پارچه شناسیپاییز و زمستان

پارچه مخمل سوزن دوزی و همه چیز در مورد آن

پارچه مخمل سوزن دوزی یکی از لطیف ترین پارچه ها است. این پارچه از سری پارچه های مخمل به شمار می آید و با هنر سوزن دوزی آغشته شده است. اگر بخواهیم یکی از لوکس ترین پارچه ها را برشمریم باید پارچه سوزن دوزی مخمل را نام ببریم. نرمی و لطافت این پارچه در کنار ظریف کاری های ایجاد شده روی آن و هنر سوزن دوزی ایجاد شده روی این پارچه، جلوه ای منحصر به فرد به آن داده است.

این پارچه کاربردهای گوناگونی دارد. به دلیل فاخر و گران بها بودن این پارچه از آن برای دوخت لباس های مجلسی و فاخر و همچنین مانتوهای مجلسی استفاده می شود. در این مطلب می خواهیم با انواع ویژگی های پارچه مخمل سوزن دوزی آشنا شویم. روش های نگهداری و مراقبتی این پارچه، نکات دوخت، نکات مهم و اساسی در هنگام خرید این پارچه و همچنین کاربردهای جذاب آن را در این مقاله می بینیم.

خرید پارچه مخمل سوزن دوزی

 

پارچه مخمل سوزن دوزی برای دوخت انواع لباس های مجلسی، مانتوهای مجلسی، جلیقه و کت کاربرد دارد. این پارچه به عنوان خرج کار نیز می تواند مورد استفاده قرا بگیرد. برای مثال پالتوی ساده خود را می توانید با این پارچه ترکیب کنید.

شست و شو و خشک کردن پارچه  سوزن دوزی را به خشک شویی بسپارید. این پارچه را در ماشین لباس شویی نگذارید و هرگز آن را با اتو پرس اتوکشی نکنید. بر اساس ضخامت پارچه می توانید سوزن شماره 14 یا 16 را انتخاب کنید. در ادامه با سایر ویژگی های مخمل سوزن دوزی آشنا می شویم.

الیاف تشکیل دهنده پارچه مخمل سوزن دوزی

در خصوص الیاف تشکیل دهنده پارچه مخمل سوزن دوزی در زمان های گذشته باید بگوییم که بر اساس استنادات مصریان باستان آن ها با استفاده از نخ کتان این پارچه را می بافتند. البته بسیاری از مورخان نیز در قسمت خاور میانه بر این باور بودند که پارچه مخمل از الیاف ابریشمی تشکیل می شده است.

اما با گذشت زمان تنوع الیاف به کار رفته شده در تشکیل پارچه مخمل سوزن دوزی نیز بالا رفت. این پارچه فاخر و زیبا هم می تواند از الیاف طبیعی و هم الیاف مصنوعی تشکیل شود. خوب است بدانید که الیاف طبیعی به کار رفته شده در این پارچه عبارتند از: الیاف ابریشم، نخ پنبه و پشم. الیاف مصنوعی تشکیل دهنده آن هم عبارتند از الیافی مانند رایون. همچننی الیاف اسپندکس که دارای کشسانی بالایی نیز هستند نیز در بافت پارچه مخمل کشی به کار برده می شوند.

الیاف تشکیل دهنده پارچه مخمل سوزن دوزی

 

الیاف ابریشم از سایر الیاف گران قیمت تر هستند. این الیاف در بافت همه نوع پارچه های مخمل به کار برده نمی شوند. این الیاف به صورت انحصاری و سفارشی در بافت پارچه مخمل سوزن دوزی به کار می روند. لازم به ذکر است که پارچه مخمل ساده در تار و پودهای خود از الیاف نخ یا پشم تشکیل می شود. این پارچه در کرک های خود نیز الیاف ابریشمی یا ابریشم مصنوعی تشکیل می شود.

در خصوص پارچه های مخمل امروزه باید بگوییم که از الیافی همچون الیاف رایون، ویسکوز، موهر، پشم و پنبه تشکیل می شوند.

 بافت ایجاد شده در پارچه مخمل سوزن دوزی

پارچه مخمل سوزن دوزی در واقع همان پارچه مخمل است. در زمینه این پارچه، پارچه مخمل به کار رفته شده و روی آن با هنر سوزن دوزی مزین شده است. خوب است بدانید که روش بافت پارچه های مخمل به دو صورت انجام می شود.

در یکی از روش های بافت پارچه مخمب در ابتدا دو لایه از پارچه در یک زمان نخ ریسی می شوند. همچنین دو پارچه در حالت موازی با یکدیگر و در یک فاصله مشخص از هم قرار می گیرند؛ سپس الیاف کرکی به شکل عمودی این دو پارچه را به یکدیگر می بافند. در مرحله بعدی از بین دو پارچه یک تیغ عبور داده می شود و در نهایت دو لایه پارچه کرک دار ایجاد می شود.

سپس لایه های پارچه جدا می شوند و کرک روی غلتک پیچیده می شود. سپس رنگ و پردازش پارچه انجام می شود. در مراحل بعدی سوزن دوزی های روی پارچه صورت می گیرد و این پارچه خاص و چشم نواز شکل می گیرد.

پارچه مخمل چیست؟

نام روش دوم بافت پارچه مخمل، بافت روی سیم است. در این روش بافت کرک روی پایه و با استفاده از سیم صورت می گیرد. لازم به ذکر است که در سیم ها به همراه کرک روی پارچه پایه بافته می شوند. پس از تمام شدن بافت پارچه، حلقه کرک ها به وسیله تیغ از وسط سیم بریده می شود و در نهایت شاهد یک بافت مخملی زیبا و خوش جلوه هستیم.

تمامی پارچه های مخمل دارای بافتی کرک دار هستند؛ البته میزان کرک آن ها با یکدیگر متفاوت است. بیش ترین میزان کرک پارچه مخمل، به میزان نیم سانتیمتر می باشد. این کرک ها نیز در سطح رویی پارچه قرار گرفته اند و قسمت پشت پارچه به صورت صاف و بدون کرک می باشد.

 بررسی ایستایی پارچه مخمل سوزن دوزی

پارچه مخمل سوزن دوزی دارای ضخامت های گوناگونی است. این پارچه دارای ایستایی لخت و ریزش داری می باشد. جالب است بدانید که حتی پارچه های مخمل سوزن دوزی با ضخامت بالا نیز دارای ایستایی لخت و ریزش داری هستند.

 بررسی ایستایی پارچه مخمل سوزن دوزی

این پارچه زیبا و چشم نواز به خوبی روی تن می نشیند. به همین دلیل لباس های دوخته شده با مخمل سوزن دوزی به خوبی در تن می نشینند. مخمل سوزن دوزی آهار ندارد و ایستایی آن برای خود پارچه تسن.

 لطافت مخمل سوزن دوزی چگونه است؟

پارچه مخمل یکی از لطیف ترین پارچه ها به شمار می آید. لطافت بالای این پارچه و حس نرمی آن بسیار بالا است. پارچه مخمل سوزن دوزی که در زمینه و پایه آن از پارچه مخمل استفاده شده نیز دارای این لطافت بالا می باشد. حس لمسی لطیف و نرم این پارچه روی پوست بسیار عالی و فوق العاده می باشد.

 

 چروکی و شکنندگی

پارچه مخمل دارای چروک پذری بسیار پایینی می باشد. البته با این حال هم باید بگوییم که این پارچه مجلسی و زیبا یک پارچه شکننده محسولب می شود. اگر به این پارچه برای مدت زمان زیادی فشار وارد کنید، ممکن است شکسته شود. در این صورت پارچه دچار شکنندگی می شود. اما خود پارچه مخمل شکنندگی ندارد.

کرک های این پارچه در یک جهت قرار می گیرند و اگر روی آن دست بکشید، پارچه به شکل اولیه بر نمی گردد. اگر پارچه مخمل سوزن دوزی شما دچار این مشکل شد، با بخار دادن و شانه کردن پرزهای آن این مشکل حل می شود.

 بررسی ضخامت

پارچه مخمل سوزن دوزی دارای ضخامت های گوناگونی است. ضخامت این پارچه بر اساس الیاف به کار رفته شده در آن گوناگون است. در حالت کلی باید بگوییم که این پارچه دارای ضخامتی متوسط تا بالا می باشد. مخمل سوزن دوزی یک پارچه گرم است به همین دلیل برای دوخت لباس های زمستانه انتخابی عالی به شمار می آید.

جهت خواب پارچه مخمل

یکی از موارد مهم در خصوص پارچه مخمل، جهت خواب این پارچه می باشد. بعضی از پارچه های مخمل در یک سمتشان جهت خواب دارند. زمانی که دستتان را روی این پارچه بکشید، اگر کرک های آن در جهتی که بافته شده اند قرار بگیرند، پارچه ظاهری درخشان و یکسان می گیرد. اما اگر در جهت خلاف پارچه بخوابند، پارچه ظاهری مات خواهد داشت.

جهت خواب پارچه مخمل

برخی از پارچه های مخمل دو رو هستند. البته منظورمان این نیست که این پارچه های مخمل در دو طرف کرک دار نیست. پارچه های مخمل دو ور کرک هایشان در دو جهت بافته می شود.

قیمت پارچه مخمل سوزن دوزی

 

کاربردهای پارچه مخمل سوزن دوزی

پارچه مخمل سوزن دوزی یکی از کاربردی ترین پارچه ها برای دوخت لباس های مجلل است. این پارچه با ظاهر جذاب و خاص خود می تواند به عنوان خرج کار هم به کار رود. به خصوص اگر قصد دوخت یک پالتوی ساده را دارید می توانید برای جذاب کردن آن از نوارهای مخمل سوزن دوزی استفاده کنید. برای مثال ترکیب فوتر و مخمل سوزن دوزی یک ترکیب عالی و چشم نواز می شود.

پارچه سوزن دوزی یکی پارچه های کاربردی برای دوخت مانتو، کت و جلیقه است. با این پارچه زیبا می توانید حتی کت و شلوار ست سنتی نیز برای خود بدوزید. از این پارچه برای حاشیه دوزی شال های مجلسی و مزونی هم می توانید استفاده کنید. حتی از این پارچه برای دیزاین کیف هم استفاده کنید.

کاربردهای پارچه مخمل سوزن دوزی

دوخت پیراهن های سوزن دوزی برای مجالس مجلل نیز یکی دیگر از کاربردهای این نوع پارچه خاص و زیبا می باشد. از این پارچه برای تزیین لباس های مجلسی زمستانه هم می توانید استفاده کنید. دوخت لباس های مجلسی سنتی زیبا نیز با این پارچه عالی می شود. برای قسمت یقه و سر آستین لباس های مجلسی می توانید از این پارچه جذاب و خاص استفاده کنید.

 

 روش های نگهداری مخمل سوزن دوزی

یکی از مهم ترین موارد در خصوص پارچه مخمل، روش نگهداری این پارچه است. این پارچه، یک پارچه مجلل و گران قیمت است. در صورت نگهداری درست و صحیح از مخمل سوزن دوزی، آن را می توانید تا سال های سال داشته باشید. اگر به نکات مراقبتی و روش های دوخت این پارچه توجه کنید، پارچه شما خراب نمی شود و همیشه سالم و عالی باقی می ماند.

  روش شست و شوی مخمل سوزن دوزی

برای شست و شوی پارچه مخمل می توانید از پودر شست و شو با پایه صابون استفاده کنید. لباس های تیره مخمل را با مایه مشکین شوی بشویید. لباس های مخمل سوزن دوزی با طرح و نقش های خاص و زیبایی که روی خود دارند باید به طرز ویژه ای شست و شو شوند.

این لباس ها و پارچه های سوزن دوزی را درون ماشین لباس شویی نگذارید. زیرا چرخش پارچه در ماشین لباس شویی ممکن است به طرح های ایجاد شده روی آن آسیب بزند. این پارچه ها را با دست نیز نشویید. چنگ زدن این پارچه ها با دست باعث آسیب رساندن به پارچه می شود.

بهترین و ایمن ترین روش شست و شوی لباس های مخمل سوزن دوزی این است که آن ها را به خشک شویی بسپرید. زیرا خشک شویی با رعایت نکات لباس های سوزن دوزی را شست و شو و خشک می کنند.

 روش های اتو کشی مخمل سوزن دوزی

پارچه مخمل سوزن دوزی یکی از پارچه ها با چروک پذیری پایین است. استفاده از اتو پرس برای اتو کردن این پارچه زیبا و خاص باعث خواباندن پرزهای پارچه مخمل می شود. به همین دلیل استفاده از دستگاه اتو پرس برای دوخت لباس های سوزن دوزی مخمل پیشنهاد نمی شود.

کشیدن اتو روی پاچه به صورت مستقیم نیز باعث آسیب رساندن به طرح و نقش های روی پارچه می شود. برای اتو کشی این پارچه آن را به اتو شویی بسپارید.

خشک کردن

خشک کن ماشین لباس شویی برای خشک کردن لباس های مخمل سوزن دوزی اصلا مناسب نیست. چرا که باعث آسیب رساندن به پارچه شما می شود. برای خشک شدن لباس های مخمل سون دوزی آن ها در بربر نور مستقیم خورشید نیز قرار ندهید. بهترین روش خشک شدن لباس های سوزن مخمل دوزی سپردن آن ها به خشک شویی می باشد.

 نکات مهم در دوخت و برش پارچه مخمل سوزن دوزی

در خصوص برش و دوخت این نوع پارچه مخمل در ابتدا باید به جهت خواب این پارچه دقت کنید. اگر به جهت خواب پارچه دقت نکنید و الگو را بدون توجه به آن روی پارچه بیندلزید، لباس شما دو رنگ خواهد شد.

 نکات مهم در دوخت و برش پارچه

به همین دلیل در ابتدا باید جهت خواب پارچه را مشخص کنید و الگوها را در یک جهت قرار دهید. الگوها را به پارچه سنجاق کند. البته از سنجق های متعدد روی پارچه استفاده نکنید زیرا جای آن ها روی پارچه می ماند.

مشاهده طرح های پارچه مخمل هندی

 

حواستان به ماندن جای سوزن روی پارچه مخمل باشد!

نکته دیگر در خصوص دوخت پارچه مخمل، باقی ماندن جای سوزن روی پارچه می باشد. پیش از دوخت نهاییتان از دوخت خود اطمینان حاصل کنید که نیازی به باز کردن دوخت نداشته باشید. اگر لباس خود را بشکافید، جای سوزن روی پارچه مخمل باقی مانده است.

ضخامت این پارچه از متوسط تا ضخیم می باشد. بر اساس ضخامت این پارچه می توانید از سوزن های شماره 14 تا 16 استفاده کنید. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، کشیده شدن پارچه روی غلتک چرخ خیاطی است. در صورتی که پارچه کشیده شد، سوزنتان را با سوزن شماره بالاتر تعویض کنید.

نخ مناسب برای دوخت این پارچه، نخ های همه کاره ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی هستند. بر اساس ضخامت پارچه می توانید درجه چرخ خیاطی را روی درجه 5 یا بالاتر تنظیم کنید.

راهنمای خرید

یکی از مهم ترین نکاتی که در خرید پارچه سوزن دوزی باید به آن دقت کنید، توجه به برچسب پارچه است. روی بر چسب پارچه اولین کلمه بیانگر جنس الیاف پارچه است. دومین کلمه بیانگر جنس الیاف به کار رفته شده در پارچه پایه می باشد.

این پارچه زیبا و چشم نواز دارای تنوع بالایی در طرح و رنگ می باشند. بر اساس مدلی که قصد دارید بدوزید می توانید پارچه مخمل  مناسب را تهیه کنید. برای مثال اگر قصد خرید مخمل سوزن دوزی برای خرج کار اطراف آستین و یقه لباس را دارید بهتر است از پارچه های مخمل سوزن دوزی با طرح های ظریف تر استفاده کنید.

  سخن آخر

پارچه مخمل سوزن دوزی یکی از بهترین و کاربردی ترین پارچه ها برای دوخت لباس های فاخر و لوکس است. این پارچه دارای طرح های زیبا و چشم نواز است. این پارچه زیبا کاربردهای فراوانی مانند دوخت کت، جلیقه، مانتو و لباس های مجلسی زیبا دارد.

از این پارچه به عنوان خرج کار هم می توانید استفاده کنید. برای مثال دوخت سر آستین و یقه های مانتو خود را می توانید با این پارچه انجام دهید. یکی از مهم نکات در دوخت با این پارچه زیبا، قرار دادن الگوها در یک جهت می باشد. از آنجایی که این پارچه دارای جهت خواب می باشد، به همین دلیل باید الگوها را در جهت مناسب قرار دهید. در غیر این صورت لباس شما دو رنگ خواهد شد.

برای دوخت لباس های مخمل باید سوزن را بر اساس ضخامت پارچه انتخاب کنید. برای مثال سوزن شماره 14 یا 16 برای دوخت این پارچه پیشنهاد می شوند. ایستایی این پارچه به صورت لخت و ریزش دار است. اگر به درستی از این پارچه استفاده کنید می توانید آن را برای سال های سال استفاده کنید.

این پارچه زیبا و خاص برای دوخت لباس ها و مانتوهای پاییزه و زمستانه کاربرد دارد. تنوع بالا در طرح پارچه های سوزن دوزی موجب شده که بتوانید ایده های جذابی را با آن به منصه ظهور بگذارید. برای مطالعه مطالب بیش تر در خصوص پارچه مخمل سوزن دوزی این مطلب را مطالعه کنید.

منبع: sewport.com

 

3.6/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا