پاییز و زمستانترفند دوخت

باید ها و نباید ها در دوخت با پارچه مخمل کبریتی

پارچه مخمل کبریتی یک نوع پارچه است با ردیف های برجسته عمودی که مانند ریسمان موازی کنار هم قرار گرفتند و یک الگو مشخص با جنس نرم و لطیفی دارد. جالب است بدانید که تاریخچه مخمل کبریتی به قرن هجده انگلستان بر می گردد. در آن زمان این پارچه جنس زبر و سفتی داشته است. اما در عصر حاضر این پارچه در نساجی ها با صد در صد پنبه تولید می شود و دارای سطح نرم و لطیفی می باشد.

به صورت کلی چند نوع پارچه مخمل کبریتی موجود است. لازم به ذکر است که فرق انواع این پارچه در تعداد و تراکم ردیف های عمودی برجسته روی پارچه است. یکی با تراکم بیشتر و یکم با تراکم کمتر. پارچه کبریتی معمولی دارای 14 ردیف در هر اینچ می باشد. این پارچه در صنعت پوشاک بسیار کاربردی است و برای لباس های گرم پارچه مناسبی است. این پارچه در دوخت انواع شلوارها، پیراهن ها، کت ها و دیگر البسه به کار می رود.

خرید پارچه مخمل کبریتی

 

وجه تمایز مخمل کبریتی راه راه های برجسته آن است و حتی بدون این که لباس برش های پیچیده ای داشته باشد، جذاب و متفاوت می شود. این پارچه منحصر به فرد می تواند تک رنگ و طرح دار باشد. این پارچه زمستانه در ضخامت های مختلف وجود دارد؛ بعضی از آنها نازک و ظریف تر هستند، و بعضی ضخیم تر با راه های برجسته تر.

ویژگی های پارچه مخمل کبریتی

مخمل کبریتی چیست؟

در زمان قدیم مخمل کبریتی کاربرد زیادی در دوخت لباس کارگران و نظامیان داشت؛ زیرا این پارچه از دوام زیادی برخوردار است. بعد ها این پارچه بیشتر مورد توجه تولیدکنندگان پوشاک قرار گرفت. در نتیجه مخمل کبریتی را برای دوخت لباس کودک، کت، شلوار و کلاه انتخاب کردند.

یکی از ویژگی های مخمل کبریتی این است که سر نمی خورد. به همین دلیل دوخت و دوز با این پارچه راحت است. این روز ها برای انواع لباس ها به کار می رود، مانند: شلوار، سرهمی، انواع لباس کودک، دامن، کت، اوکت، پیراهن و شومیز و غیره .

ایستایی این پارچه زیبا به الیاف به کار رفته شده در آن بستگی دارد. ایستایی این پارچه به عواملی مانند درشت بافت یا ریزبافت بودن پارچه هم بستگی دارد. این پارچه از سری پارچه های لطیف به شمار می آید. چروک پذیری مخمل کبریتی به الیاف به کار رفته شده در آن وابسته است. این پارچه بسته به ضخامتی که دارد می تواند برای دوخت انواع لباس ها و مانتوهای زمستانه یا پاییزه به کار رود.


مقاله مرتبط: پارچه مخمل کبریتی و ویژگی های عالی آن


 

ترفند های دوخت با پارچه مخملی کبریتی

همانطور که اشاره شد پارچه مخمل کبریتی سر نمی خورد و پارچه ظریفی و نازکی نیست و دوخت و دوز با این پارچه سخت نیست. اما باز با این حال در هنگام دوخت چالش های را ایجاد می کند. ما در این مقاله نکاتی درمورد نحوه دوختن پارچه مخمل کبریتی ذکر خواهیم کرد که به شما کمک می کند.

برای این که پارچه ثابت بماند، همیشه شکاف ها را در جهت راه راه های برجسته بدوزید.

از پین های زیادی استفاده کنید و هر چند سانتی متر از دوخت، پای فشاری را با سوزن پایین بیاورید. این کشش روی پارچه را آزاد می کند و به آن اجازه می دهد به جای خود بازگردد.

 

اگر در هنگام دوخت پارچه کبریتی با چرخ خیاطی با مشکل مواجه شدید و پارچه ثابت نبود، پیشنهاد می شود قبل از استفاده از چرخ خیاطی، به صورت دستی پارچه  کبریتی را بدوزید.

مشاهده طرحهای پارچه مخمل کبریتی گلدوزی

 

با سوزن چرخ خیاطی معمولی می توان پارچه مخمل کبریتی را دوخت. البته این مورد به شرطی است که وزن آن را با اندازه سوزن هماهنگ کنید. سوزن های سایز 14 یا 16 برای مخمل کبریتی مناسب است.

پارچه کبریتی می تواند ضخیم باشد، بنابراین درز هایی را انتخاب کنید که حجم آن را کاهش دهد. هر زمان که امکان دارد، قسمت های درز را برش داده و درجه بندی کنید. حتی می ‌توانید برای پارچه های کبریتی بسیار کرکی، شیار های برجسته روی پارچه را در حد درز بتراشید. درز های زیگزاگ، صاف، و درز های مقید شده به خوبی با پارچه کبریتی سازگار هستند، اما از درز های فرانسوی اجتناب کنید.

دوخت از جهت رو، برای پارچه های  کبریتی مناسب است. چرا که سطح بافت دار آن باعث می شود سجاف های که با دست دوخت شده اند محو شوند.

نکات مهم در هنگام خرید

پارچه مخمل کبریتی یک پارچه پرز دار است و مانند سایر پارچه ها دارای جهت خواب است. به همین دلیل در هنگام خرید مخمل کبریتی باید این نکته را مد نظر قرار دهید. چرا که الگوها باید در یک روی پارچه قرار گیرند. لذا پیشنهاد می شود که میزان بیش تری از پارچه را تهیه کنید. حتما پیش از تهیه پارچه از فروشنده در خصوص الیاف به کار رفته شده در پارچه سوال بپرسید و بر اساس آن نکات مراقبتی از پارچه را رعایت کنید.

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام خرید این پارچه زمستانه زیبا توجه به کیفیت پارچه است. می توانید ناخنتان را روی پارچه بکشید. در صورتی که پرزهای پارچه با کشیدن ناخن از روی آن جدا شوند یعنی پارچه بی کیفیت است.


حتما بخوانید: پارچه مخمل کبریتی و ایده دوخت جدیدترین کت های زمستانه دخترانه


سخن آخر

کبریتی یک نوع پارچه با دوام بالا است که از گذشته در صنایع مختلف استفاده می شود. این پارچه در صنعت پوشاک به خصوص لباس های گرم بسیار پارچه مناسبی و پر طرفداری است. این پارچه دارای ردیف های کرکی برجسته به صورت موازی در کنار هم است، و این ویژگی پارچه مخمل کبریتی را از بقیه پارچه ها متمایز کرده است. انواع پارچه های مخمل کبریتی موجود است که در رنگ، طرح، ضخامت و تراکم ردیف ها، با هم متفاوت هستنند.

قیمت پارچه مخمل کبریتی

 

از آنجایی که مخمل کبریتی پارچه لیز و نازکی نیست، دوخت و دوز آن خیلی سخت نیست، و فقط کافی است به یکسری نکات توجه داشته باشید. مثلا برای این که پارچه در حین دوخت ثابت بماند درز ها را در جهت راه راه های روی پارچه بدوزید و برای دوختن مخمل کبریتی از سوزن های معمولی چرخ خیاطی استفاده کنید، سوزن های سایز 14 یا 16 برای کبریتی مناسب است.

انواع لباس ها با مخمل کبریتی قابل دوخت است، کت و پیراهن های زنانه، شلوار، پالتو و … با پارچه کبریتی می تواند تیپ و استایل شما را خاص و منحصر به فرد بسازد.

منبع: sewport.com

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا