پارچه شناسی

آشنایی با پرکاربردترین پارچه ها در فست فشن

فست فشن یا مد سریع اصطلاحی تقریبا جدید در صنعت مد است. در گذشته خرید لباس یک رویداد گاه به گاه بود. در واقع انسان ها تنها با تغییر فصل نیاز به تغییر لباس های خود داشتند. پس از مدتی تهیه لباس برای مراسم خاص نیز رایج شد. اما در حدود 20 سال پیش روند عرضه و تقاضا در صنعت پوشاک تغییر کرد. لباس ‌ها ارزانتر شدند، چرخه ی مد تندتر شدند و خرید لباس به یک سرگرمی تبدیل شد.

این پدیده در ظاهر جذاب و دوست داشتنی پس از چند سال برای محیط زیست آسیب زا شد. برای تولید هر روزه ی  لباس های جدید نیاز به منابع متعددی بود. در نتیجه تولید کنندگان به طراحی و تولید پارچه های بی کیفیت و ارزان قیمت روی آوردند. در کشورهای فقیر نیز نیروی کار ارزان قیمت برای تولید لباس های متنوع مورد استثمار قرار گرفتند. به همین دلیل آشنایی با فست فشن می تواند برای ساکنین زمین مهم و حیاتی باشد. در ادامه این مطلب ما قصد داریم با فست فشن و پرکاربردترین پارچه های این صنعت آشنا شویم.

فست فشن چیست؟

فست فشن چیست | فروشگاه پارچه نگارقبل از آشنایی با پرکاربردترین پارچه ها در فست فشن، اجازه دهید با این پدیده بیشتر آشنا شویم. فست فشن را می توان به عنوان عرضه لباس های ارزان قیمت و مد روز تعریف کرد. در این صنعت از جدیدترین تولیدات طراحان استفاده می شود. در واقع آنچه که در فشن شوهای معتبر نمایش داده می شود، در قالب یک کالای مصرفی کم کیفیت به بازار راه پیدا می کند. در این روند مد و آیتم های ترند به سرعت تغییر می یابند. لباس های جدید به صورت روزانه عرضه می شود و در مخاطب احساس نیاز کاذب ایجاد می کند. در واقع به همین دلیل ضروری است با پرکاربردترین پارچه ها در فست فشن، آشنا شوید. این آشنایی به شما کمک می کند در هنگام خرید اجناس باکیفیت را راحت تر شناسایی کنید.

از طرف دیگر با استفاده از مواد اولیه نامرغوب، لباس های بی کیفیتی تولید می شود. در نتیجه افراد یک لباس را تنها چند بار پوشیده و دور می اندازند. این کار به دو دلیل انجام می شود. دلیل اول این است که لباس بی کیفیت به سرعت فرم  خود را از دست می دهد. دلیل دوم اما مهم تر است و این حس را مصرف کنند القا می کند که از چرخه مد عقب مانده است. در نهایت این روند منجر به تولید میلیون ها تن زباله در سراسر جهان شده است.


حتما بخوانید: ویکتوریا ریدر بلاگر ساکن آلمان


آشنایی با تاریخچه فست فشن

بد نیست قبل از معرفی پرکاربردترین پارچه ها در فست فشن، درباره تاریخچه این پدیده نیز صحبت کنیم. قبل از دهه 1800میلادی پیشرفت صنعت مد بسیار کند بود. شما باید مواد اولیه مورد نیاز خود مانند پشم یا چرم را تهیه می‌ کردید. پس آن مراحل آماده سازی و تبدیل آنها به الیاف نیز پیش رو بود. در نهایت نیز این چرخه به دوخت یک لباس ساده منجر می شد. اما  انقلاب صنعتی فناوری جدیدی مانند چرخ خیاطی را معرفی کرد. در نتیجه تولید لباس آسانتر، سریع تر و ارزان تر شد. مغازه های خیاطی برای پاسخگویی به طبقات متوسط ​​به وجود آمدند. در دهه‌های 1960 و 70 جوانان در حال ایجاد گرایش ‌های جدید بودند. بر اثر این دیدگاه های جدید لباس نیز کارکرد جدیدی پیدا کرد. لباس به روشی برای بیان سلیقه و طرز تفکر افراد تبدیل شد.

در اواخر دهه 1990 و 2000 صنعت مد سرعت گرفت. خرید آنلاین عرضه شد و برندهای فست فشن مانند H&M، Zara و Topshop تاسیس شدند. این برندها بهترین مدل ها را از خانه های مد معروف گرفته و آنها را سریع و ارزان به بازار عرضه کردند. به این شکل بود که فست فشن شکل گرفت.

آشنایی با پرکاربردترین پارچه ها در فست فشن

پارچه های پرکاربرد در فست فشنحالاکه بیشتر با صنعت فست فشن آشنا شدید، بهتر است با پرکاربردترین پارچه ها در فست فشن نیز آشنا شوید. البته باید در نظر داشته باشید، این پارچه در این صنعت با کیفیت های متفاوتی تولید می شوند. در فست فشن تمرکز بر کاهش هزینه ها و ارائه لباس مطابق مد با کمترین هزینه است. به همین دلیل ممکن است از پارچه پنبه ی بی کیفیت نیز استفاده شود. مطالعه این مطلب برای آشنایی بیشتر با جزئیات تولید لباس در فست فشن مفید خواهد بود.

پارچه پلی استر

پارچه پلی استر در اواخر دهه 1930 در آزمایشگاه دوپونت کشف شد. این پارچه اولین بار در دهه 1970 در صنعت مد ظاهر شد. امروزه 45.64 درصد لباس ها حاوی پلی استر هستند. به همین دلیل این پارچه جزو پرکاربردترین پارچه ها در فست فشن محسوب می شود. در واقع از پارچه پلی استر در تولید لوازم ضروری گرفته تا لباس های ورزشی و انواع لباس های زیر و لباس های کژوال، استفاده می شود.

این ماده مصنوعی بر پایه پلاستیک و از مشتقات نفت است. پارچه های پلی استر سبک مستحکم، بادوام، و مقاوم در برابر چروک هستند. این ویژگی ها این پارچه را به محبوب ترین پارچه فست فشن تبدیل کرده است.

پارچه پنبه ای

پنبه در 39.23 درصد لباس ها استفاده می شود و تاریخچه ای هزاران ساله دارد. در واقع برخی از قطعات پارچه حاوی الیاف پنبه که در مکزیک یافت شده اند، به 5000 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردند. اما باید بدانید آثار به جا مانده از این الیاف گاهی مخرب است. در دهه 1700، صنعت پنبه میلیون ها نفر را به بردگی گرفت. امروزه نیز برای تولید یک کیلو پنبه به 20000 لیتر آب نیاز است. علاوه بر این، صنعت تولید پنبه مصرف 7 درصد از آفت کش های جهان را به خود اختصاص داده است.

البته ویژگی های بی نظیر این پارچه آن را تبدیل به یکی از پرکاربردترین پارچه ها در فست فشن کرده است. این پارچه تنفس پذیری بالایی دارد. نمونه های مرغوب آن دوام بالایی نیز دارد. نرم است، حساسیت ایجاد نمی کند و به راحتی خراب نمی شود. در واقع استفاده از پارچه های پنبه ای ارگانیک راه خوبی برای محافظت از محیط زیست است. به شرطی که در شرایط طبیعی کشت شده باشد.

آشنایی با انواع پارچه الاستین یا لاکرا

سومین پارچه پرکاربرد در فست فشن، پارچه الاستین یا لاکرا است. حتما تا به حال حین پوشیدن شلوار لگ یا مایو، قدرت کشسانی آنها توجه شما را جلب کرده است. پارچه الاستین می تواند تا 500 درصد طول خود کشیده شود. علاوه بر این در برابر سایش، پارگی و ریزش بسیار مقاوم است. با این حال تنفس پذیری این پارچه ضعیف است. درست مانند هر فیبر مصنوعی دیگر، برای تولید آن به مواد شیمیایی سمی نیاز است. پارچه الاستین یا لاکرا به راحتی در طبیعت تجزیه نمی شود. با داشتن همین ویژگی ها این پارچه های جذاب به پرکاربردترین پارچه ها در فست فشن، تبدیل شده است. اگر قصد خرید این پارچه را دارید، بهتر است به دنبال نمونه های مرغوب آن باشید. نکته مهم دیگر آن است که سرعت مد نباید شما را بفریبد. استفاده حداکثری از یک لباس به تولید زباله کمتر کمک خواهد کرد.


پیشنهاد ما: نسیم اخوان و طراحی های جذابش


پارچه ویسکوز

پارچه ویسکوز شبیه به پنبه است و یکی از پرکاربردترین پارچه ها در فست فشن محسوب می شود. از نظر ساختار بافتی این پارچه کاملا تنفس پذیر، ضد حساسیت و نرم است. این پارچه در سال 1883 ساخته شد و نوعی ابریشم مصنوعی محسوب می شود. ویسکوز یک پارچه همه کاره است و به عنوان یک جایگزین گیاهی و ارزان برای ابریشم شناخته می شود. 14.36 درصد لباس ها مانند انواع بلوز، لباس، دامن، کت و غیره حاوی الیاف ویسکوز هستند.

خرید پارچه ویسکوز

پارچه ویسکوز دارای الیاف گیاهی است که از سلولز چوب به دست می آید. برای تبدیل شدن به الیاف نساجی تحت فرآیندهای شیمیایی سنگینی قرار می گیرد. به ویژه در دنیای فست فشن می تواند تأثیرات آلاینده زیادی بر محیط زیست داشته باشد. علاوه بر این، تولید ویسکوز به تخریب جنگل‌ها منجر می شود. بنابراین تولید آن بسیاری از گونه‌ های جانوری محلی را به خطر می‌اندازد.

اگر قصد کمک به محیط زیست را دارید بهتر است از پارچه های باکیفیت استفاده کنید. طراحی و دوخت لباس های ساده و مینیمال نیز راه حل دیگری است. استفاده حداکثری از لباس ها به طور چشمگیری در کاهش زباله ها موثر خواهد بود. انتخاب پارچه های نخی، لینن، پنبه و کتان برای دوخت لباس های بادوام بسیار مناسب است.

منبع: theprettyplaneteer.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا