بهار و تابستانپارچه شناسی

راه کاربردی تشخیص پارچه نخی

با وجود اینکه معمولا فروشندگان پارچه اطلاعات کاملی از جنس پارچه به خریداران ارائه می دهند و پارچه های نخی نیز به دلیل بافت ساده و ظاهر ماتشان تا حدی قابل تشخیص هستند اما برای اطمینان حاصل کردن از اینکه پارچه ای که خریداری کرده اید پارچه نخی (پنبه ای) است، بهترین روش تشخیص پارچه نخی سوزاندن چند عدد از الیاف یا بخش کوچکی از پارچه است. در هنگام تست کردن روش سوزاندن الیاف مراقب ایجاد آتش سوزی باشید. سعی کنید حتما در محیط آزاد یا با استفاده از لوازم ایمنی پارچه خود را تست کنید.

پارچه نخی یکی از قدیمی ترین پارچه هایی است که جزو پارچه های پنبه ای به شمار می آید. یکی دیگر از نام های پارچه نخی، پارچه نخ پنبه است. در تولید پارچه ی نخی از الیاف پنبه ای استفاده شده است؛ به همین دلیل این پارچه دارای ویژگی هایی عالی است که آن را بسیار پرطرفدار کرده است.

قیمت پارچه نخی گلدار

 

لباس های دوخته شده با این پارچه نازک و سبک هستند. لباس های نخی بسیار راحت و خنک هستند و بهترین لباس برای آب و هوای گرم به شمار می آیند. با این پارچه می توانید انواع لباس های شیک و راحت و جذاب تابستانه و بهاره را بدوزید. در خرید پارچه نخی باید دقت کنید که پارچه نخی اصل را تهیه کنید. پارچه های نخی تقلبی از الیاف پنبه تشکیل نشده اند و در دوخت آن ها یکسری الیاف دیگر نیز به کار برده شده است.

از ویژگی های آن باید به سبک بودن، لطیف بودن، حس تنفسی عالی و چروک پذیری اشاره کرد. یکی از راه کارهای شناخت این پارچه، با استفاده از سوزاندن تکه ای از آن می باشد. پس از اینکه این پارچه را سوزاندید باید به یکسری موارد توجه کنید که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

در این مطلب قصد داریم روش های تشخیص پارچه نخی با کیفیت و اصل را بیان کنیم تا خریدی عالی و مطمئن داشته باشید.


پیشنهاد ما: نینا دوبرو و ۶ استایل با پارچه نخی


روش های تشخیص پارچه نخی

اگر می خواهید پارچه نخی یا لباس نخی با کیفیت و اصل تهیه کنید باید به این نکته دقت داشته باشد که لباس یا پارچه شما تماما از نخ یا پنبه تشکیل شده باشد. برای تشخیص این امر و پارچه نخی با کیفیت، ترفندهای زیر را انجام دهید.

علائم ناشی از سوزاندن پارچه نخی

برای اطمینان حاصل کردن از اینکه پارچه ای که خریداری کرده اید پارچه نخی (پنبه ای) است، بهترین روش تشخیص آن با سوزاندن چند عدد از الیاف یا بخش کوچکی از پارچه است. در هنگام تست کردن روش سوزاندن الیاف مراقب ایجاد آتش سوزی باشید. سعی کنید حتما در محیط آزاد یا با استفاده از لوازم ایمنی پارچه خود را تست کنید.

تقریبا تمامی الیاف را با سوزاندن می توان تشخیص داد که از چه جنسی هستند. کمی از پارچه و یا الیاف مورد نظر را با استفاده از کبریت آتش بزنید و با دقت به نحوه ی سوختن، رنگ دوده، بو و خاکستر آن نگاه کنید. پارچه نخی (الیاف پنبه ای) هنگامی که به آتش نزدیک می شود شعله گریز نیست و سرخ نمی شوند.

این پارچه داخل شعله آتش ذوب نمی شود اما به سرعت شعله ور می شود. هنگامی که بیرون از شعله است همچنان بدون ذوب شدن به طور مداوم می سوزد.

بوی سوختن این پارچه بویی شبیه به بوی سوزاندن کاغذ است. پس از سوختن کامل پارچه نخی (الیاف پنبه ای) خاکستر سیاه و یا خاکستری رنگی باقی می ماند که گلوله نمی شود زمانی که شعله را خاموش کنید، درخشش نارنجی رنگی را روی الیاف می بینید. به این نکته نیز دقت داشته باشید که پنبه ذوب نمی شود و با سرعت بالایی نیز می سوزد. زمانی که پارچه را سوزاندید صبر کنید تا خنک شود و خاکستر آن را نگاه کنید.

خاکستر حاصل از سوخت الیاف پنبه نرم است. این خاکستر شکنندگی بالایی دارد و تنها با یک لمس شما تبدیل به گرد و غبار می شود. همچنین دقت داشته باشید که این خاکستر احساس چسبندگی ندارد و شبیه به توده هم نیست. این خاکستر را اگر در آب بریزید حل می شود.

تشخیص با لمس پارچه

از دیگر روش های تشخیص پارچه نخی اصل، بررسی حس لمسی این پارچه است. زمانی که این پارچه را لمس کنید، بسیار لطیف می باشد. الیاف موجود در این پارچه بسیار نرم و لطیف می باشند. این الیاف دارای بافت بیشتری نسبت به پارچه پلی استر است.

اما اگر پارچه شما اصل نباشد و در آن الیاف دیگری به کار رفته شده باشد، دارای حس لمسی زبرتری نسبت به پنبه می باشد.


حتما بخوانید: با پارچه نخی چی بدوزیم ؟


حس تنفس پذیری

یکی دیگر از ویژگی های پارچه نخی حس تنفس پذیری بالای آن می باشد. این پارچه کاملا اجازه عبور هوا را می دهد. لباس های نخی برای روزهای بسیار گرم که گرما شما را اذیت می کند، پیشنهادی عالی است.

اگر دچار تعریق زیاد در روزهای گرم سال می شوید، لباس های نخی شما را نجات می دهند. این لباس ها با ویژگی تنفس پذیری بهترین انتخاب برای روزهای گرم سال هستند.

تشخیص پارچه نخی اصل با خیس کردن پارچه

خوب است بدانید که پارچه نخی اصل آب را برای مدت زمان بیش تری جذب خود کرده و با سرعت بالای پارچه های پلی استر خشک نمی شود. به همین دلیل می توانید با خیس کردن این پارچه، تست اصل بودن آن را بگیرید. به این منظور پارچه را با آب بشویید.

روی لباس های نخی با کیفیت برچسب 100 پنبه را می بینید. تمامی برندهای شناخته شده این برچسب را روی لباس های نخی که تولید کرده اند، می زنند. در صورتی پارچه برچسبی نداشت، برای تشخیص اصل بودن آن می توانید روش های مذکور را امتحان کنید.

خرید اینترنتی پارچه نخی گلدار

سخن آخر

پارچه نخی یکی از کاربردی ترین پارچه های تابستانه است که طرفداران زیادی دارد. این پارچه با وزن سبک و ویژگی های عالی که دارد  برای دوخت لباس های خنک تابستانه بسیار کاربردی و عالی می باشد. برای شناخت پارچه با کیفیت و اصل راهکارهای گوناگونی وجود دارد. در این مطلب انواع ترفندهای شناخت پارچه نخی اصل را بیان می کنیم.

یکی از روش های شناخت آن با سوزاندن می باشد. زمانی که پارچه نخی را لسوزانید بویی شبیه به بوی سوختن کاغذ را استشمام کنید. همچنین زمانی که شعله را خاموش کنید، شاهد یک درخشش نارنجی رنگ خواهید بود.

پارچه نخی از الیاف پنبه تولید می شود؛ پنبه نیز ذوب نمی شود و با سرعت بالایی می سوزد. در زمانی که پارچه را سوزانید کمی صبر کنید تا خنک شود و سپس به خاکستر آن دقت کنید. جالب است بدانید که خاکستری که از سوخت الیاف پنبه به دست می آید، حالتی نرم دارد. این خاکستر دارای شکنندگی بالایی نیز می باشد.

یکی از خصوصیات این پارچه خنک، حس تنفس پذیری بالای آن می باشد. پارچه نخی اصل دارای حس لمسی لطیفی می باشد. یکی دیگر از خصوصیات این پارچه تابستانه، آبرفت داشتن است؛ به همین دلیل حتما آن را پیش از دوخت، آبرفت گیری کنید. پارچه نخی چروک پذیر است و ضخامت کمی هم دارد.

منبع: cariki.co.uk

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا