پارچه شناسیروزمره و کاربردی

آشنایی با 7 پارچه فوق العاده برای دوخت لباس کودک

دوخت لباس کودک یک کار جذاب و دوست داشتنی است. برای این کار می توانید از پارچه های رنگارنگ با الگوهای متنوع استفاده کنید. نتیجه کار نیز معمولا یک لباس کوچک، دلربا و بامزه است. البته باید در نظر داشته باشید، بچه ها پوست لطیف و حساسی دارند. در نتیجه قبل از هر کاری باید با بهترین پارچه های مناسب دوخت لباس کودک آشنا شوید. در واقع پیش از انتخاب رنگ و مدل لباس، باید جنس پارچه را انتخاب کنید. به طور معمول پارچه های نخی و پنبه ای برای دوخت لباس کودک پیشنهاد می شود. آشنایی با جزئیات و ویژگی های این پارچه ها و انواع مدل های متنوع آن برای داشتن یک انتخاب خوب، ضروری است. مطالعه این مطلب می تواند شما را با بهترین پارچه های لباس کودک آشنا کند.علاوه بر این، برای شما مفید و الهام بخش خواهد بود.

چه پارچه هایی برای دوخت لباس کودک مناسب است؟

اولین و مهم ترین نکته در انتخاب پارچه مناسب برای دوخت لباس کودک این است که نرم و ضد حساسیت باشد. اگر قصد دارید برای یک نوزاد لباس بدوزید این نکته اهمیت بیشتری پیدا می کند. پوست نوزادان به شدت لطیف و حساس است، به همین دلیل به پارچه های کاملا ارگانیک و نرم نیاز دارید. تنفس پذیری بالا نیز یکی دیگر از نکاتی است که باید به خاطر داشته باشید. لباس های دارای الیاف مصنوعی به سرعت چسبناک شده و جریان هوا را مسدود می کنند.

پارچه مناسب برای دوخت لباس بچه | پارچه نگار

نکته مهم بعدی، دوام پارچه است. برای دوخت لباس کودک باید پارچه ای را انتخاب کنید که در اثر استفاده زیاد به سرعت فرسوده نشود. لباس های کودک را باید به طور مداوم بشویید، در نتیجه باید در برابر شستشو نیز مقاوم باشد. معمولا اولین انتخاب برای تهیه لباس کودک، پارچه نخی است. این پارچه تقریبا تمام مشخصات مورد نظر را دارد اما رفتن به پارچه فروشی و درخواست خرید پارچه نخی، کار راحتی نیست. بد نیست بدانید، بیش از 50 مدل پارچه نخی وجود دارد. بعضی از مدل های این پارچه ممکن است زبر باشد. میزان چروک پذیری و یا دوام پارچه نیز در هر مدل متفاوت است. به همین دلیل ضروری است که به طور مشخص با چند مدل پرطرفدار این پارچه آشنا شوید. این پارچه ها بهترین گزینه های ممکن برای دوخت لباس کودک محسوب می شوند.

مشاهده رنگبندی پارچه دورس دو نخ

 

بهترین پارچه ها برای دوخت لباس کودک

قبل از معرفی بهترین پارچه های مناسب برای دوخت لباس کودک، اجازه دهید به یک نکته اشاره کنیم. برای دوخت لباس کودک باید قبل از هر کاری، پارچه مورد نظر را بشویید. تولید کنندگان معمولا برای حفظ آهار اولیه، از مواد شیمیایی استفاده می کنند. این مواد را می توانید با شستشوی اولیه پاک کنید. علاوه بر این در مسیر حمل و نقل نیز پارچه در معرض گرد و خاک و آلودگی قرار می گیرد. شستشوی اولیه به شما کمک می کند از پوست کودک خود در برابر آلودگی های اینچنینی محافظت کنید.


پیشنهاد ما: معرفی خاص ترین های پارچه زمستانی 2023


این شستشوی اولیه برای محاسبه میزان آبرفت پارچه نیز بسیار مهم است. پارچه های طبیعی با الیاف پنبه ای معمولا دارای آبرفت هستند. شستشوی پارچه قبل از برش به شما کمک می کند دقیق تر اندازه گیری کنید.

پارچه نخ پنبه برای دوخت لباس کودک

پارچه نخ پنبه یکی از محبوب ترین پارچه ها برای دوخت لباس کودک است. این پارچه کاملا پنبه ای، نرم و سبک است. تعداد نخ های بالای به کار رفته در بافت پارچه نخ پنبه، میزان تنفس پذیری آن را به شکل چشم گیری افزایش داده است. بعضی از مدل های پارچه نخ پنبه کمی بدن نما است اما زیر دستی کاملا نرم و لطیف دارد.

پارچه نخ پنبه برای دوخت لباس کودک

بد نیست بدانید پارچه لباس بچه باید جاذب رطوبت باشد. از آنجایی که کودکان مدام لباس خود را کثیف می کنند و لباس ها بیشتر نیاز به شستشو دارد، جذب رطوبت فاکتور مهمی است. پارچه نخ پنبه بسیار سبک است و به سرعت نیز خشک می شود. در نتیجه به دفعات می توانید آن را بشویید و سریعا خشک و تمیز لباس کودک خود را به کمد بازگردانید.

خرید پارچه دورس نخ پنبه

پارچه وال

پارچه وال شباهت زیادی به پارچه نخ پنبه دارد. به همین دلیل است که برای دوخت لباس کودک از آن استفاده می شود. این پارچه در مقایسه با پارچه نخ پنبه کمی نازک تر، شفاف تر و تا حدودی ترد است. از پارچه وال می توانید برای دوخت لباس های خانگی کودک استفاده کنید. انواع دامن، تاپ، کت های و پیراهن های دخترانه را می توانید با این پارچه بدوزید. این پارچه سبک و نازک دوام بالایی دارد و برای استفاده روزمره کودک شما بسیار مناسب است.

پارچه وال برای لباس کودک

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از پارچه وال برای دوخت لباس بچه، تنوع بالای آن است. تنوع طرح و رنگ در پارچه وال زیاد است و به راحتی می توانید با یک پارچه، مدل های بهاری خاصی بدوزید. علاوه بر این پارچه وال به راحتی با پارچه های نخی ساده ترکیب می شود.

پارچه پوپلین برای دوخت لباس کودک

پارچه پوپلین برای دوخت لباس کودک

 

پارچه پوپلین با توجه به تنوع رنگ بالا، یکی از بهترین پارچه ها برای دوخت لباس کودک است. این پارچه سبک و صاف است و می تواند ترکیبی از پارچه های پنبه ای و کتان باشد. پارچه پوپلین دارای بافتی تار و پودی و سطحی براق است. از این پارچه می توانید برای دوخت لباس های نیمه رسمی کودک خود استفاده نمایید. اگر یک پارچه پوپلین ساده و تک رنگ دارید، می توانید آن را با گلدوزی های جذاب تزئین کنید. توجه به این جزئیات کوچک می تواند لباس کودک شما را بسیار خیره کننده و منحصر به فرد سازد.


حتما بخوانید: پارچه دورس و 10 نکته برای دوخت آسان تر آن


پارچه موسلین

 

پارچه موسلین معمولا در رنگ های سفید، شیری و کرم تولید می شود. این پارچه در دوخت لباس بچه و سایر لوازم سیسمونی بسیار پرکاربرد است. پارچه موسلین بافتی نازک، متراکم و گاهی درشت دارد. از این پارچه برای دوخت انواع پیراهن و شلوارهای نوزادی مناسب تابستان استفاده می شود. بعضی از مدل های آن برای دوخت تشک نوزاد و انواع پیشبند و قنداق نیز کاربرد دارد. تنفس پذیری بالای این پارچه آن را به یک پارچه دوست داشتنی و کاربردی تبدیل کرده است. این پارچه نسبتا ارزان قیمت، ظاهر جذابی ندارد و شما می توانید از آن برای آستر لباس کودک نیز استفاده کنید.

پارچه باتیست

پارچه نخی باتیست بچگانه

پارچه باتیست به دلیل بافت سبکی که دارد برای دوخت لباس کودک بسیار مناسب است. این پارچه مانند نخ پنبه یا وال، شفاف نیست اما به همان میزان لطیف و سبک است. پارچه باتیست از الیاف پنبه تهیه شده و در مقایسه با سایر پارچه های نخی بسیار بادوام محسوب می شود. بد نیست بدانید، پارچه باتیست سوئیسی پارچه محبوبی برای دوخت لباس نوزاد و لباس خواب است.

قیمت پارچه دورس تو کرک

پارچه کشباف پنبه ای

پارچه کشباف پنبه ای

 

پارچه کشباف مدل های متنوعی دارد که با الیاف مختلفی تولید می شود. محبوب ترین مدل پارچه کشباف، پارچه کشباف پنبه ای است. به عنوان مثال مدل های مرغوب تریکو در دسته پارچه های کشباف قرار می گیرد. پارچه کشباف پنبه ای برای دوخت لباس کودک بسیار پرکاربرد است. این پارچه معمولا در عرض و طول کشسانی قابل توجهی دارد. به همین دلیل کودک را در فعالیت های مختلف محدود نمی کند. علاوه بر این، تنفس پذیری و جذب رطوبت بالا آن را به یک پارچه منحصر به فرد تبدیل کرده است.

پارچه پشمی برای دوخت لباس کودک

پارچه پشمی

 

عمده ی تمرکز در این مطلب بر معرفی پارچه های سبک و بهاری برای لباس بود. اگر برای فصل سرما به دنبال یک پارچه مناسب، سبک و گرم هستید، پارچه های پشمی را فراموش نکنید. انواع خز و پارچه های پشمی تدی انتخاب خوبی برای دوخت لباس های زمستانی کودک هستند. نگهداری این این پارچه های مصنوعی نسبت به پشم طبیعی بسیار راحت تر است. پارچه های پشمی مصنوعی به راحتی در ماشین لباس شویی قابل شستشو هستند و بدون هیچگونه نگهداری خاصی، دوام بیشتری دارند. این پارچه ها در مقایسه با نمونه های طبیعی آن بسیار سبک تر نیز هستند.

منبع: sewguide.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا