.

توجه به کشسانی نسبی

این نوع پارچه تا حدودی قابلیت کشسانی دارد و معمولا در یکی از جهات (عرض یا طول) تا حدی کش می آید. بهتر است هنگام دوخت لباس با پارچه باربی، این مورد را در نظر داشته باشید.

دوخت انواع لباس با پارچه کرپ باربی

پارچه باربی را معمولا برای لباس های رسمی به کار می برند. در ایران، مهم ترین کاربرد آن در دوخت مانتو و شلوار است. همچنین برای دوخت لباس کار، لباس مجلسی، یونیفرم، لباس مناسبتی و کت و شلوار از آن استفاده می کنند. برای دکور خانه، ازجمله پرده و روبالشی نیز کاربرد دارد. البته این پارچه برای دوخت لباس اسپرت مورد استفاده قرار نمی گیرد.

رنگبندی پارچه کرپ باربی

5 مزیت دوخت پارچه کرپ باربی

 

در این بخش، پنج مزیتی را که استفاده از پارچه کرپ باربی به همراه دارد، بررسی خواهیم کرد.

قیمت و دوام

قیمت کرپ باربی کمی گران تر از دیگر انواع پارچه است. اما این پارچه دوام بسیار بالایی دارد و پرداخت این هزینه، در درازمدت واقعا ارزشش را خواهد داشت.

سطح نرم

علی رغم پیچیدگی هایی که در بافت پارچه باربی دیده می شود، وقتی سطح آن را لمس می کنید، با نرمی دل چسبی روبه رو خواهید شد. همین مسئله، پارچه باربی را در میان خانم ها محبوب ساخته است.

عدم نیاز به شستشوی مکرر

کیفیت بافت این پارچه و لباس های دوخته شده از آن به گونه ای است که نیاز به مراقبت و شستشوی مکرر نخواهد داشت.

استفاده از مواد دست اول در کرپ باربی

برای پارچه باربی، هیچ گاه از مواد بازیافتی استفاده نمی شود. مواد آن همیشه دست اول و باکیفیت هستند. دلیل دوام بالای رنگ این پارچه را می توان همین کیفیت مواد دانست.

دوخت پارچه کرپ باربی با رنگ بندی متنوع

این نوع پارچه هیچ محدودیتی از نظر رنگ بندی ندارد و با رنگ ها و تناژهای مختلف در بازار به فروش می رسد. نوع طرحدار آن نیز برای لباس کودکان بسیار مناسب خواهد بود.

راهنمای خرید پارچه کرپ باربی

پارچه باربی در اصل محصول کشور اندونزی است. اما پارچه های باربی که در ایران فروخته می شوند، عمدتا تولید داخل هستند. البته شماری از آن ها در چین، ترکیه، فرانسه و اندونزی تولید شده اند. تولیدات کشورهای خارجی نسبت به پارچه های تولید داخل، قیمت بیشتری دارند. در میان پارچه های تولید خارج، برای مثال، می توان گفت که پارچه فرانسه از پارچه اندونزی گران تر است.

هنگام خرید پارچه کرپ و کرپ باربی، به طرح لباس خود توجه کنید. برای مثال، پارچه باربی برای لباس های آزاد و چین دار مناسب نیست و به جایش باید از پارچه کرپ حریر استفاده کنیم. همچنین اگر قرار باشد در طرح لباس، چند نوع پارچه با هم ترکیب شوند، بافت این پارچه ها و رنگشان باید با هم همخوانی داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که پارچه باربی تا حدودی خاصیت کشسانی دارد. اما کش آن محکم است و اگر کش شلی داشته باشد، احتمالا تقلبی است.

نحوه نگهداری پارچه باربی

بهترین روش برای شستشوی پارچه کرپ باربی، خشک شویی است. البته برخی از جنس های این پارچه را می توانیم به روش های دیگر نیز بشوییم. برای اطلاع از نحوه شستشوی پارچه کرپ، پیش از هر چیز باید به توصیه های تولیدکننده عمل کنیم. اما در برخی موارد، شستشوی این نوع پارچه با دمای زیر 40 درجه و با محتاطانه ترین تنظیمات در ماشین لباسشویی نیز انجام می شود. برای این کار، هرگز از سفیدکننده، وایتکس یا دیگر مواد شیمیایی استفاده نکنید.

پس از شستشو، لباس دارای پارچه باربی را به صورت صاف پهن کنید. بدین ترتیب، پس از خشک شدن، احتمالا دیگر نیازی به اتو کشی نخواهد بود. جهت ماندگاری بیشتر، لباس را برای خشک شدن به دور از نور مستقیم خورشید پهن کنید.

جمع بندی

پارچه باربی، بافت ریزی دارد و هنگام دوخت پارچه کرپ باربی حتما باید سوزن مناسب را انتخاب کنیم. برش این پارچه آسان است، اما برای دستیابی به برش ایدئال، قیچی رومیزی بهترین گزینه خواهد بود. از آنجایی که کرپ باربی تا حدی سر می خورد، هنگام انطباق آن با الگو، برای اطمینان بیشتر باید از سنجاق استفاده شود. می توانیم پارچه برش داده را چندین بار با الگو مطابقت دهیم و چک کنیم. این گونه می توانیم ایرادات احتمالی ناشی از لغزندگی اش را تشخیص دهیم و برطرف کنیم.

منبع: https://www.masterclass.com/articles/learn-about-crepe-fabric

3.1/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا